
Beslissing 2011-03 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer Pieter De Crem, minister van landsverdediging

tegen

Het Nieuwsblad en Fabian Lefevere, journalist

Met een brief van 22 december 2009 dient de heer Pieter De Crem, minister van 
landsverdediging, klacht in tegen Het Nieuwsblad en tegen journalist Fabian Lefevere naar 
aanleiding van twee artikelen die werden gepubliceerd in de krant van 16 december 2009.
Namens Het Nieuwsblad en de journalist stelt financieel en administratief manager Toon Van 
den Meijdenberg in een brief van 26 januari 2010 een ontmoeting voor met de minister om na 
te gaan of een minnelijke regeling van het geschil mogelijk is. Op 2 september 2010 vindt op 
het kabinet van de minister een verzoeningsgesprek plaats, maar deze ontmoeting levert geen 
minnelijke regeling op.
Met een brief van 29 september 2010 antwoorden financieel en administratief manager Toon 
van den Meijdenberg en journalist Fabian Lefevere op de klacht. Met een brief van 27 oktober 
2010 repliceert minister De Crem op het standpunt van Het Nieuwsblad en de journalist.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 28 
januari 2011. Namens klager verscheen de heer Alfons Vanheusden, juridisch adviseur. Voor 
Het Nieuwsblad verscheen manager Toon van den Meijdenberg en journalist Fabian Lefevere 
was in persoon aanwezig.

DE FEITEN

Tijdens het Allerheiligenweekend van 2009 heeft minister De Crem een missie ondernomen 
naar de Seychellen. Op de missie is nadien scherpe kritiek geleverd door SP.A.-kamerlid 
David Geerts. In Het Nieuwsblad van 16 december 2009 brengt Fabian Lefevere hierover 
verslag uit, in een artikel onder de kop ‘De Crem onder vuur na missie op Seychellen’. Naast 
het artikel wordt ook een kaderstuk geplaatst onder de titel ‘Het blunderboek van De Crem’, 
waarin kort enkele eerdere incidenten rond de minister worden opgesomd.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager is van mening dat in het artikel en in het bijhorende kaderstuk meerdere fouten staan, 
die neerkomen op een onjuiste en tendentieuze voorstelling van de feiten waardoor zijn 
reputatie wordt aangetast. In de eerste plaats schrijft de journalist dat klager in een peperduur 
hotel, a rato van 600 euro per nacht, verbleven heeft. In werkelijkheid was aan de journalist 
meegedeeld dat het hotel gereserveerd was aan een goedkoper tarief dan op de website van 
het hotel geafficheerd is. In de tweede plaats legt de journalist de woordvoerder van klager 
tweemaal het woord ‘levensbelangrijk’ in de mond in verband met de missie, terwijl de 
woordvoerder die term nooit gebruikt heeft. Volgens klager is dat gebeurd om de toelichting 
door de woordvoerder ongeloofwaardig of minstens belachelijk te maken. Voorts wordt in het 
kaderstuk geschreven dat klager in januari 2008 gezegd heeft dat op de luchtmachtbasis van 
Kleine Brogel nucleaire wapens liggen. Klager heeft toen echter enkel gesproken over de 



nucleaire capaciteit van de luchtmachtbasis, zonder daarmee te zeggen dat er effectief 
kernwapens liggen. In het kaderstuk wordt eveneens beweerd dat klager gebeld heeft naar een 
bar in New York om zijn beklag te doen over een barmeisje, maar dat wordt door klager 
formeel ontkend. Ten slotte wordt in het kaderstuk geschreven dat een zending naar Zuid-
Amerika afgelast is na kritiek van SP.A-senator Crombez, terwijl de afgelasting gebeurde 
vanwege het vertrek van Herman Van Rompuy uit de Belgische regering, wat de 
aanwezigheid van klager in België noodzakelijk maakte.

Het Nieuwsblad en journalist Fabian Lefevere voeren aan dat het artikel de journalistieke 
weergave is van een dispuut tussen de oppositie, meer bepaald SP.A-kamerlid Geerts, en de 
meerderheid, meer bepaald minister De Crem. Elk van beide komt aan het woord met zijn 
verhaal, en verweerders betwisten ten stelligste dat zij een beschadigingsoperatie willen 
voeren, zoals klager beweert. In het artikel heeft de woordvoerder van klager uitvoerig de 
gelegenheid gehad om de kritiek punt per punt te weerleggen, en hiervoor is zelfs meer ruimte 
uitgetrokken dan voor het standpunt van  Geerts. De formulering over de prijs van het hotel 
had misschien beter gekund, maar de mogelijk foute indruk is verderop weggewerkt doordat 
de woordvoerder van Defensie duidelijk mag onderstrepen dat de consul van de Seychellen 
het hotel heeft gereserveerd tegen een goedkoper tarief dan op de website van het hotel is 
geafficheerd, wat nog eens aangekondigd wordt met de tussentitel ‘goedkoop tarief’. Het 
klopt niet, zoals klager betoogt, dat het woord ‘levensbelangrijk’ in de mond wordt gelegd 
van de woordvoerder van de minister. Het woord is enkel gebruikt als een parafrasering, maar 
niet als een citaat van de woordvoerder en moet gezien worden in de context van het artikel. 
In het kaderstuk ‘Het blunderboek van De Crem’ wordt een overzicht gegeven van verhalen 
die klager de voorbije maanden in opspraak brachten. Hierover is al uitgebreid bericht in 
andere media, zonder dat klager het nodig vond om daarover klacht in te dienen. Klager 
probeert zijn uitspraak over Kleine Brogel, dat ‘iedereen weet dat er nucleaire capaciteit 
aanwezig is in Kleine Brogel’ te verklaren met de semantische uitleg dat nucleaire capaciteit 
nog niet hetzelfde is als nucleaire opslag, maar dat is niet overtuigend. Over het incident in de 
bar in New York zegt klager dat hij zelf niet gebeld heeft. Strikt genomen was het een 
medewerker van zijn kabinet, maar er mag van worden uitgegaan dat minister en kabinet één 
en ondeelbaar zijn. Ten slotte klopt het dat de missie naar Zuid-Amerika is afgezegd na 
kritiek van senator Crombez; de chronologie is wel degelijk juist. Het Nieuwsblad en Fabian 
Lefevere zijn dan ook van mening dat de klacht ongegrond moet worden verklaard.

