
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer Ignace Van Iseghem

tegen

Het Laatste Nieuws en mevrouw Kirsten Mertes, journaliste

Met een brief van 19 december 2012 dient de heer Ignace Van Iseghem klacht in tegen Het 
Laatste Nieuws en tegen journaliste Kirsten Mertes. Aanleiding is de berichtgeving van Het 
Laatste Nieuws over het overlijden van de zoon van klager in de kranten van 3 en 4 december 
2012 en de voorafgaande contacten die journaliste Kirsten Mertes hierover heeft gehad met 
klager en zijn echtgenote.
Op 7 maart 2013 vindt op voorstel van Het Laatste Nieuws een verzoeningsgesprek plaats 
tussen klager enerzijds en de journaliste en stafmedewerker Geert Van Hecke van Het Laatste 
Nieuws anderzijds in aanwezigheid van de ombudsman van de Raad voor de Journalistiek. 
Tijdens dit gesprek kan geen minnelijke regeling worden bereikt.
Namens Het Laatste Nieuws en de journaliste heeft stafmedewerker Geert Van Hecke 
schriftelijk op de klacht geantwoord met een brief van 29 maart 2013. Klager heeft hierop 
gerepliceerd met een brief van 2 mei 2013.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek is op 28 augustus 2013 
samengekomen. Klager was persoonlijk aanwezig. Voor Het Laatste Nieuws verschenen 
journaliste Kirsten Mertes en stafmedewerker journalistieke deontologie Geert Van Hecke.

DE FEITEN

Op 1 december 2012 is de zoon van klager bij een val uit een appartementsgebouw om het 
leven gekomen in Istanboel, waar hij als Erasmusstudent verbleef. De dagen nadien is dit 
nieuwsfeit in alle media aan bod geweest. Op maandag 3 december publiceert Het Laatste 
Nieuws een artikel onder de titel ‘Mysterie rond dood student’, met als ondertitel 
‘Aangereden of zelfmoord gepleegd?’. Op dinsdag 4 december wordt een artikel uitgebracht 
met als titel ‘Erasmus-student stort twintig meter naar beneden’, met als ondertitels ‘Vlaamse 
twintiger in Istanbul niet aangereden’ en ‘Precieze omstandigheden blijven onduidelijk’. 
Beide artikels worden (mee) ondertekend door Kirsten Mertes, die op zondag 2 december en 
maandag 3 december ook telefonisch contact heeft gehad, op zondag met klagers echtgenote 
en op maandag met klager zelf.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager is niet te spreken over de berichtgeving van Het Laatste Nieuws over het overlijden 
van zijn zoon, noch over het telefonisch contact dat hij op maandag 3 december heeft gehad 
met journaliste Kirsten Mertes.
Wat de artikelen betreft, vindt klager dat zowel de inhoud als titels en de opmaak ervan 
nodeloos suggestief zijn, met speculaties over de doodsoorzaak van zijn zoon en expliciete 



verwijzing naar het feit dat het mogelijk om zelfmoord zou kunnen gaan. Klager had zelf via 
de school van zijn zoon enkele foto’s ter beschikking gesteld van de pers, maar Het Laatste 
Nieuws heeft zich daar niet toe beperkt en heeft in tegenstelling tot de andere kranten foto’s 
van Facebook getoond, alsook ‘stills’ van videobeelden die met een bewakingscamera waren 
gemaakt en waarop de zoon van klager te zien is. Klager vindt dit een onaanvaardbare inbreuk 
op de privacy en de menselijke waardigheid van zijn zoon.
Klager tilt ook zwaar aan het telefoongesprek dat journaliste Kirsten Mertes op maandag 3 
december met hem heeft gehad. De journaliste deelde hem toen mee dat op Turkse websites 
beelden te zien waren van de val van zijn zoon en vroeg naar zijn reactie hierop. Klager die 
hiervan niet op de hoogte was, heeft onmiddellijk de beelden opgezocht via Google en werd 
er samen met zijn familie mee geconfronteerd, wat voor hen een pijnlijke en schokkende 
ervaring is geweest. Klager heeft daarop de journaliste meegedeeld dat hij zijn zoon niet kon 
herkennen en heeft haar gevraagd om die beelden niet te gebruiken, maar hij moest vaststellen 
dat de dag nadien toch twee ‘stills’ ervan gepubliceerd werden in de krant.
Klager is van mening dat de krant in haar berichtgeving onaanvaardbare inbreuken heeft 
gepleegd op de privacy en de menselijke waardigheid, die niet kunnen verantwoord worden 
door enig maatschappelijk belang. Hij vindt het overigens merkwaardig dat Het Laatste 
Nieuws tijdens het verzoeningsgesprek van 7 maart 2013 wel mondelinge excuses heeft 
aangeboden, maar dat hij hiervan niets terugvindt in de schriftelijke repliek van de krant van 
29 maart 2013.

