
Beslissing 2012-04 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer Dieter Troubleyn

tegen

Story

Met een brief van 23 juni 2011 dient de heer Troubleyn klacht in tegen Story. Aanleiding is 
een artikel in Story van 10 mei 2011, met als titel “Ophefmakende onthullingen! Dieter 
Troubleyn: Yasmine had nog geleefd als ze bij mij was gebleven”. Op 13 oktober 2011 heeft 
Frederik De Swaef, hoofdredacteur van Story, schriftelijk gereageerd op de klacht. Klager 
heeft hierop dezelfde dag nog gerepliceerd per email.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 23 februari 2012. Klager was in persoon aanwezig, samen met zijn advocaat, mr. 
Trappeniers. Voor Story was hoofdredacteur De Swaef aanwezig. 
Tijdens de hoorzitting wenste De Swaef vertrouwelijk – dus in afwezigheid van klager – een 
anonieme getuige te laten horen die volgens hem relevante informatie aanbracht. De 
commissie heeft na beraadslaging hiermee ingestemd vanuit de overweging van de 
bescherming van het bronnengeheim. Met alle partijen werd wel afgesproken dat de 
informatie aan klager zou worden meegedeeld, indien de commissie er gebruik van zou 
maken. Na het horen van die getuigenis die op band was opgenomen, heeft de commissie 
geoordeeld dat deze getuigenis geen nieuwe elementen aanbracht en niet relevant was voor de 
grond van de zaak. 

DE FEITEN

Naar aanleiding van zijn autobiografische boek ‘Voorbij de Bierkaai’ werd Troubleyn door 
journaliste Lisa Gabriëls van Story geïnterviewd. Toen hij het uitgeschreven interview kon 
nalezen, stelde hij vast dat het uitsluitend over zijn relatie met zijn vroegere jeugdliefde Hilde 
Rens, alias Yasmine, ging en dat het interview was aangevuld met citaten uit het boek. In de 
begeleidende email schrijft de journaliste: “Ik heb enkele leuke anekdotes uit het boek 
gehaald, enkele pakkende stukken en enkele prikkelende uitspraken, en ik denk dat de mensen 
hierna zeker jouw boek zullen willen lezen.”
Klager weigerde in eerste instantie zijn toestemming te geven om het interview te publiceren. 
“Dit doet mijn werk, mijn verhaal, ons gesprek maar ook de nagedachtenis van Hilde niet de 
juiste eer aan”, zo meldt hij in een email aan de journaliste. 
Uiteindelijk wordt een compromis bereikt, waarbij een aantal aanpassingen aan het interview 
zouden gebeuren, plus zou Story twee extra artikelen publiceren (“eventueel een mooi artikel 
over een ander aspect van het boek (...) en een reportage over de voorstelling van de band”). 
In het artikel dat uiteindelijk in Story is verschenen, zijn niet alle wijzigingen en aanvullingen 
die Troubleyn had voorgesteld, opgenomen. De twee vervolgartikelen zijn er niet gekomen. 
Er verscheen wel een artikel met een kort interview door een andere journaliste van Story naar 
aanleiding van de persconferentie over het boek.
Het artikel in Story werd door verschillende media (Dag Allemaal, Het Laatste Nieuws en 
Goedele op VTM) opgepikt. 



DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Volgens klager schendt het interview zoals door Story gepubliceerd verschillende 
journalistieke principes.
Het artikel geeft volgens klager de indruk een interview te zijn, terwijl het in werkelijkheid 
grotendeels is samengesteld uit fragmenten uit zijn boek. Het is geen interview maar een 
‘plastisch chirurgie interview’. Bovendien zijn die passages uit hun context gerukt, waardoor 
ze veel groffer overkomen dan in het boek is bedoeld. Niet alleen stelt dit een probleem van 
recht van citeren, het maakt ook een inbreuk uit op art. 3 van de Code dat stelt dat 
vraaggesprekken de verklaringen van de geïnterviewde getrouw moeten weergeven en de 
geest van het gesprek moeten respecteren. 
Daardoor is ook onterecht de indruk ontstaan dat klager een interview over Yasmine heeft 
gegeven en ‘staat te dansen op haar graf’, terwijl hij helemaal niet over haar of haar 
zelfdoding wilde praten maar over zijn boek. Het boek telt meer dan 250 pagina’s, waarvan er 
slechts 11 over Yasmine gaan. Door zich daarop toe te spitsen, heeft de journaliste zich 
volgens klager schuldig gemaakt aan dramatisering en de privacy van de betrokkene en van 
de nabestaanden geschonden (art. 24 van de Code). 
Klager zegt uiteindelijk toch te hebben ingestemd met het interview, op voorwaarde dat een 
aantal wijzigingen zouden worden aangebracht die duidelijk maakten welke passages 
ontleend waren aan zijn boek, en mits publicatie van enkele vervolgartikelen. Uiteindelijk 
verscheen het interview zonder al die aanpassingen. 
De publicatie in Story werd opgepikt door een hele resem andere bladen, die de zaak nog 
erger hebben gemaakt en bovendien ook foute informatie hebben verspreid. 

