
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer Jacques Bocklant

tegen

Primo en de heer Thierry Debels, journalist

Met een brief van 21 mei 2013 dient de heer Jacques Bocklant klacht in tegen Primo en tegen 
journalist Thierry Debels. Aanleiding is een artikel in Primo van 18-24 mei 2013 onder de 
titel ‘Ben ik de zoon van koning Boudewijn?’.
Thierry Debels heeft hierop geantwoord met een mail van 29 mei 2013, waarop Jacques 
Bocklant heeft gerepliceerd met een brief van 14 juni 2013. Met een mail van 27 juni 2013 
heeft Bocklant nog een aanvullend stuk bezorgd.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek is op 22 augustus 2013 
samengekomen. Klager en journalist Debels waren in persoon aanwezig.

DE FEITEN

Klager is al geruime tijd op zoek naar zijn echte vader en hij is om een aantal redenen, onder 
meer vanwege de fysieke gelijkenis, van mening dat dit mogelijk wijlen koning Boudewijn 
kan zijn. Begin april 2013 neemt hij per mail contact op met Thierry Debels, die zich als free 
lance journalist specialiseert in berichtgeving over het koningshuis. Enkele dagen later vindt 
er een ontmoeting plaats bij Debels thuis. Nadien hebben de partijen nog meerdere contacten 
per mail en vindt er op 2 mei 2013 bij Debels thuis ook een vergadering plaats  met de 
eindredacteur van het VTM-programma Royalty. Op vrijdag 10 mei 2013 mailt Bocklant aan 
Debels dat hij verneemt dat die een artikel wil publiceren en hij deelt hem mee zich hiertegen 
te verzetten. Debels antwoordt enkele uren later dat er de dinsdag nadien een genuanceerd en 
evenwichtig artikel zal gepubliceerd worden in Primo. Het bewuste artikel verschijnt in het 
nummer van 14 mei 2013.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager voert aan dat het artikel is gepubliceerd zonder zijn toestemming en hij meent ook dat 
het een ongeoorloofde inbreuk uitmaakt op zijn privacy. Klager erkent dat hij zelf contact 
heeft opgenomen met Debels. Klager deed dit omdat Debels een boek heeft geschreven over 
koning Boudewijn en omdat hij van mening was dat Debels hem misschien kon helpen in zijn 
zoektocht naar zijn echte vader. Van in het begin heeft klager aan Debels gevraagd om alle 
informatie over de zaak discreet te houden. Pas indien het onderzoek van Debels nieuwe 
feiten aan het licht zou hebben gebracht, zou dit naar buiten kunnen worden gebracht. Maar 
Debels heeft zich hier niet aan gehouden en hij heeft vrij snel een artikel gepubliceerd, hoewel 
klager zich hiertegen uitdrukkelijk heeft verzet. Klager is van mening dat het artikel zijn 
privacy schendt. Hij voert aan dat zijn vertrouwen hierdoor is beschaamd en dat de publicatie 
voor hem en zijn familie negatieve gevolgen heeft gehad. Klager erkent ten slotte dat hij na de 



publicatie van het artikel in Primo contact heeft gehad met een journalist van Sud Presse. 
Maar dit had enkel de bedoeling om de berichtgeving recht te zetten en het was dus geen 
interview.

Thierry Debels bevestigt dat klager hem heeft gecontacteerd en hem suggereerde dat hij 
mogelijk een zoon is van koning Boudewijn. Klager deelde hem mee dat hij voordien met 
journalist Deborsu contact had gehad maar dat dit niets had opgeleverd. Volgens Debels toont 
dit aan dat klager zelf bereid was om naar buiten te treden met zijn informatie en dat hij 
bereid was zijn privacy op te geven. Toen Debels hem vertelde dat zijn zoektocht mogelijk 
een interessant verhaal was voor een magazine als Primo, heeft klager hier volgens Debels 
geen bezwaar tegen gemaakt. Hij had alleen een probleem met de timing van een eventueel 
stuk. Hij wilde meer informatie en zekerheid over zijn afkomst. Debels wijst erop dat hij wel 
degelijk meer informatie aan het licht heeft gebracht, bijvoorbeeld het feit dat klagers moeder 
mogelijk koning Boudewijn heeft ontmoet op een feest in het kasteel van Beloeil. Op voorstel 
van Debels vond er ook een bijeenkomst plaats met de eindredacteur van het VTM-
programma Royalty, waarop de mogelijkheid besproken werd om een reportage te maken 
voor VTM. Opnieuw verleende klager zijn medewerking aan dit idee. Nadien heeft er 
trouwens nog een tweede vergadering plaatsgevonden met VTM, waarop Debels niet 
aanwezig was. Ondertussen had Debels wel met de chef redactie van Primo de publicatie 
besproken van een artikel in dat weekblad. Toen klager Debels hierover op 10 mei 
contacteerde, was het nummer van Primo redactioneel al afgesloten. Debels heeft klager laten 
weten dat de beslissing om te publiceren bij de journalist en de hoofdredacteur ligt en de 
intrekking van het artikel niet meer mogelijk was. Na de publicatie van het artikel heeft klager 
nog een interview gegeven aan de kranten van Sud Presse waarin hij extra informatie heeft 
gegeven. Dat toont volgens Debels aan dat hij zelf een extra stuk privacy heeft opgegeven.

