
Beslissing 2011-18 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer Steven Stijnen

tegen

de VRT en Peter Vandenbempt, journalist

Met een brief van 18 maart 2011 dient advocaat Patrick Panis namens zijn cliënt, de heer 
Steven Stijnen, klacht in tegen de VRT en tegen journalist Peter Vandenbempt. Aanleiding is 
een interview met Vandenbempt dat is uitgezonden op 20 februari 2011 op Sporza radio.
Namens de VRT en Peter Vandenbempt antwoordt manager sport Luc Van Langenhove op de 
klacht met een brief die ontvangen is op 15 april 2011. Met een brief van 10 mei 2011 
repliceert advocaat Panis op het standpunt van de VRT.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 26 
september 2011. Namens klager verscheen advocaat Patrick Panis. Journalist Peter 
Vandenbempt was persoonlijk aanwezig. Voor hem en voor de VRT verschenen voorts Hilde 
Minjauw, juridisch adviseur, en Luc Van Langenhove, manager sport VRT.

DE FEITEN

In februari 2011 wordt de samenwerking tussen Club Brugge en zijn doelman Stijn Stijnen 
stopgezet, nadat hij kort ervoor en totaal onverwacht al door Club Brugge naar de B-Kern 
werd verwezen. De directe aanleiding zijn een reeks boodschappen op internetfora gericht 
tegen ploegmaats van Stijnen, onder meer doelman Colin Coosemans, en tegen de 
clubdirectie, die door de clubdirectie aan Stijnen worden aangerekend. In de voormiddag van 
20 februari 2011 worden een dertigtal spelers en medewerkers van Club Brugge door de 
directie op de hoogte gebracht van de feiten. Om 11.30 uur dezelfde dag verspreidt Club 
Brugge een perscommuniqué op zijn website, waarin wordt meegedeeld dat Stijnen met 
onmiddellijke ingang en voor onbepaalde tijd naar de B-kern wordt verwezen. Het 
communiqué luidt verder als volgt: ‘Directe aanleiding voor deze sportieve sanctie is het 
herhaaldelijk onprofessioneel gedrag van Stijn Stijnen, het schenden van contractuele 
afspraken en het toebrengen van schade aan het algemeen belang en imago van Club Brugge 
KV. Ter bescherming van de privacy van de betrokken personen en in het belang van een 
serene afhandeling van deze zaak, zal Club Brugge hierover geen verdere communicatie meer 
voeren.’ Om 16.18 uur wordt Peter Vandenbempt hierover geïnterviewd voor radio Sporza. In 
het interview geeft Vandenbempt toelichting bij de gebeurtenissen, en legt hij ook uit wat de 
concrete feiten waren die aanleiding waren voor de sanctie. Om 19.40 uur nemen de vriendin 
van Stijn Stijnen en zijn broer Steven, die klager is in deze zaak, in een persmededeling ‘alle 
verantwoordelijkheid voor de geposte berichten op zich’.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager voert twee fundamentele bezwaren aan tegen het interview van Peter Vandenbempt op 
radio Sporza. In de eerste plaats betwist klager dat Vandenbempt het recht had om informatie 
naar buiten te brengen die Club Brugge intern wilde houden. De clubdirectie had in de 



voormiddag de spelers en medewerkers op een besloten vergadering ingelicht over de ware 
redenen voor de sanctie tegen Stijnen, met name de internetberichten die hem werden 
aangewreven. In het persbericht dat om 11.30 uur werd verspreid, is echter enkel in algemene 
bewoordingen meegedeeld dat er een sanctie was genomen, en werd er in redelijk algemene 
termen bericht over de redenen die daaraan ten grondslag lagen. Vandenbempt heeft dan 
enkele uren later, op basis van informatie die hij vermoedelijk van spelers of medewerkers 
van Club Brugge had verkregen, meer details bekendgemaakt over de zaak. Klager is van 
mening dat dit naar buiten brengen van inside-informatie een inbreuk uitmaakt op de 
journalistieke beroepsethiek. Het radio-interview van Vandenbempt heeft bovendien tot 
gevolg gehad dat de zaak is geëscaleerd. Mocht Vandenbempt de informatie niet naar buiten 
hebben gebracht, zou er nooit zoveel commotie over de zaak zijn geweest, aldus klager. In de 
tweede plaats betoogt klager dat Vandenbempt foutieve informatie heeft verspreid, en wel 
door Stijnen en twee verwanten ervan te beschuldigen op het internet supporters te hebben 
opgeroepen om naar het stadium te komen met spandoeken tegen doelman Coosemans. 
Klager voert aan dat hij nooit dergelijke oproepen heeft gepost.

