
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

 

over de klacht van 

 

mevrouw Fatiha Boujdaine 

 

tegen 

 

De Morgen en Ann Van den Broek 

 

 

Met een brief van 26 maart 2014 dient de mevrouw Fatiha Boujdaine een klacht in tegen De 

Morgen en journalist Ann Van den Broek.  Aanleiding is een artikel in De Morgen van 28 

januari 2014 onder de titel: ‘70% Vlaamse vrouwen vs 30% Marokkaanse en Turkse vrouwen 

heeft een job’. Geert Van Hecke, stafmedewerker journalistieke deontologie bij De 

Persgroep, antwoordt met een brief van 2 mei 2014. 

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 

op 24 februari 2015. Fatiha Boujdaine was niet aanwezig. Geert van Hecke 

vertegenwoordigde De Morgen, Ann Van den Broek was verontschuldigd. 

 

DE FEITEN 

 

Het artikel vergelijkt de werkgelegenheidsgraad en werkloosheid bij Belgische en bij 

Marokkaanse en Turkse vrouwen, als voorbeschouwing bij een debat dat dezelfde dag zal 

plaatsvinden in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Het artikel verwijst naar cijfers en 

gegevens uit de ‘Socio-economische monitoring’  van de Federale Overheidsdienst (FOD) 

Werkgelegenheid en het Interfederaal Gelijkekansencetrum. De journalist schetst de cijfers en 

laat politici en experts aan het woord over de oorzaken van de ongelijkheid. 

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

 

Klaagster noemt het artikel tendentieus en stereotyperend ten aanzien van Marokkaanse en 

Turkse vrouwen. Ze vindt dat de journalist een oordeel velt over de levenswijze, cultuur en 

religie van een minderheidsgroep, in plaats van de gegevens uit de Socio-economische 

Monitoring correct weer te geven.  

Klaagster neemt aanstoot aan de titel en aan de toon van het artikel. Ze zegt dat de titel één 

groep als ‘goed’ en de andere als ‘slecht’ voorstelt en zo bewust polariseert en stigmatiseert. 

Ook een aantal formuleringen in het artikel zijn volgens klaagster tendentieus en houden een 

duidelijke veroordeling in, bijvoorbeeld waar de journalist schrijft: ‘Meer dan de helft 

probeert niet eens werk te vinden’ of ‘Bij vrouwen uit de kandidaat EU-lidstaten en uit de 

Maghreblanden, verdient nauwelijks een op de drie zelf de kost’. Het artikel verheft volgens 

klaagster de buitenhuis werkende vrouw tot ideaalbeeld en veroordeelt samenlevingsvormen 

waarin vrouwen thuis blijven, en onderscheidt op die manier goede, minder goede en slechte 

vrouwen, waarbij Marokkaanse en Turkse vrouwen tot de laatste groep behoren. Het artikel 

houdt volgens klaagster ook onvoldoende rekening met de verschillende situatie in 

verschillende steden. 

Samengevat vindt klaagster, verwijzend naar de code van de Raad voor de Journalistiek, dat 

de journalist zich onfair en deloyaal gedraagt (art. 15) en noemt ze het artikel niet 

waarheidsgetrouw (art. 1 en 3), stereotyperend (art. 27) en in strijd met de menselijke 

waardigheid (art. 24). 



 

De Morgen is van oordeel dat het artikel de gegevens en bevindingen van de Socio-

economische monitoring  van de FOD Werkgelegenheid en het Interfederaal 

Gelijkekansencetrum correct weergeeft, en dat de teneur van het artikel helemaal op de 

golflengte zit van het parlementaire debat dat dezelfde dag zou plaatsvinden. 

De journalist wilde volgens De Morgen het maatschappelijk belang van het onderwerp onder 

de aandacht brengen, en niet, zoals klaagster zegt, polariseren of stereotyperen. Dat is volgens 

de krant ook niet gebeurd. Het artikel focust op de tewerkstellingskansen en de 

activiteitsgraad bij Marokkaanse en Turkse vrouwen, en ziet op dat vlak een opdracht voor de 

politiek. Dat de inhoud van het artikel confronterend is en bij sommigen controversieel kan 

overkomen, is best mogelijk, maar daar is volgens de krant niets mis mee.  

De krant wijst erop dat het artikel uitsluitend gebaseerd op objectieve gegevens uit de Socio-

economische monitoring, en dat het nergens een onderscheid maakt tussen goede, minder 

goede en slechte vrouwen, zoals klaagster beweert. Niet alleen de cijfers in het artikel, maar 

ook de duiding bij de ongelijke activiteitsgraad is volgens de krant gebaseerd op de Socio-

economische monitoring. 

Ten slotte is de grafische titel, die zoals alle titels de aandacht wil trekken, volgens De 

Morgen een correcte weergave van de inhoud van het artikel en van de cijfers uit de Socio-

economische monitoring. 

 

BESLISSING 

 

De Raad stelt vast dat het artikel de cijfers, gegevens en interpretaties van de Socio-

economische monitoring van de FOD Werkgelegenheid en het Interfederaal 

Gelijkekansencetrum correct samenvat en weergeeft, en op die manier voldoet aan art. 1 en 3 

van de code, die stellen dat de journalist waarheidsgetrouw bericht en geen essentiële 

informatie verdraait of schrapt. 

De Raad is ook van oordeel dat het artikel het streven naar arbeidsparticipatie positief 

benadert en dat er geen sprake is van stereotypering of discriminatie ten aanzien Marokkaanse 

en Turkse vrouwen. Dat de inhoud van het artikel confronterend kan overkomen, heeft te 

maken met de gegevens die erin beschreven worden, en niet met de journalistieke benadering 

ervan. Het artikel houdt bijgevolg geen schending in van artikel 27 van de code dat stelt dat 

de journalist stereotypering vermijdt en niet aanzet tot discriminatie. 

De artikels 15 en 24 van de code, waarnaar klaagster verwijst, zijn niet van toepassing. 

 

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 

 

De klacht is ongegrond. 

 

Brussel, 12 maart 2015 

 


