
Beslissing 2011-21 van de Raad voor de Journalistiek 

 

over de klacht van 

 

mevrouw Rika Ponnet 

 

tegen 

 

mevrouw Mieke Mievis 

 

Met een mail van 31 oktober 2011 dient mevrouw Rika Ponnet klacht in tegen mevrouw 

Mieke Mievis. Aanleiding is een artikel onder de titel ‘Ben ik haar slaafje?’ van Mievis, dat 

gepubliceerd is in de bijlage Nina van Het Laatste Nieuws van 29 oktober 2011. Mieke 

Mievis heeft op de klacht gereageerd met een mail van 8 november 2011. Rika Ponnet heeft 

hierop gerepliceerd met een mail van 9 november 2011. 

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft het dossier besproken op 

een bijeenkomst van 17 november 2011. Beide partijen hebben afgezien van een hoorzitting. 

 

DE FEITEN 

 

Klaagster schrijft op geregelde basis adviesstukken over relatieproblemen en met 

psychologische raadgevingen in Het Nieuwsbladmagazine. Verweerster verzorgt een 

gelijkaardige rubriek in Nina. Op 29 oktober 2011 publiceert verweerster in Nina een 

bijdrage, die grote gelijkenis vertoont met een eerdere bijdrage van klaagster in Het 

Nieuwsbladmagazine, namelijk het artikel onder de titel ‘Hoe verander ik mijn vrouw?’, 

gepubliceerd op 2 oktober 2010. 

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

 

Klaagster voert aan dat zij bij lectuur van het artikel van verweerster van 29 oktober 2011 

ontdekte dat dit grote gelijkenis vertoont met een bijdrage die zij zelf voordien in Het 

Nieuwsblad had gepubliceerd. Naar aanleiding hiervan is ze verder gaan zoeken, en kwam ze 

tot de vaststelling dat dit eveneens het geval is met vijf eerder gepubliceerde stukken. Telkens 

worden zo goed als volledige passages van de tekst overgenomen, en is het advies ook 

identiek. Dit toont voor klaagster aan dat het niet gaat om een eenmalig feit, maar om een 

systematische manier van handelen. Klaagster aanvaardt de uitleg van verweerster niet, als 

zou er een vergissing in het spel zijn. Zoiets kan eventueel eenmaal gebeuren, maar nu het 

plagiaat stelselmatig over een periode van een jaar is gebeurd kan er volgens klaagster van 

een vergissing geen sprake zijn. 

 

Verweerster betoogt dat alles op een spijtige vergissing berust. Verweerster werkt op haar 

computer met drie digitale mappen: in de eerste bewaart ze ideeën van anderen, zoals 

artikelen van klaagster en andere collega’s, een tweede map bevat vragen van lezers en 

praktijkvoorbeelden, en een derde map bevat artikelen die verweerster zelf bewerkt en die ze 

uiteindelijk doorstuurt voor publicatie in Nina. Door onoplettendheid en door de verandering 

van haar computer moet er een wezenlijke fout zijn voorgevallen en zijn er artikelen uit de 

ene map in de andere beland. Het is pas na ontvangst van de klacht dat verweerster haar 

vergissing heeft ontdekt, voert ze nog aan. Verweerster excuseert zich voor de fout, maar 

benadrukt dat het nooit haar bedoeling is geweest om plagiaat te plegen. Het zou overigens 

getuigen van flagrante domheid en kortzichtigheid om bewust artikelen te plagiëren van een 



 2 

gerenommeerde collega, die kort voordien gepubliceerd waren in de grootste concurrent van 

Het Laatste Nieuws, aldus nog verweerster. 

 

BESLISSING 

 

Artikel 19 van de Code van de Raad voor de Journalistiek luidt: ‘De journalist pleegt geen 

plagiaat.’ 

 

De artikelen van verweerster die aan de Raad voor de Journalistiek werden voorgelegd, 

bestaan grotendeels uit vrijwel letterlijke overnames van de bijdragen die klaagster eerder 

heeft gepubliceerd, en ook de teneur van het advies is gelijklopend. 

 

De uitleg van verweerster dat er een vergissing in het spel is, komt niet aannemelijk over. Bij 

lezing van de diverse artikelen blijkt dat de bijdragen van klaagster niet als zodanig zijn 

gekopieerd, maar dat ze bewerkt werden door er een andere inleiding voor te plaatsen en hier 

en daar een zin te wijzigen of toe te voegen.  

 

Dergelijke handelwijze kan niet anders dan als plagiaat worden omschreven. 

 

Om die reden is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 

 

De klacht is gegrond 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brussel, 22 december 2011 
 