BESLISSING

Na een analyse van de standpunten van partijen en van de betwiste artikelen komt de Raad 
voor de Journalistiek tot de bevinding dat de artikelen een aantal kleinere onzorgvuldigheden 
bevatten.
Na de aanzet ‘Eerst de feiten’ wordt in het eerste artikel geschreven dat minister De Crem 
verbleef ‘in een peperduur hotel, a rato van 600 euro per nacht en per persoon’. Deze passage 
wordt later in het artikel weliswaar genuanceerd door een reactie op te nemen van het kabinet 
van de minister dat meedeelt dat er een goedkoper tarief is verkregen. Door de manier waarop 
de prijs van het hotel bij het begin van het artikel als een feit wordt voorgesteld kan echter, 
zoals Het Nieuwsblad zelf erkent, de indruk ontstaan dat dit ook de effectief betaalde prijs 
was.
Tweemaal wordt in het artikel het woord ‘levensbelangrijk’ gebruikt, waarmee de journalist 
naar eigen zeggen de reactie van het kabinet parafraseert. Door de term de tweede maal te 

2



laten volgen door de mededeling dat het bezoek van de minister de sleur voor de bemanning 
doorbreekt, krijgt hij, al dan niet gewild, een ironische bijklank.
Ten slotte wordt gesuggereerd dat minister De Crem zijn reis naar Zuid-Amerika heeft 
afgezegd vanwege kritiek door een senator, terwijl de afgelasting volgens de minister verband 
hield met het vertrek van Herman Van Rompuy uit de Belgische regering. Door de opname 
van deze passage in het kaderstuk ‘Het blunderboek van De Crem’ kan ten onrechte de indruk 
gewekt worden dat er een oorzakelijk verband is tussen de afgelasting en de kritiek van de 
senator.
Bij de beoordeling van de eerste onzorgvuldigheid moet rekening worden gehouden met het 
feit dat de directe aanleiding van het artikel de kritiek was van een kamerlid op de missie naar 
de Seychellen, en dat de informatie in het artikel ook gebaseerd was op die kritiek. De 
journalist heeft op eigen initiatief het standpunt van de woordvoerder van de minister 
gevraagd en hierover ook uitvoerig bericht. Het standpunt van de minister heeft zelfs meer 
ruimte gekregen dan de kritiek van het kamerlid. Als de aanzet van het artikel tot een 
verkeerde interpretatie zou kunnen leiden, dan wordt dit hierdoor verder in het artikel 
afdoende gecorrigeerd.
De journalist moet de verklaringen van de geïnterviewde getrouw weergeven (artikel 3 van de 
Code van de Raad voor de Journalistiek) en moet in zijn berichtgeving het onderscheid maken 
tussen feitelijke berichtgeving en commentaar (artikel 4 van de Code). Het woord 
‘levensbelangrijk’ werd door de geïnterviewde niet gebruikt. In dit concrete geval meent de 
Raad evenwel dat de journalist geen beroepsethische fout heeft gemaakt door de reactie van 
het kabinet op de scherpe kritiek van een volksvertegenwoordiger die de reis ‘ronduit 
onaanvaardbaar’ had genoemd, te parafraseren door ze met de term ‘levensbelangrijk’ samen 
te vatten. Als die term al een ironische bijklank krijgt, dan heeft dat vooral te maken met de 
aard van het artikel waarin verslag werd uitgebracht van de kritiek op de zending naar de 
Seychellen.
Wat de feitelijke onzorgvuldigheid in het kaderstuk betreft, meent de Raad voor de 
Journalistiek dat het hier niet gaat om een fout of een bewuste verdraaiing van de feiten. Op 
zich is het immers zo dat de afgelasting van de reis chronologisch gebeurde  na kritiek van 
een senator.

Het gaat in deze bijgevolg om onzorgvuldigheden, die volgens de Raad voor de Journalistiek 
niet van die aard zijn dat zij een beroepsethische fout uitmaken.

Daarom is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is ongegrond

Brussel, 10 maart 2011

3


