
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

mevrouw Goedele Liekens

tegen

Story

Met een brief van 28 juni 2010 dienst mevrouw Goedele Liekens klacht in tegen Story naar 
aanleiding van het artikel dat gepubliceerd werd in het weekblad van 15 juni 2010 onder de 
titel ‘Jill Andersen: “Goedele Liekens heeft mijn droomhuwelijk verwoest”’.
Hoofdredacteur van Story Thomas Siffer heeft op de klacht geantwoord met een brief van 9 
november 2010.
Namens Goedele Liekens heeft advocaat Mounir Souidi een repliek bezorgd met een brief van 
20 december 2010.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 11 
mei 2011. Namens klaagster verscheen advocaat Mounir Souidi. Voor Story verschenen 
hoofdredacteur Frederik De Swaef en advocaat Peter Marx.

DE FEITEN

In zijn nummer van 15 juni 2010 publiceert Story een uitvoerig artikel over de scheiding van 
ex-basketbalspeler Pieter Loridon met zijn echtgenote Jill Andersen. Volgens het artikel is de 
breuk het gevolg van de relatie die Loridon is aangegaan met Goedele Liekens. In het stuk 
bevestigt Andersen dat Liekens de oorzaak is van haar huwelijksbreuk, en het artikel vervolgt 
met getuigenissen van anonieme bronnen, die aanvoeren dat zij getuige waren van de 
amoureuze relatie. Het artikel is rijkelijk geïllustreerd met foto’s van onder meer Liekens en 
Loridon, en de aankondiging ervan vult ook het grootste deel van de cover van het weekblad.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

In haar klachtbrief voert klaagster twee bezwaren aan tegen de berichtgeving. In de eerste 
plaats betoogt ze dat Story de indruk wekt dat de informatie rechtstreeks afkomstig is van 
Andersen, terwijl dat niet het geval is geweest. Klaagster legt een brief voor van 16 juni 2010 
van de advocaat van Andersen, waarin die bevestigt dat zijn cliënte geen verklaringen heeft 
afgelegd aan Story. In de tweede plaats betoogt klaagster dat het artikel lasterlijk is, en dat 
Story haar niet de kans heeft geboden om op de aantijgingen te reageren. Het artikel bevat 
zware aantijgingen tegen klaagster, en in dergelijke omstandigheden had Story haar om een 
reactie moeten vragen. Zelfs indien het zo was dat klaagster niet telefonisch te bereiken was, 
dan nog had Story een mail kunnen sturen, met als bijlage het geplande artikel, en met de 
vraag om erop te reageren. In zijn repliekschrijven voegt advocaat Souidi hier nog aan toe dat 
het artikel een ernstige inbreuk uitmaakt op de privacy en menselijke waardigheid van 
klaagster. Deze inbreuken worden nog kracht bijgezet door diverse passussen te benadrukken 
in titelvorm en door het weergeven van foto’s.



Story antwoordt dat de bron van zijn informatie authentiek is en dat de informatie klopt. 
Tijdens de hoorzitting worden hierover enkele documenten ter inzage overgelegd. Voorts 
betoogt Story dat klaagster al in een vorig nummer haar visie over de zaak had gegeven, zodat 
het niet noodzakelijk was haar opnieuw om een standpunt te vragen. Desondanks heeft 
Frederik De Swaef, auteur van het artikel, nog geprobeerd om klaagster op haar gsm te 
bereiken, maar zonder succes. Klaagster bleek op dat moment in Gambia te verblijven, en op 
de gsm was er ook geen mogelijkheid om een boodschap in te spreken. Story heeft dan 
besloten om klaagster de kans te geven om in het volgende nummer te reageren, maar daar is 
zij zelf niet meer op willen ingaan. Wat de mogelijke schending van de privacy van klaagster 
betreft, voert Story aan dat zowel zijzelf als Pieter Loridon mensen zijn die zelf geregeld de 
publiciteit opzoeken met hun privéleven en dat de feiten waarover werd bericht al uitvoerig in 
andere media waren behandeld, zonder dat klaagster daartegen had geprotesteerd.

BESLISSING

De klacht omvat drie onderdelen, die door de Raad voor de Journalistiek als volgt worden 
beoordeeld:

1. Story heeft op de hoorzitting aannemelijk gemaakt dat de informatie die in het artikel 
wordt gebracht afkomstig is van mevrouw Andersen. Dit laatste wordt niet 
tegengesproken in de brief van haar advocaat van 16 juni 2010. De verklaringen zoals 
die in het artikel worden weergegeven, zijn nadien door de betrokkene ook niet 
ontkend. Dit onderdeel van de klacht is ongegrond.

2. Story publiceert in het artikel, dat ook op de cover nadrukkelijk wordt voorgesteld, 
ernstige beschuldigingen tegen klaagster. Artikel 20 van de Code van de Raad voor de 
Journalistiek bepaalt in dat verband: ‘Wanneer een journalist in zijn berichtgeving zelf  
ernstige beschuldigingen uit, met name wanneer die de eer en de goede naam 
betreffen, is het aangewezen dat hij de betrokkene voor de publicatie of de uitzending 
contacteert en hem loyaal de kans biedt om hierop te reageren.’ Story voert aan dat er 
geprobeerd is om met klaagster contact op te nemen, maar dat dit niet is gelukt omdat 
zij in het buitenland verbleef. Maar hierover is in het artikel niets terug te vinden. 
Story betoogt eveneens dat klaagster al in eerdere artikelen op de beweringen heeft 
gereageerd. Maar hiernaar wordt in het artikel evenmin verwezen. Uit een mail die de 
hoofdredacteur van Story na de publicatie heeft verstuurd, en die door klaagster aan de 
Raad is overgelegd, blijkt overigens dat klaagster niet om een reactie werd gevraagd: 
‘Goedele wist zelf niet dat dat ging komen. (…) Een reactie mag ze natuurlijk altijd 
geven. Zo blijven we aan de gang nietwaar?’. De Raad komt dan ook tot de 
vaststelling dat er is nagelaten om aan klaagster een faire kans te geven te reageren op 
de beschuldiging tegen haar. Dit onderdeel van de klacht is gegrond.

3. Klaagster is een bekende persoonlijkheid, die in het verleden geregeld zelf de 
openbaarheid heeft opgezocht en feiten uit haar privéleven naar buiten heeft gebracht. 
Op zich maakt de verdere berichtgeving over feiten uit dezelfde sfeer van haar 
privéleven dan ook geen inbreuk uit op haar privacy. Voor dit onderdeel is de klacht 
ongegrond.

Daarom is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is gegrond in haar tweede onderdeel

2



Brussel, 8 september 2011

3


	DE FEITEN

