
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Ludo Pyis 
 
tegen 
 
de heer Marc Ernst 
 
Met een brief van 3 juli 2007 dient de heer Ludo Pyis in algemene bewoordingen klacht in 
tegen de heer Marc Ernst. Aanleiding is de berichtgeving die Marc Ernst via zijn website – 
aanvankelijk www.hrm.net en later www.hrmblogs.net – verspreidt over klager en diens 
bedrijf. Nadat de ombudsman van de Raad voor de Journalistiek aan klager gevraagd heeft om 
meer gegevens over de klacht over te maken, heeft die met een brief van 18 juli 2007 een 
reeks documenten bezorgd aan de Raad. Op 2 oktober 2007 onderzoekt de 
rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek de klacht, en verklaart haar 
ontvankelijk, wat door de Raad wordt bevestigd in zijn vergadering van 11 oktober 2007. De 
ombudsman van de Raad voor de Journalistiek brengt daarop de heer Ernst van de klacht op 
de hoogte, die antwoordt met een mail van 21 december 2007. Klager repliceert hierop met 
een mail van 2 januari 2008. Klager en verweerder hebben ook stukken overgemaakt aan de 
Raad voor de Journalistiek. 
Op 20 februari 2008 heeft de rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek een 
hoorzitting gehouden. Klager, vergezeld door de heer Paul Nauwelaerts, is zijn standpunt 
mondeling komen toelichten. De heer Ernst, hoewel uitgenodigd, was niet aanwezig en bleek 
zich van datum te hebben vergist. De rapporteringscommissie heeft de heer Ernst dan op 22 
februari 2008 gehoord. Na de hoorzittingen heeft de ombudsman opnieuw contact opgenomen 
met klager, om na te gaan of het geschil alsnog minnelijk zou kunnen geregeld worden. Maar 
tussen klager en verweerder blijkt hierover geen overeenkomst mogelijk te zijn. 
 
DE FEITEN 
 
Klager is zaakvoerder van het consultancybedrijf BVBA Areopa. Verweerder was van 1998 
tot 2006 hoofdredacteur van hrm.net, die de elektronische nieuwsbrieven HRM News en 
HRM Focus publiceert. In 2006 is verweerder gestart met een eigen weblog onder de naam 
HRM Blogs. Tussen 2001 en 2005 heeft verweerder op de websites HRM News en HRM 
Focus een reeks uiterst kritische artikels geschreven over de BVBA Areopa en zijn 
zaakvoerder Ludo Pyis. Daarnaast heeft hij op de websites ook diverse documenten met 
bedrijfsinformatie gepubliceerd, zoals een jaarrekening, een doorlichting van een 
bedrijfsrevisor en een rapport van het bureau Graydon. Klager heeft bij verweerder 
herhaaldelijk geprotesteerd tegen die publicaties, die hem naar eigen zeggen schade 
toebrengen. In 2003 heeft klager tegen verweerder ook een klacht met burgerlijke 
partijstelling ingediend bij de onderzoeksrechter. De klacht in nog altijd in onderzoek. In de 
loop van 2005 en 2006 zijn er tussen klager en verweerder nog meerdere contacten geweest 
met het oog op een regeling van hun geschil, maar die hebben geen resultaat opgeleverd. In 
2006 is het bedrijf hrm.net overgenomen en de nieuwe eigenaar heeft alle artikelen over de 
BVBA Areopa en over klager van de twee websites laten verwijderen. Verweerder heeft 
daarop alle artikelen en documenten, samen met een toelichting, opgenomen op zijn eigen 
website HRM Blogs onder de titel ‘de Areopa files’. 
 



