
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

over de klacht van 

Stéphane Vandervelde 

tegen 

‘tScheldt 

Met een mail van 19 april 2021 dient de heer Stéphane Vandervelde een klacht in tegen 

‘tScheldt. Aanleiding zijn twee artikels: 

- van 22 februari onder de titel Nieuw schandaal: ‘Rijkste Belg’ Guido Van der 

Schueren kan niet eens meer zijn Delhaize rekening betalen. Is het geld van de 

Vlaamse zelfstandigen nog wel veilig bij Keyware? 

- van 31 maart onder de titel Hoe blanke mannen miljoenen euro’s afleiden naar hun 

privé. Een les voor Sihame. 

‘tScheldt antwoordt onder het pseudoniem Faustus met een mail van 14 juni, waarop 

Stéphane Vandervelde reageert met een mail van 21 juni 2021. 

Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft via videoconferentie een 

hoorzitting gehouden op 16 september 2021. Stéphane Vandervelde woonde de hoorzitting 

bij. Voor ‘tScheldt was niemand aanwezig. 

 

DE FEITEN 

 

De twee artikels gaan over zakenlui Stéphane Vandervelde, Guido Van der Schueren en 

Maurice De Velder en de verwevenheid van hun bedrijven en zakelijke belangen, waarbij 

volgens ‘tScheldt altijd en overal sprake is van gesjoemel. 

 

‘tScheldt schrijft dat Van der Schueren in ‘de regimepers’ vooral aan bod komt met de 

bedrijven Artwork Systems en Hybrid Software en de holding Congra, maar wat nergens te 

lezen staat, is dat hij in zijn privé graag optrekt met veroordeelde criminelen zoals Stéphane 

Vandervelde, president en CEO van Keyware, en de zelfverklaarde mediamagnaat Maurice 

De Velder. Het artikel heeft het over verstrengeling van hun dubieuze ondernemersdrift en 

gesjoemel, altijd en overal. Daarbij komen de drie ook in het vizier van het gerecht. In een 

zaak rond Keyware werden de betrokkenen in beroep vrijgesproken, rond Artwork Systems 

werd een dading getekend met de fiscus en een zaak rond Think Media tegen onder meer Van 

der Schueren en De Velder loopt nog. Verder gaat het over Mediatrader, dat de affichage op 

de parkings van supermarktketen Delhaize verzorgde. Volgens het artikel heeft Delhaize het 

contract met Mediatrader vroegtijdig verbroken nadat bleek dat Van der Schueren en 

company de rekeningen niet meer konden betalen en operationeel onbekwaam bleken te zijn.  
 

Het tweede artikel gaat voort op het eerste, onder meer over Mediatrader, waarbij 

Vandervelde en Van der Schueren hun betalingsverplichtingen niet nakwamen waardoor 

Delhaize een verlies van enkele miljoenen euro’s slikte. Verder besturen Vandervelde en Van 

der Schueren Keyware Technologies, bekend van betaalterminals. Volgens het artikel sleurde 

CEO Vandervelde bijna 2 miljoen euro uit de vennootschap, geld dat het bedrijf nooit had 

mogen verlaten. Daarnaast verkocht hij bedrijfswagens van Keyware aan het obscure bedrijf 

Puttemans Automobiles, waarvan hijzelf CEO en zijn zoon medebestuurder is. Verder doet 



Keyware aken met European Investment Hub, dat wordt geleid door zijn zoon. European 

Investment Hub zit dan weer in Mediatrader. Daarom, schrijft ‘tScheldt, heeft de 

beurswaakhond een bijzondere interesse in het reilen en zeilen van Van der Schueren en 

Vandervelde, die ook in het beursgenoteerde mediabedrijf Think Media zaten en ook daar een 

problematisch parcours reden. 

 

De artikels spreken over schandalen, foute handelingen, smossen met geld van beleggers, niet 

nakomen van betalingsverplichtingen, niet verantwoorde of onterecht uitgekeerde bonussen 

en louche ondernemers. 

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

KLAGER zegt dat de artikels beschuldigingen bevatten die niet correct en onbewezen zijn en 

dat onterecht geen kans op wederhoor is geboden. Hij neemt ook aanstoot aan de anonimiteit 

van ‘tScheldt. 

De artikels schetsen een bijzonder negatief en volstrekt eenzijdig portret van klager en van de 

bedrijven waarin hij vertegenwoordigd is, zonder enig bewijs te leveren. Perfect legale 

zakelijke transacties worden omschreven als schimmig en duister en op zijn minst wordt de 

illusie gewekt dat klager zich bezig houdt met illegale praktijken.  

‘tScheldt vermeldt een amalgaam van zaken die het allemaal strafbaar noemt. In deze zaken 

zouden strafbare feiten zijn gepleegd, maar dat is niet correct. De beschuldigingen zijn niet 

waar en volstrekt onbewezen. In geen enkele van de zaken die ‘tScheldt in de artikels 

aanhaalt, is sprake van strafbare feiten. Klager is tot op vandaag niet veroordeeld. Er loopt 

momenteel geen enkel onderzoek meer naar strafbare zaken en er zijn geen procedures voor 

de correctionele rechtbank.  

