
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
mevrouw Françoise De Croo-Desguin, advocaat 
 
tegen 
 
de heer Dirk Leestmans, journalist 
 
Met een brief van 20 februari 2008 dient mevrouw Françoise De Croo-Desguin klacht in 
tegen journalist Dirk Leestmans. Aanleiding is een interview dat de journalist van haar heeft 
afgenomen en dat gepubliceerd werd in De Juristenkrant van 30 januari 2008. Met een brief 
van 10 maart 2008 antwoordt Dirk Leestmans op de klacht. Klaagster repliceert hierop met 
een brief van 10 april 2008. Beide partijen hebben ook stukken bezorgd aan de Raad voor de 
Journalistiek. De journalist heeft onder meer een volledige geluidsopname van het interview, 
met een schriftelijke transcriptie van bepaalde passages ervan, bezorgd. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 8 
mei 2008. Mevrouw De Croo-Desguin is in persoon verschenen. Ook journalist Dirk 
Leestmans verscheen in persoon, vergezeld door de heer Pol Deltour, nationaal secretaris van 
de Vlaamse Vereniging van beroepsJournalisten VVJ. 
 
DE FEITEN 
 
Onder de rubriek ‘Mensen’ verschijnt in ieder nummer van De Juristenkrant een informatief 
interview met een jurist of iemand uit de gerechtelijke wereld. In het nummer van 30 januari 
2008 wordt onder de titel ‘Er zitten boeren aan balie’ een interview met klaagster 
gepubliceerd, dat afgenomen werd door Dirk Leestmans. In het interview doet klaagster 
enkele forse uitspraken, die nadien in verscheidene andere media worden overgenomen. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
In haar klachtbrief en op de hoorzitting voert mevrouw De Croo-Desguin drie bezwaren aan 
tegen de handelwijze van Dirk Leestmans. 

1. In de eerste plaats betoogt ze dat de journalist haar onder allerlei drogredenen niet heeft 
toegestaan om het artikel voor publicatie na te lezen. Het interview vond plaats in het 
justitiepaleis in Brussel, en bij het buitengaan heeft ze de journalist gevraagd of het 
mogelijk was om de tekst ervan na te lezen. Daarop heeft Dirk Leestmans geantwoord 
dat er weinig tijd was, dat nalezen niet gebruikelijk was en dat hij wist wat hij al dan 
niet kon schrijven, waarop klaagster niet heeft aangedrongen. 

2. Ten tweede is klaagster van mening dat de zin over ‘boeren aan de balie’ totaal uit zijn 
context werd gerukt, wat moet blijken uit de transcriptie van de tekst zoals ze die heeft 
uitgesproken en die door Dirk Leestmans werd voorgelegd aan de Raad voor de 
Journalistiek. 

3. Ten derde is klaagster het niet eens met het feit dat Dirk Leestmans, van wie ze niet wist 
dat hij ook vast medewerker is van de VRT, een deel van de opname heeft laten 
gebruiken voor uitzending in Ter Zake op Canvas van 31 januari 2008. Klaagster werd 
hieromtrent enkele uren voordien gecontacteerd door een journalist van Ter Zake , die 
haar vroeg om een keuze te maken tussen het gebruik van de geschreven tekst of de 



 2

geluidsopname, waarop ze weigerde een keuze te maken tussen beide mogelijkheden 
en de keuze aan de redactie overliet. 

Klaagster wijst er ten slotte op dat het interview in een gemoedelijke sfeer is verlopen, maar 
dat haar vertrouwen misbruikt werd. Ze is zich hiervan bewust geworden wanneer ze nadien 
de reacties vernam die het interview heeft opgeroepen, met name in Het Laatste Nieuws en op 
de VRT. 
 
