
Beslissing 2012-19 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

mevrouw Véronique De Kock

tegen

TV Familie

Met een brief van 30 november 2011 dient advocaat Dominique Blommaert namens mevrouw 
Véronique De Kock en haar zoon Sebastien klacht in tegen TV Familie. Aanleiding is een 
artikel van 9 november 2011 over de nieuwe relatie van klaagster waarin uitspraken van de 
minderjarige zoon van klaagster worden geciteerd. Namens TV Familie heeft hoofdredactrice 
Isabelle Vandenberghe op 13 maart 2012 geantwoord op de klacht. Klaagster heeft hierop 
gerepliceerd op 23 april 2012. De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek 
is op 29 juni 2012 bijeengekomen om het dossier te bespreken. Klaagster werd 
vertegenwoordigd door advocaat Blommaert, TV Familie door advocaat Geert Glas. Op het 
einde van de hoorzitting werd advocaat Glas op zijn verzoek apart gehoord over de identiteit 
van de anonieme bron.

DE FEITEN

Op 9 november 2011 publiceert TV Familie een artikel met als titel ‘Een man probeert mama 
te stelen’, en in een kader ‘Zoontje lijdt onder nieuwe liefde van Véronique De Kock’, met 
foto’s van klaagster, haar zoontje en haar nieuwe vriend. Het artikel wordt op de cover 
aangekondigd met een foto van klaagster en haar zoon, met als titels ‘Een man wil mama 
stelen’ en ‘Zoontje dupe van Véro’s nieuwe liefde’. In het artikel wordt, naar aanleiding van 
een uitspraak die het zoontje tegen zijn schooljuf zou hebben gedaan, onder meer beweerd dat 
het kind lijdt onder de nieuwe relatie van zijn moeder, terwijl zij de week voordien in een 
interview met TV Familie net het omgekeerde had beweerd.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Volgens klaagster zijn het artikel en de titels op de cover bijzonder grievend voor haar en haar 
zoontje, die omwille van de sensatie wordt misbruikt, en zijn meerdere regels van de Code 
geschonden.

1.Waarheidsgetrouwe berichtgeving: de titels op de cover en de titel van het artikel 
wekken ten onrechte de indruk dat de journalist de uitspraak van de zoon zelf zou 
hebben gehoord. Bovendien is de bewering dat de zoon de dupe is van de nieuwe 
liefde flagrant onjuist.

2.Controleplicht: de journalist maakt de bron van zijn informatie niet bekend, wat 
nochtans noodzakelijk is voor het verifiëren en inschatten van de 
(on)geloofwaardigheid van de beweerde uitspraak. Hij had, gezien het om een 
anonieme bron gaat, het waarheidsgehalte van de informatie alleszins moeten 
controleren bij de betrokkenen, met name bij klaagster.



3.Recht op wederhoor: klaagster werd niet gecontacteerd door de journalist, terwijl wel 
ernstige beschuldigingen worden geuit, met name dat haar zoontje de dupe is van haar 
nieuwe relatie.

4.Privacy: De minderjarige zoon wordt met naam en foto vermeld. Bovendien zou de 
beweerde uitspraak hebben plaatsgevonden in een bij uitstek vertrouwelijke context, 
namelijk tegenover een schooljuf. Een minderjarige moet erop kunnen vertrouwen dat 
dergelijke gesprekken vertrouwelijk blijven. Ongeacht het waarheidsgehalte van deze 
uitspraak, heeft de journalist dat vertrouwen geschonden zonder dat daartoe enige 
reden of maatschappelijk belang bestond. 

Volgens de advocaat van TV Familie is De Kock een BV die zelf in de media prominent 
uitpakt met haar zoontje en die ook al meerdere keren commentaar heeft gegeven op haar 
nieuwe relatie en hoe haar zoontje hierop reageert. Wanneer de journalist van TV Familie, na 
een eerder interview met klaagster waarin ze vertelde dat haar zoontje geen problemen heeft 
met haar nieuwe relatie, verneemt dat dit blijkbaar wel het geval is, kan klaagster zich niet 
beroepen op een schending van haar privéleven, vermits ze zelf over diezelfde problematiek 
meerdere keren heeft gecommuniceerd.
De advocaat van TV Familie heeft tegenover de rapporteringscommissie van de Raad de 
identiteit van de bron bekendgemaakt. De journalist maakt daarbij aannemelijk dat het niet de 
schooljuf is geweest die het vertrouwen van het kind heeft beschaamd.
TV Familie publiceerde een week voor het betwiste artikel een interview met klaagster, 
waarin ze uitgebreid commentaar kon geven op haar relatie. Dit artikel is een aanvulling 
daarop, zodat het eerste artikel als een vorm van wederwoord kan worden beschouwd.

BESLISSING

1. Waarheidsgetrouw karakter van de berichtgeving
Het louter citeren van een uitspraak die de journalist niet zelf heeft gehoord, maar die hij uit 
een betrouwbare bron heeft vernomen, maakt op zich geen beroepsethische fout uit.

2. Bronnengeheim
De journalist heeft het recht om de identiteit van zijn bron te beschermen.

3. Privacy
De Raad is van oordeel dat gesprekken tussen een kind en zijn schooljuf in een zeer 
specifieke context gebeuren en vertrouwelijk zijn en moeten blijven. De informatie waarover 
het artikel bericht, behoort bovendien tot de privésfeer. Klaagster mag dan een BV zijn die 
met haar zoontje in de media verschijnt, dat ontslaat de journalist niet van de plicht het 
privéleven te respecteren en niet verder aan te tasten dan noodzakelijk in het maatschappelijk 
belang van de berichtgeving. Zeker bij mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie, 
zoals minderjarige kinderen, dient bijzonder omzichtig te worden omgegaan met gegevens uit 
het privéleven. Om die reden, en gelet op de vertrouwelijke context waarin de vermeende 
uitspraken gebeurden, meent de Raad dat TV Familie deze informatie niet had mogen 
publiceren.

4. Wederhoor
De Raad is van oordeel dat een interview dat een week eerder werd gepubliceerd, niet kan 
worden beschouwd als een wederwoord, temeer daar het tweede artikel nieuwe informatie 
bevat. Gesteld dat de journalist deze informatie had mogen gebruiken, dan had hij die 

2



informatie moeten checken bij klaagster en haar de mogelijkheid moeten geven hierop te 
reageren, zeker gezien het feit dat het om een anonieme bron ging.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is gegrond.

Brussel, 13 september 2012

3


	DE FEITEN