Peter Vandenbempt en de VRT zijn van mening dat de journalist zijn opdracht juist naar 
behoren heeft vervuld door zich niet te beperken tot de persmededeling van Club Brugge, 
maar door uit te spitten wat de concrete aanleiding is geweest voor de sanctie tegen Stijnen. 
Het communiqué had het in zeer algemene bewoordingen over een vertrouwensbreuk, en het 
was dan ook in het publieke belang om mee te delen wat de reden was van die breuk. De 
clubdirectie had die reden toegelicht op een vergadering waar een dertigtal personen aanwezig 
was, zodat het op zich al weinig waarschijnlijk was dat dit intern zou blijven. Vandenbempt 
betwist overigens dat zijn interview de aanleiding is geweest voor de opschudding die de zaak 
heeft verwekt. Ook andere kranten hebben de feiten uitgespit en aan eigen nieuwsgaring 
gedaan. Wat het tweede verwijt betreft, betogen Vandenbempt en de VRT dat de feiten 
gecheckt waren bij verscheidene personen. Op het internet zijn met de alias die gebruikt werd 
ook berichten gepost waarin sprake was van spandoeken waarin voor de terugkeer van Stijnen 
werd gepleit, en die dus indirect gericht waren tegen zijn vervanger Coosemans. 
Vandenbempt en de VRT wijzen er nog op dat klager en de vriendin van Stijn Stijnen de 
avond na de uitzending de verantwoordelijkheid voor alle geposte berichten op zich hebben 
genomen, en dat zij daarbij geen enkel voorbehoud hebben gemaakt.

BESLISSING

De sanctie tegen Stijn Stijnen is een nieuwsfeit dat het publiek aanbelangt. Dat een journalist 
zich daarbij niet beperkt tot een officieel communiqué kan hem bezwaarlijk kwalijk worden 
genomen. Integendeel, het is juist de taak van de pers om zo correct en volledig mogelijk te 
informeren over feiten van publiek belang en zich niet te beperken tot officiële mededelingen. 
De Raad voor de Journalistiek stelt daarbij vast dat het interview sereen en evenwichtig was, 
met overigens ook ruimte en aandacht voor de positieve kanten van Stijn Stijnen. De 
commotie die ontstond was niet het gevolg van het interview, maar van de feiten zelf waarop 
het interview betrekking had. Wat de betwiste informatie over de spandoeken betreft, stelt de 
Raad vast dat de journalist zich hierover op een correcte manier uitspreekt, op basis van de 
informatie die hij verkregen had van zijn bronnen. Temeer daar uit de posts zelf ook blijkt dat 
minstens enkele ervan inderdaad betrekking hadden op spandoeken. 
Klager en de vriendin van Stijn Stijnen hebben enkele uren na het interview bovendien 
meegedeeld dat zij de verantwoordelijkheid van alle geposte berichten op zich namen, zonder 
hierbij enig voorbehoud te maken, dus ook niet met betrekking tot de spandoeken. Het gaat 

2



dan ook niet op om nu alsnog aan te voeren dat een bepaald detail in het interview niet zou 
kloppen, een bewering die klager bovendien op geen enkele wijze hard maakt. 

De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel:

De klacht is ongegrond.

Brussel, 13 oktober 2011

3


	DE FEITEN

