
Beslissing 2012-14 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

mevrouw Martine Nijs

tegen

Het Belang van Limburg en Koen Snoeks, journalist

Met een brief van 6 december 2011 heeft mevrouw Martine Nijs klacht ingediend tegen Het 
Belang van Limburg. Aanleiding is een artikel in de krant van 15 november 2011 met als titel 
“Belgische wetenschapster ontslagen na sperma-incident”. Hoofdredacteur Ivo 
Vandekerckhove van Het Belang van Limburg heeft hierop op 19 maart 2012 schriftelijk 
gereageerd. Hierop volgde een repliek van klaagster op 10 april 2012. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 30 mei 2012. Klaagster werd hierop vertegenwoordigd door de heer Roger Van Aken, Het 
Belang van Limburg was vertegenwoordigd door advocaat Van Empten.  

DE FEITEN

Op 15 november 2011 publiceert Het Belang van Limburg een artikel met als titel “Belgische 
wetenschapster ontslagen na sperma-incident”. In dat artikel wordt bericht over een incident 
in het universitair ziekenhuis van Cardiff waarbij spermastalen per ongeluk werden 
vernietigd. Naar aanleiding hiervan diende klaagster, die aan het hoofd stond van het IVF-
labo van het ziekenhuis, haar ontslag in. 
Over dit incident en het ontslag van klaagster (en van nog een tweede arts) verschijnt op 13 
november 2011 een artikel op de website Daily Mail Online. Die berichtgeving wordt daags 
nadien overgenomen door twee Belgische kranten, en op 15 november door Het Belang van 
Limburg. Op diezelfde 15 november verstuurt Belga een persbericht van de Artsenkrant 
waarin wordt gemeld dat klaagster geschokt is door de verkeerde berichtgeving in de 
Belgische pers. 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klaagster betoogt dat Het Belang van Limburg ten onrechte beweert dat zij ontslagen werd 
naar aanleiding van het incident in het ziekenhuis, terwijl zij zelf haar ontslag heeft ingediend. 
Daardoor is haar eer en goede naam aangetast in een zeer gevoelig en competitief milieu 
waarin iedereen iedereen kent. Getuige daarvan een aantal mails en reacties die klaagster naar 
aanleiding hiervan heeft ontvangen. 
Het artikel in Het Belang van Limburg verwijst naar een eerder artikel in Daily Mail Online 
waarin het ontslag wel correct werd weergegeven: “The errors have prompted the resignation 
of (...) its head embryologist, Belgian scientist Martine Nijs, who has written to the chief 
executive of Cardiff and Vale University Health Board her concerns over safety in the 
centre.” Het betreft dus een onjuiste en verdraaide weergave van de feiten. Klaagster werd 
niet gecontacteerd door de krant om de feiten te checken of een reactie te kunnen geven. 
Bovendien had de krant volgens klaagster kunnen weten dat er een probleem was met de 
berichtgeving, vermits het artikel verscheen nadat Belga een persbericht had verstuurd van de 



Artsenkrant – die haar wél had gecontacteerd – waarin wordt gepreciseerd dat ze zelf ontslag 
had genomen. Tenslotte heeft de krant de foutieve informatie niet rechtgezet en klaagster 
evenmin de kans gegeven om de fout recht te zetten. 

In zijn schriftelijke reactie zegt hoofdredacteur Vandekerckhove dat Koen Snoekx niet de 
auteur is van het omstreden artikel dat ondertekend is door NRo, en dus niets met de zaak 
heeft te maken. Hij heeft alleen na publicatie van het artikel contact gezocht met klaagster om 
eventuele fouten te kunnen corrigeren. 
Volgens de hoofdredacteur is ‘ontslag’ een letterlijke vertaling van het Engelse ‘resignation’. 
‘Ontslag’ heeft in het Nederlands de dubbele betekenis van ontslag indienen en ontslag geven. 
Wellicht was het dan ook beter geweest om in de titel te spreken van ‘ontslag’ dan van 
‘ontslagen’, zoals in het artikel gebeurt. Volgens de hoofdredacteur wordt de Daily Mail 
Online in het artikel correct vertaald en overgenomen, en is daarbij zorgvuldig ter werk 
gegaan. Zo wordt in het artikel onder meer vermeld: “De exacte rol van de 50-jarige klinisch 
embryologe in het hele verhaal is niet duidelijk, maar uit het rapport dat Daily Mail in handen 
kreeg bleek wel dat de wetenschapster al eerder haar ongenoegen had geuit over de gang van 
zaken binnen de IVF-dienst.” In het artikel wordt geen uitspraak gedaan over schuld of 
onschuld van het sperma-incident. De essentie is dat het incident aanleiding heeft gegeven tot 
het ontslag, waarbij het voor het artikel irrelevant is wie ontslag heeft genomen of heeft 
gegeven. Ter zitting betoogt de advocaat van Het Belang van Limburg nog dat het hier een 
semantische discussie over de titel betreft: ‘ontslagen’ is een neutrale term, die in het midden 
laat of klaagster ontslagen is dan wel zelf ontslag heeft gegeven. In het artikel zelf wordt 
trouwens naar waarheid gezegd dat ‘de feiten het ontslag van twee artsen (betekenden)’. 
Wat de door klaagster gevraagde excuses betreft, heeft de krant onmiddellijk na ontvangst van 
de klacht door de Raad, na telefonisch contact met klaagster per email op 13 december 2011 
zijn uitdrukkelijke excuses aangeboden en voorgesteld om via een artikel in de krant de zaak 
recht te zetten. Deze mail wordt vermeld in de repliek van hoofdredacteur en wordt ter zitting 
door de raadsman van Het Belang van Limburg overhandigd. De raadsman van klaagster zegt 
dat zij deze mail niet heeft ontvangen, al is het mailadres wel correct. Klaagster heeft op die 
mail alleszins niet gereageerd, noch op het aanbod tot rechtzetting. Klaagster heeft ook elk 
verzoek tot minnelijke regeling afgewezen, en daarmee afstand gedaan van het verzoek om 
een rechtzetting te publiceren. Volgens de raadsman van het Belang van Limburg heeft 
klaagster door de zaak principieel te spelen en elk compromis te weigeren, en zelfs elk contact 
met de krant te weigeren, de procedure niet loyaal gevolgd.

BESLISSING

De Raad meent dat de titel ‘Belgische wetenschapster ontslagen na sperma-incident’ niet voor 
interpretatie vatbaar is en wel degelijk suggereert dat klaagster werd ontslagen. Het gaat dus 
om een foute weergave van de feiten. Dit had kunnen voorkomen worden indien de krant 
klaagster voor publicatie had gecontacteerd. 
Volgens artikel 5 van de Code zet de journalist loyaal de relevante feitelijke informatie recht 
die hij onjuist heeft weergegeven. De krant wist, onder meer door het persbericht van en de 
contacten met de redactie van de Artsenkrant, dat klaagster zelf haar ontslag had ingediend. 
Er zijn blijkbaar ook contacten geweest tussen de redactie van Het Belang van Limburg en de 
Artsenkrant in verband met een eventuele rechtzetting, maar dit heeft niet geleid tot enig 
concreet initiatief. Het is pas nadat klaagster een klacht had ingediend bij de Raad, dat de 
krant effectief aangeboden heeft om een rechtzetting te publiceren, wat ook dan niet is 
gebeurd. 

2



De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel:

De klacht is gegrond.

Brussel, 21 juni 2012

3


	DE FEITEN

