
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

mevrouw Ilse De Meulemeester

tegen

Story

Met een brief van 7 maart 2011 dient mevrouw Willemijn van Dommelen, managing director 
van Montacatini Talent Agency, namens haar cliënte Ilse De Meulemeester, klacht in tegen 
Story. Aanleiding is het artikel dat gepubliceerd is in Story van 7 maart 2011 met als titel 
“’Conrad is een bijzaak voor Glenn. Zijn leven draait enkel rond seks en geld’”. Met een brief 
van 8 april 2011 heeft Ellen Wauters, legal advisor van Sanoma, namens het magazine 
geantwoord op de klacht. Willemijn van Dommelen heeft hierop gerepliceerd met een mail 
van 20 april 2011.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 6 juli 2011. Namens de klagende partij waren Ilse De Meulemeester en Willemijn van 
Dommelen aanwezig. Voor Story verschenen hoofdredacteur Frederik De Swaef en legal 
advisor van Sanoma Ellen Wauters.

DE FEITEN

Wanneer het omstreden artikel in Story wordt gepubliceerd, is Ilse De Meulemeester al 
geruime tijd verwikkeld in een geschil met haar ex-partner Glenn Janssens over de 
verblijfsregeling van hun achtjarig zoontje. In het artikel van 7 maart 2011 wordt uitvoerig 
ingegaan op het conflict tussen klaagster en haar ex-partner, en wordt er eveneens geciteerd 
uit een eerder vonnis vat de jeugdrechtbank in Antwerpen en uit de conclusies van de 
advocate van klaagster.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klaagster voert twee bezwaren aan tegen het artikel in Story.
In de eerste plaats neemt ze het niet dat het weekblad informatie publiceert uit wat ze een 
besloten rechtszaak noemt, met name uittreksels uit de conclusies van haar advocate en uit 
een eerder vonnis van de jeugdrechtbank. Klaagster betoogt dat het artikel enkele dagen voor 
een nieuwe zitting van de jeugdrechtbank gepubliceerd werd, en dat het een negatieve impact 
heeft gehad op de rechtsgang. Klaagster ging er aanvankelijk namelijk van uit dat haar 
advocate contact had gehad met Story en heeft haar op het allerlaatste moment vervangen. 
Bovendien werd klaagster zelf op de zitting langdurig door de rechter aangepakt, omdat die 
dan weer veronderstelde dat zij zelf informatie had doorgespeeld aan Story. De rechtszaak is 
voor haar dan ook negatief geëindigd.
In de tweede plaats voert klaagster aan dat Story onterecht de privacy heeft aangetast van haar 
minderjarige zoon, en dat het weekblad daardoor de toekomst van het kind op het spel heeft 
gezet.



In een geschreven reactie op de klacht voert Story aan dat klaagster een bekende zakenvrouw, 
ex-miss België en televisiepersoonlijkheid is, die zelf geregeld de media heeft opgezocht, ook 
met haar zoon.
Op de hoorzitting verontschuldigt hoofdredacteur De Swaef zich voor de negatieve gevolgen 
die de publicatie van het artikel voor klaagster kan hebben gehad. Hij wijst er ook op dat de 
redactie zich niet bewust was van het feit dat niet geciteerd mag worden uit stukken die voor 
de jeugdrechtbank worden aangebracht. Hij bevestigt dat de citaten in het artikel niet het 
gevolg zijn van een interview, maar afkomstig zijn uit mails die de redactie kon inzien.

BESLISSING

Artikel 23 van de Code van de Raad voor de Journalistiek bepaalt: ‘De journalist respecteert  
het privéleven van personen en tast het niet verder aan dan noodzakelijk in het  
maatschappelijk belang van de berichtgeving. De journalist gaat in het bijzonder omzichtig  
om met mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie, zoals minderjarigen (…).’
In deze zaak heeft Story uitvoerig bericht over de rechtszaak in verband met de 
verblijfsregeling van de minderjarige zoon van klaagster. Dit is gebeurd door het geven van 
een reeks details en verklaringen, en door het letterlijk citeren uit gerechtelijke documenten, 
met name de conclusies van de advocate van klaagster. Daardoor is de privacy van de 
minderjarige zoon van klaagster, die met naam en afbeelding in het artikel is vermeld, 
geschonden. Daar komt nog bij dat het vermelden van identiteitsgegevens van minderjarigen 
die betrokken zijn in een zaak voor de jeugdrechtbank wettelijk verboden is.
Door de wijze waarop het artikel is geredigeerd en door de aankondiging op de titelpagina 
wordt bovendien de indruk gewekt dat er een interview heeft plaatsgevonden met klaagster en 
met haar advocate, wat niet strookt met de werkelijkheid. In dat verband herinnert de Raad 
voor de Journalistiek aan artikel 1 van de Code: ‘De journalist bericht waarheidsgetrouw.’’

De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel:

De klacht is gegrond

Brussel, 8 september 2011

2


	DE FEITEN

