
Beslissing 2012-05 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

X 

tegen

Het Nieuwsblad

Met een brief van 16 september 2011 dient X klacht in tegen Het Nieuwsblad. Aanleiding is 
een artikel in Het Nieuwsblad van 17 augustus 2011, dat ook verscheen op de website van Het 
Nieuwsblad, ‘Spermadonor blijkt autist’. Op 8 december 2011 heeft Toon van den 
Meijdenberg, financieel en administratief manager van het Nieuwsblad / De Standaard 
geantwoord op de klacht. Klager repliceerde hierop met een brief met bijlagen op 17 
december 2011. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 23 februari 2012. Het Nieuwsblad was vertegenwoordigd door zijn advocaat, Mr. Ann 
Devroe. Alhoewel X tijdig was uitgenodigd, heeft hij twee uur voor de zitting gemeld dat hij 
niet kon aanwezig zijn. De Commissie heeft geoordeeld dat de hoorzitting toch kon doorgaan, 
gezien de laattijdige verwittiging door X en het feit dat alle elementen om een voorstel van 
beslissing voor te bereiden aanwezig zijn in het uitgebreide schriftelijke dossier. 

DE FEITEN

De Nederlander X biedt zich onder meerdere (voor)namen via verschillende websites aan als 
spermadonor. Volgens het artikel in Het Nieuwsblad zou hij al meer dan twintig kinderen 
hebben verwekt, zonder dat hij de betrokken vrouwen op de hoogte heeft gebracht van zijn 
medisch probleem, met name dat hij lijdt aan het syndroom van Asperger. Daarover zijn in de 
Nederlandse pers en op internetfora artikelen verschenen. Een aantal van die donorkinderen 
zou volgens de krant al de kenmerken van een autistische stoornis vertonen. 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager voert in essentie drie redenen aan voor zijn klacht tegen de krant.

1. Het artikel bevat diverse fouten en is dus niet waarheidsgetrouw, waardoor de artikelen 1 
tot 4 van de Code werden geschonden. Zo beweert de krant volgens klager ten onrechte onder 
meer 

- dat hij reeds 22 kinderen zou hebben verwekt,
- dat het syndroom van Asperger erfelijk is, 
- dat een aantal van die kinderen de kenmerken van een autistische stoornis zou vertonen.

2. Wederhoor
Het Nieuwsblad heeft klager niet gecontacteerd, maar verwijst alleen naar de berichtgeving in 
het Nederlandse Algemeen Dagblad. Dit betekent een inbreuk op art. 20 van de Code.



3. Schending van de privacy
Het feit dat Het Nieuwsblad de drie voornamen van klager citeert en vermeldt dat hij lijdt aan 
het syndroom van Asperger en een verleden met depressies heeft, is volgens klager een grove 
schending van zijn privacy die bovendien niet in verhouding staat tot het maatschappelijk 
belang van de berichtgeving. Dit betekent een inbreuk op de artikelen 22, 23, 24, 25 en 27 van 
de Code.

Het Nieuwsblad betoogt dat het artikel gebaseerd is op eerdere berichten in het Algemeen 
Dagblad, wat in de tekst ook uitdrukkelijk wordt vermeld, en dat de krant de identiteit van 
klager niet kende.
De wetenschappelijke argumenten die klager aanvoert om aan te tonen dat het syndroom van 
Asperger niet erfelijk is, doen volgens Het Nieuwsblad niet terzake. De essentie is dat X als 
spermadonor tegenover de wensouders verzweeg dat hij aan dit syndroom lijdt.
Volgens Het Nieuwsblad wil het artikel waarschuwen tegen de risico’s van spermadonoren 
die zich via het internet aanbieden, in plaats van via de reguliere spermabanken. Waar de 
spermabanken wettelijk gereguleerd zijn en de donoren gescreend worden, bestaat het gevaar 
dat wensouders die een spermadonor via het internet contacteren, geconfronteerd worden met 
gebrekkig sperma en/of malafide donoren. Dit is wel degelijk maatschappelijk belangrijk.
Wat het privacyaspect betreft, voert Het Nieuwsblad aan dat de naam van klager in het artikel 
niet wordt vermeld en dat de krant zijn identiteit trouwens niet kende. Hij wordt in het artikel 
alleen aangeduid met de verschillende voornamen die hij gebruikt. Deze gegevens laten de 
Belgische lezer niet toe om hem te identificeren.

BESLISSING

1. De beweerde feitelijke onjuistheden
De Raad kan de beweerde feitelijke onjuistheden noch de door klager aangevoerde 
wetenschappelijke argumenten betreffende het syndroom van Asperger beoordelen. Vast staat 
– en dat wordt door klager niet betwist – dat hij meerdere kinderen heeft verwekt en dat hij als 
spermadonor bewust bepaalde medische informatie heeft verzwegen ten opzichte van de 
wensouders. 

2. Wederhoor
Het artikel in Het Nieuwsblad, dat uitdrukkelijk verwijst naar een reportage in het 
Nederlandse Algemeen Dagblad en hieruit ook uitgebreid citeert, gebruikt het geval X om een 
algemeen probleem aan te kaarten. Bovendien kende Het Nieuwsblad de identiteit van X niet 
gezien de door hem aangehouden anonimiteit. In die omstandigheden is het volgens de Raad 
aanvaardbaar dat Het Nieuwsblad zelf klager niet heeft gecontacteerd.

3. Maatschappelijk belang
De problematiek die in het artikel wordt aangekaart – de risico’s met spermadonoren die zich 
op het internet aanbieden, o.m. mogelijke medische problemen, dubieuze motieven, het 
achterhouden van informatie enz. – is volgens de Raad wel degelijk maatschappelijk 
belangrijk. 

4. Privacy
In het artikel worden enkele voornamen gepubliceerd die klager blijkbaar zelf gebruikt op 
internetsites om zich aan te bieden als spermadonor. Het is onmogelijk om hem aan de hand 

2



hiervan te identificeren, temeer omdat hij Nederlander is en het artikel in een Belgische krant 
is verschenen. 
De verwijzing naar het syndroom van Asperger is, in de context van dit artikel en gezien het 
maatschappelijke belang van de beschreven problematiek, geen ongegronde verdachtmaking 
of stereotypering en vormt geen overdreven aantasting van het privéleven van klager.

De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel:

De klacht is ongegrond.

Brussel, 8 maart 2012

3


	DE FEITEN

