
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 

over de klacht van 

Lieven Van Imschoot 

tegen 

Publi Klavertjevier 

Met twee mails van 28 augustus 2023 dient de heer Lieven Van Imschoot een klacht in tegen 

Publi Klavertjevier. Aanleiding zijn twee artikels: 

- van 28 juni 2023 onder de titel Wetteren. Geen fusieplannen voor gemeente Wetteren; 

- van 9 augustus 2023 onder de titel Schellebelle/Laarne/Balegem. Met pensioen. 

Zaakvoerder Filip Van Hecke van SafeDesign antwoordt met een mail van 3 september,  

waarop Lieven Van Imschoot reageert met een mail van 19 september en Filip Van Hecke 

opnieuw repliceert met een mail van 23 september 2023. 

Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft via videoconferentie een 

hoorzitting gehouden op 20 november 2023. Lieven Van Imschoot woonde de hoorzitting bij. 

Voor Publi Klavertjevier was Filip Van Hecke aanwezig. 

DE FEITEN 

Het eerste artikel meldt dat het gemeentebestuur van Wetteren na maanden doorgedreven 

onderzoek heeft beslist om niet te fusioneren omdat de zeven buurgemeenten een fusie niet 

zien zitten. De tekst vervolgt: “Volgens burgemeester Albert De Geyter is Wetteren een 

kleinstedelijk gebied en zijn verschillen bijvoorbeeld op financieel vlak niet zo groot met 

Wichelen. Wichelen heeft echter zijn lot verbonden aan Laarne en daar houden ze de 

fusieboot met Wetteren af.” Door voorlopig niet te fusioneren ziet Wetteren13 miljoen euro 

aan zijn neus voorbij gaan. Maar de gemeente gaat proberen haar imago te verbeteren en de 

financiën op orde te zetten om tegen 2035 met meer succes op vrijerspad te kunnen gaan. 

Het tweede artikel gaat over juf Carla Mehuys van de gemeenteschool in Laarne, die na 41 

jaar lesgeven met pensioen gaat. De immer rustige juf Carla kijkt met een warm gevoel terug 

op haar onderwijsloopbaan en zit voor altijd diep in de harten van haar leerlingen, collega’s 

en oud-leerlingen. Met haar pensionering komt een einde aan drie generaties Mehuys op de 

school, met Carla’s vader, nonkel en beide grootouders. Juf Carla gaat nu genieten, wandelen 

en reizen naar Spanje, maar als de school roept is ze nabij voor niveaulezen, een schoolreis, 

een uitstap of de jaarlijkse pannenkoekenbak. Verder gaat het artikel over de pensionering van 

juf Els in een kleuterschool in Schellebelle en juf Lieve in een basisschool in Balegem.  

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

KLAGER  

Klager is freelance journalist voor onder meer Het Nieuwsblad. Hij zegt dat Publi 

Klavertjevier plagiaat pleegt. De inhoud van de twee artikels is zonder enige bronvermelding 

overgenomen uit artikels van klager in Het Nieuwsblad.  



Het artikel over Wetteren is zowel qua opbouw als qua inhoud duidelijk gekopieerd uit Het 

Nieuwsblad. Nergens anders verscheen de inhoud op deze manier. Het artikel citeert de 

burgemeester zonder dat Publi Klavertjevier met hem gesproken heeft. Klager heeft dit 

nagevraagd en de burgemeester bevestigt dat hij niet door Publi Klavertjevier, noch door 

eender welke andere journalist buiten klager is gecontacteerd over de fusieperikelen. Klager 

was de enige die de burgemeester hierover geïnterviewd heeft. De citaten kunnen van nergens 

anders komen dan van het artikel van klager. 

Publi Klavertjevier voert aan dat het een persbericht ontving over de fusieperikelen, maar dat 

is pas verstuurd na publicatie van het artikel in Het Nieuwsblad en de inhoud ervan komt niet 

overeen met het artikel in Publi Klavertjevier. Verder argumenteert Publi Klavertjevier dat 

ook op andere websites artikels over Wetteren verschenen zijn. Dat klopt, maar dat zijn 

letterlijke kopieën van het persbericht van de gemeente. Alleen op VRT NWS wordt de 

burgemeester geciteerd, maar dat artikel is van klager die ook voor VRT NWS werkt.  

