
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
mevrouw Marie-Claire Hamelrijck, mevrouw Vera Demoor en de heer Kris Demoor 
 
tegen 
 
Humo en Douglas De Coninck, journalist 
 
Met een brief van 11 augustus 2006 dient mevrouw Marie-Claire Hamelrijck klacht in tegen 
het weekblad Humo en tegen journalist Douglas De Coninck. Aanleiding is het artikel dat in 
Humo van 18 juli 2006 is verschenen onder de titel ‘Het lichaam van Guido Demoor toonde 
nauwelijks sporen van geweld: twee blauwe plekken en een gescheurde vingernagel’. 
De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft de inhoud van de klachtbrief 
meegedeeld aan de hoofdredacteur van Humo en journalist Douglas De Coninck, die erop 
geantwoord hebben met een nota van 16 oktober 2006. Mevrouw Hamelrijck heeft hierop 
gerepliceerd met een brief van 9 november 2006, die mee ondertekend is door haar dochter 
Vera. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 11 januari 2007. Mevrouw Hamelrijck is persoonlijk haar standpunt komen toelichten, 
vergezeld door haar zoon Kris. Zij bevestigt dat haar klacht door haar kinderen Vera en Kris 
mee wordt onderschreven. Journalist Douglas De Coninck is in persoon verschenen. 
 
DE FEITEN 
 
Eerste klaagster is de weduwe van Guido Demoor, die op 24 juni 2006 is overleden na een 
incident met een groep jongeren in een Antwerpse bus. Over het incident en het overlijden 
van Guido Demoor is door alle media uitvoerig verslag uitgebracht. In zijn nummer van 18 
juli 2006 publiceert Humo een artikel van vier bladzijden over de zaak van de hand van 
Douglas De Coninck. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
In hun klachtbrief, hun repliek en hun uiteenzetting voor de rapporteringscommisie betogen 
klagers dat Humo een verkeerde weergave van de feiten heeft gegeven, die neerkomt op 
smaad en eerroof van Guido Demoor en zijn familie. 
Klagers voeren een aantal feitelijke onjuistheden aan die volgens hen in het artikel staan. Zo 
ontkennen ze formeel dat er zich in hun woning extreemrechtse literatuur en wimpels van de 
groep Voorpost zouden bevinden. De wimpel waarvan in het artikel sprake is, is een vlag van 
Chinese herkomst. Eerste klaagster betoogt ook dat ze in haar verklaring bij de politie niet 
heeft gezegd dat haar echtgenoot een ‘heel aparte kijk op de vreemdelingenproblematiek’ had, 
zoals in het artikel staat, maar wel dat hij ‘een mening over het vreemdelingenprobleem’ had, 
wat iets heel anders betekent. Om dit te staven, geeft eerste klaagster inzage van een uittreksel 
van het proces-verbaal met haar verklaring voor de politie. Klagers houden ook vol dat de 
feiten op de bus zich anders hebben afgespeeld dan in het artikel van Humo beschreven 
wordt. Zij wijzen er voorts op dat hun echtgenoot en vader een rustige man was, met een 
goede gezondheid. Ten slotte is het gedicht waarvan in het artikel sprake is, niet geschreven 
door een 14-jarige maar door iemand anders. 



 2
Klagers wilden niet ingaan op het voorstel van Humo om hun versie in het blad toe te 
lichten. Dit had volgens hen moeten gebeuren in het oorspronkelijke artikel, maar de 
journalist heeft hen toen niet gecontacteerd. Ze betogen dat de journalist van Humo zijn 
bronnen niet heeft gecontroleerd en een eenzijdige versie heeft gepubliceerd, hoewel hij de 
indruk wekte dat in zijn artikel de waarheid over de gebeurtenissen naar voren werd gebracht. 
 
