
Beslissing 2012-16 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

Mevrouw Martine Nijs

tegen

standaard.be en Kristof Simoens, journalist

Met een brief van 6 december 2011 heeft mevrouw Martine Nijs klacht ingediend tegen de 
website standaard.be en tegen journalist Kristof Simoens. Aanleiding is een artikel op de 
website op 14 november 2011 met als titel “Belgische wetenschapster verliest job door 
spermaschandaal”. Financieel en administratief manager Toon van den Meijdenberg heeft 
hierop op 30 maart 2012 schriftelijk gereageerd. Hierop volgde een repliek van klaagster op 
10 april 2012.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft het dossier besproken op 
30 mei 2012. Beide partijen hebben afgezien van een hoorzitting.

DE FEITEN

Op 14 november 2011 publiceert De Standaard Online een artikel met als titel “Belgische 
wetenschapster verliest job door spermaschandaal”. In dat artikel wordt bericht over een 
incident in het universitair ziekenhuis van Cardiff waarbij spermastalen per ongeluk werden 
vernietigd. Naar aanleiding hiervan diende klaagster, die aan het hoofd stond van het IVF-
labo van het ziekenhuis, haar ontslag in. In het artikel wordt onder meer gezegd: “Het voorval 
kostte al de kop aan twee leidinggevende artsen, onder wie onze landgenote Martine Nijs.” 
Over dit incident en het ontslag van klaagster (en van nog een tweede arts) verschijnt op 
13/11/2011 een artikel op de Britse website Daily Mail Online. Die berichtgeving wordt daags 
nadien overgenomen door verschillende Belgische kranten, en ook door standaard.be. Op 15 
november verstuurt Belga een persbericht van de Artsenkrant waarin wordt gemeld dat 
klaagster geschokt is door de verkeerde berichtgeving in de Belgische pers. 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klaagster betoogt dat het artikel op de website standaard.be ten onrechte suggereert dat zij 
ontslagen werd naar aanleiding van het incident in het ziekenhuis, terwijl zij zelf haar ontslag 
heeft ingediend. Daardoor is haar eer en goede naam aangetast.
Het artikel op de website verwijst naar een artikel van de Daily Mail Online waarin het 
ontslag wel correct werd weergegeven: “The errors have prompted the resignation of (...) its 
head embryologist, Belgian scientist Martine Nijs, who has written to the chief executive of 
Cardiff and Vale University Health Board her concerns over safety in the centre.” De 
Standaard Online geeft een onjuiste en verdraaide weergave van de reden van haar vertrek uit 
IVF Wales. Klaagster werd ook niet gecontacteerd door de website om de feiten te checken of 
een reactie te kunnen geven. Nochtans beweert De Standaard Online dat hij geprobeerd heeft 
om klaagster te contacteren, maar was zij ‘niet bereikbaar voor commentaar’. Tenslotte heeft 
De Standaard Online de foutieve informatie niet rechtgezet en klaagster evenmin de kans 
gegeven om de fout recht te zetten. 



In zijn schriftelijke reactie geeft Toon van den Meijdenberg namens De Standaard Online en 
namens journalist Kristof Simoens toe dat het artikel ten onrechte de indruk wekt dat 
klaagster werd ontslagen terwijl ze zelf ontslag heeft genomen. Het gaat hier om een 
vergissing en geen bewuste verdraaiing van de feiten. Toen de website wist dat er een fout 
was gebeurd, heeft journalist Simoens op 17 november geprobeerd om klaagster via mail te 
bereiken om een rechtzetting te publiceren. Klaagster heeft deze mail bevestigd, maar heeft 
verder niet meer gereageerd. In zijn repliek heeft De Standaard opnieuw geprobeerd om een 
minnelijke regeling te bereiken en biedt hij aan om een rechtzetting te publiceren. Een 
ontwerptekst daarvan werd bijgevoegd. Tenslotte verontschuldigt De Standaard Online zich 
uitdrukkelijk bij klaagster voor de foute berichtgeving. 

In haar repliek op deze reactie schrijft klaagster dat ze een uitspraak wil van de Raad, al 
apprecieert zij de stappen van De Standaard Online tot het schrijven van een rechtzetting. 

BESLISSING

De Raad is van oordeel dat het artikel op De Standaard Online ten onrechte suggereert dat 
klaagster is ontslagen, en dus niet waarheidsgetrouw heeft bericht. Dit had kunnen voorkomen 
worden indien de krant klaagster voor publicatie had gecontacteerd. 
De website heeft, zodra hij besefte dat er een fout was gemaakt, meermaals aangeboden om 
de fout recht te zetten en klaagster een wederwoord aangeboden. Klaagster is daar echter niet 
op ingegaan. Zij kan nu dan ook niet meer aanvoeren dat er ten onrechte geen rechtzetting is 
geweest.
De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel:

De klacht is gegrond wat de feitelijke fout in de berichtgeving betreft.
De klacht is ongegrond wat de vraag tot rechtzetting betreft. 

Brussel, 21 juni 2012

2


	DE FEITEN

