
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Paul Michel 
 
tegen 
 
de heer Douglas De Coninck, journalist 
 
Met een aangetekende brief van 24 september 2006 dient de heer Paul Michel klacht in tegen 
journalist Douglas De Coninck naar aanleiding van een artikel met als titel ‘Zo gevaarlijk kan 
het toch niet zijn: er zijn geen doden gevallen’, dat verscheen in Humo van 29 augustus 2006. 
De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft de inhoud van de klachtbrief 
meegedeeld aan journalist Douglas De Coninck. Die heeft laten weten dat hij er niet op zou 
antwoorden en dat hij ook niet op een hoorzitting zou verschijnen. Op voorstel van de 
ombudsman heeft ook klager ervan afgezien om zijn standpunt mondeling te komen 
toelichten. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een zitting gehouden op 
17 april 2007 en de gegevens van de zaak onderzocht. 
 
DE FEITEN 
 
Klager is leidend ambtenaar van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij. Hijzelf en de VHM 
zijn in 2001 in opspraak gekomen wegens beweerde onregelmatigheden, zowel bij de VHM 
zelf als in bepaalde lokale huisvestingsmaatschappijen. Daarover zijn binnen de VHM en ook 
op vraag van de Vlaamse overheid verschillende onderzoeken uitgevoerd. De kwestie 
verwekte grote belangstelling in de pers en in de politieke wereld. In november 2002 is klager 
voor zes maanden geschorst, maar zijn schorsing is in april 2003 ongedaan gemaakt door de 
Raad van State. 
Journalist Douglas De Coninck, die toen verbonden was aan De Morgen, heeft voor zijn krant 
de ontwikkelingen bij de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij steeds van nabij gevolgd. In 
2003 heeft Paul Michel twee klachten ingediend tegen artikelen van Douglas De Coninck die 
in De Morgen waren gepubliceerd. De Raad voor de Journalistiek heeft hierover op 11 maart 
2004 een beslissing genomen. Na deze uitspraak heeft Paul Michel opnieuw vier klachten 
ingediend tegen Douglas De Coninck. Over deze tweede reeks klachten deed de Raad voor de 
Journalistiek uitspraak op 12 januari 2006. Ze werden deels gegrond verklaard. 
Douglas De Coninck werkt nu voor het weekblad Humo. In het nummer van 29 augustus 
2006 verschijnt een artikel van zijn hand, met als titel ‘Zo gevaarlijk kan het toch niet zijn: er 
zijn geen doden gevallen’. Het artikel bestaat grotendeels uit een interview met Freddy 
Sergeant en handelt vooral over diens activiteiten als verzorger en verschaffer van 
dopingproducten in het wielrennen, waarvoor hij in Frankrijk werd veroordeeld. In het begin 
en aan het einde van het interview komen ook de ervaringen van Sergeant als voormalig 
personeelslid van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij ter sprake. Naar eigen zeggen werd 
hij daar, nadat hij allerlei wantoestanden had aangeklaagd, tot aan zijn pensioen op een 
zijspoor gezet. In het interview valt Freddy Sergeant met een aantal beschuldigingen uit tegen 
Paul Michel. 
 
STANDPUNT VAN KLAGER 
 



 2
In zijn klachtbrief betoogt Paul Michel dat de journalist hem opnieuw met een onvolledige, 
selectieve en onnauwkeurige berichtgeving in een uitermate slecht daglicht stelt. Klager voert 
aan dat de administratieve onderzoeken die destijds gevoerd zijn, hem hebben vrijgepleit van 
beschuldigingen die nu opnieuw in Humo worden geuit, meer bepaald dat hij actief 
tussenbeide zou zijn gekomen bij de toewijzing van sociale woningen. Michel ontkent 
formeel dat hij een blaam zou hebben gekregen wegens het misbruik van de 
fotokopiemachine en dat hij een rol zou hebben gespeeld bij de toewijzing van een andere 
dienstaffectatie voor Sergeant. Klager herinnert er ook aan dat de Raad voor de Journalistiek 
de journalist al voor de berichtgeving over een aantal van die beschuldigingen heeft 
terechtgewezen in zijn uitspraak van 12 januari 2006. 
 
BESLISSING 
 
In het artikel dat in Humo verscheen op 29 augustus 2006 laat de journalist de geïnterviewde 
zware beschuldigingen formuleren tegen klager, zonder de minste nuancering of het minste 
weerwoord. Toch was de journalist ervan op de hoogte dat het waarheidsgehalte van een 
aantal van die beschuldigingen niet was hard gemaakt, of zelfs ontkracht. Dat is vastgesteld in 
de beslissing die de Raad voor de Journalistiek op 12 januari 2006 voor dezelfde journalist 
heeft genomen in verband met de berichtgeving over dezelfde feiten. Eerdere klachten van 
Paul Michel zijn toen deels gegrond verklaard (zie: RvdJ, 2006-01, Michel t/ De Coninck). De 
journalist heeft bij het afnemen en uitschrijven van zijn interview geen rekening gehouden 
met die beslissing. Daardoor is hij eens te meer tekort geschoten in zijn plicht om volledig en 
waarheidsgetrouw te berichten over een zaak die hij zelf in de openbaarheid heeft gebracht. 
(Zie de derde plicht in de Verklaring van de Plichten van de Journalist). 
 
Deze beslissing wordt eveneens bezorgd aan de hoofdredactie van Humo, met de vraag om ze 
ter kennis te brengen van de lezers. 
 
 
 
 
De klacht is gegrond 
 
 
 
 
Brussel, 14 juni 2007 
 
 
 
 
 