Ook het eerste deel van het artikel over de pensionering van juf Carla Mehuys is rechtstreeks 

overgenomen uit Het Nieuwsblad. Nergens anders is hierover een artikel verschenen. Mehuys 

bevestigt dat noch Publi Klavertjevier, noch eender welke andere journalist buiten klager haar 

heeft gecontacteerd. Publi Klavertjevier neemt de tekst van klager klakkeloos over, weliswaar 

in een verkorte versie. Dat ouders van de school het artikel van klager aan Publi Klavertjevier 

bezorgd hebben, doet niets af van het feit dat het plagiaat is. Ook dat de passage over Mehuys 

maar een derde van het artikel beslaat, doet niet ter zake. 

Klager belde zes weken voor de publicatie van het artikel over Wettteren met de 

verantwoordelijke uitgever van Publi Klavertjevier over de overname en letterlijke 

samenvattingen van zijn artikels. Dat gesprek verliep rustig en beleefd, maar zonder resultaat. 

Ook daarna bleven artikels van klager zonder bronvermelding in Publi Klavertjevier 

verschijnen.  

Publi Klavertjevier argumenteert dat er een ‘zoekertje’ in de krant staat met de vermelding dat 

artikels worden overgenomen uit andere media. Het gaat om een klein kadertje, dat 

nauwelijks opvalt tussen advertenties voor alles en nog wat. En zelfs als er een 

bronvermelding in de artikels zelf zou staan, blijft de handelwijze van Publi Klavertjevier 

ongehoord en onaanvaardbaar. 

Publi Klavertjevier zegt dat het een advertentieblad is en dat de artikels louter aanvulling zijn. 

Klager neemt het niet dat zijn artikels worden overgenomen of samengevat om advertenties te 

werven. Hij heeft zelf ooit voor een advertentieblad geschreven, maar voor die artikels werd 

hij vergoed en de samenwerking was vastgelegd in een contract. Er is geen overeenkomst 

tussen klager en Publi Klavertjevier. Publi Klavertjevier neemt artikels schaamteloos over, 

zonder bronvermelding, zonder toestemming en zonder vergoeding. Deze vorm van plagiaat 

devalueert degelijke regiojournalistiek. Een gewone bronvermelding kan dit niet verhelpen.  

PUBLI KLAVERTJEVIER 

Publi Klavertjevier is een advertentieblad dat gratis huis-aan-huis wordt verdeeld. Na 32 jaar 

als uitgever van reclamebladen heeft de zaakvoerder een netwerk van lokale contacten met 

beleidsmensen, ordehandhavers, adverteerders, lezers en lokale persmedewerkers. Hij haalt 

zijn inkomsten uit advertenties van lokale handelaars.  



Publi Klavertjevier bedrijft geen journalistiek. De belangrijkste taak is het werven van 

advertenties. Het redactionele gedeelte blijft beperkt tot maximaal 15% van het totale volume 

en varieert per editie. Het gaat om korte berichten of ‘sprokkels’, zonder foto. De inhoud 

wordt niet actief opgezocht door professionelen en de berichtjes kunnen en mogen niet 

vergeleken worden met journalistieke bijdragen van professionelen. Ze zijn niet up-to-date en 

verschijnen soms lang na de primeurs in de kranten. Ze worden aangeboden door 

adverteerders, lezers, verenigingen, gemeentebesturen of lokale persmedewerkers. Ze worden 

opgemaakt door desktoppublishers, een administratieve kracht of de zaakvoerder. 

De objectiviteit is totaal zoek waar klager beweert dat de artikels in publi Klavertjevier 

letterlijke samenvattingen zijn van zijn artikels in Het Nieuwsblad. Het artikel over de 

fusieplannen van Wetteren verscheen ook op de site van HLN, VRT en de lokale radio 

Accent, en oppositiepartij Open VLD bezorgde een persbericht aan Publi Klavertjevier. Publi 

Klavertjevier heeft informatie uit verschillende kanalen gedistilleerd. Het artikel behandelt 

dezelfde inhoud als het artikel van klager, maar is tekstueel totaal verschillend. Het is niet 

uitsluitend gebaseerd op zijn artikel. Klager heeft ook niet het alleenrecht op het gebruik van 

de naam van burgemeester in een journalistieke bijdrage. In welke andere media de 

burgemeester nog werd geciteerd, herinnert Publi Klavertjevier zich niet.  

