
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Wim Schamp 
 
tegen 
 
De Morgen en Marjan Justaert, journaliste 
 
Met een aangetekende brief van 8 april 2008 dient de heer Wim Schamp klacht in tegen De 
Morgen en journaliste Marjan Justaert. Aanleiding is een artikel van de hand van Justaert, dat 
onder de titel ‘Verbod op kinderarbeid in België steeds meer omzeild’ gepubliceerd werd in 
De Morgen van 8 april 2008. Met een mail van 11 april 2008 antwoordt verantwoordelijk 
uitgever Yves Desmet op de klacht. Wim Schamp repliceert hierop met een brief van 18 april 
2008. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 28 
augustus 2008. De heer Schamp is in persoon verschenen. Voor De Morgen verschenen 
verantwoordelijk uitgever Yves Desmet en journaliste Marjan Justaert. 
 
DE FEITEN 
 
Op 8 april 2008 publiceert De Morgen een artikel van de hand van Marjan Justaert waarin de 
journaliste aandacht besteedt aan de manier waarop de reglementering op kinderarbeid in ons 
land wordt overtreden. Het artikel wordt geïllustreerd met een foto van de dochter van klager, 
die toen ze acht jaar was deelgenomen heeft aan het door de VRT georganiseerde ‘Eurosong 
voor kids’. Het artikel, dat op een binnenpagina is gepubliceerd, wordt bovenaan op de 
voorpagina van De Morgen aangekondigd met een foto van de dochter van klager, met als 
begeleidende tekst ‘Hoelang werkt Tonya per week? Kinderarbeid in België’. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klager Wim Schamp betoogt dat de berichtgeving van De Morgen uitdrukkelijk suggereert 
dat zijn dochter, die zangeres is, de wet op de kinderarbeid overtreedt. Klager heeft in de 
eerste plaats bezwaar bij de aankondiging op de voorpagina van de krant. Volgens hem laat de 
tekst (‘Hoelang werkt Tonya per week? Kinderarbeid in België’) naast de foto van zijn 
dochter bovenaan op de voorpagina niets aan de verbeelding over. Ook bij het artikel zelf 
heeft klager bedenkingen. Boven het artikel, op een binnenpagina van De Morgen, wordt een 
foto van de dochter van klager afgedrukt, en dit onder de titel ‘Verbod op kinderarbeid in 
België steeds meer omzeild’. Dit alles wordt in het artikel weliswaar gerelativeerd met één 
enkele zin, waarin de journaliste schrijft: ‘Zo is een optreden van bijvoorbeeld Tonya Schamp 
(inmiddels 13) altijd officieel aangevraagd en goedgekeurd’. Maar even verderop volgt een 
citaat van een inspecteur van sociale zaken: ‘Maar je kunt er donder op zeggen dat zo’n 
kindsterretje zich later een andere jeugd had gewenst. Sylvie Melody, Marino Falco of 
Isabelle A., allemaal zeggen ze achteraf dat ze geen spijt hadden van hun jeugd, maar dat ze 
het toch anders hadden gewild’. Ook dit wekt een negatieve indruk. De publicatie van de 
foto’s en van het artikel in De Morgen hebben volgens klager aanzienlijke psychologische 
schade opgeleverd voor zijn dochter, zijn echtgenote en hemzelf, die er talloze keren werden 
op aangesproken. Tijdens de hoorzitting nuanceert Wim Schamp de gevolgen die het artikel 
gehad heeft op langere termijn. 



 2

 
Verantwoordelijk uitgever van De Morgen Yves Desmet zegt dat hij begrip kan opbrengen 
voor de emotionele reactie van een vader, maar dat de klacht daarom nog niet gegrond is. Hij 
wijst erop dat de aankondiging op de voorpagina, in een zogenaamde promobox, door de 
eindredactie van de krant is opgesteld. De tekst naast de foto van Tonya op de voorpagina is 
een open vraag, en daarmee wordt geen enkele suggestie van wetsovertreding gewekt. In het 
artikel zelf, dat van de hand van Marjan Justaert is, staat letterlijk dat Tonya niets te verwijten 
valt. De getuigenis van de sociale inspecteur is relevant, omdat ze komt van een 
ervaringsdeskundige en een meerwaarde aan het artikel geeft. Als er al door de omgeving van 
klager en diens dochter is gereageerd, dan blijkt uit wat Wim Schamp beschrijft dat dit gaat 
over de gevolgen voor Tonya van het artiest zijn en niet over het onderwerp van het artikel, 
met name kinderarbeid. Marjan Justaert voegt hier nog aan toe dat de getuigenis van de 
sociale inspecteur spontaan tot stand is gekomen. 
 
BESLISSING 
 
Na onderzoek van het artikel zelf, en van de manier waarop het op de voorpagina is 
aangekondigd, komt de Raad voor de Journalistiek tot het besluit dat De Morgen 
onzorgvuldig is opgetreden bij het opstellen van de zogenaamde promobox op de voorpagina. 
De combinatie van een foto van de achtjarige Tonya en de zinnen ‘Hoe lang werkt Tonya per 
week? Kinderarbeid in België’ wekt onvermijdelijk de suggestie dat de dochter van klager de 
wet op de kinderarbeid niet naleeft. Deze suggestie zet zich door in de titel van het artikel op 
de binnenpagina, als gevolg van het opnieuw gebruiken van de foto van Tonya onder de kop 
‘Verbod op kinderarbeid in België steeds meer omzeild’.  
Het artikel op zich evenwel is  niet incorrect. 
 
 
 
Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
 
De klacht tegen De Morgen is gegrond, voor zover het de aankondiging van het artikel op de 
voorpagina betreft; 
 
De klacht tegen journaliste Marjan Justaert is ongegrond. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Brussel, 11 september 2008 
 
 
 
 
 
 
 


