Beslissing van de Raad voor de Journalistiek
over de klacht van

R.

tegen

Het Laatste Nieuws

Met twee brieven van 11 en 13 oktober 2016 dient mevrouw R. een klacht in tegen Het
Laatste Nieuws. Aanleiding is een artikel van 7 oktober 2016 onder de titel Na dertig jaar
eindelijk getrouwd in rusthuis. Geert Van Hecke, stafmedewerker journalistieke deontologie
bij De Persgroep, antwoordt met een brief van 27 oktober, waarop R. repliceert met drie
brieven van 7 en 8 december 2016 en 2 januari 2017.

De Raad voor de Journalistiek heeft op vraag van beide partijen een beslissing genomen op
basis van de schriftelijke stukken, zonder een hoorzitting te houden.

DE FEITEN

Het artikel gaat over de officieuze huwelijksceremonie twee zestigers in een
woonzorgcentrum in Gent. Beiden hebben een mentale beperking. Ze zijn al 30 jaar een
koppel, maar kunnen vanwege hun beperking niet voor de wet trouwen. Op initiatief van de
seniorenvereniging van een ziekenfonds organiseerde het woonzorgcentrum toch een
huwelijksceremonie, waarvan het artikel verslag uitbrengt en foto’s publiceert.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klaagster is de stiefmoeder van de man van 64. Zij vindt het ongehoord dat de krant zonder
toestemming een artikel publiceert over het privéleven en de handicap van haar stiefzoon. Ze
noemt dat een schending van de privacy en sensatiebelust, en spreekt van een reclamestunt
van het woonzorgcentrum.

Aangezien haar stiefzoon door zijn mentale handicap geen toestemming kan geven, had de
krant, vooraleer iets te publiceren, toestemming moeten vragen aan zijn advocaat-
bewindvoerder of aan haar als stiefmoeder.

Klaagster zegt dat de seniorenvereniging van het ziekenfonds in de fout is gegaan door de
pers uit te nodigen en het woonzorgcentrum door dit toe te laten. Maar ook de krant heeft een
fout gemaakt door het artikel te verspreiden zonder op de hoogte te zijn van de volledige
waarheid en zonder toestemming of medeweten van de bevoegde personen.

Het Laatste Nieuws wijst erop dat de seniorenvereniging van het ziekenfonds de pers heeft
uitgenodigd voor de huwelijksceremonie, en dat een medewerker van de seniorenvereniging
ter plaatse toelichting heeft gegeven over het opzet en over de achtergrond van de twee
betrokkenen.

De journaliste heeft met de betrokken verantwoordelijken afspraken gemaakt over beperkte
identificatie door alleen de voornamen te vermelden, en ook over de publicatie van de foto’s.
Op die manier is rekening gehouden met de maatschappelijke situatie van het koppel. De



krant had ook voldoende redenen om aan te nemen dat de initiatiefnemers eventuele morele
en wettelijke bezwaren uit de omgeving van de betrokkenen hadden afgetoetst.

Het artikel en de foto’s stroken met de feel-good stijl van het feest, waarbij de journaliste ook
de nodige duiding geeft. De berichtgeving ligt helemaal in de lijn van het levenspad dat het
koppel de voorbije dertig jaar heeft afgelegd. Op geen enkel vlak is er ook maar enigszins
sprake van aantasting van de menselijke waardigheid. Toonzetting en verwoording zijn niet
sensationeel, maar sluiten naadloos aan bij de maatschappelijke inspanningen voor integratie
en inclusie van mensen met een beperking. Daarom is dit soort lokale berichtgeving
onbetwistbaar maatschappelijk relevant.

Klaagster toont nergens aan dat het artikel zou meegaan in een reclamestunt van het
woonzorgcentrum, wat bovendien uit de lucht gegrepen lijkt in tijden van lange wachtlijsten
voor woonzorgcentra. Dat klaagster, de familie of de voorlopig bewindvoerder niet werden
uitgenodigd voor het feest, is niet de verantwoordelijkheid van de krant.

BESLISSING

De huwelijksceremonie was georganiseerd door de seniorenvereniging van het ziekenfonds en
het woonzorgcentrum, en de seniorenvereniging had de pers formeel uitgenodigd om ze bij te
wonen en er verslag over uit te brengen. De journaliste mocht er dan ook vanuit gaan dat
berichtgeving toegestaan was en kon niet weten dat er mogelijk een bijkomende toestemming
nodig kon zijn van derden. De Raad is dan ook van oordeel dat de journaliste te goeder trouw
gehandeld heeft. Bovendien brengt het artikel een sereen en respectvol verhaal, dat geenszins
nadelig is voor de betrokkenen.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:
De klacht is ongegrond

Brussel, 9 februari 2017



