
Beslissing 2011-23 van de Raad voor de Journalistiek 

 

over de klacht van 

 

Muslim Vigilance 

 

tegen 

 

De Morgen 

 

Met een brief van 9 juni 2011 dient de heer Mehmet Seygin namens de feitelijke vereniging 

Muslim Vigilance klacht in tegen De Morgen. Aanleiding is de berichtgeving in de krant van 

12 mei 2011 onder de titels ‘Helft Brusselse moslimleerlingen antisemitisch’ en ‘Brusselse 

jongeren vaak antisemitisch’. 

Namens De Morgen heeft redactiemanager Geert Van Hecke geantwoord met een brief van 

31 augustus 2011. Namens Muslim Vigilance heeft Mehmet Seygin met een mail van 30 

september 2011 gerepliceerd. 

Beide partijen hebben afgezien van een hoorzitting. De rapporteringscommissie van de Raad 

voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 6 december 2011. 

 

DE FEITEN 

 

Op 12 mei 2011 publiceert De Morgen in zijn binnenbladzijden een uitgebreide bijdrage 

waarin de resultaten worden voorgesteld van een onderzoek naar de levensomstandigheden, 

de leefwereld en het gedrag van Brusselse jongeren, dat is uitgevoerd door het Platform 

Onderzoek Jeugd, een samenwerkingsverband tussen de universiteiten Gent, Brussel en 

Leuven. Een van de artikelen in de bijdrage heeft als titel ‘Brusselse jongeren vaak 

antisemitisch’. Op de voorpagina van de krant wordt dit onderdeel kort samengevat in een 

artikel met als titel ‘’Helft Brusselse moslimleerlingen antisemitisch’. 

 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 

 

Muslim Vigilance is een denktank die zich onder meer inzet voor een correcte beeldvorming 

over de moslims in België en in Europa. De feitelijke vereniging is niet te spreken over de 

manier waarop de studie over Brusselse jongeren door De Morgen is voorgesteld. Meer 

bepaald de titel ‘Helft Brusselse moslimleerlingen antisemitisch’ is in tegenspraak met de 

minimale beroepsethische regels en draagt bij tot de stigmatisering van leerlingen die de islam 

aanhangen. De titel komt immers niet overeen met de conclusies van de studie, die enkel 

leerlingen van het Nederlandstalige net heeft onderzocht, terwijl het Franstalige onderwijs, dat 

in Brussel een meerderheid van de leerlingen aantrekt, er niet bij betrokken was. Muslim 

Vigilance wijst erop dat het bericht onmiddellijk negatieve reacties heeft uitgelokt en dat het 

ook is overgenomen door talrijke media, zodat het bijgedragen heeft tot een negatieve 

beeldvorming van moslimjongeren. 

 

De Morgen voert aan dat zijn berichtgeving gebaseerd is op een studie die uitgevoerd is door 

het Jeugdonderzoeksplatoform, een interdisciplinair en interuniversitair 

samenwerkingsverband dat met eerdere publicaties zijn wetenschappelijke serieux en grote 

impact op het beleid heeft bewezen. De gehanteerde titel dekt volledig de inhoud van het 

artikel en is gebaseerd op de conclusie van de leidende onderzoeker, professor Elchardus. Het 

klopt dat de studie enkel is uitgevoerd in het Nederlandstalig onderwijs van Brussel, wat in 



 2 

De Morgen trouwens werd vermeld in een afzonderlijk kaderstuk. Maar de onderzoekers 

noemen hun studie, gelet op de onderzochte doelgroep, wel degelijk representatief voor de 

hele Brusselse jongerenpopulatie. Er was voor De Morgen dan ook geen enkele reden om in 

de berichtgeving afstand te nemen van de conclusies van de onderzoekers. De Morgen wijst er 

ook op dat de krant de bevindingen over het antisemitisme bij moslimjongeren in een bredere 

context heeft geplaatst en dat ze nadien ook kritische reacties heeft opgenomen, onder meer 

van moslimjongeren zelf. Het klopt dus niet dat de krant ongenuanceerd zou hebben bericht 

en zou hebben bijgedragen tot de negatieve gevoelens ten opzichte van burgers die de islam 

aanhangen, zoals klagers voorhouden. 

 

 

BESLISSING 

 

De klacht betreft de titel van de berichtgeving in De Morgen. In de regel is een titel boven een 

artikel of een bericht kort en kernachtig, en is hij bedoeld om de aandacht van de lezer te 

trekken. In dit geval is de titel een korte samenvatting van de resultaten van de studie die door 

het Jeugdonderzoeksplatform is uitgevoerd. De resultaten worden overigens bevestigd door 

professor Elchardus, die in het bericht wordt geciteerd en die geen onderscheid maakt tussen 

Nederlandstalige en Franstalige jongeren. 

 

 

 

 

 

 

De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel: 

 

De klacht is ongegrond 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brussel, 22 december 2012 

 

 

 


