
Beslissing 2013-06 van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
vzw Wase Dierenbescherming 
 
tegen 
 
Het Nieuwsblad 
 
Met een brief van 10 oktober 2012 dient advocaat M. Verdoodt namens de vzw Wase 
Dierenbescherming klacht in tegen Het Nieuwsblad en tegen journalist P. Van Landeghem. 
Aanleiding is een artikel in de regionale editie van de krant van 27 september 2012 onder de 
titel ‘Pesterijen tegen klokkenluider Dierenbescherming’.  
Toon van den Meijdenberg, financieel en administratief manager van Het Nieuwsblad, heeft 
hierop op 7 november 2012 per brief geantwoord, waarop Verdoodt op 26 december 2012 
schriftelijk heeft gerepliceerd. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek is op 12 februari 2013 
samengekomen. De vzw Wase Dierenbescherming was vertegenwoordigd door advocaat 
Jeroen Van Laethem. Het Nieuwsblad werd vertegenwoordigd door van den Meijdenberg en 
advocaat Ann De Vroe. 
 
 
DE FEITEN 
 
Op 27 september 2012 publiceert Het Nieuwsblad een artikel met als titel ‘Pesterijen tegen 
klokkenluider Dierenbescherming’. Daarin wordt verslag uitgebracht over een procedure in 
kort geding voor de rechtbank van Dendermonde. Met deze procedure eiste de vzw Wase 
Dierenbescherming een dwangsom van een vroegere vrijwillige medewerkster I.D.B. indien 
zij nog in de krant of sociale media ‘valse’ beschuldigingen zou uiten tegen de vzw. Dit kort 
geding kadert in een al langer aanslepend conflict tussen de vzw en enkele vroegere 
medewerkers en vrijwilligers waarover in Het Nieuwsblad al enkele artikelen waren 
verschenen. Naar aanleiding daarvan heeft klager ook een strafklacht ingediend tegen enkele 
vroegere medewerkers waaronder I.D.B. wegens laster en eerroof. 
In het aangeklaagde artikel geeft I.D.B. uitleg over dat conflict en herhaalt ze haar 
beschuldigingen dat dieren slecht worden verzorgd en soms worden afgemaakt. Ze verklaart 
ook dat ‘bepaalde mensen er alles aan doen om mij mijn verhaal niet te laten doen’. Het 
kortgeding werd volgens I.D.B. uitgesteld nadat een onbekende in haar naam een afspraak 
met haar advocaat had afgezegd. 
 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klager voert aan dat de auteur van het artikel betrokken partij is in het hele conflict omdat 
zijn zus is ontslagen bij de vzw, een proces voor de arbeidsrechtbank heeft lopen tegen de 
vzw en bovendien goed bevriend is met I.D.B. tegen wie het kort geding liep. Er kan dus geen 
sprake zijn van objectieve berichtgeving en er is minstens een schijn van partijdigheid. Het 
Nieuwsblad geeft trouwens toe dat de journalist om deze reden voorbehoud had gemaakt om 
hierover te schrijven. 



 2

Het artikel is niet objectief en eenzijdig in zoverre I.D.B. als ‘klokkenluider’ wordt 
bestempeld, terwijl haar beschuldigingen aan het adres van klager onterecht en niet bewezen 
zijn. Bovendien wordt ten onrechte gesuggereerd dat klager verantwoordelijk is voor het 
uitstel van de rechtszaak en dat hij probeert om I.D.B. het zwijgen op te leggen. Ook komt 
alleen I.D.B. in het artikel aan het woord en werd geen reactie gevraagd aan klager. Volgens 
klager had het ook geen enkele zin om dit artikel te laten verschijnen vermits de zaak werd 
uitgesteld omdat ze ‘niet in staat was’ en er niet werd gepleit. 
Tenslotte wordt het feit aangeklaagd dat Het Nieuwsblad een recht van antwoord heeft 
geweigerd.  
 
Volgens Het Nieuwsblad is het gewraakte artikel het zoveelste in een reeks over het conflict 
bij de Wase Dierenbescherming dat in de streek voor heel wat beroering zorgt. Deze artikelen 
werden geschreven door een andere journalist die echter op het ogenblik van het kort geding 
niet beschikbaar was. Daarom werd Van Landeghem naar de zitting gestuurd. Deze maakte 
vooraf bezwaar vanwege de betrokkenheid van zijn zus. De hoofdredactie oordeelde dat er 
geen direct belangenconflict was aangezien zijn zus niet rechtstreeks betrokken was bij het 
kort geding. Bovendien werd het artikel voor publicatie zorgvuldig nagelezen door de 
eindredactie om te waken over de objectiviteit.  
Inhoudelijk valt er niets aan te merken op het overigens erg korte artikel. De term 
‘klokkenluider’ werd correct gebruikt, vermits het kortgeding net draait rond de 
beschuldigingen van I.D.B. aan het adres van de vzw. Dat alleen I.D.B. in het artikel aan het 
woord komt is normaal vermits zij als enige aanwezig was op de zitting. De vzw is in het 
verleden trouwens uitgebreid aan het woord geweest naar aanleiding van dit conflict. Ook in 
latere artikelen is de vzw gehoord. De krant heeft overigens geen verslag uitgebracht van de 
beslissing van de rechter in kortgeding waarin deze het over een ‘ordinaire ruzie’ heeft. Dat 
toont aan dat de krant het helemaal niet gemunt heeft op de vzw. 
Wat ten slotte het recht van antwoord betreft, dit werd om juridische redenen geweigerd 
omdat het beledigend was. 
 
 
BESLISSING 
 
De Raad voor de Journalistiek kan er begrip voor opbrengen dat klager zich stoort aan het feit 
dat het artikel werd geschreven door een journalist wiens zus betrokken is bij het conflict rond 
de Wase Dierenbescherming. De Raad stelt vast dat de journalist zijn krant op de hoogte heeft 
gebracht van een eventueel belangenconflict en de opdracht om die reden wilde weigeren, ook 
al was zijn zus zelf geen partij in het kort geding. Gezien de onbeschikbaarheid van de 
journalist die normaal over dit conflict berichtte, belastte de krant hem toch met die opdracht. 
De Raad betreurt deze beslissing omdat hierdoor een schijn van niet-onafhankelijkheid kan 
ontstaan. De Raad stelt evenwel vast dat het artikel inhoudelijk correct is en dat klager geen 
vooringenomenheid noch een gebrek aan onafhankelijkheid kan aantonen.  
 
Het gebruik van de term ‘klokkenluider’ of het citeren van I.D.B. en haar advocaat die 
aanwezig waren op de zitting, zonder ook klager die niet aanwezig was op de zitting te horen, 
vormen volgens de Raad geen inbreuk op de beroepsethische plicht van fair play en het 
waarheidsgetrouw en onafhankelijk informeren, gelet namelijk op het feit dat (1) in dit artikel 
verslag wordt uitgebracht van een kort geding waarin klager een dwangsom eist van I.D.B., 
dat (2) dit artikel het zoveelste is in een reeks over het conflict rond de Wase 
Dierenbescherming, waarbij (3) ook klager uitgebreid aan het woord is gekomen.  



 3

De discussie over het recht van antwoord betreft een juridische kwestie waarover de Raad 
zich niet kan uitspreken. 
 
Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
 
De klacht is ongegrond. 
 
 
 
 
Brussel, 14 maart 2013 
 


