RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

jaarverslag




RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

jaarverslag

2003



RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

Inhoudstafel

® VOORWOORD

I OVERZICHT ACTIVITEITEN 2003

B BESLISSINGEN 2003

@ EMBARGORICHTLIN

M RICHTLIN OVER DE OMGANG VAN DE PERS MET SLACHTOFFERS

M SAMENSTELLING RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK IN 2003

13

32

33

34



inceriNG | VOORWOORD

Het heeft veel voorbereiding gevergd, maar het is uiteindelijk geluke: de Vlaamse Raad
voor de Journalistick is er. En nu moet hij zich waarmaken. De uitdaging is groot.
Geloofwaardig worden, het vertrouwen winnen van alle betrokkenen: de "consument”,
de journalist, de uitgever en last but not least de samenleving.

De Raad heeft reeds in zijn eerste werkingsjaar de kans gekregen om zijn nut aan te tonen.
Er bleven nog een aantal klachten over die destijds waren ingediend bij de raad voor
deontologie van de AVBB. Er was beslist dat de Raad deze 7 dossiers verder zou behandelen.
In drie daarvan werd in de loop van het werkingsjaar een beslissing genomen. Eén klacht
werd manifest ongegrond verklaard, in twee andere zaken kende een bemiddeling vooralsnog

succes. In een vierde dossier zal weldra worden beslist.

Daarnaast waren er 38 klachten die rechtstreeks werden ingediend bij de Raad voor de
Journalistiek. Het grootste deel van die klachten ging uit van diegenen waarvoor de Raad in
de eerste plaats werd opgericht: de lezers, de kijkers, de luisteraars. Zij zijn in de eerste plaats
diegenen die soms "hinder" menen te ondervinden van hetgeen over hen of hun onmiddel-
lijke omgeving wordt openbaar gemaakt.

En toch is het opvallend dat een eerste zaak die de Raad te behandelen kreeg een vraag was
van de AVBB naar aanleiding van een omstreden geval van undercoverjournalistick. Een
duidelijker bewijs van de wil tot zelfregulering in de sector kon niet worden geleverd.

Daarna kreeg de Raad twee zaken te verwerken die waren ingeleid door een parketwoord-
voerder. Onmiddellijk werd de Raad geconfronteerd met de soms moeilijke verhouding
tussen pers en gerecht. Eén van deze klachten ging over het respecteren van embargo’s,
opgelegd door de gerechtelijke autoriteiten.

Dan volgde een uitspraak over het niet-respecteren van het wederwoord en het afdrukken
van een verkeerde foto als illustratie van een artikel. Het ging te dezen om een wederwoord
na publicatie - eigenlijk een "antwoord" -, dat, volgens de Raad, zonder ernstige reden was
geweigerd. Dit was een toepassing van de deontologische regel dat foutief geachte informatie
moet worden rechtgezet. Dezelfde dag besliste Raad over een klacht uit de voedingsindustrie,
naar aanleiding van een verontrustende titel in een krant. Vastgesteld werd dat de titel niet
overeenstemde met de eigenlijke strekking van het artikel.

Later had de Raad zich te buigen over de vraag of een journalist zorgvuldig genoeg is
geweest wanneer hij schrijft dat een bepaalde organisatie wordt beschouwd als een mantelor-
ganisatie van een bepaalde politicke partij, wat niet hetzelfde betekent als de bewering dat
een organisatie een mantelorganisatie van die partij is. De Raad geeft misschien de indruk
aan semantiek te doen, maar dit was de inhoud van de klacht van de betrokkene...

Nadien volgden drie beslissingen over het privé-leven en de goede naam van personen.
Na klacht van een vader die zijn zoontje in tragische omstandigheden had verloren hekelde
de Raad de handelwijze van de journalist die, tegen de wil in van de nabestaanden, de
familie blijft lastig vallen. De regel is dat een journalist, kort na de gebeurtenissen, het leed
van slachtoffers en hun omgeving moet respecteren en ze bijgevolg niet herhaaldelijk lastig
valt. In een beslissing van dezelfde dag stelde de Raad uitdrukkelijk dat afspraken over be-
kendmaking van namen of voorinzage van teksten uiteraard moeten worden gerespecteerd,
maar dat zij om die reden duidelijk en ondubbelzinnig moeten zijn. In een andere beslissing
expliciteerde de Raad de draagwijdte van de begrippen "hoor en wederhoor": wanneer een

EE] RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003



EE] RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

verdachtmaking een ernstig karakter vertoont moet de betrokkene worden gehoord vooraleer
tot publicatie wordt overgegaan. Hier gaat het om de verplichting tot "hoor en wederhoor"

v66r publicatie van de gegevens.