Het Laatste Nieuws bevestigt vooreerst dat de excuses nog altijd geldig zijn. De journaliste 
en de krant zijn zich er ten volle van bewust dat ze door hun handelen ongewild leed hebben 
veroorzaakt, en ze willen daarom hun medeleven met klager en zijn familie betuigen. Wat de 
grond van de klacht betreft, zijn ze echter van mening dat hen geen fouten kunnen worden 
aangewreven.
Journaliste Kirsten Mertes betoogt dat zij op zondag 2 december een eerste telefonisch contact 
heeft gehad met de echtgenote van klager, naar aanleiding van een interview dat zij aan Het 
Nieuwsblad op Zondag had gegeven. Dit gesprek is goed verlopen en de journaliste kreeg 
naar eigen zeggen te horen dat ze de informatie van Het Nieuwsblad ook mocht gebruiken. In 
de loop van de dag vernam de journaliste dat het Turkse persagentschap DHA en Turkse 
media allerlei bijkomende informatie uitbrachten over de overlijdensoorzaak van klagers 
zoon. Zo werden ook videobeelden verspreid van de fatale val van het slachtoffer. De 
journaliste ging er op maandag 3 december van uit dat klager hiervan op de hoogte was toen 
zij klager belde voor een reactie. Het is pas tijdens het telefoongesprek dat zij besefte dat noch 
de school, noch het Belgische consulaat of de politie hem hadden geïnformeerd over het 
bestaan van het filmpje. De journaliste is zich er ten volle van bewust dat de confrontatie met 
de beelden pijnlijk is geweest voor klagers en zijn gezin, maar ze beklemtoont dat zij te 
goeder trouw heeft gehandeld.
Het Laatste Nieuws wijst er ook op dat de berichtgeving in haar geheel evenwichtig was en 
correct. In tegenstelling tot de andere kranten die de hypothese van een aanrijding bleven 
aanhouden, kon de krant dank zij haar bronnen in Turkije een veel juister beeld geven van wat 
er zich feitelijk had afgespeeld. Het Laatste Nieuws ontkent voorts dat de artikelen suggestief 
zouden zijn en een inbreuk uitmaken op de privacy. De krant heeft zich niet beperkt tot de 
foto’s die klager ter beschikking had gesteld van de pers, maar de beelden die de krant 
gebruikte waren afkomstig van het Turkse persagentschap en van Turkse websites en vormden 
een gepaste illustratie van de berichtgeving. Op de beelden die afkomstig waren van een 
bewakingscamera was het slachtoffer niet herkenbaar, zodat het gebruik ervan kan worden 
verantwoord.

2



BESLISSING

Klager voert meerdere bezwaren aan tegen de berichtgeving van Het Laatste Nieuws en de 
handelwijze van de journaliste.

