
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

 

over de klacht van 

 

Dirk Draulans en Knack 

 

tegen 

 

Het Nieuwsblad  

 

Met een brief van 20 maart 2014 dient de heer Dirk Draulans namens hemzelf en namens 

Knack een klacht in tegen Het Nieuwsblad. Aanleiding is een artikel in Het Nieuwsblad van 

20 februari 2014 onder de titel “Ruzie over panda’s begint opnieuw: ‘Bij Pairi Daiza zijn het 

profiteurs’”. Redactiemanager Toon van den Meijdenberg antwoordt met een brief van 29 

augustus 2014. Dirk Draulans repliceert met een brief van 14 oktober 2014. 

De Raad voor de Journalistiek spreekt zich, met akkoord van partijen, uit op basis van de 

schriftelijke stukken zonder een hoorzitting te houden. 

 

DE FEITEN 

 

Journalist Dirk Draulans schrijft een artikel in Knack van 19 februari 2014 onder de titel “De 

panda oorlog. Waalse dierentuin daagt Antwerpse Zoo uit”, over de concurrentie en de 

wederzijdse verwijten tussen de Zoo van Antwerpen en Pairi Daiza in het Waalse Brugelette. 

Draulans interviewt in het artikel directeur Dries Herpoelaert van de Antwerpse Zoo en 

oprichter en CEO Eric Domb van Pairi Daiza. Daags nadien publiceert Het Nieuwsblad een 

gelijkaardig artikel waarin dezelfde heren aan het woord komen onder de titel “Ruzie over 

panda’s begint opnieuw: ‘Bij Pairi Daiza zijn het profiteurs’”.  

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

 

Klager zegt dat nagenoeg de volledige inhoud van het artikel in Het Nieuwsblad, samen met 

de titel en twee streamers, gebaseerd zijn op zijn artikel in Knack. Vier lange citaten zijn 

zonder bronvermelding letterlijk overgenomen. Daarom is er volgens klager sprake van 

plagiaat. 

Hij vindt ook dat Het Nieuwsblad te laat en onvoldoende heeft gereageerd op het ontbreken 

van de bronvermelding, terwijl de krant volgens klager al op de dag van publicatie wist dat er 

een fout was gemaakt. Er kwam pas een reactie nadat klager zelf Het Nieuwsblad wegens 

plagiaat had aangeklaagd op de website van Knack. Na die publicatie verontschuldigde de 

hoofdredactie van Het Nieuwsblad zich en sprak van een intern misverstand, waardoor de 

bronvermelding zou zijn weggevallen. Volgens klager gebeurde die schrapping bewust. Het 

Nieuwsblad publiceerde twee dagen na het omstreden artikel een korte tekst met excuses. 

Klager noemt die reactie onvoldoende en laattijdig. 

 

Het Nieuwsblad betwist niet dat er een fout is gemaakt, maar zegt dat ze niet bewust 

gebeurde en dat er bijgevolg geen sprake is van plagiaat. De journalist probeerde de directeurs 

van de twee dierenparken te bereiken, maar zij verwezen naar het artikel in Knack. De 

journalist kon dan ook niet anders dan zich te baseren op de uitspraken van de directeurs in 

Knack. Het oorspronkelijke artikel vermeldde Knack twee maal als bron, maar door de 

snelheid van werken en door een intern misverstand is die bronvermelding in het uiteindelijke 

artikel volledig weggevallen. Het Nieuwsblad bevestigt dat bronvermelding nodig is en dat de 



schrapping niet had mogen gebeuren, maar betoogt tegelijk dat het daarvoor zijn excuses 

heeft aangeboden, en dat de krant de fout gecorrigeerd heeft door die excuses ook te 

publiceren. De krant vraagt zich daarom af wat klager met zijn klacht bij de Raad voor de 

Journalistiek nog wil bereiken. 

 

BESLISSING 

 

Een vergelijking van de twee artikels maakt duidelijk dat de inhoud van het artikel in Het 

Nieuwsblad nagenoeg volledig gebaseerd is op het artikel in Knack en dat vier citaten zo goed 

als letterlijk zijn overgenomen. Knack wordt nergens als bron vermeld. Artikel 18 van de 

code bepaalt: ‘De journalist pleegt geen plagiaat’. Tegelijk bepaalt de code dat fouten loyaal 

worden rechtgezet. De door Het Nieuwsblad gepubliceerde excuses beschouwt de Raad in dit 

geval van flagrant plagiaat als onvoldoende.  

 

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 

 

De klacht is gegrond 

 

 

 

 

 

Brussel, 11 december 2014 
 

 


