
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
de heer Willy Van den Wijngaert, mevrouw Rosie Ovaere en de heer Jean-Paul Peers 
 
tegen 
 
Walter Wauters en Het Laatste Nieuws 
 
Met een aangetekende brief van 8 november 2002 dient advocaat Jan Hamels namens zijn 
cliënten Willy Van den Wijngaert, Rosie Ovaere en Jean-Paul Peers klacht in tegen journalist 
Walter Wauters van Het Laatste Nieuws. Aanleiding is een artikel dat is verschenen in de 
krant van 19 oktober 2002 en waarin over twee bladzijden een portret werd gemaakt van de 
drie klagers. Volgens de klachtbrief staan er in het artikel verschillende feitelijke 
onjuistheden, is er informatie gepubliceerd waarvan de oorsprong niet gekend was en is ten 
onrechte de privacy van de klagers geschonden. Het artikel werd bovendien geïllustreerd door 
een verkeerde foto. De advocaat van de klagers voert ook aan dat hij de krant had gevraagd 
om een recht van antwoord te publiceren, maar dat daar geen gevolg aan is gegeven. Daarom 
richt hij zich tot de raad voor deontologie van de AVBB. De Raad voor de Journalistiek heeft 
ondertussen de Nederlandstalige dossiers van de raad voor deontologie overgenomen. 
Met een brief van 6 december 2002 hebben de hoofdredacteurs van Het Laatste Nieuws 
gereageerd op de klacht en het standpunt van hun krant meegedeeld aan de Raad voor de 
Journalistiek. De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft daarna getracht om te 
bemiddelen, maar een minnelijke regeling is niet tot stand gekomen, zodat de Raad voor de 
Journalistiek op 13 maart 2003 besloten heeft het geschil ten gronde te onderzoeken. Met een 
brief van 1 april 2003 heeft de advocaat van de klagers een conclusie en enkele stukken 
ingediend. Daarop heeft de redactie van Het Laatste Nieuws geantwoord in een brief van 17 
april 2003. De advocaat van klagers heeft op 15 april 2003 nog een brief gericht aan de Raad 
voor de Journalistiek, waarin hij enkele argumenten verder ontwikkelt. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 15 mei 2003. Op die zitting is namens de klagers advocaat Jan Hamels verschenen, die nog 
een bijkomend stuk heeft ingediend. Namens de krant zijn hoofdredacteur Paul Daenen en 
hoofd redactiebeheer Raymond De Craecker verschenen. Beide partijen hebben mondeling 
hun argumenten toegelicht. Na afloop van de hoorzitting heeft de krant nog een 
overtuigingsstuk aan de rapporteringscommissie bezorgd. 
 
DE FEITEN 
 
In de krant van 19 en 20 oktober 2002 publiceert Het Laatste Nieuws een uitgebreide bijdrage 
over twee pagina’s onder de titel: ‘KV Mechelen, kroniek van een vergane glorie’. In de 
bijdrage, die uit een viertal artikelen bestaat en met elf foto’s wordt geïllustreerd, wordt een 
beeld geschetst van de problemen die de Mechelse voetbalclub in die periode ondervindt. Ze 
bevat onder meer een portret van de toenmalige voorzitter van KV Mechelen, Willy Van den 
Wijngaert en van diens levenspartner, Rosie Ovaere. De bedoeling van de bijdrage wordt 
duidelijk gemaakt in de inleiding, waarin onder meer volgende passage staat: ‘… Met dat duo 
is vaak de draak gestoken, als hoofdrolspelers in een soap, maar wie zijn de ménsen achter de 
personages? Wie zijn Willy en Rosie écht? Vanwaar haalt hij zijn geld en zij haar macht?’ 
Met een aangetekende brief en fax van 24 oktober 2002 vraagt advocaat Jan Hamels namens 
klagers aan de krant om een recht van antwoord op te nemen. Hij schrijft dat er in het artikel 



