
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Geert De Backer 
 
tegen 
 
Het Nieuwsblad en Pierre Van Rossem, correspondent 
 
Met een brief van 7 november 2006 dient de heer Geert De Backer klacht in tegen Het 
Nieuwsblad en tegen zijn correspondent Pierre Van Rossem naar aanleiding van een artikel 
dat in de editie regio Dender van de krant is verschenen op 19 oktober 2006 onder de titel ‘Dit 
is intellectuele diefstal’. De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft de krant een 
kopie van de klacht overgemaakt, met het verzoek om ook correspondent Van Rossem ervan 
op de hoogte te brengen. Het Nieuwsblad heeft laten weten dat er geen schriftelijke reactie 
zou worden ingediend. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft het dossier onderzocht op 
haar bijeenkomst van 11 januari 2007. Ze is van oordeel dat de stukken voldoende duidelijk 
zijn om zich een oordeel te vormen over de zaak, en dat een verschijning van partijen niet 
vereist is. 
 
DE FEITEN 
 
Klager is gemeenteraadslid in Lebbeke. Op de lokale website van zijn partij, 
www.vlaamsbelanglebbeke.be, schrijft hij geregeld columns. In oktober 2006 publiceert hij er 
een column over de Franse periode in de gemeente. De column, die ondertekend is door 
klager, bestaat uit volledige zinnen en alinea’s die overgeschreven zijn uit een eerder 
verschenen boek ‘Gemeentepolitiek te Lebbeke 1795-1990’, dat van de hand is van Jozef 
Dauwe. 
Op 17 oktober 2006 wordt klager gebeld door Pierre Van Rossem, plaatselijk correspondent 
van Het Nieuwsblad, die hem meedeelt dat hij plagiaat heeft gepleegd. Klager antwoordt dat 
er geen sprake is van plagiaat wanneer er één letter aan een tekst wordt gewijzigd. Ruim een 
half uur later belt klager Pierre Van Rossem zelf op, en deelt hij mee dat hij zich vergist heeft 
en dat hij zijn fout zal rechtzetten. 
In het Nieuwsblad van 19 oktober 2006 verschijnt een artikel over de zaak van de hand van 
Pierre Van Rossem en getiteld ‘Dit is intellectuele diefstal’. In de editie oktober-november 
van het plaatselijke blad Kramiek verschijnt nadien nog een artikel met ongeveer dezelfde 
inhoud en geïllustreerd met dezelfde foto als het artikel van Het Nieuwsblad. 
 
HET STANDPUNT VAN KLAGER 
 
Klager verwijt de journalist en de krant dat zij eenzijdig en vooringenomen hebben bericht 
over de feiten. Volgens klager was dat ingegeven door de haat van de journalist voor zijn 
partij. Hij betoogt dat de ondertitel van het stuk (‘Vlaams Belang gekozene De Backer bekent 
plagiaat’) een halve waarheid is. Klager heeft immers niet toegegeven dat hij plagiaat heeft 
gepleegd, maar wel dat hij de teksten onbewust en te goeder trouw zonder bronvermelding uit 
het boek heeft overgenomen. Klager wijst erop dat hij zich ondertussen bij de auteur van het 
boek heeft verontschuldigd, en dat die niet zwaar tilt aan de feiten en geen klacht tegen hem 



 2

heeft ingediend. Klager verwijt Van Rossem ten slotte dat die een vrijwel identiek artikel – 
zonder bronvermelding – heeft geschreven voor het plaatselijke blad Kramiek. 
 
BESLISSING 
 
In zijn brief van 7 november 2006 betoogt klager dat journalist Van Rossem de feiten onjuist 
heeft weergegeven en dat hij geen respect aan de dag heeft gelegd voor de opinie van klager. 
De Raad voor de Journalistiek stelt echter vast dat het verslag, zoals verschenen in de krant 
van 19 oktober 2006, overeenkomt met de beschrijving van de feiten zoals klager ze zelf doet 
in zijn brief. Ook het gebruik van het woord ‘plagiaat’ was in dit verband niet verkeerd. 
Volgens Van Dale betekent plagiaat: ‘Het overnemen van stukken, gedachten, redeneringen 
van anderen, en deze laten doorgaan voor eigen werk’, en dat is precies wat er is gebeurd - 
ook volgens klager. 
De journalist heeft ook de opinie van klager gerespecteerd en de reactie van klager, toen die 
door hem telefonisch over de zaak werd gecontacteerd, correct weergegeven. De beschrijving 
in het artikel stemt overeen met wat klager daar zelf in zijn brief over heeft aangegeven. 
Het feit dat de journalist eenzelfde artikel later nog eens geschreven heeft voor een lokaal 
weekblad, kan hem evenmin als een beroepsethische fout worden aangerekend. 
Bronvermelding was in dat geval niet vereist, aangezien de auteur van het eerste en het 
tweede stuk dezelfde zijn. 
 
 
De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel: 
 
De klacht is ongegrond. 
 
 
 
 
 
Brussel, 8 februari 2007 
 


