
Advies 2011-24 van de Raad voor de Journalistiek

over de vraag van

de heer Peter Dupont

in verband met een commentaarstuk in

Het Nieuwsblad

Met een brief van 7 september 2011 stelt de heer Peter Dupont enkele vragen tot advies aan 
de Raad voor de Journalistiek. Aanleiding is de reactie van de hoofdredactie van de krant op 
een column van Dupont die is gepubliceerd in de electronische en gedrukte versie van de 
weekendkrant van 20 en 21 augustus 2011. Namens Het Nieuwsblad heeft financieel en 
administratief manager Toon van den Meijdenberg geantwoord met een brief van 28 
september 2011. Peter Dupont heeft daarop gerepliceerd met een brief van 12 oktober 2011.
Beide partijen hebben afgezien van een hoorzitting. De rapporteringscommissie van de Raad 
voor de Journalistiek heeft het dossier besproken op een bijeenkomst van 10 november 2011.

DE FEITEN

Klager schrijft regelmatig columns voor de editie Limburg van Het Nieuwsblad. In de krant 
van 20-21 augustus 2011 wordt een column van klager gepubliceerd onder de titel ‘Bezinning 
na PP11’. De column verschijnt ook op de website van de krant. Klager levert in de column 
commentaar op het drama dat zich de dag voordien heeft voorgedaan op het 
Pukkelpopfestival. De column krijgt onmiddellijk veel - vooral negatieve - reacties op de 
website van Het Nieuwsblad en op diverse andere websites en sociale netwerksites. Op 21 
augustus 2011, in de loop van de avond, publiceert de website van Het Nieuwsblad een kort 
artikel van hoofdredacteur Geert De Waele met als titel ‘Diepe schaamte’. Hierin biedt hij zijn 
verontschuldigingen aan voor de column en deelt hij mee dat de auteur ervan op staande voet 
ontlagen wordt. In de krant van 22 augustus 2011 verschijnt een mededeling met dezelfde 
inhoud.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager voert aan dat hij sinds enkele jaren regelmatig columns schrijft voor de editie Limburg 
van Het Nieuwsblad. Op vraag van de redactie heeft hij een column geschreven rond het 
drama op Pukkelpop. Op zijn ontwerptekst is vanwege de redactieverantwoordelijken geen 
enkele reactie gekomen en de column is in de online versie van zaterdag 20 en zondag 21 
augustus 2011 van de krant gepubliceerd, alsook in de gedrukte editie van de weekendkrant, 
regio Limburg. Enkel de titel was lichtjes aangepast. Voorts was een zin uit de column als 
citaat in het vet gezet bij de column. Klager werd op zondagavond gecontacteerd met de 
mededeling dat de column veel negatieve reacties had uitgelokt. Iets later werd hem 
telefonisch meegedeeld dat de samenwerking beëindigd was. Op zondagavond verscheen dan 
op de website een mededeling van de hoofdredactie onder de titel ‘Diepe schaamte’, die 
nadien ook in de maandagkrant werd gepubliceerd. Hierin verontschuldigde de 
hoofdredacteur zich voor de column en deelde hij mee dat klager op staande voet ontslagen 
was. Klager is van mening dat de hoofdredactie door hem zo te behandelen de 



verantwoordelijkheid grotendeels op zijn persoon afschuift. Hij legt naar aanleiding van dit 
incident twee vragen voor aan de Raad voor de Journalistiek. 1. Wie is verantwoordelijk voor 
het verschijnen van de column van klager in de krant? 2. Is er op inhoudelijk vlak iets aan de 
column op te merken?

Het Nieuwsblad gaat akkoord met de stelling dat in een column een scherpere schrijfstijl mag 
worden gehanteerd dan in een nieuwsbericht. Maar dat is geen vrijbrief om wilde beweringen 
de wereld in te sturen en mensen te beledigen, zeker niet op een ogenblik dat zij nog onder de 
indruk zijn van bepaalde gebeurtenissen. De column van klager bevat passages die gratuit en 
boosaardig zijn, zoals de beschrijving van het festival als ‘het grootste zuip-, neuk- en 
drugsfeest van België’ en de suggestie dat het drama een soort straf van God is. Ook wordt de 
organisator van het festival zonder argumenten beschuldigd van ‘meedogenloos winstbejag’. 
Dergelijke passages hadden niet geschreven mogen worden, zeker niet in een gezinskrant en 
zo kort na de tragische feiten, toen de traumatische ervaringen nog bij een groot deel van de 
bevolking nazinderden.  Als auteur van de column is de journalist zowel juridisch als 
beroepsethisch de eerste verantwoordelijke, betoogt Het Nieuwsblad. Klager mag het medium 
dan ook niet verwijten dat het zijn artikel geplaatst heeft, en hij mag zeker niet de 
verantwoordelijkheid doorschuiven naar de hoofdredacteur of de uitgever. Het Nieuwsblad 
geeft wel toe dat de verantwoordelijke van dat moment een grote inschattingsfout heeft 
gemaakt door het artikel op te nemen. Maar dat neemt niet weg dat ook de journalist de 
vrijheid van commentaar in verantwoordelijkheid moet opnemen, en daarvan is hier geen 
sprake geweest.

BESLISSING

1.De richtlijn bij artikel 9 van de Code van de Raad voor de Journalistiek bepaalt onder 
meer: ‘De hoofdredacteur of degene die deze journalistieke functie uitoefent heeft de 
eindverantwoordelijkheid voor het geheel van het journalistieke product.’ Het kwam 
dan ook de hoofdredactie, of haar afgevaardigde, toe om te beoordelen of de column 
geschikt was voor publicatie op de dag na het drama op het Pukkelpopfestival. Dit 
betekent dat de hoofdredactie, of haar afgevaardigde, het recht had om een artikel dat 
ze ongeschikt achtte te weigeren voor publicatie. Het Nieuwsblad erkent trouwens dat 
er op dat vlak door de verantwoordelijke een grote inschattingsfout is gemaakt. 

2.De Raad voor de Journalistiek wijst erop dat de auteur van een column een grote 
meningsvrijheid geniet. Artikel 8 van de Code van de Raad voor de Journalistiek 
bepaalt: ‘Als auteur van een opiniebijdrage, een column of cartoon geniet de  
journalist een grotere mate van vrijheid om zijn mening te geven en om conclusies te  
trekken uit de feiten dan in zijn feitelijke berichtgeving.’ Dit houdt bijvoorbeeld in dat 
een columnist mag overdrijven en de zaken slechts van één kant mag belichten, en dat 
een fors taalgebruik of een badinerende stijl toelaatbaar zijn. Toch is de 
meningsvrijheid van een columnist niet onbeperkt. Hij moet zich bewust zijn van de 
wettelijke beperkingen, zoals het verbod op discriminatie en van de rechten van 
anderen, zoals het recht op privacy en menselijke waardigheid. Een columnist zal dan 
ook niet onnodig grievend of kwetsend zijn.
In dit geval, meer bepaald gezien het tijdstip en de context waarin de column 
gepubliceerd werd, heeft de schrijver daar in bepaalde passages te weinig rekening 
mee gehouden. Ook de hoofdredactie of haar afgevaardigde hadden alerter moeten 
zijn over hoe er over dit drama op dat moment bericht werd.

2



Brussel, 22 december 2012

3


	DE FEITEN

