
Advies van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de vraag van 
 
de raad van bestuur van de Vlaamse vereniging van beroepsjournalisten 
VVJ 
 
met betrekking tot 
 
een reportage over veiligheid in Telefacts/VTM 
 
Met een brief van 29 maart 2006 stelt Pol Deltour, nationaal secretaris van de 
VVJ, een reeks vragen van beroepsethische aard naar aanleiding van de 
reportage over de veiligheid van buitenlandse staatshoofden tijdens de 
Europese top, die het magazine Telefacts op 27 maart 2006 heeft 
uitgezonden. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft het 
dossier onderzocht en besproken tijdens een hoorzitting op 7 juni 2006. Op 
de bijeenkomst zijn Eric Goens, directeur informatie, en Marc Dupain, externe 
relaties van VMMA, gehoord. De rapporteringscommissie heeft een tweede 
bijeenkomst over de zaak gehouden op 12 april 2007. 
 
DE FEITEN 
 
0p 27 maart 2006 zendt Telefacts een reportage uit, waarin een journaliste 
een pistool en een nepbom binnensmokkelt in het Brusselse hotel waarin de 
staatsleiders Chirac en Merkel logeerden tijdens de Europese Lentetop. De 
journaliste slaagt er ook in om, met het wapen in haar handtas, op korte 
afstand van president Chirac te komen. De reportage wordt tevens in de 
VTM-nieuwsuitzendingen van die dag uitgebreid aangekondigd en besproken. 
De reportage lokt meerdere reacties uit, onder meer over de gebruikte 
undercovertechniek en over de veiligheid van de journaliste. Naar aanleiding 
van de maatschappelijke discussie besluit de raad van bestuur van de VVJ 
om hierover de Raad voor de Journalistiek te ondervragen. 
 
DE VRAAG OM ADVIES VAN DE VVJ 
 
In de brief van 29 maart 2006 vraagt de raad van bestuur van de VVJ aan de 
Raad voor de Journalistiek om te antwoorden op volgende vragen: 

- Was de gehanteerde undercovertechniek geoorloofd? 
- Is er voldoende klaarheid geschapen over de aangebrachte feiten 

(waren het nu valse of echte wapens)? 
- Was de persoonlijke veiligheid van de betrokken journaliste voldoende 

gevrijwaard? 
- Werden de strafrechtelijke en financiële risico’s voor de journaliste 

voldoende ingecalculeerd? 
 
STANDPUNT VAN VTM 
 



 2

Op de hoorzitting van 7 juni 2006 voeren Eric Goens en Marc Dupain aan dat 
de veiligheid van buitenlandse staatshoofden een heel relevant onderwerp is. 
In de reportage wordt eerst een politiewoordvoerder aan het woord gelaten, 
die beschrijft hoe de veiligheidsvoorzieningen georganiseerd zijn. Later in de 
reportage stellen de reportagemakers echter vast dat deze voorzieningen 
ontbreken. Zoiets kon enkel worden aangetoond door zelf met een wapen en 
met materiaal om een bom te vervaardigen in de omgeving van de 
staatshoofden te komen. Andere methodes om dit vast te stellen waren er 
niet. 
Zowel in de nieuwsuitzendingen als in de Telefactsreportage is gesproken 
over een wapen en over een nepbom, die door de journaliste in het hotel 
werden binnengesmokkeld. Het wapen betrof een alarmpistool, dat met 
kogels geladen dodelijk is binnen een straal van 40 meter. Hiervoor is geen 
vergunning nodig, zodat de journaliste geen overtreding op de wapenwet 
beging. Voorts werd al het materiaal binnengebracht, nodig voor de aanmaak 
van een bom, behalve de eigenlijke springstof. Daarom werd gesproken van 
een nepbom. 
Goens en Dupain betogen ook dat de journaliste gedurende de hele operatie 
omkaderd werd door collega’s en dat de reportage zorgvuldig was voorbereid. 
Er werden geen onverantwoorde risico’s genomen. 
 
ADVIES 
 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de 
reportage die op 27 maart 2006 werd uitgezonden, bekeken en komt tot 
volgende bevindingen: 
 
1. De veiligheid van buitenlandse staatshoofden op een Europese top in 
Brussel is een maatschappelijk relevant onderwerp, zoals werd aangevoerd 
door de redactieverantwoordelijken van VTM. 
 
2. VTM heeft onvoldoende aangetoond dat de beweerde tekortkomingen aan 
de veiligheidsvoorzieningen door de reportagemakers enkel konden worden 
vastgesteld door gebruik te maken van de undercovermethode. 
Er was geen ‘undercoveroperatie’ nodig om aan te tonen dat in het hotel, 
waar de staatshoofden en regeringsleiders verbleven, vrij kon worden binnen- 
en buitengegaan en dat de veiligheid van de staatshoofden niet gewaarborgd 
was volgens de criteria opgegeven door de veiligheidsdiensten. Dat werd 
trouwens met zoveel woorden toegegeven in een gesprek met een van de 
veiligheidsverantwoordelijken in het begin van de reportage, wanneer die het 
had over de bewuste keuze voor een hotel in plaats van de ambassade of de 
ambtswoning van de ambassadeur.  
 
3. In deze zaak bestond, ook zonder een actiever optreden van de journaliste, 
hoe dan ook een belangrijk risico, zowel voor de journaliste zelf als voor 
andere aanwezigen, waarmee onvoldoende rekening is gehouden en dat niet 
in verhouding stond tot het verhoopte resultaat. 
 



 3

4. Voor zover kon worden nagegaan, werd de reportage inderdaad 
voorbereid, besproken en begeleid door de redactieverantwoordelijken van 
VTM en Telefacts. 
 
Daarmee wordt meteen een negatief antwoord gegeven op vraag één (Was 
de gehanteerde undercovertechniek geoorloofd?) en drie (Was de 
persoonlijke veiligheid van de betrokken journaliste voldoende gevrijwaard?) 
van de VVJ. 
Wat vraag twee betreft (Is er voldoende klaarheid geschapen over de 
aangebrachte feiten – waren het nu valse of echte wapens?) meent de Raad 
dat VTM, bij de aankondiging van de reportage door de nieuwsdienst, 
beroepsethisch foutief heeft gehandeld door de zaken spectaculairder dan in 
werkelijkheid voor te stellen en het aanvankelijk te doen voorkomen dat de 
journaliste een echte bom had binnengesmokkeld in het hotel, waar het in 
feite om een nepbom ging. Dat werd in de latere uitzendingen en in de 
reportage zelf trouwens met zoveel woorden gezegd. 
Vraag vier (Werden de strafrechtelijke en financiële risico’s voor de journaliste 
voldoende ingecalculeerd?) kan positief worden beantwoord in zoverre de 
reportage voorbereid, besproken en begeleid werd door de 
redactieverantwoordelijken van VTM en Telefacts. 
 
Naar aanleiding van deze zaak (en van een tweede vraag om advies van de 
VVJ over een undercoverreportage van Radio 1) heeft de Raad voor de 
Journalistiek op zijn bijeenkomst van 10 mei 2007 een aantal principes van 
journalistieke beroepsethiek gepreciseerd in een ‘Richtlijn over 
undercoverjournalistiek’. 
 
 
 
Brussel, 14 juni 2007 
 