� Klager tilt bijzonder zwaar aan het telefoongesprek van maandag 3 december 2012, 
toen de journaliste hem op de hoogte heeft gebracht van het bestaan van beelden die 
door een bewakingscamera waren gemaakt. De Raad voor de Journalistiek begrijpt dat 
klager en zijn familie zwaar aangeslagen zijn door het zien van deze beelden. Toch 
volgt de Raad de journaliste waar zij aanvoert dat zij te goeder trouw heeft gehandeld. 
De journaliste had de dag voordien al een eerste telefonisch contact gehad met de 
echtgenote van klager, dat goed verlopen was. Zij heeft klager pas opnieuw gebeld 
toen de beelden reeds meer dan 24 uur via het Internet verspreid waren. Ze kon er dan 
ook van uitgaan dat klager hiervan op de hoogte was gebracht door een van de 
instanties die klager bijstonden, zoals de school van zijn zoon, het consulaat in 
Istanboel of de Belgische politie. Dat dit toen nog niet was gebeurd, kan de journaliste 
niet ten kwade worden geduid. Zij beseft ten volle dat haar boodschap pijnlijk is 
overgekomen en heeft haar excuses aangeboden voor het leed dat zij ongewild aan 
klager en zijn familie bezorgd. Een journalistieke fout kan de journaliste echter niet 
worden verweten.

� Op zich kan klager evenmin worden gevolgd wanneer hij betoogt dat de berichtgeving 
suggestief zou zijn en neerkomt op een karaktermoord op zijn zoon. Beide artikelen in 
de krant zijn informatief en evenwichtig, en geven een stand van zaken weer van het 
onderzoek naar de fatale gebeurtenis waarvan klagers zoon het slachtoffer was.

� De Raad stelt vast dat in het artikel van 3 december 2012 de ondertitel slechts melding 
maakt van twee mogelijkheden: “aanrijding of zelfmoord”. Een titel is altijd een erg 
beknopte weergave van de inhoud van het artikel. Maar de ondertitel “aanrijding of 
zelfmoord” sluit de mogelijkheid van een ongelukkige val uit, terwijl dit juist de these 
is van de ouders van het slachtoffer. Ze wijzen de zelfmoordhypothese met klem af. 
De Raad stelt bovendien vast dat de titel niet overeenkomt met de inhoud van het 
artikel waarin de drie theses, aanrijding, zelfdoding of een ongelukkige val, wel 
degelijk worden vermeld en de hypothese van de val minstens even veel aandacht 
krijgt als de andere twee. De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat de titel 
onevenwichtig is en bijgevolg onnodig confronterend overkwam bij de familie.

� Wat het gebruik van foto’s van het slachtoffer betreft, kan Het Laatste Nieuws niet 
worden verweten dat ze zich niet beperkt heeft tot foto’s die door klager ter 
beschikking waren gesteld van de pers. Hierbij wordt ook rekening gehouden met het 
feit dat (1) de foto’s een waardige afbeelding uitmaken van het slachtoffer, en (2) het 
om foto’s gaat van een volwassen man.

� Klager kan wel worden bijgetreden wanneer hij bedenkingen heeft bij de publicatie in 
de krant van twee ‘stills’ van beelden die met een bewakingscamera zijn gemaakt. Het 
mag dan zo zijn dat klagers zoon niet herkenbaar is op de beelden, toch maakt met 
name het tweede beeld, waarbij het slachtoffer te zien is terwijl hij op de grond ligt, 
onmiskenbaar een inbreuk uit op diens menselijke waardigheid terwijl die specifieke 
still geen relevante informatie toevoegt. (Zie ook: RvdJ 2011-15 Malfrère-
Vandeghinste t/ Het Wekelijks Nieuws, 8 september 2011). Het gebruik van de still 
moet ook worden afgezet tegen de uitdrukkelijke vraag van de familie om de videoclip 
niet te gebruiken. Voor dit onderdeel wordt de klacht dan ook gegrond verklaard.

3



Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is gedeeltelijk gegrond, namelijk voor wat betreft de publicatie van een foutieve 
titel en van beelden die een inbreuk uitmaken op de menselijke waardigheid van het 
slachtoffer.

Brussel, 19 september 2013

4


	DE FEITEN