In zijn schriftelijke reactie voert Story aan dat de klacht laattijdig was ingediend en dus strikt 
gezien onontvankelijk is. Maar ter zitting wil hoofdredacteur De Swaef daarvan geen punt 
maken, en wenst hij uitdrukkelijk een uitspraak over de grond van de zaak.
Volgens Story gebeurde het interview in het kader van de promotiecampagne die de uitgever 
voerde voor het boek. In dat boek schrijft klager over zijn relatie met Yasmine. In het 
interview, dat grotendeels over die relatie ging, staat niets dat klager niet heeft gezegd of 
geschreven. 
Het interview werd hem ter goedkeuring voorgelegd, ook al is dat geen verplichting. Dat 
klager het hele interview zou herschrijven, was echter niet de bedoeling. Uiteindelijk is Story 
ingegaan op zijn voorstel om enkele wijzigingen aan te brengen in het artikel en twee extra 
artikelen over zijn boek en zijn CD te publiceren. Na publicatie van het artikel, en de 
commotie die daarrond is ontstaan, weigerde klager nog een interview te geven. Uiteindelijk 
is Story zelf naar zijn persconferentie gegaan, om toch een extra artikel te kunnen schrijven. 
Dit toont aan dat Story niet alleen gefocust was op Yasmine.
De Swaef vindt eveneens dat Story niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor het feit dat 
andere media het hele verhaal hebben uitvergroot en zeker niet voor de foute berichten die die 
media de wereld hebben ingestuurd. 

BESLISSING

1. De aanleiding tot het interview was de publicatie door klager van een autobiografisch boek. 
Dat wordt in het artikel in Story ook heel duidelijk vermeld. Dat daarbij bepaalde passages of 
aspecten extra worden benadrukt en andere niet of nauwelijks aan bod komen, is een normale 
journalistieke praktijk, en kan niet als een journalistiekethische fout worden bestempeld. 

2



Klager betwist niet dat hij in zijn boek ingaat op zijn relatie met Yasmine en dat het interview 
grotendeels over die relatie ging. Hij betwist evenmin dat het artikel in Story geen fouten 
bevat en hem geen woorden in de mond legt die hij niet heeft gezegd of geschreven. In die 
omstandigheden is de Raad van oordeel dat art. 3 van de Code niet is geschonden. 

2. Klager heeft het interview vooraf ter inzage gekregen. Hij heeft ingestemd met de 
publicatie, mits een aantal wijzigingen en aanvullingen zouden gebeuren. Story heeft zich 
daarmee niet uitdrukkelijk akkoord verklaard, maar heeft zelf wel een aantal aanvullingen 
voorgesteld. De afgesproken vervolgartikelen zijn er uiteindelijk niet gekomen omdat klager 
nieuwe interviews weigerde.
Wanneer een interview ter inzage wordt voorgelegd, gebeurt dit om eventuele fouten of 
vergissingen recht te zetten. Bedoeling is niet dat de geïnterviewde het interview helemaal 
zou herschrijven. Gelet op punt 1, heeft Story geen journalistiekethische fout gemaakt door 
het interview toch te publiceren. 

3. Het feit dat de zelfdoding van Yasmine in het artikel ter sprake komt, vormt op zich geen 
inbreuk op artikel 24 van de Code. Het artikel bezondigt zich niet aan dramatisering, maar 
bericht, op basis van de uitspraken en geschriften van klager, op respectvolle manier over die 
zelfdoding. 

4. Story kan volgens de Raad niet verantwoordelijk worden gesteld voor de commotie die 
ontstaan is naar aanleiding van het artikel en van het optreden van klager in Goedele op VTM, 
en evenmin voor de eventueel foutieve berichtgeving in andere bladen. 

De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel:

De klacht is ongegrond.

Brussel, 8 maart 2012

3


	DE FEITEN

