
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek

over de klacht van

de heer Rob Vanoudenhoven

tegen

Dag Allemaal, mevrouw Ilse Beyers en de heer Stefan Voet

Met een brief van 4 juni 2013 dienen advocaten Peter Marx en Vicky Van Peteghem namens 
hun cliënt Rob Vanoudenhoven klacht in tegen Dag Allemaal, hoofdredacteur Ilse Beyers en 
journalist Stefan Voet. Aanleiding is een artikel in Dag Allemaal van 21 mei 2013 met als 
titel: “Het stille gevecht van Rob Vanoudenhoven”. Hoofdredacteur Ilse Beyers antwoordt 
hierop met een brief van 22 juli 2013, waarop advocaten Marx en Van Peteghem hebben 
gerepliceerd met een brief van 13 september 2013.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 4 december 2013. Rob Vanoudenhoven was hierop aanwezig samen met zijn advocaat 
Peter Marx. Namens Dag Allemaal, hoofdredacteur Ilse Beyers en journalist Stefan Voet 
verscheen advocaat Geert Glas.

DE FEITEN

Klager is een bekende radio- en televisiepersoonlijkheid, die zowel op VRT als op VTM 
verscheidene programma’s heeft gepresenteerd of eraan heeft meegewerkt. Op 13 mei 2013 
wordt hij gecontacteerd door journalist Stefan Voet, die hem om een interview vraagt over 
zijn huwelijks- en gezondheidsproblemen. Klager bevestigt in dat telefoongesprek dat hij 
kampt met een burn out, maar geeft eveneens te kennen dat hij hierover geen interview wil 
geven. Op 16 mei deelt advocaat Marx in een fax en een mail aan Dag Allemaal mee dat 
klager ‘onder geen enkel beding wenst dat er bericht wordt over zijn privéleven en dat hij 
hieromtrent ook geen interview wenst te geven.’ In het nummer van 21 mei 2013 publiceert 
Dag Allemaal een uitgebreid artikel over de psychische problemen van klager. Dat artikel 
wordt op de voorpagina van het magazine aangekondigd met een coverfoto van klager en de 
titel ‘Rob Vanoudenhoven vecht tegen psychische problemen’.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager voert aan dat hij op 13 mei 2013 is opgebeld door journalist Stefan Voet, die hem wou 
interviewen over zijn huwelijks- en gezondheidsproblemen. Klager heeft daarop ontkend dat 
hij huwelijksproblemen heeft. Voorts heeft klager off the record bevestigd dat hij kampte met 
een burn out, maar voegde er meteen aan toe dat hij nog niet klaar was om daarover te praten 
en dat hij niet wilde dat daarover bericht werd. Omdat klager vreesde dat Dag Allemaal zich 
niet aan die afspraak zou houden, heeft hij contact opgenomen met zijn advocaat. Die heeft op 
16 mei om 16.52 uur een fax gestuurd naar de redactie, en om 18.15 uur een mail, waarin hij 
bevestigde dat klager niet wenste dat er bericht werd over zijn privéleven. Op die fax en die 
mail is geen antwoord gekomen van Dag Allemaal. In het daaropvolgende nummer van Dag 
Allemaal is daarentegen een groot coververhaal gepubliceerd over klager. Daarin wordt 
uitgebreid ingegaan op de gezondheidstoestand van klager, met onder meer oudere citaten van 



hemzelf en getuigenissen van andere mensen die psychische problemen hebben gehad. Klager 
voert aan dat hij voordien slechts zeer uitzonderlijk met privéaangelegenheden naar buiten is 
gekomen, zoals met een interview over zijn dochter dat hij in juni 2012 gegeven heeft met de 
bedoeling om een VZW te steunen die het opneemt voor mensen met een beperking. Hij tilt 
dan ook zwaar aan het artikel, dat hem persoonlijk, in zijn omgeving en ook professioneel, 
veel problemen heeft bezorgd. Door klager prominent op de cover te plaatsen boven een citaat 
wordt bovendien de indruk gewekt dat hij zelf het weekblad uitgebreid te woord heeft 
gestaan, wat niet overeenstemt met de werkelijkheid. Klager vindt het artikel daarom een 
zware inbreuk op zijn privéleven en zijn menselijke waardigheid. Het blad heeft tegen zijn wil 
in uitgebreid bericht over zijn gezondheid, en heeft dat op onrespectvolle wijze gedaan, met 
uitdrukkingen zoals ‘zijn demonen’ en ‘de door psychische problemen verteerde 
televisiemaker’. 

