
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de Nationale Geestelijke Raad van de Bahá’ís van België vzw 
 
tegen 
 
de heer Maarten Rabaey, journalist (De Morgen) 
 
Met een brief van 18 september 2003, ondertekend door vice-voorzitter prof. A.K. Samii en 
secretaresse T. ten Brink, dient de Nationale Geestelijke Raad van de Bahá’ís van België, 
klacht in bij de Raad voor de Journalistiek naar aanleiding van een artikel van Maarten 
Rabaey, dat op 6 september 2003 is verschenen in De Morgen onder de titel ‘Duistere 
krachten in het hoofd van Kelly’. De klagers hebben met een brief van dezelfde datum, 
gericht aan de hoofdredacteur van De Morgen en in kopie bij hun klachtbrief gevoegd, hun 
bezwaren tegen het artikel uiteengezet. 
De ombudsman van de Raad heeft de journalist van de klacht op de hoogte gebracht en die 
heeft zijn standpunt overgemaakt met een mail van 6 november 2003. Met een brief van 3 
december 2003 laten klagers weten dat zij hun klacht willen handhaven. 
Aangezien een minnelijke regeling niet mogelijk is, wordt het geschil ter beoordeling 
voorgelegd aan de Raad voor de Journalistiek. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 13 
mei 2004. Namens klagers verschenen professor A.K. Samii, mevrouw Brenda Abrar, en de 
heren Guido Cooreman en Barney Leith. De journalist is in persoon verschenen. Op de 
hoorzitting is overeengekomen dat de journalist bij wijze van rechtzetting een nieuw artikel 
zou brengen over de Bahá’ís. Dit akkoord is niet uitgevoerd en de rapporteringscommissie 
heeft de journalist op 12 juli 2005 opnieuw gehoord. 
 
DE FEITEN 
 
Op 6 september 2003 verschijnt in De Morgen een artikel van Maarten Rabaey over de 
achtergronden bij de zelfdoding van de Britse wetenschapper David Kelly. Kelly was de bron 
van een omstreden BBC-reportage waarin betoogd werd dat de regering Blair het gevaar van 
de massavernietigingswapens in Irak bewust had overdreven. 
In het kwestieuze artikel wordt erop gewezen dat Kelly een aanhanger was van het Bahá’í-
geloof. De leiding van deze beweging zou de oorlog in Irak gunstig gezind zijn omdat zij 
aanspraak maakt op heilige plaatsen in dat land. David Kelly zou onder druk zijn gezet om 
mee de oorlog goed te keuren, wat hem voor een moreel dilemma plaatste dat uiteindelijk 
leidde tot zijn zelfdoding. In het artikel worden enkele dissidente leden geciteerd die hun 
beklag maken over de autoritaire en sektaire manier waarop de beweging wordt geleid. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klagers beweren dat het artikel feitelijke onjuistheden bevat. Zo wordt een getuige opgevoerd 
als lid van de Bahá’ís, wat hij sinds jaren niet meer is. De Bahá’í-gemeenschap wordt 
voorgesteld als een sekte. Die is weliswaar voorwerp van bespreking geweest in de 
parlementaire commissie die in België onderzoek heeft gevoerd naar de sekten, maar werd 
niet als zodanig gekwalificeerd. De Bahá’í-leer is overigens een van de negen erkende religies 
in Groot-Brittannië. Klagers verwijten de journalist vooral dat hij voor publicatie met hen 



 2
geen contact heeft opgenomen. Zij zijn van oordeel dat de goede naam van hun organisatie 
geschaad is door het artikel, waarin een verband wordt gelegd tussen de zelfdoding van Kelly 
en het Bahá’í-geloof. Uit het onderzoek, geleid door Lord Hutton, is geconcludeerd dat er 
geen dergelijk verband is. 
 
De journalist betoogt dat hij zorgvuldig te werk is gegaan. Hij heeft zijn artikel gebaseerd op 
getuigen, die de thesis van het verband tussen de zelfdoding van Kelly en de Bahá’ís naar 
voor schuiven, en heeft ook de website van de Bahá’ís geraadpleegd. Het is de taak van de 
pers om alle pistes te onderzoeken die tot de zelfmoord van Kelly hebben geleid. Er bestaan 
onafhankelijke studies over de Bahá’ís, waarin gesproken wordt van fundamentalistische 
stromingen in de beweging en die de Bahá’ís wel degelijk als een sekte beschouwen. 
Dissidenten van de beweging hebben de sektaire praktijken ervan aangeklaagd. De journalist 
wijst er ook op dat zijn artikel handelt over de Britse tak van de Bahá’ís, en niet de Belgische. 
Hij voert aan dat het artikel is verschenen voor de publicatie van het rapport-Hutton, en dat 
het een discussie weergeeft die ook in de pers werd gevoerd. Contact opnemen met de Bahá’ís 
had volgens hem geen zin, omdat zij spreekverbod hadden gekregen. 
 
BESLISSING 
 
Het artikel van 6 september 2003 bevat zware verdachtmakingen aan het adres van de Bahá’í-
beweging. Zij zou Kelly onder druk hebben gezet, wat mede aanleiding zou zijn geweest tot 
zijn zelfdoding. In het artikel worden zware verdachtmakingen geuit, die hoofdzakelijk 
gebaseerd zijn op het standpunt van een enkele dissidente bron. Het ware dan ook gepast 
geweest voor publicatie aan de woordvoerders van de beweging om hun reactie te vragen 
(Zie: RvdJ 2003-07, Jolie t/ Het Laatste Nieuws, 11 december 2003). 
 
Na de publicatie van het artikel werd noch de vrijwel onmiddellijke reactie van klagers door 
de journalist aangegrepen om wederwoord te verlenen op deze verdachtmakingen, noch het 
een paar maanden later gepubliceerde Hutton-rapport, dat precies concludeerde dat er geen 
verband was tussen de zelfdoding van Kelly en zijn geloofsovertuiging. 
 
De Raad voor de Journalistiek is van oordeel dat geen wederwoord werd verleend waar dit, 
gelet op de ernst van de verdachtmakingen, aangewezen was. 
 
De klacht is gegrond. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Brussel, 8 september 2005. 
 


