
Beslissing 2011-22 van de Raad voor de Journalistiek 

 

over de klacht van 

 

Muslim Vigilance 

 

tegen 

 

Belga 

 

Met een brief van 9 juni 2011 dient de heer Mehmet Seygin namens de feitelijke vereniging 

Muslim Vigilance klacht in tegen het persagentschap Belga. Aanleiding is het bericht dat 

Belga op 12 mei 2011 heeft verspreid onder de titel ‘Helft Brusselse leerlingen is 

antisemitisch’. De vereniging heeft reeds voordien, op 31 mei 2011, klacht ingediend bij de 

Conseil de déontologie journalistique naar aanleiding van de verspreiding van hetzelfde 

bericht in het Frans. Na contacten met Belga en met de secretaris-generaal van de Conseil de 

déontologie journalistique blijkt de journalist die het bewuste bericht heeft geschreven van de 

Nederlandse taalrol te zijn, zodat de Raad voor de Journalistiek bevoegd is om de klacht te 

behandelen krachtens het samenwerkingsprotocol dat de Raad voor de Journalistiek en het 

persbureau Belga N.V. hierover op 28 maart 2003 hebben onderschreven. 

Op 20 september 2011 heeft Jaak Leenknegt, technisch en administratief directeur van Belga, 

geantwoord op de klacht. Namens Muslim Vigilance heeft Mehmet Seygin met een mail van 

4 november 2011 gerepliceerd. 

Beide partijen hebben afgezien van een hoorzitting. De rapporteringscommissie van de Raad 

voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 6 december 2011. 

 

DE FEITEN 

 

Op 12 mei 2011 brengt Belga een perscommuniqué uit onder de titel ‘Helft Brusselse 

leerlingen is antisemitisch’. In het artikel wordt verwezen naar een bijdrage die in De Morgen 

van dezelfde dag is gepubliceerd. Hierin wordt verslag uitgebracht over het boek ’Jong in 

Brussel’ van Nicole Vettenburg, Mark Elchardus en Johan Put. Het boek is de weergave van 

een studie die de auteurs hebben uitgevoerd naar de levensomstandigheden, de leefwereld en 

het gedrag van Brusselse scholieren tussen 12 en 18 jaar. 

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

 

Muslim Vigilance is een denktank die zich onder meer inzet voor een correcte beeldvorming 

over de moslims in België en in Europa. De feitelijke vereniging is niet te spreken over de 

manier waarop de studie over Brusselse jongeren door Belga is voorgesteld. Meer bepaald de 

titel ‘Helft Brusselse moslimleerlingen is antisemitisch’ is in tegenspraak met de minimale 

beroepsethische regels en draagt bij tot de stigmatisering van leerlingen die de islam 

aanhangen. De titel komt immers niet overeen met de conclusies van de studie, die enkel 

leerlingen van het Nederlandstalige net heeft onderzocht, terwijl het Franstalige onderwijs, dat 

in Brussel een meerderheid van de leerlingen aantrekt, er niet bij betrokken was. Muslim 

Vigilance wijst erop dat het bericht onmiddellijk negatieve reacties heeft uitgelokt en dat het 

ook is overgenomen door talrijke media, zodat het bijgedragen heeft tot een negatieve 

beeldvorming van moslimjongeren. 

 



 2 

Belga voert aan dat zijn communiqué gebaseerd was op een artikel in De Morgen, en dat de 

journalist van Belga correct en zorgvuldig het resultaat van de studie ‘Jong in Brussel’ heeft 

weergegeven, zoals het ook verduidelijkt is door uitspraken van de auteurs ervan in De 

Morgen. Zo betoogt Mark Elchardus in De Morgen: ‘Verontrustend is wel dat je de helft van 

de moslimjongeren kunt omschrijven als antisemitisch, wat erg hoog is’. Bovendien geldt het 

Jeugdonderzoeksplatform, dat het onderzoek heeft uitgevoerd en dat een 

samenwerkingsverband is tussen de universiteiten Gent, Leuven en Brussel, als een valabele 

en betrouwbare bron, en kan Belga dus geen onzorgvuldigheid worden aangewreven. Het 

persagentschap kan bovendien niet verantwoordelijk worden gesteld voor het feit dat politici 

en media de berichtgeving hebben overgenomen en becommentarieerd. Overigens wordt in de 

meeste commentaren verwezen naar het oorspronkelijke artikel in De Morgen, en niet naar 

het bericht van Belga. 

 

BESLISSING 

 

De klacht betreft de titel van het bericht dat door Belga is verspreid. In de regel is een titel 

boven een artikel of een bericht kort en kernachtig, en is hij bedoeld om de aandacht van de 

lezer te trekken. In dit geval is de titel een korte samenvatting van de resultaten van de studie 

die door het Jeugdonderzoeksplatform is uitgevoerd. De resultaten worden overigens 

bevestigd door professor Elchardus, die in het bericht wordt geciteerd en die geen onderscheid 

maakt tussen Nederlandstalige en Franstalige jongeren. 

 

 

 

 

 

 

De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel: 

 

De klacht is ongegrond 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brussel, 22 december 2011 

 

 

 

 

 

 

 

 