 2
verschillende onjuistheden staan over Willy Van den Wijngaert, Rosie Ovaere en Jean-Paul 
Peers, de zoon van mevrouw Ovaere. Hij ontkent een aantal beweringen uit de 
krantenbijdrage. Hij beweert ook dat er ten onrechte een foto is afgedrukt van de golfclub van 
Keerbergen, die wordt voorgesteld als de villa van de heer Van den Wijngaert. Voorts stelt de 
advocaat dat de privacy en het recht op godsdienstvrijheid van mevrouw Ovaere geschonden 
zijn en dat er met de fysieke toestand van de heer Van den Wijngaert de spot is gedreven. 
Volgens de bewering van partijen zijn er daarna telefonische contacten geweest tussen de 
advocaat en de juridische dienst van Het Laatste Nieuws. Feit is dat het recht van antwoord 
nooit is gepubliceerd. Wel verschijnt enkele weken later, op 7 november 2002, in Het Laatste 
Nieuws een uitgebreid vraaggesprek met Willy Van den Wijngaert, die enkele uren voordien 
ontslag heeft genomen als voorzitter van KV Mechelen. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
In zijn klachtbrief, zijn conclusie en zijn mondelinge uiteenzetting voor de 
rapporteringscommissie betoogt advocaat Hamels dat de journalist en de krant verschillende 
inbreuken hebben gepleegd op de journalistieke ethiek. 
Een eerste beweerde inbreuk betreft de onnodige schending van het privé-leven van mevrouw 
Ovaere, wat gebeurde door informatie te publiceren over haar vroegere godsdienstige 
overtuiging. 
Ten tweede verwijten de klagers de krant haar bronnen onvoldoende te hebben nagetrokken 
en ongecontroleerde informatie te hebben gepubliceerd. Daardoor bevat de bijdrage volgens 
de klagers verschillende feitelijke onjuistheden en worden ook allerlei zaken geïnsinueerd, die 
niet hard worden gemaakt. Daarenboven wordt een foto afgedrukt van de golfclub van 
Keerbergen, maar het pand wordt in het onderschrift voorgesteld als de woning van Van den 
Wijngaert. 
Ten derde verwijten de klagers dat de krant de onjuist gebleken informatie niet heeft 
rechtgezet, hoewel zij daartoe een uitdrukkelijk verzoek had gekregen. 
De advocaat van klagers voert ook nog aan dat het vraaggesprek dat nadien, in de krant van 7 
november 2002, is verschenen gebaseerd is op een telefonisch contact van een redacteur van 
Het Laatste Nieuws met de heer Van den Wijngaert, die zich na zijn ontslag had 
teruggetrokken in een Brussels hotel. Een eigenlijk interview zou dus niet hebben 
plaatsgevonden, al is h et telefoontje in de krant wel als zodanig voorgesteld. 
Op de hoorzitting erkent de raadsman van klagers dat een aantal van de bezwaren in het recht 
van antwoord niet gegrond waren, vermits zij steunden op hetzij een verkeerde, hetzij een 
eerder subjectieve lezing van de betreffende passages in het artikel. 
 
In hun brieven en hun mondelinge uiteenzetting voor de rapporteringscommissie voeren de 
redactieverantwoordelijken van Het Laatste Nieuws aan dat de klacht ongegrond is. 
Vooreerst wijzen zij erop dat het logisch was dat de krant, gezien de dreigende ineenstorting 
van KV Mechelen, de cruciale rol wilde belichten die de voorzitter en zijn levensgezellin 
daarbij speelden. In eerste instantie heeft de sportredactie geruime tijd getracht een interview 
los te krijgen van mevrouw Ovaere, maar zij werd aan het lijntje gehouden. Daarom is 
besloten een portret te maken aan de hand van getuigenissen, verzameld bij tientallen 
familieleden, vrienden en kennissen van de klagers. 
Toen de sportredactie geconfronteerd werd met een reeks getuigenissen over mevrouw 
Ovaere, werd besloten haar persoonlijk om een reactie te vragen. De getuigenissen werden 
haar per fax bezorgd. Hierop kwam enkel een reactie van een advocaat, die duidelijk de 
opdracht had gekregen om de publicatie van de reportage te verhinderen. Ook met de heer 



