
Beslissing 2012-26 van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer Fernand Keuleneer, advocaat

tegen

VRT

Met een brief van 3 mei 2012 dient advocaat Fernand Keuleneer klacht in tegen de VRT. 
Aanleiding is een item in het VRT-nieuws van 11 april 2012 over operatie Kelk en kardinaal 
Danneels. Luc Rademakers, algemeen hoofdredacteur VRT Nieuwsdienst, heeft hierop per 
brief geantwoord, waarop Keuleneer op 24 mei 2012 heeft gerepliceerd. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek is op 29 juni 2012 
bijeengekomen om de reportage te bekijken en het dossier te bespreken.

DE FEITEN

Op 11 april 2012 zendt de VRT in de journaals van 13 u en 19 u een reportage uit naar 
aanleiding van onthullingen in de pers dat uit het gerechtelijk onderzoek naar seksueel 
misbruik in de kerk gebleken is dat meer dan veertig slachtoffers in de loop der jaren brieven 
hebben geschreven naar kardinaal Danneels en dat de meeste van die brieven zonder gevolg 
zijn gebleven. In de reportage wordt een kort interview met klager uitgezonden, in zijn 
hoedanigheid van advocaat van de Belgische bisschoppen en van kardinaal Danneels.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager voert aan dat de berichtgeving op de VRT tendentieus was en dat een cruciale passage 
in het interview met hem werd weggelaten, namelijk dat het bericht in Het Laatste Nieuws 
geen nieuws bracht maar opgewarmde kost is en dat kardinaal Danneels deze aantijgingen 
reeds beantwoordde in de parlementaire commissie, waarvan het verslag publiek beschikbaar 
is.
Wanneer de VRT niet deze reactie opneemt, maar enkel weergeeft dat hij zich boos maakt 
omdat er weer eens ‘gelekt’ en gemanipuleerd wordt, dan laat de VRT volgens klager 
uitschijnen dat hij niets te zeggen heeft over die ‘bezwarende elementen’ die nu ‘aan het licht 
komen’ en dat hij bij gebrek aan argumenten maar op de lekkende boodschappers schiet. Door 
de selectie en inkleding die de VRT heeft gemaakt, laat de VRT uitschijnen dat hij de 
berichtgeving inhoudelijk bevestigt.
De deontologie en het professionalisme van een nieuwsdienst vereisen ten eerste dat de VRT 
zelf correct en objectief bericht en ten tweede dat zij zijn reactie, waar ze zelf om heeft 
gevraagd, op een eerlijke en correcte manier weergeeft en vermeldt. Dit is niet gebeurd.
Ten slotte is het volgens klager onaanvaardbaar dat geen enkele VRT-journalist heeft 
geantwoord op de mails die hij in de loop van 11 april heeft verstuurd.

Volgens hoofdredacteur Rademakers heeft de redactie van het Journaal beslist dat het hoge 
aantal brieven die slachtoffers van seksueel misbruik aan kardinaal Danneels hadden gericht, 
wel degelijk een nieuwsfeit uitmaakt. De nieuwsredactie maakt zelf een selectie van 



nieuwswaardige feiten en heeft, gelet op het belang van het item, deze keuze zorgvuldig en 
met verantwoordelijkheidszin gemaakt. Volgens Rademakers was er reeds eerder melding 
gemaakt van brieven, maar het aantal was nieuw en belangrijk.
Klager is zelf aan het woord gekomen in de reportage. Volgens Rademakers is het 
vanzelfsprekend niet mogelijk om het volledige interview uit te zenden in een kort 
nieuwsitem. Voor de selectie van een stuk uit het interview werd een passage gekozen waarin 
klager scherp uithaalt naar lekken bij het federaal parket omdat die passage de meeste 
nieuwswaarde had. De redactie van het Journaal was niet verplicht om de commentaar van 
klager dat Het Laatste Nieuws slechts opgewarmde kost had gebracht en dat het verslag van 
de bijzondere parlementaire commissie kan geconsulteerd worden, uit te zenden. Overigens 
werd in de reportage wel ingegaan op die commissie, en werd een citaat van kardinaal 
Danneels uitgezonden waarin die precies reageert op de meldingen van misbruik die hem 
werden bezorgd.
Rademakers betwist ook dat de (inleiding van de) reportage tendentieus zou zijn. De 
reportage is integendeel evenwichtig opgebouwd.
In de mail die klager op 11 april heeft verstuurd, meldt hij dat hij niet tevreden is over de 
reportage en dat hij hiermee rekening zal houden alvorens nog interviews te geven. Dit leek 
volgens Rademakers geen mail waarop gereageerd moest worden. Bovendien maakte klager 
in de loop van de dag zijn ongenoegen publiek via Twitter en Facebook, waardoor het de VRT 
niet kan verweten worden dat zij geen verdere polemiek met klager wenste te voeren.

BESLISSING

De Raad is van mening dat de vraag wat al dan niet als nieuws kan worden beschouwd, 
behoort tot de journalistieke vrijheid en verantwoordelijkheid.
De reportage bevat volgens de Raad geen elementen die als tendentieus, laat staan als een 
schending van de beroepsethische regels kunnen worden bestempeld.
Wat het gewraakte interview betreft, stipt de Raad aan dat de integrale versie van het 
interview niet kon worden bekeken omdat de opnamekaarten iedere dag gewist worden en 
integrale interviews niet worden bijgehouden.
Dat een interview in het kader van een nieuwsitem op TV niet integraal wordt uitgezonden, 
maar dat de journalist een selectie maakt van de passages die volgens hem of haar relevant 
zijn, is een normale journalistieke praktijk. De journalist moet de verklaringen van de 
geïnterviewde wel getrouw weergeven en de geest van het gesprek respecteren. De Raad 
meent dat het uitgezonden interviewfragment alleszins relevant is in de context van het 
nieuwsitem, met name de beschuldiging dat er gelekt is en dat er een klacht zal worden 
ingediend. De VRT maakt aannemelijk waarom de andere verklaringen, namelijk de 
verwijzing naar de ‘opgewarmde kost’ van Het Laatste Nieuws en het rapport van de 
parlementaire commissie, werden weggelaten: enerzijds wordt in de reportage zelf nergens 
verwezen naar Het Laatste Nieuws, en anderzijds wordt aandacht besteed aan de 
parlementaire commissie. Volgens de Raad is hier dan ook geen sprake van manipulatie of 
enige beroepsethische fout.
Wat ten slotte het niet reageren op de mails betreft, meent de Raad dat het in de gegeven 
omstandigheden niet om een beroepsethische fout gaat.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is ongegrond.

Brussel, 13 september 2012

2



3


	DE FEITEN

