Bedlissing van de Raad voor de Jour nalistiek
over deklacht van

de heer ChrisVan den Durpel

tegen
TV Familie

Met een brief van 28 februari 2007 dienen advocaten Peter Marx en Bob L aes namens hun
cliént Chris Van den Durpel klacht in tegen TV Familie naar aanleiding van een artikel dat in
het blad van 7 februari 2007 is gepubliceerd onder de titel * Primeur — Breuk voor ChrisVan
den Durpel en Willemijn'. Met een brief van 7 maart 2007 dienen zij eveneens klacht in tegen
TV Familie naar aanleiding van een artikel dat in het blad van 7 maart 2007 is gepubliceerd
onder detitel ‘Dit ismijn verhaal: mijn wil om te vechten is nog groter dan ooit’.
Hoofdredacteur 1sabelle VVandenberghe van TV Familie heeft op beide klachten geantwoord
met een brief van 18 april 2007. Klager heeft gerepliceerd met een brief van zijn advocaten
van 30 mel 2007. Beide partijen hebben ook een aantal stukken bezorgd aan de Raad voor de
Journalistiek.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden
op 15 oktober 2007. Namens klager is zijn advocaat Peter Marx verschenen. Voor TV Familie
verschenen hoofdredacteur 1sabelle Vandenberghe en advocaat Geert Glas.

DE FEITEN

Klager is bekend van radio- en televisieprogramma’ s. Het weekblad TV Familie publiceert in
zijn editie van 7 februari 2007 een artikel van journaliste Valérie Lempereur, waarin bekend
wordt gemaakt dat het tot een breuk is gekomen met zijn vriendin Willemijn van Dommelen.
Op 8 februari stuurt advocaat Peter Marx, namens klager, een aangetekende brief naar de
hoofdredacteur van TV Familie. Daarin protesteert hij tegen het artikel en vraagt hij binnen 24
uur te bevestigen dat TV Familie, en ook de andere magazines van De Persgroep, zich zullen
onthouden artikels te publiceren over het privéleven van klager, tenzij mits diens
voorafgaande toestemming. Met een aangetekende brief van 9 februari 2007 deelt
hoofdredacteur |sabelle VVandenberghe aan advocaat Marx mee dat zij niet kan ingaan op dit
verzoek, omdat het strijdig is met de vrijheid van meningsuiting. Met een aangetekende brief
van 15 februari 2007 bevestigt advocaat Marx zijn standpunt, en protesteert hij ook tegen het
interview dat journaliste Valérie Lempereur op 13 februari heeft afgenomen van de broer van
klager, diein een rust- en verzorgingstehuis verblijft en van wie klager de voorlopig
bewindvoerder is. In de brief verzet advocaat Marx zich namens zijn cliént formeel tegen de
eventuele publicatie van dit interview. In het nummer van 7 maart 2007 van TV Familie
wordt toch een interview met de broer van klager gepubliceerd.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Chris Van den Durpel voert bij monde van zijn advocaat Peter Marx aan dat hij zijn
privéleven steeds heeft afgeschermd van de openbaarheid. Daarom neemt hij aanstoot aan de
manier waarop TV Familie zijn privéleven en zijn gezinseven heeft aangetast met de artikels
van 7 februari en 7 maart 2007. Hij is eveneens van mening dat de methode waarop TV
Familie aan zijn informatie is geraakt, een inbreuk uitmaakt op de journalistieke



beroepsethiek. Van den Durpel betoogt dat een publieke figuur even veel recht op privacy
heeft alsieder ander, tenzij elementen uit het privéleven een maatschappelijk belang hebben.
Maar hiervan wasin dit geval geen sprake.

De eerste klacht van Van den Durpel betreft het artikel van 7 februari 2007, waarin wordt
bekend gemaakt dat er een einde is gekomen aan zijn relatie. Klager erkent dat Het Laatste
Nieuws en Humo in dezelfde periode, weliswaar op een bescheiden manier, eveneens melding
hebben gemaakt van het einde van zijn relatie. Maar in beide bladen wordt ook aangegeven
dat hij zelf niet op dat onderwerp wil ingaan. Dat bewijst volgens klager dat hij geen prijs stelt
op aandacht voor zijn privésituatie.

Klager tilt ook zwaar aan de manier waarop journaliste Valérie Lempereur haar informatie
heeft proberen in te winnen. Volgens Van den Durpel heeft de journaliste er zijn gewezen
vriendin tot twee maal toe mee bedreigd een artikel te publiceren dat hem ernstige schade zou
toebrengen indien hij niet zou ingaan op haar verzoek om een interview over zijn privéleven
te verlenen. Omdat klager niet bereid was om voor de druk te bezwijken heeft de journaliste
op 13 februari 2007, na publicatie dus van het eerste artikel, een bezoek gebracht aan zijn
broer, die in een instelling verblijft en van wie hij voorlopig bewindvoerder is. De journaliste
heeft een interview afgenomen van de broer van klager, waarin ook naar diens privésituatie
werd gevraagd. Met een aangetekende brief van 15 februari 2007 van zijn advocaat heeft
klager TV Familie op de hoogte gebracht van de toestand van de broer van klager. Hij heeft
zich formeel verzet tegen publicatie van dit interview en geéist dat het blad verdere
initiatieven met betrekking tot zijn privéleven zou staken.