 3
Van de Wijngaert is er nog contact geweest, maar ook hij trachtte alleen maar de publicatie 
te verhinderen in plaats van meteen voor een repliek te zorgen. 
De reportage werd uiteindelijk gepubliceerd in de weekendkrant van 19-20 oktober 2002. Wel 
waren een aantal gevoelige passages geschrapt, nadat de hoofdredactie een lang telefonisch 
contact had gehad met de advocaat. Het gesprek sterkte de krant in de overtuiging dat er een 
consensus was bereikt. Dat vermoeden werd voor de krant bevestigd, toen de heer Van de 
Wijngaert de krant vijftien dagen later een uitgebreid interview toestond, dat verscheen op 7 
november 2002. 
Wat de beweerde schending van het privé-leven betreft, antwoordt Het laatste Nieuws dat 
zowel de heer Van den Wijngaert als zijn levensgezellin zelf steeds de openbaarheid hebben 
opgezocht en publieke figuren zijn geworden. Zo maakte mevrouw Ovaere er overigens geen 
geheim van dat ze een gebedsgenezer uit Afrika liet overkomen om een goede afloop van 
voetbalwedstrijden te verkrijgen. 
De redactieverantwoordelijken van Het Laatste Nieuws zeggen dat hun redacteurs voor ieder 
onderdeel van de bijdrage over de klagers beschikken over minstens twee betrouwbare en van 
elkaar onafhankelijke bronnen. Alle beweringen zijn dus ernstig nagetrokken. De informatie 
over de financiële toestand van de heer Van den Wijngaert is onder meer gebaseerd op de 
jaarrekeningen van zijn bedrijf. De krant geeft wel toe dat er per vergissing een verkeerde foto 
is afgedrukt. Zij zegt bereid te zijn geweest om dit zo snel mogelijk recht te zetten als over de 
wijze waarop overeenstemming kon worden bereikt. 
Het recht van antwoord is volgens de krant niet conform de wettelijke bepalingen ingediend. 
Dat is aan de advocaat telefonisch meegedeeld. 
 
BESLISSING 
 
Over de klacht: 
Klagers erkennen dat hun klacht ten dele niet gegrond is, aangezien bepaalde onderdelen 
ervan steunen op hetzij een verkeerde, hetzij een eerder subjectieve lezing van deze passages 
in het artikel. 
Het betreft onder meer gegevens over de heer Peers, van wie de klagers dachten dat het artikel 
zegt dat die geen goede banden meer met zijn moeder zou hebben, terwijl dat niet in het 
artikel staat, en de gegevens over de gezondheidstoestand van de heer Van den Wijngaert, 
waarover de klacht beweert dat zij spottend zijn opgesteld, terwijl dat niet uit het artikel blijkt. 
De Raad is van oordeel dat deze onderdelen van de klacht niet gegrond zijn. 
 
Over het wederwoord: 
Het wederwoord met de bedoeling om fout geachte informatie recht te zetten omtrent 
personen of zaken die door de journalist in zijn informatie betrokken worden, is een 
rechtmatig uitvloeisel van de persvrijheid. Wanneer betrokkenen hierom uitdrukkelijk 
verzoeken, kan het enkel om ernstige redenen afgewezen worden. 
Tijdens de hoorzitting bleek dat kort voor de publicatie een ontwerptekst aan de klagers werd 
overhandigd. Deze ontwerptekst was vergezeld van een korte handgeschreven nota, waarvan 
de Raad moet vaststellen dat die als uitnodiging tot wederwoord onvoldoende is, en eerder 
van die aard om het tegenovergestelde te bereiken. Zeker nu blijkt dat de ontwerptekst een 
groot aantal gegevens van zeer persoonlijke aard omvatte, is deze praktijk niet aanvaardbaar. 
Na publicatie stuurden klagers een antwoord, waarin naast wederwoord ook rechtzetting 
gevraagd werd van een foutief geplaatste foto. Ter zitting bleek dat de weigering tot publicatie 
van het antwoord enkel steunde op zwakke, eerder formalistische gronden. Zonder zich te 
mogen uitspreken over de gegrondheid van de weigering tot opname van het antwoord, moet 



