
Beslissing 2011-11 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de N.V. Mobistar

tegen

Humo en Raf Weverbergh, journalist

Met een brief van 26 januari 2011 dient de heer Benoit Scheen, CEO van de N.V. Mobistar, 
klacht in tegen Humo en journalist Raf Weverbergh. Aanleiding is een artikel dat is 
gepubliceerd in Humo van 28 december 2010 onder de titel ‘Undercover bij de helpdesk’. 
Met een nota, die per mail is verstuurd op 2 februari 2011, antwoordt hoofdredacteur Sam De 
Graeve op de klacht. Klager repliceert daarop met een brief van 16 februari 2011.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 14 
juni 2011. Namens de klagende partij waren Benoit Scheen, CEO, Nathalie Job, director legal 
affairs, en Mathieu Van Overstraeten, press relations manager, aanwezig. Journalist Raf 
Weverbergh van Humo is persoonlijk verschenen. Hoofdredacteur Sam De Graeve heeft zich 
verontschuldigd voor de hoorzitting.

DE FEITEN

In Humo van 28 december 2010 wordt een uitgebreid artikel gepubliceerd onder de titel 
‘Undercover bij de helpdesk’. In het artikel brengt journalist Raf Weverbergh verslag uit over 
de dagen die hij als undercoverjournalist op de helpdesk van Mobistar heeft doorgebracht. 
Weverbergh heeft zich onder eigen naam maar met een verzonnen cv aangeboden bij enkele 
uitzendkantoren, en hij is op die manier een tijd in dienst genomen op de helpdesk van 
Mobistar. In zijn artikel beschrijft hij de opleiding en een aantal ervaringen die hij meemaakte 
als medewerker van de helpdesk.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Mobistar voert aan dat Humo een artikel heeft gepubliceerd dat niet enkel schadelijk is voor 
de reputatie van het bedrijf, maar dat eveneens een inbreuk uitmaakt op de code van de Raad 
voor de Journalistiek. Mobistar is van mening dat journalist Weverberg ten onrechte de 
undercovermethode heeft gebruikt om aan zijn informatie te geraken. Weverbergh heeft een 
vals cv ingediend, heeft zijn ware intenties verzwegen en heeft op die manier zijn omgeving 
misleid. Humo probeerde op die manier de vermeende gebrekkige dienstverlening aan te 
kaarten. Maar daarvoor was het niet nodig terug te vallen op de undercovermethode. 
Hetzelfde debat was bijvoorbeeld al op een open en transparante wijze gevoerd in het 
radioprogramma ‘Peeters & Pichal’. Alle informatie die Weverbergh in het artikel heeft 
gebracht, bijvoorbeeld over de samenwerking met het bedrijf Euphony en over het feit dat aan 
klanten via de helpdesk ook andere abonnementsformules worden aangeboden, is bovendien 
publiek en kon even goed via de persdienst van Mobistar verkregen worden. Mobistar verwijt 
de journalist dan ook dat hij geen contact met het bedrijf heeft opgenomen om op die manier 
aan zijn  informatie te geraken. De undercovermethode mag enkel in zeer uitzonderlijke 



gevallen worden gehanteerd, en die omstandigheden waren hier niet aanwezig, betoogt 
Mobistar.

Humo en journalist Weverbergh voeren aan dat, als het artikel schadelijk is voor de reputatie 
van Mobistar, dit het gevolg is van de betwiste handelspraktijken en niet van de berichtgeving 
erover. Zij betogen dat zij op een onafhankelijke manier aan hun informatie wilden geraken. 
Informatie inwinnen bij de persdienst van Mobistar zou erop neerkomen dat de journalist zich 
zou lenen tot reclame en propaganda, wat in strijd zou zijn met artikel 11 van de code. 
Volgens Humo is de berichtgeving maatschappelijk relevant, omdat ze een inzicht biedt in de 
praktijken van grote ondernemingen, zoals Telecom- en energiebedrijven. De enige manier 
om hierover objectief verslag uit te brengen, is door er zich in te dompelen. Humo weigert aan 
het handje van de public relations afdeling te lopen, en ex-werknemers interviewen houdt het 
risico in om gekleurde verhalen te krijgen, die geen inzicht geven in de complexe organisatie 
van het systeem van de helpdesk. De informatie die het artikel bracht was wel degelijk nieuw, 
betoogt Humo nog. Zo wordt er in het artikel duidelijk gemaakt dat via de helpdesk ook 
nieuwe artikelen worden verkocht, en dat de klanten worden ingedeeld in risicocategorieën. 
Humo wijst er nog op dat het niet de bedoeling is geweest om Mobistar te viseren, maar wel 
om een algemeen probleem aan te kaarten, dat bij veel consumenten leeft. Het is via het 
interimkantoor waar journalist Weverbergh zich had ingeschreven, dat hij bij Mobistar is 
terecht gekomen. Maar de ervaringen op de helpdesk van Mobistar zijn wel symptomatisch 
voor de praktijken in de sector.

BESLISSING

Journalist Weverbergh heeft voor zijn nieuwsgaring  gebruik gemaakt van de 
undercovermethode. Hij heeft weliswaar zijn eigen naam gebruikt bij de sollicitatie, maar 
heeft bewust zijn hoedanigheid van journalist verzwegen, alsook het feit dat het zijn 
werkelijke bedoeling was om een reportage te maken.
De richtlijn bij artikel 17 van de code van de Raad voor de Journalistiek bepaalt dat dergelijke 
vorm van aliasjournalistiek slechts verantwoord is (1) als de informatie niet op een andere 
manier kan worden verkregen en (2) indien er een gewichtig maatschappelijk belang is. 
Bovendien is (3) overleg met de hoofdredactie aangewezen en (4) moet zorgvuldig worden 
afgewogen of er geen overdreven risico’s worden genomen voor de veiligheid van de 
journalist en de omstanders.
Uit het artikel zelf en uit de argumenten die Humo naar voren heeft gebracht, blijkt dat de 
redactie andere mogelijkheden van nieuwsgaring heeft onderzocht en terecht van mening is 
geweest dat de undercovermethode andere en bijkomende relevante informatie aan het licht 
kon brengen, meer bepaald over de interne organisatie en de werkmethodes van de helpdesk. 
Die informatie is van gewichtig maatschappelijk belang omdat veel consumenten van energie- 
en telecombedrijven, zoals Mobistar, zich vaak machteloos voelen tegenover de anonieme 
stem aan de helpdesk, vooral als het gaat om facturatieproblemen. Op het moment dat tot de 
reportage werd beslist, was er over het functioneren van helpdesks een breed maatschappelijk 
debat aan de gang.
Uit de elementen van de zaak blijkt ook dat de beslissing om undercover te gaan op 
redactieniveau en dus in overleg met de hoofdredactie is genomen. De operatie bracht ook 
geen veiligheidsrisico’s met zich mee.

Hierbij komt nog dat de journalist er in zijn artikel zorg voor heeft gedragen om de personen 
met wie hij bij zijn reportage in aanraking kwam, zowel consumenten als medewerkers van de 

2



helpdesk, onherkenbaar te maken. Uit het artikel blijkt ook dat het niet de bedoeling is 
geweest om specifiek Mobistar te viseren, maar dat de journalist via het interimkantoor naar 
dit bedrijf werd verwezen.

Om die redenen is de Raad voor Journalistiek van oordeel:

De klacht is ongegrond

Brussel, 23 juni 2010

3


