
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
Luc Standaert, journalist,en Ivo Vandekerckhove, hoofdredacteur van Het Belang van 
Limburg, en de N.V. Concentra uitgeversmaatschappij 
 
tegen 
 
Rudy Collier, algemeen hoofdredacteur en Yves Desmet, politiek hoofdredacteur van De 
Morgen 
 
 
Met een brief van 18 september 2003 dienen Luc Standaert en Ivo Vandekerckhove en de 
N.V. Concentra Uitgeversmaatschappij klacht in naar aanleiding van een door Yves Desmet 
ondertekend artikel, dat op 22 augustus 2003 is verschenen in de rubriek ‘Bijgedachte’ van De 
Morgen onder de titel ‘Copywriting’. Klagers hebben voordien, op 1 september 2003, aan de 
ombudsman van de Raad voor de Journalistiek gevraagd om een bemiddelingspoging te 
ondernemen. De ombudsman heeft daarop contact opgenomen met Yves Desmet, maar een 
minnelijke regeling werd niet bereikt. Met een brief van 13 oktober 2003 hebben Yves 
Desmet en Rudy Collier hun standpunt over de zaak meegedeeld, waarop klagers nog een 
schriftelijke repliek hebben gegeven. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 2 
februari 2004. Luc Standaert is in persoon verschenen, samen met advocaat Dirk Van Empten 
die ook de twee andere klagers vertegenwoordigde. Ook Yves Desmet is, mede namens Rudy 
Collier, in persoon verschenen. Beide partijen hebben mondeling hun visie op de zaak 
toegelicht. 
Na de bijeenkomst hebben de beide partijen nog schriftelijk een standpunt ingediend over het 
verloop van de hoorzitting. 
 
DE FEITEN 
 
Op 21 augustus 2003 verschijnt in Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen een 
artikel van Luc Standaert over het gebruik van Visakaarten door de Vlaamse ministers. Op 22 
augustus 2003 schrijft Yves Desmet daarover een commentariërende bijdrage in de rubriek 
‘Bijgedachte’ van De Morgen. De bijdrage is getiteld ‘Copywriting’ en in scherpe 
bewoordingen neemt Desmet het artikel van Luc Standaert en de auteur op de korrel. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Luc Standaert, Ivo Vandekerckhove en de N.V. Concentra voeren vijf bezwaren aan tegen de 
bijdrage van Yves Desmet van 22 augustus 2003. Volgens hen heeft Yves Desmet het artikel 
van Luc Standaert onjuist weergegeven, Desmet heeft Standaert ten onrechte van plagiaat 
beschuldigd, hij heeft hem ten onrechte van copywriting beschuldigd, hij heeft ten onrechte 
het gewezen VVJ-voorzitterschap van Standaert in zijn artikel betrokken, en hij heeft ten 
slotte een denigrerende toon gebruikt die niet getuigt van collegialiteit. In wezen komt dit neer 
op drie beweerde tekortkomingen: (1) onjuiste berichtgeving, (2) ten onrechte melding maken 
van de hoedanigheid van gewezen VVJ-voorzitter van Standaert, en (3) oncollegiale en 
grievende berichtgeving. 



 2
Klagers betogen dat Yves Desmet daarmee de regels van de beroepsethiek geschonden heeft, 
in het bijzonder de regel dat een journalist steeds de waarheid moet respecteren. Een journalist 
mag de feiten niet verdraaien en mag geen onjuiste en onvolledige weergave geven van de 
werkelijkheid. Ook een opiniebijdrage moet gebaseerd zijn op een juiste weergave van de 
feiten. 
Als hoofdredacteur is ook Rudy Colier bij de zaak betrokken. Er is bewust niet gekozen voor 
een juridische procedure, maar wel voor een klacht bij de Raad voor de Journalistiek, en dan 
is de juridische regel van de getrapte aansprakelijkheid niet van toepassing. 
Klagers betogen ten slotte dat de hoorzitting van 2 februari 2004, waarbij de partijen na elkaar 
zijn gehoord, regelmatig is verlopen. Ze zijn bereid opnieuw te verschijnen voor de 
rapporteringscommissie indien de Raad voor de Journalistiek het opportuun en noodzakelijk 
zou vinden om de partijen met elkaar te confronteren. 
 
