
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de firma Global Smile 
 
tegen 
 
Gazet van Antwerpen en mevrouw Sabine Deman, journaliste 
 
Met een faxbericht van 29 mei 2008 dient advocaat Jan Gillis namens zijn cliënte, de firma 
Global Smile, klacht in tegen Gazet van Antwerpen en journaliste Sabine Deman naar 
aanleiding van een artikel dat in de krant van 2 mei 2008 is gepubliceerd onder de titel 
‘Tandprothesen uit China zijn giftig’. De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft 
een kopie van de klacht bezorgd aan de journaliste en de hoofdredacteur van Gazet van 
Antwerpen, die erop geantwoord heeft met een brief van 22 juli 2008. Advocaat Gillis heeft 
hierop gerepliceerd met een brief van 5 december 2008. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 12 
februari 2009. De partijen hebben laten weten dat ze niet aandringen op een hoorzitting, zodat 
de Raad de zaak heeft onderzocht op grond van de overgelegde stukken en de schriftelijke 
standpunten. 
 
DE FEITEN 
 
In Gazet van Antwerpen van 2 mei 2008 brengt journaliste Sabine Deman verslag uit van een 
tussenkomst van kamerlid Raf Terwingen, die aan de minister van Volksgezondheid vraagt 
om op te treden tegen de invoer van Chinese tandprothesen die gevaarlijke stoffen bevatten. 
In het artikel wordt de firma Global Smile genoemd, die dergelijke prothesen invoert. Op 
dezelfde dag neemt de heer De Pauw van Global Smile telefonisch en per email contact op 
met de journaliste, en bezorgt hij haar via email een foto en een reactie van het bedrijf. In 
Gazet van Antwerpen van 3 mei 2008 wordt de tekst van Global Smile vrijwel integraal 
opgenomen. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
De advocaat van de klagende partij voert aan dat Global Smile in het artikel van 2 mei 2008 
onterecht in diskrediet wordt gebracht door het bedrijf te koppelen aan de invoer van giftige 
tandprothesen uit China, waar het geen uitstaans mee heeft. De berichtgeving is daarom 
onjuist en onzorgvuldig, vindt Global Smile. De journaliste heeft zich gebaseerd op één 
enkele bron, kamerlid Terwingen, ze is daarna op zoek gegaan naar een firma die 
tandprothesen invoert en ze is zo bij de website van Global Smile terechtgekomen. In plaats 
van contact op te nemen met Global Smile, zodat het bedrijf kon reageren op de 
beschuldigingen, heeft de journaliste alleen enkele citaten van de website in haar artikel 
overgenomen. 
Global Smile vindt ook dat het tweede artikel, dat is gepubliceerd in de krant van 3 mei 2008, 
onvoldoende de fouten van het eerste artikel rechtzet. In het tweede artikel worden geen 
excuses aangeboden, wordt niet verduidelijkt dat het om een rechtzetting gaat en is geen 
rekening gehouden met de opmerkingen van Global Smile. In tegenstelling tot de afspraken is 
er bij het tweede artikel ook geen foto geplaatst en is het stuk zeer klein en onderaan op de 
voorlaatste pagina van de krant gepubliceerd, aldus nog Global Smile. 



 2

 
Gazet van Antwerpen betoogt dat de journaliste zorgvuldig te werk is gegaan. De informatie 
in het artikel van 2 mei 2008 was correct. De informatie over Global Smile was overgenomen 
van de website van het bedrijf, en daarom was het niet nodig om nog bijkomend met het 
bedrijf contact op te nemen. Gazet van Antwerpen voert ook aan dat in het tweede artikel, dat 
in de krant van 3 mei 2008 is gepubliceerd onder de titel ‘Global Smile: “Onze Chinese 
prothesen zijn beter dan de Belgische”’, uitvoerig het standpunt van Global Smile wordt 
hernomen en bevestigd. Er was geen reden om in dat artikel iets recht te zetten, om excuses 
aan te bieden en om een foto bij dit artikel te plaatsen. Gazet van Antwerpen wijst er nog op 
dat het tweede artikel gepubliceerd werd op een pagina met berichten over producten uit 
China. 
 
BESLISSING 
 
Het artikel in Gazet van Antwerpen van 2 mei 2008 behandelt een aspect van een gevoelige 
materie zoals de volksgezondheid. De bewering dat giftige tandprothesen worden ingevoerd is 
bovendien een ernstige beschuldiging. Daarom was het aangewezen om het bedrijf dat 
hiermee in verband wordt gebracht te contacteren voor de publicatie en het de kans te geven 
om te reageren op die beschuldiging (Zie ook: RvdJ 2005-06, Baha’is t/ Rabaey en De 
Morgen; RvdJ 2008-02, Slangen t/ Knack en Draulans; RvdJ 2008-12, Meeuws t/ 
Voetbalmagazine en ’T Kint; RvdJ 2009-01, De Cuyper-Huylebroeck t/ De Morgen en 
Cochez). Dit wederhoor heeft niet plaatsgevonden. Het citeren van enkele passages uit de 
website van de klagende partij kan niet beschouwd worden als een ernstige poging tot 
wederhoor van het in opspraak gebrachte bedrijf. 
Het artikel van 3 mei 2008, dat de dag nadien in de krant is gepubliceerd, bevat vrijwel 
integraal het standpunt van de klagende partij. Uit de overgelegde stukken blijkt niet dat er 
tussen partijen een akkoord bestond om dit artikel gepaard te laten gaan met het aanbieden 
van verontschuldigingen en de publicatie van een foto. In het artikel van 3 mei 2008 is aan de 
klagende partij een uitgebreid wederwoord verleend op de beweringen van het artikel van de 
dag voordien. De krant heeft overigens het recht om te bepalen op welke manier dit dient te 
gebeuren (Zie ook: RvdJ 2006-10, Vijt en Mortelmans t/ Het Laatste Nieuws). 
 
 
 
 
 
Daarom is de Raad voor Journalistiek van oordeel: 
De klacht is gegrond voor zover het de berichtgeving van de krant van 2 mei 2008 betreft. 
 
 
 
 
 
Brussel, 12 maart 2009 
 
 


