
Beslissing 2012-20 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer Nicolas Liébart en mevrouw Debby Pfaff

tegen

Dag Allemaal en de heer Serge Vanhellemont, journalist

Met een brief van 13 december 2011 dient mevrouw Willemijn van Dommelen, managing 
director van Montecatini Talent Agency, namens de heer Nicolas Liébart en mevrouw Debby 
Pfaff klacht in tegen Dag Allemaal en journalist Serge Vanhellemont. Aanleiding is een artikel 
in Dag Allemaal van 29 november 2011, met als titel: “Onheilspellende berichten over het 
danscafé van Debby Pfaff en Nicolas”. Ilse Beyers, hoofdredacteur van Dag Allemaal, 
antwoordt hierop met een brief van 6 februari 2012.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek is op 29 juni 2012 
bijeengekomen om het dossier te bespreken. Beide partijen hebben afgezien van een 
hoorzitting.

DE FEITEN

Op 29 november 2011 publiceert Dag Allemaal een artikel over ‘onheilspellende berichten’ 
die circuleren over het danscafé B-52 van Debby Pfaff en Nicolas Liébart in Kruibeke. Het 
artikel wordt op de cover aangekondigd onder de titel: “Debby & Nicolas opnieuw 
schietschijf van Pfaff-haters. Wij checken de onheilspellende berichten”. Het artikel is 
gebaseerd op een groot aantal gesprekken zowel met mensen die met naam worden genoemd 
als anonieme personen, plus een interview met Nicolas Liébart en een reactie van van 
Dommelen. Voor publicatie ontvangt Dag Allemaal een brief van van Dommelen met het 
verzoek geen artikel over het danscafé te publiceren, en in tweede instantie om het volledige 
artikel voor publicatie te kunnen nalezen.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Volgens van Dommelen, die optreedt namens Liébart en Pfaff, heeft Dag Allemaal het artikel 
gepubliceerd ondanks hun uitdrukkelijke verzoek om hen met rust te laten en geen artikel te 
publiceren. Bovendien heeft de journalist zich ongevraagd aangeboden aan het café mét 
fotograaf, wat een inbreuk op hun privacy betekent. Naast het feit dat dit alles ‘emotioneel 
bedrukkend werkt’ menen klagers dat het artikel gebaseerd is op roddels en neerkomt op 
laster en eerroof. 

Dag Allemaal betwist ten eerste dat de privacy van klagers is geschonden. Het artikel betreft 
problemen met het danscafé waarmee klagers zelf herhaaldelijk de publiciteit hebben 
opgezocht. Het bezoek van journalist Vanhellemont, waar hij ontvangen werd door een van de 
klagers die ook een interview toestond, kan evenmin als een inbreuk op hun privacy worden 
bestempeld. 
Ten tweede betwist Dag Allemaal dat het artikel eenzijdig of lasterlijk zou zijn. Er werden een 
groot aantal personen ondervraagd die rechtstreeks of onrechtstreeks met het danscafé zijn 



betrokken, inclusief uitbater Liébart en manager van Dommelen. Het artikel bestaat dan ook 
uit een evenwichtig geheel van meningen en reacties uit uiteenlopende hoeken. Er is geen 
enkele reden om aan te nemen dat deze getuigenissen niet waarheidsgetrouw zouden zijn 
weergegeven. Het artikel geeft geenszins blijk van enig opzet om enkel ‘tegenstanders’ van 
klagers aan het woord te laten, wel integendeel. Klagers brengen ook geen enkel concreet 
element aan dat het artikel onjuist zou zijn. Ze aanvaarden gewoon niet dat er negatieve 
berichten verschijnen.
Ten slotte is er nooit een afspraak gemaakt om het volledige artikel te laten nalezen, maar 
heeft het blad er vrijwillig mee ingestemd om de interviews met Liébart en van Dommelen te 
laten nalezen.

BESLISSING

Gelet op de bekendheid van klagers en het feit dat zij met hun danscafé op eigen initiatief 
herhaaldelijk in de pers zijn gekomen, kan het Dag Allemaal niet kwalijk worden genomen 
dat zij informatie over moeilijkheden met de uitbating checken en besluiten om hieraan een 
artikel te wijden.
De Raad stelt vast dat het artikel gebaseerd is op tal van bronnen, zowel personen die met 
naam worden genoemd als anonieme getuigen, en zeker geen eenzijdig of lasterlijk beeld 
ophangt over de vermeende problemen met het danscafé. Klagers brengen geen concrete 
elementen aan om hun bewering te staven dat het artikel foutieve of lasterlijke informatie zou 
bevatten. Bovendien kregen zowel uitbater Liébart als manager van Dommelen uitgebreid de 
kans om te reageren.
Bij zijn bezoek aan het café heeft journalist Vanhellemont zich als journalist bekendgemaakt. 
Dat een journalist onaangekondigd een publiek toegankelijk café bezoekt en bij die 
gelegenheid de uitbater interviewt, kan bezwaarlijk als een inbreuk op de privacy worden 
bestempeld.
De Raad meent ten slotte dat Dag Allemaal correct heeft gehandeld door op verzoek de 
interviews met Liébart en van Dommelen te laten nalezen, maar niet verplicht is om het 
integrale artikel voor publicatie te laten nalezen.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is ongegrond.

Brussel, 13 september 2012

2


	DE FEITEN

