
Beslissing 2012-22 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

Belgische Federatie van Psychologen

tegen

Humo en de heer Peter Schoenaerts, journalist

Met een brief van 16 februari 2012 dient de heer Koen Lowet, sectorverantwoordelijke 
klinische psychologie van de Belgische Federatie van Psychologen (BFP) klacht in tegen 
journalist Peter Schoenaerts en Humo. Aanleiding is een artikel in Humo met als titel 
‘Reality-TV: de speeltuin van psychologen’. Op 27 maart 2012 heeft Bart Vanegeren, 
toenmalig hoofdredacteur van Humo, geantwoord op de klacht. Klager repliceerde hierop met 
een brief van 14 juni 2012. De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek is 
op 28 juni 2012 bijeengekomen. De BFP werd vertegenwoordigd door voorzitter Karel De 
Witte, namens Humo waren voormalig hoofdredacteur Bart Vanegeren en journalist Peter 
Schoenaerts aanwezig.

DE FEITEN

Op 7 februari 2012 publiceert Humo een artikel met als titel ‘Demasqué van de reality TV: de 
speeltuin van de psychologen’. Dit artikel is het tweede in een reeks over reality-TV.  Het 
artikel behandelt de rol van psychologen bij realityprogramma’s, aan de hand van interviews 
met enkele vroegere deelnemers aan dergelijke programma’s en met enkele professoren. 

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager voert aan dat het artikel de belangen van de leden van de BFP schaadt. 
- De titel scheert alle psychologen over één kam.
- Indien Humo de BFP had gecontacteerd, die zelf over een deontologische code en een 
deontologische commisie beschikt, dan had het weekblad relevante informatie gekregen 
vermits een van de psychologen die in het blad met naam wordt genoemd, de BFP eerder om 
een advies had gevraagd over zijn medewerking aan realityprogramma’s.
- Het artikel vermeldt twee psychologen die lid zijn van de BFP onnodig bij naam. Door de 
handige opbouw van het artikel ontstaat de indruk dat deze psychologen onethisch bezig 
zouden zijn. De BFP heeft nooit een klacht ontvangen over deze (of andere) psychologen naar 
aanleiding van hun medewerking aan realityprogramma’s. 

Voormalig hoofdredacteur Bart Vanegeren betwist dat Humo alle psychologen over één kam 
scheert: voor wie het artikel leest is het onmiddellijk duidelijk dat het over slechts enkele 
psychologen gaat.
De twee psychologen die in het artikel met naam worden genoemd, hebben in het verleden 
zelf interviews gegeven en over hun activiteiten geschreven. Ze hebben echter geweigerd om 
mee te werken aan het artikel in Humo. Humo heeft achteraf wel de reactie van een van 
beiden gepubliceerd.



De vraag of psychologen die meewerken aan realityprogramma’s onethisch handelen, werd 
voorgelegd aan een onverdachte bron, met name een hoogleraar van de KU Leuven die ethiek 
aan psychologen doceert en die voorzitter is van de ethische commissie van de faculteit 
Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Humo heeft daarmee gedaan wat nodig was. 
Humo was niet op de hoogte van het bestaan van de BFP. Zelfs indien Humo de BFP wel had 
gekend, bestond er geen enkele verplichting om deze beroepsvereniging om een reactie te 
vragen. 

Op de hoorzitting dringt de voorzitter van de BFP niet langer aan op een verdere behandeling 
van de zaak nu zijn organisatie haar standpunt heeft kunnen verduidelijken. De 
hoofdredacteur van Humo gaat akkoord met een minnelijke regeling, maar wenst wel dat dit 
wordt bekendgemaakt, gezien de pers eerder melding heeft gemaakt van de klacht van de 
BPF.

BESLISSING

De Raad voor de Journalistiek noteert dat de voorzitter van de BFP ter zitting niet aandringt 
op een verdere behandeling van de zaak, en dat deze zaak daarmee minnelijk is geregeld.

Brussel, 13 september 2012

2


	DE FEITEN