Er was een onderzoek in verband met Keyware, maar die zaak is geklasseerd nadat werd  

uitgewezen dat klager geen fouten maakte. De FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en 

Markten) stelde in deze zaak dat de regels van conflict of interest bij bepaalde transacties niet 

waren gevolgd. Maar er was geen sprake van schade, misleiding of fraude en klager werd 

door het Hof van Beroep in Brussel en, na een cassatieprocedure, opnieuw door het Hof van 

Beroep in Antwerpen vrijgesproken. Die vrijspraak wordt wel vermeld in het eerste, maar niet 

in het tweede en in andere artikels op ‘tScheldt. 

Ook andere informatie is niet correct. Zo was klager nooit aandeelhouder van of bestuurder 

bij Think Media. Hij heeft nooit één aandeel gekocht en is nooit bestuurder geweest, wat 

gecontroleerd kan worden bij het Belgisch Staatsblad. ‘tScheldt heeft dit in een later artikel 

rechtgezet, maar dat is niet voldoende omdat in de betwiste artikels ook andere leugens en 

beschuldigingen staan die er niet horen te staan. 

De passage over het contract van Mediatrader met Delhaize is evenmin correct. Delhaize 

praatte over de hernieuwing van het contract voor affichage op de parkings. Het koos  

uiteindelijk voor een concurrent. Maar dat klager zijn rekeningen aan Delhaize niet zou 

betalen, is niet aan de orde. 

‘tScheldt heeft klager vóór publicatie van de artikels nooit gecontacteerd, noch schriftelijk, 

noch mondeling. Er is vooraf geen enkele kans gegeven om te reageren. Na indiening van de 

klacht bij de Raad voor de Journalistiek heeft ‘tScheldt een aanbod gedaan voor een reactie of 



een recht van antwoord, maar daar is klager niet op ingegaan omdat hij het artikel wilde zien 

verdwijnen. 

Het is niet mogelijk om de auteur van de artikels aan te spreken omdat ze ondertekend zijn 

door D. De Bekbroeder, wat een niet bestaand persoon blijkt te zijn. ‘tScheldt vermeldt geen 

verantwoordelijke uitgever, waardoor het niet mogelijk is om te weten te komen wie 

verantwoordelijk is voor de inhoud van de artikels of wie aansprakelijk is voor de laster. 

Volgens klager heeft ‘tScheldt zich voor de kar laten spannen van een ontevreden voormalige 

aandeelhouder van MediaTrader om de reputatie van klager te besmeuren.  

‘TSCHELDT reageert op de klacht onder het pseudoniem Faustus. Die zegt dat de artikels 

van vorm satirisch maar inhoudelijk correct zijn en dat klager de kans heeft gekregen om te 

reageren.  

De informatie over klager is bevestigd door twee verschillende bronnen en de artikels zijn 

inhoudelijk correct, zegt ‘tScheldt.  

‘tScheldt heeft klager op alle mogelijke manieren de kans gegeven om zijn versie van de 

feiten te geven. Na ontvangst van de klacht bij de Raad voor de Journalistiek heeft ‘tScheldt 

via de Raad gemeld dat klager een wederwoord of een recht van antwoord kon sturen, maar 

daar is hij niet op ingegaan. 

Zonder dat het een bekentenis van verkeerd gepubliceerde feiten zou zijn, heeft ‘tScheldt ook 

aangeboden om de artikels na zes maanden te verwijderen, maar ook dat werd negatief 

onthaald door klager. 

BESLISSING 

De Raad kan zich niet uitspreken over de waarheidsgetrouwheid van de artikels.  

 

Wat wederhoor betreft, heeft ‘tScheldt klager vóór publicatie niet gecontacteerd voor een 

reactie, terwijl de artikels door een mengeling van feiten en insinuaties een sfeer van 

verdachtmakingen oproepen en daarbij ernstige beschuldigingen uitbrengen die de eer en 

goede naam van klager betreffen. Het was dan ook nodig om klager vóór publicatie een kans 

op wederhoor te bieden, wat niet gebeurd is. De klacht is gegrond op dit punt. 

 

Door vast te houden aan anonimiteit creëert t’Scheldt bewust verwarring om zo de normale 

beroepsethische verantwoordelijkheid van zich af te schuiven of eraan te ontsnappen. Dat is 

een flagrante schending van het principe dat een journalist of redactie werkt met open vizier 

en de nodige identificatiegegevens beschikbaar stelt, zoals bepaald in de Beginselen van de 

Code, en van artikel 8 uit het hoofdstuk Onafhankelijk informeren dat zegt dat de journalist de 

vrijheid van informatie, commentaar en kritiek uitoefent in verantwoordelijkheid. De klacht is 

gegrond op dit punt. 

  

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 

 

De klacht is gegrond wat wederhoor en anonimiteit van de website betreft. 

Brussel, 14 oktober 2021 


