
1 
 

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Noël Slangen 
 
tegen 
 
Knack en de heer Dirk Draulans, journalist 
 
Met een brief van 19 juni 2007 dient Noël Slangen klacht in tegen Knack en tegen journalist 
Dirk Draulans naar aanleiding van een artikel dat in het magazine van 23 mei 2007 is 
verschenen onder de titel ‘Steve in de slangenkuil’. De ombudsman van de Raad voor de 
Journalistiek heeft de inhoud van de klachtbrief meegedeeld aan Knack en aan de journalist. 
Namens verweerders heeft Rik Van Cauwelaert, directeur van Knack, geantwoord met een 
brief van 7 augustus 2007. Klager heeft hierop gerepliceerd met een brief van 22 augustus 
2007. Klager heeft ook een aantal stukken bezorgd aan de Raad voor de Journalistiek. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 30 oktober 2007. Klager is in persoon verschenen, vergezeld door Bart Derison, partner bij 
Groep C. Namens Knack verschenen directeur Rik Van Cauwelaert en journalist Dirk 
Draulans. 
 
DE FEITEN 
 
Klager is afgevaardigd bestuurder van het communicatiebedrijf Groep C en ook actief als 
communicatiedeskundige van de VLD. In het nummer van 23 mei 2007 brengt Knack een 
lang artikel waarin journalist Dirk Draulans de contacten van klager en van zijn bedrijf 
schetst, een aantal zaken bespreekt waarin klager en zijn bedrijf verwikkeld zijn of zijn 
geweest en de persoon en het bedrijf in een negatief daglicht stelt. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Noël Slangen betoogt dat Knack al sedert 2002 campagne tegen hem voert, en hem in het 
nummer van 23 mei 2007 opnieuw aanvalt. Noch journalist Dirk Draulans, noch een ander 
journalist van Knack, hebben klager voordien benaderd om hem een repliek te vragen op de 
geuite beschuldigingen. Het principe van journalistieke wederhoor, een basisprincipe van de 
journalistieke beroepsethiek, is daarom geschonden. Het is niet de eerste keer dat Knack op 
die manier te werk gaat, zegt klager. Klager voert aan dat een partner van Groep C journalist 
Draulans in 2002 benaderd heeft met het voorstel hem te helpen met vragen die hij zou 
hebben bij zijn eerste artikel. Maar Draulans wou toen niet ingaan op dat voorstel. Klager 
erkent dat hij heeft geweigerd om interviews aan Knack toe te staan, maar dat betekent niet 
dat hij niet bereid zou geweest zijn om wederwoord te bieden aan de aantijgingen in Knack. 
Hij verwijst naar Humo, dat hij ook een interview heeft geweigerd maar wel concrete 
gegevens heeft bezorgd in verband met bepaalde dossiers. Klager voert aan dat in het artikel 
van Knack meerdere fouten staan, maar wil zijn klacht beperken tot het niet-respecteren van 
de ethische plicht tot wederhoor. 
 
Knack betoogt in de eerste plaats dat de journalist niet verplicht was om klager te contacteren 
voor een wederwoord. Directeur van Knack Rik Van Cauwelaert en journalist Dirk Draulans 
wijzen erop dat Knack al sinds 2002 aandacht besteedt aan de activiteiten van klager, en dat 



2 
 

hem ook gevraagd is om een interview te geven aan het weekblad. Maar klager heeft dat 
systematisch geweigerd. Klager is wel tussenbeide gekomen bij de verantwoordelijke 
uitgever, en is ook een gerechtelijke procedure begonnen tegen Knack. Bovendien heeft 
klager op 30 april 2007, dus voor de publicatie van het gewraakte artikel in Knack, een vrije 
tribune in De Morgen geschreven tegen de berichtgeving van Knack. Hij gaat in die bijdrage 
in op een aantal juridische aspecten van de berichten die over hem en zijn bedrijf worden 
verspreid en die ook het onderwerp zullen uitmaken van het gewraakte, nog te verschijnen 
artikel. Daarbij kondigt hij ook de oprichting van een website aan om klachten over Knack te 
bundelen. In die omstandigheden kon er van een ernstige toepassing van wederhoor geen 
sprake zijn, meent Knack. Van Cauwelaert en Draulans wijzen er nog op dat het artikel van 
23 mei 2007 gebaseerd was op een reeks geloofwaardige bronnen en documenten, zodat het 
niet nodig was een reactie aan klager te vragen. 
 
BESLISSING 
 
Het  wederhoor is een belangrijke regel van de journalistieke beroepsethiek. Wanneer een 
journalist ernstige beschuldigingen uit, is het in beginsel aangewezen dat hij de betrokkene 
voor de publicatie of uitzending de kans geeft hierop te reageren (Zie: RvdJ 2003-07, Jolie t./ 
Fruyt, en RvdJ 2007-13, Michel t./ De Coninck). Enkel indien hiervoor ernstige redenen zijn, 
bijvoorbeeld wanneer de journalist aannemelijk maakt dat hij zijn informatie uit diverse en 
van elkaar onafhankelijke getuigenissen heeft gehaald of wanneer het fysiek onmogelijk is om 
de betrokkene te contacteren, kan ervan worden afgeweken (Zie: RvdJ 2007-07, Devos t./ Het 
Laatste Nieuws en Masschelin). 
 
De Raad voor de Journalistiek oordeelt dat de journalist aannemelijk weet te maken dat hij 
zich heeft gebaseerd op betrouwbare documenten en informatie. Maar zelfs dan was het 
toepassen van wederhoor aangewezen om klager de gelegenheid te geven om zijn versie van 
de feiten toe te lichten. 
 
De Raad voor de Journalistiek stelt echter vast dat er in deze zaak ernstige redenen waren om 
geen wederhoor toe te passen. Klager heeft, in een opiniebijdrage die gepubliceerd werd in De 
Morgen van 30 april 2007 – nauwelijks drie weken voor het betwiste artikel in Knack – 
publiek aangekondigd dat hij voortaan op een speciaal daartoe opgerichte website zou 
reageren op de artikelen van Knack. Hij verantwoordt dit met de overweging dat 
‘gedetailleerd’ ingaan op valse beschuldigingen meer plaats (zou) vergen dan de media bereid 
zijn daaraan te besteden. Dit lijkt duidelijk te impliceren dat klager niet meer bereid was om 
in Knack zelf te reageren. 
Overigens bestaat er tussen beide partijen al jaren een bijzondere animositeit. Partijen zijn al 
sedert vijf jaar verwikkeld in een ernstig conflict, dat van de kant van klager heeft geleid tot 
een juridische procedure met een zware schadeclaim tegen Knack. 
 
Gelet op deze bijzondere omstandigheden kan de Raad er begrip voor opbrengen dat, in dit 
specifieke geval, de journalist de indruk kan hebben gehad dat klager sowieso niet tot een 
reactie of tot medewerking aan het artikel bereid zou geweest zijn en dat hij om die reden 
geen contact heeft gezocht met klager. 
 
Daarom is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
De klacht is ongegrond 
 
Brussel, 10 januari 2008 


