
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Hervé Lalau 
 
tegen 
 
de NV Retail Today 
 
Met een mail van 7 september 2006, gericht aan de VJPP, vereniging van journalisten van de 
periodieke pers, dient de heer Hervé Lalau, die lid is van de vereniging, klacht in tegen de NV 
Retail Today, die het maandblad Gondola Magazine uitgeeft. De klacht wordt op 12 oktober 
2006 overgemaakt aan de Raad voor de Journalistiek. Nadat de ombudsman aan klager 
bijkomende gegevens heeft opgevraagd, brengt hij op 27 november 2006 de heer Pierre-Paul 
Billiet, gedelegeerd bestuurder van Retail Today, op de hoogte van de klacht. Met een brief 
van 30 november 2006 heeft de heer Billiet namens de NV Retail Today gereageerd op de 
klacht. Na die datum hebben zowel klager als verweerster nog enkele mails gestuurd naar het 
secretariaat van de Raad. Klager heeft ook enkele stukken bezorgd aan de Raad. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 17 
april 2007. Klager is in persoon verschenen. Namens Retail Today verscheen Pierre-Paul 
Billiet, gedelegeerd bestuurder. 
 
DE FEITEN 
 
De NV Retail Today is uitgever van het maandblad Gondola Magazine en beheert ook een 
website onder die naam. Klager was hoofdredacteur van het magazine sinds de oprichting 
ervan in 1994 tot op 20 april 2006, toen hij door verweerster om dringende redenen werd 
ontslagen. Tot op de dag van zijn ontslag, heeft hij nog gewerkt aan de samenstelling van het 
nummer van Gondola Magazine dat gedateerd is ‘april-mei’. Dat nummer verscheen rond 10 
mei 2006, dus enkele weken na het ontslag van klager. In het colofon van dat nummer staat 
klager nog aangegeven als directeur van de publicatie en van de redactie. In het bewuste 
nummer staat een zogenaamde publi-reportage, een reclametekst die niet als zodanig wordt 
aangekondigd en door de lezer dus als een gewone redactionele bijdrage zal worden gelezen. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klager betoogt dat het nummer april-mei, dat na zijn ontslag verscheen maar waarin hij nog 
als redactioneel verantwoordelijke vermeld staat, een aantal onregelmatigheden bevat 
waarmee hij het als hoofdredacteur niet eens kan zijn en die zijn verantwoordelijkheid in het 
gedrang brengen. In de eerste plaats ontbreekt de gebruikelijke wijnrubriek, terwijl hij een 
artikel hiervoor bij een losse medewerker besteld en aanvaard had. In de tweede plaats bevat 
het betwiste nummer een zogenaamde publi-reportage, waarvoor hij als hoofdredacteur nooit 
zijn toestemming heeft gegeven en waarmee hij het om beroepsethische redenen niet eens kan 
zijn. In de derde plaats neemt klager het niet dat de grafische vormgeving van het nummer 
zonder zijn medeweten grondig gewijzigd is. En ten slotte ontbreekt in het nummer voor het 
eerst ook het gebruikelijke hoofdartikel van zijn hand. Klager is van oordeel dat door deze 
tekortkomingen en beroepsethische fouten zijn beroepsernst en reputatie aangetast zijn. 
 



 2

Namens verweerster betoogt de heer Billiet dat het ontslag van klager inging op 20 april 2006, 
op een ogenblik dat het nummer april-mei van Gondola Magazine nog in volle voorbereiding 
was. Dat verklaart waarom het nummer niet volledig beantwoordt aan de verwachtingen van 
klager, die de eindrealisatie ervan niet meer heeft meegemaakt. De heer Billiet verklaart dat 
hij namens de verantwoordelijke uitgever, de NV Retail Today, in deze noodsituatie zelf 
moest instaan voor de afwerking van het bewuste nummer. Volgens hem vormde de 
wijnrubriek geen essentieel bestanddeel van het magazine, en had het ontbreken ervan enkel 
te maken met de vereisten van de actualiteit. De heer Billiet erkent dat de publi-reportage 
onvoldoende als zodanig in het nummer was aangegeven. Dit was het gevolg van een 
onzorgvuldigheid, omdat er niet onmiddellijk een vervangende hoofdredacteur was gevonden. 
Hij erkent eveneens dat het oorspronkelijke ontwerp van coverpagina gewijzigd werd, om 
beter aansluiting te vinden met de definitieve inhoud van het nummer. Hij betoogt dat hij 
bewust geen hoofdartikel door iemand anders heeft laten schrijven. Op het moment van zijn 
ontslag had klager nog geen hoofdartikel geschreven, zodat de heer Billiet hem niet in 
verlegenheid wou brengen door het hoofdartikel door iemand te laten schrijven. De heer 
Billiet verklaart dat hij klager zoals voordien als directeur van de publicatie en de redactie in 
het nummer heeft vermeld, omdat de samenstelling ervan nog grotendeels het werk van klager 
is geweest. Mocht hij klager niet hebben vermeld, zou die daar mogelijk aanstoot aan hebben 
genomen, zo stelt de heer Billiet nog. 
 
BESLISSING 
 
Het staat vast dat de inhoud van het nummer van april-mei van Gondola Magazine nog is 
gewijzigd na het ontslag van klager, op 20 april 2006. Partijen zijn het erover eens dat het 
nummer voor ongeveer drie vierde beantwoordt aan de richtlijnen van de voormalige 
hoofdredacteur. Dat betekent dat er na diens ontslag nog ongeveer een kwart aan de inhoud 
veranderd is. De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat in het blad onder meer nog een 
zogenaamde publi-reportage is opgenomen, die niet als zodanig werd aangekondigd en 
waarvan de voormalige hoofdredacteur niet op de hoogte was. Voor deze beroepsethische 
tekortkoming kon de ontslagen hoofdredacteur geen verantwoordelijkheid dragen, evenmin 
als voor de andere wijzigingen na de datum van zijn ontslag. Toch werd klager in het colofon 
nog vermeld als directeur van de publicatie en van de redactie, zonder enig voorbehoud. Ook 
elders in het blad werd nergens gemeld dat de redactionele verantwoordelijkheid van klager 
beperkt was. 
 
De klacht is gegrond. 
 
 
 
 
 
 
 
Brussel, 10 mei 2007 
 
 
 


