
Beslissing 2011-06 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

mevrouw Aurelia Picard

tegen

Dag Allemaal en Serge Vanhellemont, journalist

Met een brief van 5 oktober 2009 dient advocaat Luc Boxstaele namens zijn cliënte, mevrouw 
Aurelia Picard, klacht in tegen Dag Allemaal en tegen journalist Serge Vanhellemont naar 
aanleiding van een reeks artikelen die in het weekblad zijn gepubliceerd tussen 9 december 
2008 en 8 september 2009. Namens Dag Allemaal en Vanhellemont heeft hoofdredacteur Ilse 
Beyers geantwoord met een brief van 23 februari 2010. Na herinneringen door de ombudsman 
van de Raad voor de Journalistiek heeft advocaat Boxstaele met een brief van 12 januari 2011 
laten weten dat zijn cliënte een uitspraak wil van de Raad over haar klacht. Hij heeft dit ook 
bevestigd in een mail van 7 maart 2011.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak besproken op 8 
maart 2011. Beide partijen hebben laten weten dat ze afzien van een hoorzitting.

DE FEITEN

Klaagster heeft in 2008 gedurende korte tijd een relatie gehad met Davy Vrancken, die als 
acteur en zanger bekend is als Davy Gilles. Op 28 mei 2009 beviel ze van een zoon, over wie 
ze steeds volgehouden heeft dat Vrancken de vader is. Vrancken ontkende dit aanvankelijk, 
maar een DNA-test die na de geboorte is uitgevoerd, wees uit dat Vrancken inderdaad de 
biologische vader is. Nadien kwam het tussen klaagster en Vrancken nog tot discussies over 
de alimentatie die Vrancken zou betalen. Deze en andere verwikkelingen tussen klaagster en 
Vrancken werden in Dag Allemaal opgevolgd in een reeks artikelen, met onder meer 
interviews met Vrancken, met de partner van Vrancken, met de zus van klaagster en met haar 
advocaat. Klaagster, die hierover niet te spreken was, diende op 13 mei 2009 tegen journalist 
Serge Van Hellemont een klacht in bij de politie, eerst in Zelzate en daarna in Gent.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klaagster verwijt Dag Allemaal en journalist Van Hellemont meerdere inbreuken op de 
journalistieke ethiek. In de eerste plaats voert ze aan dat de artikelen allerlei leugens en 
verzinsels bevatten en dat ze een eenzijdig en negatief beeld van haar ophangen, omdat de 
journalist de feiten enkel heeft belicht vanuit het standpunt van Davy Vrancken. De advocaat 
van klaagster heeft Dag Allemaal tweemaal, met  name op 23 april 2009 en op 16 mei 2009, 
in gebreke gesteld en geëist dat bijkomende artikelen op voorhand aan haar ter inzage zouden 
worden overgemaakt, maar daar is Dag Allemaal niet op ingegaan. Ten tweede betoogt 
klaagster dat de artikelen een inbreuk uitmaken op haar privéleven, omdat ze werden 
geïllustreerd met foto’s van haarzelf en van haar zoon. In de derde plaats voert klaagster aan 
dat ze herhaaldelijk door journalist Van Hellemont is lastig gevallen en onder druk gezet, 
onder meer met telefoontjes en sms-berichten in het midden van de nacht. Ten slotte meent 
klaagster dat Dag Allemaal ten onrechte een foto van haar advocaat heeft gepubliceerd naast 



diens verklaringen, terwijl de advocaat nooit hiervoor toelating heeft gegeven en hij ook geen 
interview aan het weekblad heeft gegeven.