 4
de Raad wel vaststellen dat de weigering om op één of andere manier wederwoord te 
verlenen, waar minstens rechtzetting had moeten gebeuren, niet correct is. Bovendien had het 
afdrukken van een verkeerde foto spontaan moeten rechtgezet worden, temeer daar de krant 
beweert over een speciaal daartoe bestemde rubriek te beschikken. 
De Raad is van oordeel dat dit onderdeel van de klacht gegrond is. 
 
Over de bronnen: 
Wanneer, zoals in dit geval, gevoelige informatie uit de privé-sfeer wordt bekendgemaakt, 
moet de journalist een uiterste zorgvuldigheid aan de dag leggen, niet alleen bij de garing van 
het nieuws maar ook bij de wijze waarop dit nieuws aan het publiek wordt voorgesteld. 
In de bijdrage werden bij de voorstelling van een aantal feiten, vooral in verband met de 
financiële toestand van klagers, veel vragen geïnsinueerd en bedenkingen in vragende vorm 
gemaakt, waardoor onvermijdelijk een sfeer van verdachtmaking ontstaat. Deze sfeer van 
verdachtmaking tast het hele artikel aan, ook de feiten die de privacy van de klagers raken, en 
waarvan de krant voorhoudt dat ze enerzijds waar zijn en gebaseerd op verschillende 
mondelinge bronnen, en dat ze anderzijds voldoende maatschappelijke relevantie hebben. 
Het is niet overtuigend aangetoond dat de journalist onzorgvuldig heeft gehandeld bij het 
vergaren van het nieuws en dat hij zijn bronnen onvoldoende heeft gecontroleerd. Gegevens 
die door de klagers als feitelijke onjuistheden of als kwalijke insinuaties betwist worden, 
blijken voor interpretatie vatbaar en sommige aangevochten inlichtingen behoorden tot het 
publiek domein van een zaak die al geruime tijd beroering verwekte. 
De Raad meent dat een serenere voorstelling van deze feiten, vooral in het licht van de 
privacy van bepaalde gegevens, beter op haar plaats was geweest. 
Niettemin is de Raad van oordeel dat dit onderdeel van de klacht niet gegrond is. 
 
Over de privacy: 
Het schrijven van portretten behoort tot het normale journalistieke gebruik. Per definitie 
worden indiscrete gegevens vermeld in artikelen die geschreven worden met de bedoeling te 
onthullen wie de mensen zijn achter de personages zoals die in het sportieve drama nationale 
bekendheid hebben gekregen. Aangezien de gepubliceerde gegevens in dit geval 
maatschappelijk relevant zijn kan aan de journalist geen schending van de privacy verweten 
worden. 
Toch meent de Raad dat de voorstelling van gegevens die de privé-sfeer van personen raakt, 
nodeloos een sfeer van insinuatie en verdachtmaking opriep. Zeker omdat het feiten betreft 
die tot de privé-sfeer van de klagers behoort, is dit te betreuren, zelfs in het geval dat 
aangenomen zou kunnen worden dat de feiten maatschappelijk relevant zijn. 
Niettemin is de Raad van oordeel dat dit onderdeel van de klacht niet gegrond is. 
Om deze redenen oordeelt de Raad voor de Journalistiek: 
 
De klacht is deels gegrond. 
 
De Raad voor de Journalistiek vindt dat er geen reden is om in te gaan op de vraag van 
klagers om een publicatie op te leggen in Het Laatste Nieuws en in andere weekbladen. Mede 
gelet op het feit dat de klacht slechts gedeeltelijk gegrond is, meent de Raad voor de 
Journalistiek dat de publicatie van deze uitspraak op de eigen website volstaat. 
 
De Raad voor de Journalistiek is niet bevoegd om tuchtsancties op te leggen. 
 
Brussel, 10 juli 2003. 