BESLISSING

De klacht valt uiteen in twee onderdelen. Klager vindt vooreerst dat het artikel ten onrechte 
werd gepubliceerd, omdat de journalist geen rekening heeft gehouden met zijn verzet ertegen. 
Voorts is hij van mening dat het artikel een schending uitmaakt van zijn privacy.

Om een uitspraak te kunnen doen over het eerste onderdeel van de klacht, is het van belang 
om na te gaan of er tussen partijen afspraken zijn gemaakt over eventuele publicatie en, zo ja, 
waar die afspraken dan op neerkomen. De standpunten van partijen hierover lopen uiteen.

Toch laat de mailuitwisseling tussen partijen uitschijnen dat de mogelijke publicatie van een 
artikel aan bepaalde voorwaarden was verbonden.
Wanneer Debels met een mail van 16 april 2013 aan klager laat weten dat hij in Primo een 
artikel zou willen publiceren, antwoordt klager hier vrijwel onmiddellijk op – met een mail 
van twee uur later – dat hij publicatie voorbarig vindt omdat er geen enkel ernstig element 
voorhanden is en omdat klager op die manier als een fantast dreigt over te komen. Debels 
reageert dat het enkel gaat om een voorstel aan Primo en dat hij in zijn artikel alleen maar de 
zoektocht van klager in het licht wil stellen. De dag nadien, op 17 april 2013, stuurt Debels 
nog een tweede mail naar klager, waarin hij schrijft dat het dossier inderdaad nog onvolledig 
is en dat hij op zoek gaat naar bijkomende elementen. Hieruit kan worden afgeleid dat partijen 
het eens waren om alleen onder bepaalde voorwaarden tot publicatie over te gaan. Op 10 mei 
2013 stuurt klager dan een mail naar Debels, waarin hij zich uitdrukkelijk verzet tegen 
publicatie. Die mail wordt door Debels beantwoord met een mail van dezelfde dag, waarin hij 

2



er onder meer op wijst dat hij een journalist uiteindelijk vrij is om te beslissen, wat in strijd 
lijkt te zijn met de strekking van zijn eerdere mail van 17 april 2013.

Klager legt bovendien een mail voor van journalist Reinout Goddyn van VTM, die daarin 
verslag doet van het gesprek dat hij op aangeven van Thierry Debels gehad heeft met klager, 
en dit met het oog op een mogelijke reportage voor het programma Royalty. Hierin schrijft 
Goddyn: “De heer Bocklant vroeg mij uitdrukkelijk om niets te publiceren als er geen 
bewijzen zouden worden gevonden. Hij zou het namelijk gênant vinden om te worden 
bestempeld als ‘iemand die beweert dat hij de zoon is van koning Boudewijn’ en wist wat 
zo’n publicatie zou kunnen betekenen voor zijn imago en dat van zijn vrouw en dochter. Ik 
vertelde Jacques Bocklant dat ik sowieso niets prematuur zou publiceren, omdat elk 
onderzoek in dit soort materie alleen kans op slagen heeft als het gebeurt met grote 
omzichtigheid en discretie.” Nu duidelijk is dat klager uitdrukkelijk met VTM is 
overeengekomen om enkel onder bepaalde voorwaarden tot publicatie over te gaan, is het niet 
redelijk om aan te nemen dat er met Debels geen gelijkaardige afspraak zou zijn gemaakt.

Ten slotte geeft Debels zelf in zijn repliek van 29 mei 2013 aan dat klager uitdrukkelijk 
voorwaarden had gesteld aan de publicatie: “Hij (= Bocklant) had enkel een probleem met de 
timing van een eventueel stuk. Hij wilde immers meer informatie en ook meer zekerheid over 
zijn afkomst.”

Uit deze verscheidene elementen blijkt dat partijen overeengekomen waren om pas tot 
publicatie over te gaan indien er voldoende elementen waren om de stelling hard te maken dat 
klager een zoon is van koning Boudewijn. Gelet op de privacygevoelige aard van de 
informatie – die betrekking heeft op de afkomst van klager – had Debels er daarom omzichtig 
mee moeten omgaan, en rekening moeten houden met de wens van klager.

Debels voert aan dat hij nieuwe informatie aan het licht heeft gebracht, namelijk het feit dat 
de kans reëel is dat klagers moeder in 1960 koning Boudewijn heeft ontmoet op een feest in 
het kasteel van Beloeil. Maar er is niet gebleken dat Debels die informatie aan klager heeft 
voorgelegd, noch kan eruit afgeleid worden dat de stelling over klagers afkomst hierdoor hard 
is gemaakt. Van een maatschappelijk belang om de informatie eventueel tegen de wil in van 
klager toch te publiceren, is dan ook geen sprake.

Daarom is de Raad voor de Journalistiek van oordeel dat het artikel werd gepubliceerd in 
strijd met de afspraken die hierover tussen partijen waren gemaakt (artikel 21 van de Code) en 
dat het een inbreuk uitmaakt op de privacy van klager (artikel 22 van de Code).

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is gegrond.

Brussel, 19 september 2013

3


	DE FEITEN

