
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

 

over de klacht van 

 

Dirk Draulans en Knack 

 

tegen 

 

De Standaard 

 

Met een brief van 20 maart 2014 dient de heer Dirk Draulans namens hemzelf en namens 

Knack een klacht in tegen De Standaard. Aanleiding is een artikel in De Standaard van 20 

februari 2014 onder de titel ‘Zoo en Pairi Daiza gooien met modder net voor pandafeest’. 

Redactiemanager Toon van den Meijdenberg antwoordt met een brief van 29 augustus 2014. 

Dirk Draulans repliceert met een brief van 14 oktober 2014. 

De Raad voor de Journalistiek spreekt zich, met akkoord van partijen, uit op basis van de 

schriftelijke stukken zonder een hoorzitting te houden. 

 

DE FEITEN 

 

Journalist Dirk Draulans schrijft een artikel in Knack van 19 februari 2014 onder de titel “De 

panda oorlog. Waalse dierentuin daagt Antwerpse Zoo uit”, over de concurrentie en de 

wederzijdse verwijten tussen de Zoo van Antwerpen en Pairi Daiza in het Waalse Brugelette. 

Draulans interviewt in het artikel directeur Dries Herpoelaert van de Antwerpse Zoo en 

oprichter en CEO Eric Domb van Pairi Daiza. Daags nadien publiceert De Standaard een 

gelijkaardig artikel waarin dezelfde heren aan het woord komen onder de titel ‘Zoo en Pairi 

Daiza gooien met modder net voor pandafeest’.  

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

 

Klager zegt dat nagenoeg de volledige inhoud van het artikel in De Standaard gebaseerd is op 

zijn artikel in Knack. Zes lange citaten zijn zonder bronvermelding letterlijk overgenomen. 

Daarom is er volgens klager sprake van plagiaat. 

Hij vindt ook dat De Standaard te laat en onvoldoende heeft gereageerd op het ontbreken van 

de bronvermelding, terwijl de krant volgens klager al op de dag van publicatie wist dat er een 

fout was gemaakt. Er kwam pas een reactie nadat klager zelf De Standaard wegens plagiaat 

had aangeklaagd op de website van Knack. Na die publicatie verontschuldigde de 

hoofdredactie van De Standaard zich en sprak van een intern misverstand, waardoor de 

bronvermelding zou zijn weggevallen. Volgens klager gebeurde die schrapping bewust. De 

Standaard publiceerde twee dagen na het omstreden artikel een korte correctie. Klager noemt 

die reactie onvoldoende en laattijdig. 

 

De Standaard betwist niet dat er een fout is gemaakt, maar zegt dat ze niet bewust gebeurde 

en dat er bijgevolg geen sprake is van plagiaat. De Standaard baseerde zich op het artikel van 

zusterkrant Het Nieuwsblad. De journalist van Het Nieuwsblad probeerde de directeurs van de 

twee dierenparken te bereiken, maar zij verwezen naar het artikel in Knack. De journalist kon 

dan ook niet anders dan zich te baseren op de uitspraken van de directeurs in Knack. Het 

oorspronkelijke artikel vermeldde Knack twee maal als bron, maar door de snelheid van 

werken en door een intern misverstand is die bronvermelding in het uiteindelijke artikel 

volledig weggevallen. De Standaard bevestigt dat bronvermelding nodig is en dat de 



schrapping niet had mogen gebeuren, maar betoogt tegelijk dat ze daarvoor haar excuses heeft 

aangeboden en dat de krant een aanvulling heeft gepubliceerd. De krant vraagt zich daarom af 

wat klager met zijn klacht bij de Raad voor de Journalistiek nog wil bereiken. 

 

BESLISSING 

 

Een vergelijking van de twee artikels maakt duidelijk dat de inhoud van het artikel in De 

Standaard nagenoeg volledig gebaseerd is op het artikel in Knack en dat zes citaten zo goed 

als letterlijk zijn overgenomen. Knack wordt nergens als bron vermeld. Artikel 18 van de 

code bepaalt: ‘De journalist pleegt geen plagiaat’. Tegelijk bepaalt de code dat fouten loyaal 

worden rechtgezet. De door De Standaard gepubliceerde aanvulling beschouwt de Raad in dit 

geval van flagrant plagiaat als onvoldoende.  

 

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 

 

De klacht is gegrond 

 

 

 

 

 

Brussel, 11 december 2014 
 

 

 


