
Beslissing 2012-18 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer en mevrouw Bril-Vandenkendelaere

tegen

De Weekbode

Met een brief van 10 januari 2012 diende de familie Bril-Vandenkendelaere klacht in tegen 
De Weekbode. Aanleiding is een artikel in De Weekbode van 30 december 2011 over de 
vermeende zelfdoding van hun zoon in de gevangenis van Brugge. Jan Geysen, 
hoofdredeacteur van De Weekbode, heeft hierop gereageerd bij brief van 13 februari 2012. 
Klagers hebben hierop op 29 februari kort gerepliceerd. De rapporteringscommissie van de 
Raad voor de Journalistiek is op 10 mei 2012 bijeengekomen. Beide partijen hebben afgezien 
van een hoorzitting.

DE FEITEN

Op 30 december 2011 publiceert De Weekbode, editie Leiestreek, een artikel over de 
vermeende zelfdoding van Kevin Bril, zoon van klagers. Volgens het weekblad zou de man, 
die na een veroordeling in de gevangenis van Brugge verbleef, een overdosis geneesmiddelen 
hebben genomen. In het artikel worden ook de feiten waarvoor Bril veroordeeld was, 
gedetailleerd beschreven. Hij wordt in het artikel met naam genoemd en het artikel bevat ook 
een foto van de man.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klagers betwisten dat hun zoon zelfmoord zou hebben gepleegd. Ze zeggen ook geschokt te 
zijn door het artikel waarin het verleden van hun zoon ‘in het lang en het breed wordt 
uitgesmeerd’. Nadat klagers zelf contact hadden opgenomen met de journalist van De 
Weekbode, bood deze aan om hen alsnog te interviewen. Dat hebben ze geweigerd omdat ‘het 
kwaad toch al geschied is’. In hun repliek zeggen klagers dat de reportage sensatiebelust, 
respectloos en bijzonder pijnlijk was.

De hoofdredacteur van De Weekbode zegt over betrouwbare informatie te beschikken dat de 
zoon van klagers effectief zelfmoord heeft gepleegd. Hij weigert de bron evenwel bekend te 
maken. 
Volgens de hoofdredacteur was het, gezien de zelfdoding, belangrijk om uit te leggen waarom 
de zoon van klager in de gevangenis geneesmiddelen moest nemen. Gezien hij een zware 
veroordeling had opgelopen, en eerder ook reeds was veroordeeld, was het ook verantwoord 
om zijn gewelddadige verleden in herinnering te brengen. Volgens de krant ging het niet om 
een sensatievoorstelling van de feiten, maar om een feitelijk en rustig verslag van de fatale 
feiten. Tenslotte wijst de krant erop dat het artikel alleen verscheen op de stadspagina’s van 
de stad Menen, waar het op de klassieke wijze eigen aan stads- en gemeentepagina’s werd 
gepresenteerd.



BESLISSING

De Raad voor de Journalistiek kan geen uitspraak doen over de waarachtigheid van de 
gerapporteerde zelfdoding. De journalist heeft het recht om de identiteit van zijn bron te 
beschermen.
De Raad meent dat De Weekbode geen beroepsethische fout heeft begaan door in de lokale 
editie te berichten over het overlijden van de zoon van klagers in de gevangenis, en, gelet op 
de ernst van de feiten waarvoor hij veroordeeld was, ook hieraan aandacht te besteden.
Gelet op het feit dat het volgens de krant om een zelfdoding ging, meent de Raad evenwel dat 
de krant de nabestaanden voor publicatie op de hoogte had moeten brengen en hen de kans 
had moeten bieden om hierop te reageren.

De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel:

De klacht is gedeeltelijk gegrond.

Brussel, 21 juni 2012

2


	DE FEITEN