 2
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klager betoogt dat verweerder hem al jaren achtervolgt met negatieve berichtgeving, die zijn 
reputatie en die van zijn bedrijf zware schade heeft toegebracht. Volgens klager is verweerder 
sinds 2002 een ware lastercampagne begonnen, waarbij onwaarheden worden verkondigd of 
bepaalde gegevens verkeerd of tendentieus worden voorgesteld. Zo wordt de integriteit en 
deskundigheid van klager in twijfel getrokken, wordt het faillissement van diens vroegere 
bedrijf in een verkeerd daglicht gesteld, en wordt ten onrechte gesteld dat een aantal 
professionele contacten van Areopa op drijfzand berusten, terwijl zij reëel zijn. Aanvankelijk 
heeft klager niet willen reageren op de publicaties, maar toen volgens klager de voorgenomen 
beursgang van Areopa daardoor in het gedrang kwam, besloot hij in te grijpen. Klager heeft 
een klacht ingediend bij de onderzoeksrechter, die nog altijd in onderzoek is. Klager heeft 
ook, onder meer via zijn advocaat en via een tussenpersoon, diverse contacten gehad met 
verweerder. Daarbij is gesproken over de opname van een rechtzetting op de website en over 
het ontoegankelijk maken van de betwiste artikelen met een zoekopdracht van Google. Maar 
uiteindelijk is verweerder daar niet op willen ingaan. Nadat hrm.net van eigenaar is 
veranderd, zijn de betwiste artikelen van de websites van hrm.net verwijderd. Maar 
verweerder heeft ze daarop op zijn eigen weblog geplaatst, zodat ze nog altijd met een 
eenvoudige zoekopdracht via Google terug te vinden zijn. 
 
Verweerder betoogt dat hij als onderzoeksjournalist in het verleden al meerdere onthullingen 
heeft gedaan. De informatie die hij over Ludo Pyis en het bedrijf Areopa heeft verzameld is 
afkomstig van verscheidene bronnen, zoals oud-medewerkers van Areopa en het internet, en 
ze werd in de mate van het mogelijke gecontroleerd. Het is volgens verweerder niet de taak 
van de Raad voor de Journalistiek om te oordelen over de vermeende onjuistheden in de 
berichtgeving. Verweerder vertrouwt er overigens op dat ook de justitie hem niet zal 
vervolgen, of toch zeker niet zal veroordelen. Hoe dan ook zou een eventuele rechtzetting op 
zijn weblog pas aan de orde zijn na afloop van de correctionele rechtspleging, vindt 
verweerder. Verweerder erkent wel dat er kleine en grotere onjuistheden staan in de diverse 
artikelen over Areopa en over Ludo Pyis. Fouten maken bij de beoefening van de 
onderzoeksjournalistiek is volgens verweerder onvermijdelijk. Maar om fouten recht te zetten 
bestaan er geëigende procedures, waarvan klager lange tijd geen gebruik heeft willen maken. 
Bovendien zou een open communicatiebeleid van Areopa ook fouten hebben kunnen 
voorkomen, betoogt verweerder  nog. Een aantal van de door klager aangevoerde feiten 
hebben volgens verweerder eerder  te maken met stijlelementen en met toonzetting. Klager 
zoekt daarbij spijkers op laag water. Ook ‘gevestigde media’, zoals Trends en De Morgen, 
hebben klager en zijn bedrijf kritisch aangepakt, maar daartegen reageert klager blijkbaar niet. 
 
BESLISSING 
 
De Raad voor de Journalistiek kan niet het waarheidsgehalte nagaan van de berichtgeving 
over Ludo Pyis en het bedrijf Areopa op de weblog HRM Blogs. 
De Raad voor de Journalistiek neemt wel akte van de verklaring van Marc Ernst dat er in zijn 
diverse artikelen kleine en grotere onjuistheden staan. In tegenstelling tot wat Marc Ernst 
daarover aanvoert, moet een journalist om onjuistheden recht te zetten niet wachten tot een 
betrokkene daartegen de geëigende procedures aanwendt. Artikel 7 van de Code van 
journalistieke beginselen bepaalt immers: ‘Feiten en informatie die na publicatie ervan foutief 
blijken te zijn, moeten rechtgezet worden en dit zonder beperking, onverminderd de wettelijke 
beschikkingen inzake het recht op antwoord’. En de zesde plicht van de Verklaring van de 



 3
plichten en rechten van de journalist luidt: ‘Elke gepubliceerde informatie rechtzetten indien 
deze onjuist is gebleken’. Verweerder is er daarom toe gehouden de foutieve informatie uit 
eigen beweging recht te zetten en een rechtzetting niet te laten afhangen van de handelwijze 
van klager of van het oordeel van de gerechtelijke instanties. 
Het feit dat klager enkel tegen verweerder klacht indient, en niet tegen andere media die ook 
over hem hebben bericht, is daarbij geen reden om zelf niet over te gaan tot rechtzetting. 
 
In die mate is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
 
De klacht is gegrond 
 
 
 
Brussel, 13 maart 2008 
 