In zijn schriftelijke reactie en op de hoorzitting ontkent Dirk Leestmans dat hij met klaagster 
een afspraak heeft gemaakt om het interview voor publicatie te laten nalezen. Als er een 
dergelijke afspraak zou geweest zijn, dan had hij die zeker nageleefd. Dirk Leestmans 
verwijst naar de interviews die hij het afgelopen jaar voor De Juristenkrant heeft gemaakt en 
de afspraken die daarbij werden gemaakt, en die door hem telkens werden nagekomen. 
Dirk Leestmans betwist ook dat de omstreden passage uit het interview uit haar context is 
gehaald. De opname en de transcriptie van de woorden van klaagster tonen volgens hem aan 
dat klaagster sommige uitspraken off the record had gedaan, en die passages werden in het 
gepubliceerde interview ook niet opgenomen. Maar dat geldt niet voor de omstreden passage, 
die in haar juiste context werd weergegeven. 
Voorts voert Dirk Leestmans aan dat hij door de redactie van Ter Zake werd gecontacteerd 
met de vraag om een klankfragment van het interview te gebruiken voor de uitzending, 
aangezien de uitspraken van mevrouw De Croo-Desguin een grote weerklank hadden 
gekregen. Hij heeft de geluidsopname pas bezorgd nadat klaagster hierover gecontacteerd 
werd, wat bevestigd wordt in schriftelijke getuigenissen van de betrokken journalist en van de 
eindredacteur van Ter Zake. 
Dirk Leestmans wijst erop dat klaagster aanvankelijk zeer tevreden was met het interview, 
wat blijkt uit de brief die zij hem op 4 februari 2008 heeft geschreven. Het is pas na de 
reacties die er in andere media zijn gekomen, dat ze haar mening heeft herzien. Maar Dirk 
Leestmans had op geen enkele manier iets te maken met die reacties. Hij ontkent ten stelligste 
dat hij Het Laatste Nieuws of de VRT attent heeft gemaakt op het interview of de omstreden 
passages. 
Secretaris Pol Deltour van de VVJ voegt hier nog aan toe dat de reacties juist aantonen dat de 
uitspraken van klaagster nieuwswaarde hadden en dat klaagster een maatschappelijk relevant 
onderwerp aan de orde had gesteld. 
 
BESLISSING 
 
De klacht bestaat uit drie onderdelen. 
 

(1) Uit de eensluidende verklaringen van de partijen blijkt dat klaagster na afloop van 
het interview heeft geïnformeerd over de mogelijkheden om de tekst voor publicatie 
na te lezen. Na een korte gedachtewisseling met de journalist heeft klaagster er niet 
verder op aangedrongen en heeft ze er dus in berust om het interview niet na te lezen 
voor publicatie. In die omstandigheden kan klaagster bezwaarlijk aanvoeren dat er een 
afspraak was gemaakt om de tekst aan haar te bezorgen met de bedoeling om hem na 
te lezen voordat hij zou worden gepubliceerd. ‘Afspraken over (…) voorinzage van 
teksten moeten nageleefd worden maar dienen juist om die reden duidelijk en 
ondubbelzinnig te zijn.’ (zie: RvdJ 2003-08, 11 december 2003). Van een duidelijke 
en ondubbelzinnige afspraak was in dit geval zeker geen sprake. 

(2) Uit de geluidsopname en de schriftelijke transcriptie van het gesprek blijkt dat de 
woorden van klaagster niet uit hun context werden gehaald, maar dat de journalist ze 
correct heeft geciteerd. De journalist heeft bepaalde krasse passages uit het gesprek, 



 3

die duidelijk niet voor publicatie waren bestemd, niet opgenomen in het gepubliceerde 
interview. Dat gold echter niet voor de omstreden passage die nadien in andere media 
druk werd gecommentarieerd. Dat klaagster akkoord ging met de manier waarop de 
journalist haar woorden heeft weergegeven, blijkt overigens uit de brief die zij de 
journalist op 4 februari 2008 heeft gestuurd en waarin ze schrijft: ‘Ik las met 
belangstelling uw artikel in de Juristenkrant van 30 januari. Het lijkt me wel een 
passende samenvatting van ons gesprek’. 

(3) Uit het relaas van de feiten, zoals dat ook bevestigd wordt in de schriftelijke 
getuigenis van twee journalisten van Ter Zake, blijkt dat Dirk Leestmans de opname 
van het gesprek pas aan de redactie van Ter Zake heeft bezorgd nadat klaagster op 
verzoek van Dirk Leestmans door de redactie werd gecontacteerd. Klaagster heeft zich 
niet verzet tegen het gebruik van de opname, maar heeft de beslissing hierover aan de 
redactie overgelaten. In die omstandigheden kan aan Dirk Leestmans op dit punt 
evenmin een beroepsethische tekortkoming worden verweten. 

 
De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel: 
 
De klacht is ongegrond 
 
 
 
 
 
Brussel, 19 juni 2008 
 
 