Dag Allemaal en journalist Vanhellemont antwoorden dat klaagster vaag blijft over welke 
leugens en verzinsels er zouden gepubliceerd zijn. Dag Allemaal bracht verslag uit aan de 
hand van een reeks interviews, en in een geschil als dat van klaagster met Davy Vrancken is 
het voor een journalist onmogelijk om na te gaan wie de waarheid spreekt en wie liegt. De 
journalist kan dan ook niet verantwoordelijk worden gesteld voor de uitlatingen van de 
geïnterviewde, op voorwaarde dat hij die uitlatingen niet tot de zijne maakt, en aan die 
voorwaarde is voldaan. Dag Allemaal ontkent ook dat er met klaagster een afspraak zou zijn 
gemaakt om de artikelen op voorhand te laten inzien, zodat het weekblad hierover geen 
verwijt kan worden gemaakt. In verband met de publicatie van foto’s van klaagster en haar 
kind, voert Dag Allemaal aan dat klaagster zelf met haar versie naar buiten is gekomen in het 
weekblad TV Familie, zodat ze er voor gekozen heeft om gedurende een beperkte tijd een 
bekend persoon te zijn. Voor de publicatie van de foto van het kind zegt Dag Allemaal de 
toestemming te hebben verkregen van de vader. Wat de beschuldiging van belaging betreft, 
voert Dag Allemaal aan dat de journalist af en toe contact heeft opgenomen met klaagster om 
haar versie van de feiten te vernemen, maar wordt er formeel ontkend dat dit ’s nachts zou 
zijn gebeurd. Wat ten slotte het interview met de advocaat van klaagster betreft, voert Dag 
Allemaal aan dat de advocaat een uitvoerig gesprek heeft gevoerd met de journalist en dat er 
daarom een reden was om dit interview met een foto te illustreren.

BESLISSING

1. De berichtgeving in Dag Allemaal kadert in het geschil tussen klaagster en Davy 
Vranken, dat in enkele media ruim aan bod is gekomen. De Raad voor de Journalistiek 
stelt vast dat klaagster er zelf voor gekozen heeft om een publieke figuur te zijn. Zo 
heeft ze onder meer haar verhaal en foto’s van zichzelf en van haar kind ter 
beschikking gesteld van de media. Daardoor heeft ze zelf afstand gedaan van haar 
recht op privacy in deze zaak. Voor wat dit onderdeel betreft, is de klacht dan ook 
ongegrond.

2. Klaagster voert aan dat Dag Allemaal onjuistheden heeft gepubliceerd. In dat verband 
staat het vast dat Davy Vrancken in de eerste artikelen in Dag Allemaal onjuiste 
informatie heeft verstrekt over zijn relatie met klaagster. Dat heeft de journalist er niet 
van weerhouden om die informatie zonder voorbehoud over te nemen en ook in zijn 
latere artikelen de verklaringen  van Vrancken onkritisch weer te geven. Het had voor 
de journalist intussen nochtans duidelijk moeten zijn dat hij de verklaringen van Davy 
Vrancken niet voor waarachtig mocht aannemen. Hij is dan ook tekort geschoten aan 
de verplichting van artikel 2 van de Code van de Raad voor de Journalistiek, dat 
bepaalt: ‘De journalist checkt de waarachtigheid van de informatie.’

3. Klaagster voert ook aan dat de artikelen niet voor publicatie aan haar werden 
overgelegd, ondanks de brieven die haar advocaat hierover aan het weekblad heeft 
gestuurd. Deze brieven zijn echter eenzijdig en klaagster kan niet aannemelijk maken 
dat er daarover een afspraak is geweest tussen partijen. Afspraken over voorinzage van 
teksten moeten nageleefd worden maar ze dienen juist om die reden duidelijk en 
ondubbelzinnig te zijn. (zie: RvdJ 2003-08, Verhellen t/ De Coninck, 11 december 
2003 en RvdJ 2008-11, De Croo-Desguin t. Leestmans, 19 juni 2008). Van een 
duidelijke en ondubbelzinnige afspraak was in dit geval geen sprake.

2



4. Wat de beweerde belaging van klaagster betreft, beschikt de Raad voor de 
Journalistiek over onvoldoende gegevens om er uit af te leiden dat de journalist 
klaagster systematisch zou hebben belaagd.

5. Wat ten slotte het geïllustreerde interview met de advocaat van klaagster betreft, stelt 
de Raad voor de Journalistiek vast dat de advocaat zelf geen betrokken partij is en dat 
klaagster geen persoonlijk belang heeft bij dit onderdeel van de klacht. Voor wat dit 
onderdeel betreft, is de klacht onontvankelijk.

Om die redenen is de Raad voor Journalistiek van oordeel:

De klacht is gegrond voor wat betreft het onvoldoende checken van de informatie die in het 
weekblad is gepubliceerd

Brussel, 14 april 2011

3