Klager tilt dan ook zwaar aan het feit dat TV Familie niet op die vraag isingegaan, en dat in
de editie van 7 maart 2007 het interview met de broer van klager wordt gepubliceerd. Dit
interview, en de manier waarop het tot stand is gekomen, vormt het voorwerp van de tweede
klacht van Van den Durpel. Volgens hem komt het interview neer op een inbreuk op zijn
gezinseven, en is de manier waarop het is afgenomen strijdig met de journalistieke ethiek.

Hoofdredacteur Isabelle Vandenberghe van TV Familie en advocaat Geert Glas voeren
vooreerst aan dat tweede klacht van Van den Durpel onontvankelijk is. Volgens hen heeft
klager geen persoonlijk belang bij het artikel van 7 maart 2007 en de manier waarop het tot
stand is gekomen, omdat het om een interview met zijn broer gaat.

TV Familieis ook van mening dat beide klachten ongegrond zijn. Hoof dredacteur
Vandenberghe deelt mee dat journaliste Valérie Lempereur a eerder, meer bepaald in 2005 en
in opdracht van het weekblad Story, afzonderlijke interviews heeft afgenomen van klager en
zijn toenmalige vriendin, waarin ook hun relatie ter sprake was gekomen. Die interviews zijn
toen niet gepubliceerd, omdat er een einde was gekomen aan de samenwerking tussen Story
en Lempereur. Alleszins hebben verscheidene mediain 2005 melding gemaakt van het feit dat
ChrisVan den Durpel een relatie had met mevrouw Van Dommelen, zodat het zinvol was om
in 2007 ook te berichten over het einde van die relatie. Daar komt bij dat niet enkel klager een
publieke figuur is, maar dat ook zijn gewezen vriendin als woordvoerster van VT4 een zekere
bekendheid geniet. TV Familie wijst erop dat de berichtgeving correct was, en voorts geen
onnodige privégegevens bevatte. Hoofdredacteur VVandenberghe ontkent formeel dat
journaliste Valérie Lempereur met het oog op haar artikel klager of diens vroegere vriendin
zou hebben bedreigd.

Het interview met de broer van klager, dat in het weekblad van 7 maart 2007 werd
gepubliceerd, kadert volgens TV Familie in een reeks met portretten van mensen die een
tegenslag te boven zijn gekomen. Er bestaat volgens TV Familie geen enkel verband met de
eerdere berichtgeving over klager, enin het interview komt klager sechts zijdelings ter
sprake. TV Familie was wel op de hoogte van het feit dat de broer van klager in een rust- en



3
verzorgingstehuis verblijft, maar tijdens het gesprek was hij helder van geest. De bedlissing
om het interview te publiceren is genomen na kennis te hebben van de brief van de advocaat
van klager, waarin die verzet aantekende tegen de publicatie ervan.

BESLISSING

Over de grond van de eerste klacht

Klager is door zijn talrijke optredens voor radio, televisie en op theaterpodia een bekende
persoonlijkheid. Ook zijn voormalige vriendin genoot een zekere bekendheid, niet enkel as
woordvoerster van VT4 maar eveneens door haar eerdere medewerking aan televisie- en
radioprogramma’ s. In 2005 hebben diverse media, waaronder Het L aatste Nieuws, Het
Nieuwsblad en Het Belang van Limburg, bekendgemaakt dat beide een relatie zijn aangegaan.
Het is dan ook niet onlogisch dat de media melding maken van het einde van die relatie. TV
Familie heeft dat gedaan op een wijze die overeenkomt met de stijl van het blad, maar heeft in
het artikel verder geen onnodige details vermeld, die een ongeoorloofde inbreuk in privéleven
van klager zouden uitmaken. Wat dit onderdeel betreft, is de klacht ongegrond.

Klager voert aan dat de journaliste hem en zijn voormalige vriendin voorafgaand aan de
publicatie zou hebben bedreigd. Dit wordt door de hoofdredacteur van TV Familie formeel
ontkend. Het onder druk zetten van mensen met de bedoeling om van hen een interview af te
dwingen of bijkomende details te ontlokken over hun privésituatie, is beroepsethisch
onaanvaardbaar. In dit geval is de Raad echter niet in de mogelijkheid zich uit te spreken over
de eventuele druk die er op klager zou zijn uitgeoefend, en dient de Raad zich te onthouden
van een oordeel over dit onderdeel van de klacht.

Over de ontvankelijkheid van de tweede klacht

Klager is door de vrederechter aangesteld als voorlopig bewindvoerder van zijn broer. Klager
komt eveneens ter sprake in het interview dat TV Familie met Daan Van den Durpel heeft
gepubliceerd. Hij heeft daarom een persoonlijk belang bij de klacht die hij heeft ingediend
naar aanleiding van dit interview en zijn klacht hierover is ontvankelijk.

Over de grond van de tweede klacht

Hoewel klager TV Familietijdig op de hoogte heeft gebracht van de toestand van zijn broer
en zich formedl verzet heeft tegen de publicatie van het interview dat journaliste Valérie
Lempereur van de broer heeft afgenomen., heeft TV Familie hier geen rekening mee
gehouden. TV Familie heeft ruim twee weken nadien zonder meer het interview gepubliceerd.
De redactie is daardoor tekort geschoten in haar plicht om, gelet op de toestand van de broer
van klager, een bijzondere zorgvuldigheid aan de dag te leggen. In de gegeven
omstandigheden had de redactie op zijn minst contact moeten opnemen met klager, om nate
gaan of en in welke mate het interview nog kon worden gepubliceerd.

Daarom is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:
De tweede klacht is gegrond

Brussel, 8 november 2007