In hun schriftelijke repliek van 16 oktober 2006 wijzen hoofdredacteur Jörgen Oosterwaal van 
Humo en journalist Douglas De Coninck erop dat de aanvankelijke mediaberichtgeving na het 
busincident zeer eenzijdig was. Daardoor was bij het publiek de indruk ontstaan dat een 
allochtone jongerenbende een moord had gepleegd op de echtgenoot van eerste klaagster. 
Humo besloot daarom om de feiten grondiger te onderzoeken, wat uiteindelijk leidde tot het 
artikel van 18 juli 2006. Dat artikel moet volgens Humo beschouwd worden als een vorm van 
weerwoord op wat voordien in de overige media was verschenen. Het was daarbij zeker niet 
de bedoeling om de nabestaanden van de heer Demoor te kwetsen. Maar in het artikel van 
Humo kwam, nagenoeg voor het eerst, de versie van de verdachten aan bod. Journalist De 
Coninck zegt dat hij er zich van bewust is dat het artikel een kritiek van eenzijdigheid 
verdient. Hij wijst erop dat hij graag ook de versie van de familie van het slachtoffer in het 
artikel had verwerkt, maar hij hield rekening met hun vraag om gerust gelaten te worden. De 
Coninck betoogt dat hij wel hun advocaat heeft gecontacteerd, maar dat die niet wou reageren 
op de zaak. Humo en De Coninck zijn van oordeel dat een aantal punten van kritiek op het 
artikel betrekking hebben op elementen die door het gerechtelijk onderzoek moeten 
uitgewezen worden, en dat de Raad hierover geen uitsluitsel kan geven. Wel erkennen ze dat 
er in het artikel mogelijk bepaalde onzorgvuldigheden staan. Zij herhalen hun aanbod aan de 
familie van het slachtoffer om in het blad omstandig op het stuk te reageren. 
 
BESLISSING 
 
Zoals Humo en journalist De Coninck aangeven, kan het artikel van 18 juli 2006 beschouwd 
worden als een aanvulling op de eerdere mediaberichtgeving over de zaak, waarbij Humo de 
bedoeling had om de versie van de verdachte jongeren en hun advocaten naar voren te 
brengen. Dergelijke berichtgeving kan bijdragen tot een volledigere kijk op de gebeurtenissen. 
Het probleem is echter dat de versie van de verdachten in het artikel wordt voorgesteld als de 
uiteindelijke waarheid over de zaak. De ondertitel (‘De reconstructie: wat er echt gebeurde op 
bus 23’) en de aanhef van het artikel (‘Maar wat gebeurde er die middag écht op bus 23?’, en 
iets verder: ‘Wat nu volgt, is de grootste gemene deler uit het gerechtelijke dossier zoals dat er 
bij het ter perse gaan van deze Humo voorstond’) wekken minstens die suggestie. 
In een dergelijke gevoelige zaak was het aangewezen om te wijzen op de eenzijdige aard van 
de berichtgeving en op het feit – dat in het artikel onvermeld is gebleven – dat de familie van 
het slachtoffer en hun advocaat in die periode geen mededeling wilden doen aan de media. 
Dat had de lezers beter in staat gesteld om zich een mening te geven over de verstrekte 
informatie. 
In de klacht wordt ook gewezen op een aantal feitelijke gegevens uit het artikel die fout 
zouden zijn. Omdat die feiten nog door de rechtbank moeten uitgewezen worden, kan de Raad 
voor de Journalistiek zich er niet over uitspreken. De Raad stelt wel vast dat de verklaring van 
eerste klaagster voor de politie in het artikel verkeerd is weergegeven, waardoor de suggestie 
gewekt wordt dat het slachtoffer er racistische ideeën zou op nahouden. Vanwege de zeer 
gevoelige aard van de gebeurtenissen, zowel voor de nabestaanden als voor de publieke 
opinie, was letterlijk citeren hier aangewezen geweest. 
 



 3
Om die redenen is de raad voor de Journalistiek van oordeel: 
 
De klacht is gegrond. 
 
 
 
Brussel, 8 februari 2007 
 


