
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Hugo Strijbos 
 
tegen 
 
Het Laatste Nieuws en de heer Kristof Aerts, journalist 
 
Met een verzoekschrift gedateerd op 31 juli 2008 dient advocaat Kris Masson namens zijn 
cliënt Hugo Strijbos klacht in tegen Het Laatste Nieuws en tegen journalist Kristof Aerts. 
Aanleiding is een artikel van Aerts dat is gepubliceerd in Het Laatste Nieuws van 1 juli 2008 
onder de titel ‘Vijf jaar cel voor “uitgelokte moord”’. 
Het Laatste Nieuws en Kristof Aerts hebben op de klacht geantwoord met een brief van 26 
augustus 2008. De advocaat van klager heeft hierop gerepliceerd met een brief van 1 
september 2008. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 31 oktober 2008. Namens klager verscheen zijn advocaat Kris Masson. Namens Het 
Laatste Nieuws verscheen de heer Raymond De Craecker, hoofd redactiebeheer. Kristof Aerts 
is in persoon verschenen. 
 
DE FEITEN 
 
Klager is de broer van een vrouw die in september 2005 door haar partner werd gedood. De 
dader werd hiervoor vervolgd voor de correctionele rechtbank te Antwerpen, die de 
tenlastelegging heromschreef als ‘opzettelijk met het oogmerk om te doden en met 
voorbedachten rade (…) gedood te hebben’ en die zich op 18 december 2007 onbevoegd 
verklaarde om kennis te nemen van de feiten zoals heromschreven. Op 21 december 2007 
schreef Kristof Aerts hierover een kort artikel in Het Laatste Nieuws, waarin stond dat de 
rechtbank de feiten had geherkwalificeerd tot ‘opzettelijke slagen en verwondingen, met 
ongewild de dood tot gevolg’. De advocaat van klager tekende hiertegen per fax protest aan 
bij de krant. Het kwam tot een gesprek tussen de advocaat en de journalist, waarbij 
afgesproken werd dat de krant de zaak zou blijven volgen tot in beroep. Op 25 juni 2008 
veroordeelde het hof van beroep in Antwerpen de dader tot vijf jaar gevangenisstraf en een 
geldboete van 500 euro op grond van het schuldig zijn aan de tenlastelegging. Op 1 juli 2008 
publiceert Het Laatste Nieuws hierover een artikel van Kristof Aerts onder de titel ‘Vijf jaar 
cel voor “uitgelokte moord”’. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klager betoogt bij monde van zijn advocaat dat het artikel van 1 juli 2008 geen rechtzetting 
bevat van het foutieve artikel dat Het Laatste Nieuws op 21 december 2007 heeft 
gepubliceerd. Bovendien wordt in het artikel enkel aandacht besteed aan de visie van het 
parket en niet aan die van de burgerlijke partij. Klager vindt dat het artikel eenzijdig is en dat 
hem op die manier onrecht wordt aangedaan. Omdat hij na het contact met de journalist 
verwacht had dat in het tweede artikel de fout van het eerste artikel zou worden rechtgezet, 
vindt hij dat de visie van zijn cliënt in het tweede artikel aan bod had moeten komen. Klager 
ontkent dat hij zijn klacht laattijdig heeft ingediend, want de klacht is opgestuurd binnen de 



 2
dertig dagen na publicatie van het tweede artikel, en dus binnen de termijn bepaald door het 
werkingsreglement van de Raad voor de Journalistiek. 
 
Het Laatste Nieuws is van oordeel dat de klacht onontvankelijk is, minstens voor wat het 
eerste artikel betreft, want dit dateert van ruim zes maanden voor de indiening van de klacht. 
Alleszins is de klacht volgens Het Laatste Nieuws ongegrond. Journalist Aerts erkent 
weliswaar dat de berichtgeving in het eerste artikel onjuist was, maar hij heeft beloofd om de 
zaak voor het hof van beroep te volgen en daarover te berichten. Dat is ook gebeurd in het 
artikel van 1 juli 2008. De lezers van de krant hebben geen boodschap aan een verwijzing 
naar de fout in het eerste artikel, meer dan zes maanden na de publicatie ervan. 
 
BESLISSING 
 
In tegenstelling tot wat Het Laatste Nieuws aanvoert, is de klacht ontvankelijk want ze is 
ingediend binnen de termijn van dertig dagen, bepaald door het werkingsreglement van de 
Raad voor de Journalistiek. Het artikel dat gepubliceerd werd op 1 juli 2008 moet bovendien 
bekeken worden tegen de achtergrond van wat in de krant eerder, op 21 december 2007, over 
de zaak werd gepubliceerd. 
Er is geen betwisting tussen partijen dat het eerste artikel een fout bevatte. De journalist had 
daarom de fout uit zichzelf moeten rechtzetten (Zie art. 7 van de Code van journalistieke 
beginselen). 
Nu de klacht enkel gericht is tegen het artikel dat gepubliceerd werd op 1 juli 2008, stelt de 
Raad voor de Journalistiek vast dat partijen overeengekomen waren dat de krant naar 
aanleiding van de uitspraak in beroep op de zaak zou terugkomen. Het is evenwel niet 
duidelijk of er ook is afgesproken dat in het nieuwe artikel verwezen zou worden naar de fout 
van het artikel dat een half jaar voordien gepubliceerd werd. Klager had weliswaar verwacht 
dat in de berichtgeving over het proces in beroep meer aandacht zou besteed worden aan zijn 
visie en hij is daarover teleurgesteld. De Raad voor de Journalistiek stelt echter vast dat het 
korte artikel dat de krant op 1 juli 2008 heeft gepubliceerd een correcte samenvatting is van 
de essentie van de uitspraak in beroep. De krant en de journalist kunnen op dat vlak geen 
tekortkoming worden verweten. 
 
Om die redenen is de raad voor de Journalistiek van oordeel: 
 
De klacht is ontvankelijk maar ongegrond. 
 
 
 
 
 
 
 
Brussel, 11 december 2008 
 
 
 