Leden van het oudercomité van de school van juf Carla Mehuys hebben het artikel van klager 

in Het Nieuwsblad bezorgd aan Publi Klavertjevier met de vraag om de informatie, uit 

sympathie, op te nemen in de eerstvolgende editie. Het artikel verschilt tekstueel van de versie 

van klager. De pensionering van Mehuys beslaat bovendien maar een derde van het artikel, 

twee derde gaat over de pensionering van andere leerkrachten in andere scholen. Het artikel is 

niet klakkeloos overgenomen, het is totaal verschillend van dat van klager. 

Wat bronvermeldingen betreft staat in Publi Klavertjevier geregeld een zoekertje met de tekst: 

“Nieuwsbronnen voor de inhoud van de lokale nieuwsjes in Publi Klavertjevier zijn onder 

meer HLN/Nieuwsblad/VRT Nieuws/…”. Dit gebeurt om problemen te vermijden. Het staat 

niet in elke editie, maar alleen als er plaats is. Als er veel betaalde advertenties zijn moet dit 

gratis zoekertje plaats ruimen om geen inkomsten te derven, ook al staan er wel redactionele 

artikels in de krant. Bij elk artikel een bron vermelden is niet evident omdat informatie uit 

verschillende hoeken kan komen. Vandaar het samenvattende zoekertje. Publi Klavertjevier 

staat open voor tips in dit verband. 

Als de nieuwssprokkels van Publi Klavertjevier als plagiaat worden bestempeld, dan is er 

dagelijks sprake van plagiaat in dag- en weekbladen en op televisie, waar echte journalistieke 

bijdragen steeds over dezelfde inhoud gaan en sterke gelijkenissen vertonen, maar allemaal 

een persoonlijke toets hebben. 

 

Kort voor hij zijn klacht indiende bij de Raad voor de Journalistiek heeft klager met Publi 

Klavertjevier gebeld. Dat gesprek stond bol van vijandige beschuldigingen, bedreigingen en 

geweeklaag over verloning. De zaakvoerder heeft klager uitgenodigd voor een brainstorm 

over mogelijke samenwerking, maar daarop kwam geen reactie. 

 

BESLISSING 

 

Wat het artikel over de afgeblazen fusieplannen van Wetteren betreft, maakt klager 

aannemelijk dat de parafrasering van de uitspraken van de burgemeester in Publi 

Klavertjevier gebaseerd is op citaten in zijn artikel in Het Nieuwsblad. Publi Klavertjevier 



erkent dat het niet met de burgemeester gesproken heeft en toont niet aan dat diens uitspraken 

van elders zouden komen. Dat maakt dat minstens een essentieel onderdeel van het artikel van 

Publi Klavertjevier is overgenomen uit het artikel van klager, terwijl dat op geen enkele 

manier wordt vermeld. Daarnaast zijn ook andere formuleringen en zinswendingen in het 

artikel parafraseringen of overnames uit het artikel van klager. Het artikel wordt uitsluitend  

gedragen door het artikel van klager. Een specifieke bronvermelding in het artikel zou in dit 

geval niet volstaan. Conclusie is dat er sprake is van plagiaat. 

 

Wat het artikel over de pensionering van juf Carla Mehuys betreft, erkent Publi Klavertjevier 

dat het gebaseerd is op het artikel van klager in Het Nieuwsblad. Uit een vergelijking van de 

teksten blijkt dat meerdere formuleringen en zinswendingen geparafraseerd of overgenomen 

zijn uit het artikel van klager. Dat geldt ook voor inhoudelijke elementen, waarvan Publi 

Klavertjevier niet aantoont dat het die uit andere bronnen dan uit het artikel van klager zou 

vernomen hebben. Dat de passage over Mehuys maar een derde van het artikel beslaat, doet 

daar niets aan af. Het onderdeel van het artikel over Carla Mehuys wordt uitsluitend gedragen 

door het artikel van klager. Een specifieke bronvermelding in het artikel zou in dit geval niet 

volstaan. Conclusie is dat er sprake is van plagiaat. 

 

De Raad is van oordeel dat de aanpak van Publi Klavertjevier niet strookt met artikel 18 van 

de Code.   

 

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:  

 

De klacht is gegrond. 

 

Brussel, 7 december 2023 
 


