
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

mevrouw Greet Rouffaer

tegen

Dag Allemaal

Met een brief van 16 september 2009 dient mevrouw Greet Rouffaer klacht in tegen Dag 
Allemaal naar aanleiding van een artikel dat in het weekblad van 15 september 2009 is 
gepubliceerd onder de titel ‘Ik ben op een schandalige manier vernederd’. De ombudsman van 
de Raad voor de Journalistiek heeft een kopie van de klachtbrief bezorgd aan de 
hoofdredacteur van Dag Allemaal. Namens het weekblad heeft juridisch adviseur Karen Van 
Brabant geantwoord met een mail van 22 september 2009. Greet Rouffaer heeft daar op 
dezelfde dag per mail op gerepliceerd.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 5 
november 2009. Mevrouw Rouffaer is verschenen, vergezeld van haar echtgenoot Bart De 
Bondt. Ook journalist Serge Vanhellemont is verschenen.

DE FEITEN

Op 6 september 2009 wordt Greet Rouffaer samen met haar gezin uitgenodigd op de première 
van “The sound of Music”. Daar aangekomen, stelt ze vast dat de haar toebedeelde plaatsen 
slecht gesitueerd waren, en besluit ze de zaal te verlaten. De dag nadien wordt Rouffaer 
benaderd door journalist Serge Vanhellemont van Dag Allemaal, die een boodschap inspreekt 
op haar antwoordapparaat. Rouffaer stuurt hem een sms-bericht, met de melding dat ze geen 
telefonisch interview wil geven, en ze vraagt hem eventueel een mail te sturen. Vanhellemont 
stuurt haar daarop een mail, met de vraag of ze wil reageren op de manier waarop ze 
behandeld werd bij “The sound of Music”. Rouffaer antwoordt met een mail, waarin ze kort 
verslag doet van de gebeurtenissen en van haar reactie daarop. In Dag Allemaal van 15 
september 2009 verschijnt een artikel onder de titel ‘Ik ben op een schandalige manier 
vernederd’, waarin de woorden van Rouffaer in vraag en antwoordvorm worden 
weergegeven. Met een mail van de dag nadien vraagt Rouffaer de opname van een 
antwoordtekst in Dag Allemaal. Op 16 september 2009 dient ze klacht in bij de Raad voor de 
Journalistiek.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klaagster betoogt dat in het artikel van Dag Allemaal de feiten verkeerd worden voorgesteld. 
Er wordt in de eerste plaats gesuggereerd dat zij een interview aan het blad heeft gegeven, 
terwijl dat helemaal niet het geval is geweest. Ze heeft uitdrukkelijk een telefonisch interview 
geweigerd, omdat ze naar eigen zeggen eerder slechte ervaringen daarmee heeft gehad. 
Bovendien worden haar woorden in het artikel in de mond gelegd die ze nooit heeft 
uitgesproken. De titel van het artikel luidt: ‘Ik ben op een schandalige manier vernederd’. Die 
woorden heeft klaagster niet gebruikt in de mail die ze aan de journalist heeft gestuurd. Het 
artikel komt neer op een foute weergave van de realiteit, zowel naar de vorm als naar de 



inhoud, en het heeft klaagster schade berokkend, betoogt ze. Zo werden zij en haar kinderen 
nadien herhaaldelijk aangesproken over de zaak, en kreeg ze scheldpartijen te verduren op 
allerlei internetsites.

Dag Allemaal en Serge Vanhellemont betogen dat het artikel neerkomt op een correcte 
weergave van de bewoordingen die Greet Rouffaer in haar mail heeft gebruikt. Dat Rouffaer 
de zaal waar “The sound of Music” zou worden opgevoerd verlaten heeft, kon overigens door 
alle aanwezigen worden vastgesteld, en dit was een publiek feit. Vanhellemont wou echter 
ook de achtergrond ervan belichten en daarom heeft hij haar om een reactie gevraagd. Hij 
heeft in de reactie van Rouffaer alleen enkele tussenvraagjes ingelast. Vanhellemont blijft 
erbij dat dit een aanvaardbare handelwijze was, en hij beklemtoont dat het niet de bedoeling is 
geweest om Rouffaer te kwetsen.

BESLISSING

Er bestaat geen betwisting over het feit dat Greet Rouffaer aan Dag Allemaal een telefonisch 
interview geweigerd heeft, naar eigen zeggen wegens slechte ervaringen in het verleden. Op 
aandringen van de journalist, heeft ze hem wel een schriftelijke reactie per mail gestuurd.
De journalist heeft die reactie weergegeven in de vorm van een interview, terwijl het niet de 
bedoeling was van klaagster om daarover een interview te geven (zie ook: RvdJ 2005-02, 
Christiane T. t/ Vanhellemont en Dag Allemaal, 10 maart 2005).
Bovendien zijn Rouffaer in minstens twee passages woorden in de mond gelegd die ze niet 
heeft gebruikt: ‘Ik ben op een schandalige manier vernederd’, en ‘Ik weiger me op deze 
schandalige manier te laten misbruiken’. Deze citaten, die niet stroken met de waarheid (zie  
de eerste plicht in de Verklaring der plichten en rechten van de journalist) worden bij het 
artikel in het vet en in een groter lettertype weergegeven. De eerste tekst is als titel gekozen, 
en de tweede is als citaat uitvergroot naast het artikel gepubliceerd. De reactie van Rouffaer 
heeft daardoor een polemisch karakter gekregen, wat evenmin haar bedoeling is geweest.
De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat Dag Allemaal en de journalist, zowel wat de vorm 
als wat de inhoud betreft, foutief hebben gehandeld.

Om die redenen is de Raad voor Journalistiek van oordeel:
De klacht is gegrond

Brussel, 12 november 2009

2


	DE FEITEN