Dag Allemaal betoogt dat klager in het telefoongesprek van 13 mei mogelijke 
huwelijksproblemen heeft ontkend en ook duidelijk heeft gemaakt dat niet wou dat erover 
werd bericht. Toen het over zijn gezondheidstoestand ging, heeft klager bevestigd dat hij een 
burn out heeft gehad en zei hij dat hij niet klaar was om daarover een interview te geven. De 
journalist heeft daaruit opgemaakt dat klager er geen moeite mee had dat er wel een artikel 
kon verschijnen over zijn gezondheid. Dag Allemaal heeft zich dan ook aan de afspraak 
gehouden en heeft consequent niet bericht over het huwelijk van klager. Het magazine heeft 
alleen diens gezondheid besproken in een artikel waarin oudere citaten van klager werden 
verwerkt, die overigens in de tijd gesitueerd werden, en met uitspraken van andere getuigen 
en een deskundige. De problematiek van burn out is in het artikel behandeld op een 
menselijke en respectvolle manier. De mail die de advocaat van klager in de avond van 16 mei 
heeft gestuurd, heeft de journalist pas bereikt de dag nadien om 10.30 uur. Op dat ogenblik 
was het onmogelijk om het nummer en de cover van het weekblad, dat diezelfde avond in 
druk ging, nog fundamenteel aan te passen. Het was misschien correcter geweest om die mail 
te beantwoorden, maar dat dit niet is gebeurd kan moeilijk als een beroepsethische fout 
worden aangemerkt. Dag Allemaal blijft er daarom bij dat de afspraken die tijdens het 
telefoongesprek met klager zijn gemaakt, gerespecteerd werden en is van mening dat de 
klacht ongegrond moet worden bevonden.

 BESLISSING

Partijen zijn het niet eens over wat er in het telefoongesprek van 13 mei 2013 exact werd 
afgesproken. Enerzijds heeft klager eventuele huwelijksproblemen ontkend en gevraagd dat er 
niet zou over worden bericht. Dag Allemaal heeft dat ook niet gedaan. Anderzijds voert klager 
aan dat hij erkende een burn out te hebben gehad maar dat hij ook duidelijk aangaf niet te 
willen dat er over zijn gezondheid zou worden geschreven, terwijl Dag Allemaal beweert dat 
klager enkel heeft gezegd nog niet klaar te zijn voor een interview hierover. Dag Allemaal 
heeft daaruit afgeleid dat klager mogelijk geen bezwaar zou hebben tegen een eigen artikel en 
heeft dan ook een artikel gepubliceerd.
Wat er ook van zij, enkele dagen na het telefoongesprek heeft de advocaat van klager een fax 
en een mail gestuurd naar Dag Allemaal, waarin hij zonder veel interpretatiemogelijkheid 
meedeelde dat klager ‘onder geen enkel beding wenst dat er bericht wordt over zijn 
privéleven.’ De fax is verstuurd op 16 mei om 16.52 uur, en de mail om 18.15 uur, zodat er 
nog tijd bleef om in te grijpen. Dat de inhoud van de mail de journalist pas de dag nadien om 
10.30 uur heeft bereikt, kan klager niet worden aangerekend. Vast staat dat noch de redactie, 
noch de journalist, op de fax en de mail hebben gereageerd, zodat klager ervan kon uitgaan 
dat zij kennis hadden gekregen van de inhoud en er geen bezwaar tegen hadden.

2



Artikel 21 van de journalistieke Code bepaalt: ‘De journalist maakt met bronnen of andere 
gesprekspartners geen afspraken die zijn onafhankelijkheid in het gedrang brengen. Maar 
gemaakte afspraken moeten wel worden nageleefd (…). Precies om die reden moeten 
afspraken ook duidelijk of ondubbelzinnig zijn.’
Voor zover de afspraken die tijdens het telefoongesprek van 13 mei tussen klager en de 
journalist werden gemaakt onduidelijk waren, werd er duidelijkheid verschaft door de fax en 
de mail van de advocaat van klager van 16 mei, fax en mail die door Dag Allemaal niet 
werden tegengesproken. Dag Allemaal had zich er dan ook aan moeten houden, gelet op de 
privacygevoelige aard van de informatie, die betrekking heeft op de gezondheid van klager.
Ook het feit dat klager zich in het verleden enkele keren over privéaangelegenheden heeft 
uitgelaten, kon in deze context geen reden zijn om zijn uitdrukkelijke vraag te negeren, ook 
rekening gehouden met het feit dat klager reeds tijdens het telefoongesprek met de journalist 
had aangegeven er ‘nog niet klaar’ voor te zijn. Het artikel in Dag Allemaal maakt dan ook 
een inbreuk uit op het privéleven en de menselijke waardigheid van klager (Artikel 23: ‘De 
journalist respecteert het privéleven van personen en tast het niet verder aan dan 
noodzakelijk in het belang van de berichtgeving.’ Artikel 24: ‘De journalist respecteert de 
menselijke waardigheid en tast ze niet verder aan dat noodzakelijk in het maatschappelijk 
belang van de berichtgeving.’).

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is gegrond.

Brussel, 9 januari 2014

3


	DE FEITEN