Yves Desmet en Rudy Collier betogen vooreerst dat de klacht tegen Collier onontvankelijk is. 
De regel van de getrapte verantwoordelijkheid bepaalt dat wanneer de schrijver bekend is, de 
hoofdredacteur niet vervolgd kan worden. Bovendien is Yves Desmet politiek hoofdredacteur 
van De Morgen en zijn arbeidsovereenkomst bepaalt dat hij verantwoordelijk is voor de 
uitbouw van de opiniebladzijden van de krant. Zelfs had Collier het gewild, dan nog had hij 
het artikel van Desmet niet kunnen wijzigen. 
Wat de inhoud van de klacht betreft, zijn Desmet en Collier van mening dat het aangevochten 
artikel van Desmet een opiniebijdrage is. In dergelijke stukken beschikt de auteur over een 
ruime vrijheid van meningsuiting, die zich niet enkel uitstrekt tot de feitelijke inhoud, maar 
ook tot de polemische, shockerende en zelfs denigrerende toon waarin ze geschreven zijn. Ze 
verwijzen naar de rechtspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en naar 
uitspraken van Belgische rechtscolleges waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen 
opiniebijdragen en stukken met de weergave van de feiten. 
Na afloop van de hoorzitting laat Yves Desmet nog weten dat hij voorbehoud en verzet 
aantekent tegen het verloop ervan, omdat het debat niet tegensprekelijk was. 
 
BESLISSING 
 
Over de procedure: 
 
1. De Raad voor de Journalistiek doet uitspraak over klachten in verband met een beweerde 
inbreuk van de journalistieke beroepsethiek. Het onderzoek en de beoordeling van dergelijke 
klacht zijn geen ‘vervolgingen’ in de zin van artikel 25, tweede lid, van de Grondwet. Dit 
grondwetsartikel stelt een getrapte verantwoordelijkheid in bij persmisdrijven. Het bepaalt dat 
de uitgever, de drukker of de verspreider niet kan worden vervolgd wanneer de schrijver 
bekend is en zijn woonplaats in België heeft. 
Op een redactie is de hoofdredacteur de eerste verantwoordelijke voor de naleving van de 
beroepsethiek. In dit concrete geval is de klacht tegen Rudy Collier ongegrond. Yves Desmet 
is zelf politiek hoofdredacteur van De Morgen en hij is, volgens het uittreksel uit zijn 
arbeidsovereenkomst waarvan hij mededeling heeft gedaan, verantwoordelijk voor de 
uitbouw van de opiniebladzijden. In dit geval komt de betrokkenheid van Rudy Collier dus 
niet ter sprake. 
 
2. Op de hoorzitting van 2 februari 2004 zijn de twee partijen na elkaar aan het woord 
gekomen en ze hebben er hun argumenten uitvoerig uiteengezet. Er zijn tijdens de zitting geen 
elementen aan de orde geweest die een confrontatie tussen de partijen noodzakelijk maken. 



 3
 
Over de klacht: 
 
1. De klagers verwijten Yves Desmet in de eerste plaats dat hij een onjuiste voorstelling van 
de feiten geeft. 
De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat het artikel ‘Copywriting’ van Yves Desmet geen 
feitelijk relaas is, maar wel een opiniebijdrage. Het is verschenen op pagina 2 van De Morgen, 
waar gebruikelijk de opiniebijdragen worden geplaatst. Het verscheen onder de kop 
‘Bijgedachte’, waar dagelijks een commentariërende bijdrage, een polemisch stuk of een 
column wordt gepubliceerd. Voor de lezers is het duidelijk dat de artikelen onder de kop 
‘Bijgedachte’ de persoonlijke mening weergeven van de auteur. 
Aan de schrijver van een column of opiniebijdrage komt een grote mate van vrijheid toe om 
zijn mening te geven en om conclusies te trekken uit door hem gepresenteerde feiten. 
Overdrijving en eenzijdige belichting behoren daarbij tot de gebruikelijke stijlmiddelen. De 
auteur van een column of opiniebijdrage geniet ook een ruime mate van vrijheid om feiten te 
kwalificeren en van een eigen interpretatie te voorzien. 
In dit concrete geval is het voor de lezer duidelijk dat zowel de titel ‘Copywriting’ als ook de 
insinuatie als zou aan het artikel van Luc Standaert geen eigen journalistiek werk zijn 
gebeurd, overdrijvingen zijn en een kwalificatie die de auteur toekent aan het artikel van 
klager. 
In die omstandigheden komt het de Raad voor de Journalistiek niet toe om een uitspraak te 
doen over dit onderdeel van de klacht. 
 
2. Klagers verwijten Desmet ook dat hij melding maakt van het gewezen voorzitterschap van 
de VVJ van Luc Standaert. Het voorzitterschap van de VVJ is een publieke functie, en in die 
hoedanigheid heeft Standaert zich steeds beijverd voor een kwaliteitsvolle journalistiek. In de 
visie van Desmet was dit een relevant gegeven. Desmet kon er dus naar verwijzen zonder de 
privacy van Standaert te schenden. 
Dit onderdeel van de klacht is ongegrond. 
 
5. Gelet op de overwegingen hierboven onder (1) is de aangevochten opiniebijdrage niet van 
die aard dat ze op beroepsethisch vlak als grievend kan worden beschouwd. Over het al dan 
niet collegiaal karakter ervan kan de Raad voor de Journalistiek zich niet uitspreken. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Brussel, 13 mei 2004. 


