
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Walter Meeuws, voetbaltrainer, 
 
tegen 
 
Voetbalmagazine en de heer Peter T’ Kint, journalist 
 
Met een verzoekschrift, gedateerd op 27 maart 2007, dient de heer Walter Meeuws, bijgestaan 
door zijn advocaat Ludwig Sol, klacht in tegen Voetbalmagazine en journalist Peter ’T Kint. 
Aanleiding is het artikel ‘Katrina in het Waasland’, dat gepubliceerd werd in 
Voetbalmagazine van 14 maart 2007. 
De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft getracht tot een minnelijke regeling 
te komen van het geschil, onder meer door het beleggen van een verzoeningsvergadering op 
23 augustus 2007, maar deze pogingen hebben geen resultaat opgeleverd. 
De hoofdredacteur van Voetbalmagazine heeft op de klacht geantwoord met een brief van 7 
december 2007. Klager heeft hierop gerepliceerd met een nota van 7 februari 2008. Beide 
partijen hebben ook stukken bezorgd aan de Raad voor de Journalistiek. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft het dossier onderzocht op 
een hoorzitting op 29 mei 2008. Klager verscheen in persoon, bijgestaan door zijn advocaat 
Ludwig Sol. Journalist Peter ’T Kint van Voetbalmagazine was eveneens persoonlijk 
aanwezig. 
 
DE FEITEN 
 
In het voorjaar van 2007 is Walter Meeuws als technisch directeur en voetbaltrainer 
verbonden aan eersteklasser SK Beveren. In Voetbalmagazine van 14 maart 2007 wordt een 
artikel gepubliceerd van Peter ’T Kint, die ingaat op de moeilijkheden die de voetbalploeg in 
die periode ondervindt en de rol daarbij van coach Walter Meeuws. Op 15 maart 2007 
organiseert het bestuur van de voetbalploeg een persconferentie met de bedoeling om op het 
artikel te reageren. Op 25 maart 2007 wordt klager door zijn werkgever ontslagen. 
 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klager betoogt dat het artikel dat in Voetbalmagazine van 14 maart 2007 is gepubliceerd van 
hem een tendentieus, eenzijdig en vernietigend beeld schetst, dat talrijke onjuistheden bevat. 
In tegenstelling tot wat Voetbalmagazine aanvoert, zijn veel van de feiten die in het artikel 
worden vermeld, nieuw en hadden ze niet eerder in andere media gestaan. Klager beweert dat 
er in het artikel twaalf fouten staan. Zo wordt onder meer een onjuist en zwaar overdreven 
bedrag genoemd dat hij als salaris zou ontvangen, en worden er verscheidene uitspraken van 
hem uit hun context gerukt, zodat ze een andere betekenis krijgen. Volgens klager is het 
artikel ingegeven door bronnen binnen SK Beveren met de bedoeling hem te schaden. Enkele 
weken na de publicatie van het artikel is klager trouwens bij de club ontslagen, wat hem 
aanzienlijke schade heeft berokkend. Klager voert aan dat Voetbalmagazine hem al eerder in 
een negatief daglicht heeft voorgesteld. Toch heeft de journalist klager niet vooraf 
gecontacteerd om hem de kans te geven de beweringen te weerleggen, en was hij ook niet 
aanwezig op de persconferentie die het bestuur van SK Beveren op 15 maart 2007 heeft 



 2
georganiseerd als antwoord op hete artikel en om de fouten te weerleggen. Op de hoorzitting 
van 29 mei 2008 voegen klager en zijn advocaat hier nog aan toe dat het hen er niet om te 
doen is een financiële compensatie te verkrijgen, maar dat de klacht voor hen een principieel 
karakter heeft. 
 
Voetbalmagazine en journalist Peter ’T Kint voeren aan dat ’T Kint al jaren klager en 
voetbalclub SK Beveren journalistiek volgt en dat hij dus veel contacten heeft in de club. 
Enkele maanden voor de publicatie van het artikel van 14 maart 2007 had de journalist 
signalen ontvangen dat er zware problemen waren, en in andere media waren daarover ook 
meerdere berichten verschenen. ’T Kint heeft dan een situatieschets gemaakt, die een 
overzicht geeft van de informatie die hij tijdens de maanden voordien heeft ingezameld. Alle 
in het artikel aangevoerde feiten werden bevestigd door minstens twee bronnen of waren 
voordien door andere media bekendgemaakt. ‘T Kint geeft wel toe dat één betwiste uitspraak 
aan klager werd toegeschreven, waar de journalist dit niet kan aantonen, en dat het bedrag van 
de wedde van klager werd overschat. Maar dit laatste werd in het daaropvolgende nummer 
spontaan rechtgezet. ’T Kint en Voetbalmagazine betwisten dat de journalist voor de 
publicatie contact had moeten opnemen met klager. Zoiets zou enkel nodig zijn geweest 
indien de journalist over onvoldoende of over onbetrouwbare bronnen zou hebben beschikt, 
wat hier niet het geval was. De journalist kon wegens andere verplichtingen ook niet 
aanwezig zijn op de persconferentie die SK Beveren op 15 maart had belegd, en waar hij 
overigens ook niet persoonlijk op uitgenodigd was. 
 
BESLISSING 
 
Het artikel bevat een reeks aantijgingen die onder meer betrekking hebben op de persoonlijke 
integriteit van klager. Wanneer een journalist ernstige beschuldigingen van persoonlijke aard 
uit, is het in beginsel aangewezen dat hij de betrokkene voor de publicatie of de uitzending 
contacteert en hem de kans biedt hierop te reageren (Zie: RvdJ 2003-07, Jolie t/ Fruyt, RvdJ 
2003-13, Michel t/ De Coninck en RvdJ 2008-02, Slangen t/ Knack en Draulans). De 
journalist en Voetbalmagazine hebben voor de publicatie van het artikel geen contact 
genomen met klager om hem de kans te geven hierop te reageren. Dit is ook niet gebeurd 
nadat SK Beveren samen met klager een persconferentie had gegeven om te reageren op de 
aantijgingen. 
 
Het artikel bevat in de aanhef een ernstige fout met betrekking tot de grootte van het salaris 
van klager. De beweerde rechtzetting die in het daaropvolgende nummer van 21 maart 2007 is 
verschenen is ontoereikend. Wegens de flagrante aard van de fout, zou hier een duidelijke en 
ondubbelzinnige rechtzetting op haar plaats zijn geweest. 
 
De Raad voor de Journalistiek kan zich niet uitspreken over het waarheidsgehalte van de 
andere aantijgingen tegen klager. 
 
De Raad is daarom van oordeel: 
 
 
 
 
De klacht is gegrond 
 



 3
 
Brussel, 19 juni 2008 


