
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
mevrouw Annemie Verbruggen en de heer Johan Bellen 
 
tegen 
 
ROB 
 
Met een brief van 21 maart 2006 dienen mevrouw Annemie Verbruggen en de heer Johan 
Bellen klacht in tegen ROB. Aanleiding is de berichtgeving in de nieuwsuitzending van 5 
maart 2006 en op de website van de regionale zender over de aanhouding van Micha Bellen in 
Pakistan. 
De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft de inhoud van de klachtbrief 
meegedeeld aan ROB, die erop geantwoord heeft met een brief van 4 mei 2006. Klagers 
hebben hierop gerepliceerd met een brief van 29 mei 2006. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 6 juli 2006. De twee klagers zijn persoonlijk hun standpunt komen toelichten. Zij werden 
vergezeld door de heer Bart Pattyn, docent media-ethiek aan de KULeuven. Namens ROB 
verschenen mevrouw Kathleen Holsbeeks, chef redactie, en journaliste Matti Veulemans, 
bijgestaan door mevrouw Ilse Hendrix, advocaat. 
 
DE FEITEN 
 
Klagers zijn de ouders van de twintigjarige Micha Bellen, die in februari 2006 buiten hun 
medeweten naar Pakistan is vertrokken. Omdat klagers vreesden dat hun zoon daar contact 
zou kunnen hebben met extremistische organisaties, hebben zij contact opgenomen met de 
federale politie. Op 3 maart 2006 is hun zoon in Pakistan aangehouden op grond van een 
internationaal aanhoudingsbevel. Hierover is in diverse media uitvoering verslag uitgebracht. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
In hun klachtbrief, hun repliek en hun uiteenzetting voor de rapporteringscommisie betogen 
klagers dat ROB een ongenuanceerde en eenzijdige weergave van de feiten heeft gegeven. 
ROB heeft een negatief beeld geschetst van de zoon van klagers, dat dreigt hem voor de rest 
van zijn leven te stigmatiseren. Ook het bekend maken van de naam en woonplaats van de 
zoon van klagers en het tonen van hun woning was onnodig en in het beeldverslag werden 
suggestieve beelden getoond van militairen op een Pakistaanse luchthaven. 
 
ROB betoogt dat de redactie de arrestatie van de zoon van klagers vernam door een bericht 
dat op 3 maart 2006 verspreid werd door het persagentschap AFP, en door een mededeling 
van dezelfde dag van het federale parket. Een journaliste van ROB heeft daarop contact 
opgenomen met klager om meer informatie in te winnen, maar die wilde haar niet te woord 
staan. Wat het geven van de naam van de zoon van klagers betreft, wijst ROB er op dat de 
naam van de zoon door het federale parket is vrijgegeven en dat de vader als 
gemeenteraadslid een publieke functie bekleedt. ROB zegt dat de regionale omroep zelf 
beelden heeft opgenomen van de woning van klagers en dat de andere beelden die de omroep 
heeft uitgezonden overgenomen waren van VTM. Wegens een technisch probleem is op de 
beelden van de Pakistaanse luchthaven niet gemeld dat het om archiefbeelden ging. Voorts 



 2
zijn ter illustratie van het beeldverslag nog enkele krantenkoppen getoond, met daarbij ook 
de foto van de zoon van klagers. ROB voert aan dat klager op zondagochtend telefonisch 
contact heeft opgenomen met de omroep, om te vragen de foto van hun woning van de 
website te verwijderen. ROB heeft onmiddellijk gevolg gegeven aan die vraag, zodat de foto 
hoogstens een uur op de website heeft gestaan.  
 
BESLISSING 
 
De arrestatie in Pakistan van de zoon van klagers gebeurde op grond van een internationaal 
aanhoudingsbevel wegens terrorisme dat door een Belgische onderzoeksrechter werd 
uitgevaardigd. In acht genomen de internationale context en het gegeven dat enkele maanden 
voordien een Belgische vrouw in Irak is omgekomen bij een zelfmoordaanslag, betreft de 
berichtgeving hierover een belangrijk nieuwsfeit. 
Er wordt begrip opgebracht voor het feit dat de arrestatie van de zoon van klagers en de 
berichtgeving hierover pijnlijk is voor klagers. 
Rekening houdend met de beperkte bronnen waarover ROB zegt te hebben beschikt op 3 
maart 2006, is het logisch dat bij klagers aanvullende informatie werd ingewonnen. Klagers 
hebben aanvankelijk – naar eigen zeggen op aanraden van het federale parket – geen 
commentaar willen geven aan de media. Dat hun standpunt onvoldoende aan bod zou zijn 
gekomen, kan daarom niet aan ROB worden verweten. 
De foto van de zoon van klagers die op ROB werd getoond was overgenomen uit Het Laatste 
Nieuws. Er is niet aangetoond dat ROB door de publicatie van die foto en door het tonen van 
archiefbeelden van een Pakistaanse luchthaven bewust een negatief beeld heeft willen 
schetsen van de zoon van klagers. Dat ROB nagelaten heeft om op de beelden van de 
luchthaven te vermelden dat het om archiefbeelden ging, kan wel als een tekortkoming 
worden beschouwd. 
Waar de pers in de regel omzichtig te werk moet gaan bij het tonen van een privé-woning, 
aanvaardt de Raad voor de Journalistiek in deze zaak de beweegreden van de nieuwszender 
dat het tonen van de woning hier wel relevant was. Rekening houdend met die omzichtigheid, 
heeft de omroep onmiddellijk en terecht gevolg gegeven aan de vraag van klager om de foto 
van hun woning van de website te verwijderen. 
 
Om die redenen is de raad voor de Journalistiek van oordeel: 
 
De klacht is ongegrond. 
 
 
 
 
 
Brussel, 21 september 2006 
 
 
 