Het zou vermetel zijn om uit de negen beslissingen die gedurende het eerste werkjaar
werden genomen reeds een algemene lijn te willen afleiden. In alle geval zijn de fundamenten
gelegd voor een verdere uitbouw van de "jurisprudentie” van de Raad.

De Raad liet het niet alleen bij beslissingen. Naar aanleiding van concrete klachten werd
getracht een aantal beleidsregels vast te leggen. De nakoming van dergelijke normen
bevordert de gelijke behandeling van soortgelijke gevallen. Ook de journalisten hebben er
belang bij vooraf te weten waaraan zij zich te houden hebben en wat zij te verwachten
hebben. Zo gezien vullen deze regels de deontologische codes aan, of geven zij een meer
concrete inhoud aan deze voorschriften (Verklaring der rechten en plichten van de journal-
ist van 1971 en Code van de journalisticke beginselen, onderschreven door de AVBB,

de BVDU en de NFIW in 1982).

Zo is er de "embargorichtlijn", die ter goedkeuring werd overgemaakt aan het college van
hoofdredacteuren. Als regel wordt vooropgesteld dat het garen en verspreiden van informatie
vrij is. Toch kunnen er andersluidende afspraken worden gemaakt. Vereist is wel dat
dergelijke afspraak uitdrukkelijk is. In bepaalde gevallen kan de journalist verplicht zijn een
eenzijdig embargo te respecteren: wanneer het nodig is voor een goede verwerking van het
nieuws dat nog moet ontstaan of wanneer het leven of de gezondheid van mensen op het spel
staat. Dergelijke uitzonderlijke eenzijdige embargoverzoeken worden alleen gehonoreerd
indien ze behoorlijk zijn aangevraagd, inhoudelijk precies zijn omschreven en gemotiveerd
en voor alle media gelden. De klassicke deontologische codes voorzien niets op dit vlak.
De problematiek wordt wel behandeld in de gezamenlijke omzendbrief van de minister van
Justitie en het College van procureurs-generaal betreffende de informatieverstrekking aan
de pers door de gerechtelijke overheden en de politiediensten gedurende de fase van het
vooronderzoek (3 mei 1999).

Op 13 november 2003 keurde de Raad de "Richtlijn over de omgang van de pers met
slachtoffers” goed. Het recht op informatie wordt steeds afgewogen tegen het recht op
privacy. Terughoudendheid ten aanzien van de slachtoffers en hun naastbestaanden is
aangewezen bij berichtgeving over tragische gebeurtenissen. Deze richtlijn verfijnt de in de
deontologische codes vastgelegde bepalingen dat de journalisten zich ertoe verplichten het
privé-leven van de personen te eerbiedigen en dat de media de individuele waardigheid
en privacy respecteren. ledere ongeoorloofde inmenging in pijn en smart moet worden
vermeden, tenzij overwegingen i.v.m. de persvrijheid dit noodzakelijk maken.

Tenslotte enkele woorden van dank. In de cerste plaats gaat mijn dank uit naar het
publiek, dat aan de Raad reeds in zijn eerste werkingsjaar het noodzakelijke vertrouwen heeft
geschonken. Mijn dank gaat ook uit naar de journalistenverenigingen, de uitgevers en de
mediahuizen, die het initiatief hebben genomen de Raad voor de journalistiek in het leven

te roepen.

Eric Brewaeys
Voorzitter



peec 11 OVERZICHT ACTIVITEITEN 2003

De Vlaamse onafhankelijke instelling voor zelfregulering van de media is officieel geinstal-
leerd en heeft haar activiteiten aangevat op 2 december 2002. Dit eerste jaarverslag behan-
delt daarom uitzonderlijk dertien maanden werking van de Raad voor de Journalistiek. Voor
één keer en ten behoeve van de overzichtelijkheid hebben we de maand december 2002 en
het hele jaar 2003 samengevoegd.

Bij zijn oprichting heeft de Raad voor de Journalistiek drie opdrachten meegekregen: een
informatieve, een bemiddelende en een beoordelende opdracht. In dit verslag wordt eerst een
overzicht gegeven van de vragen om informatie die aan de Raad voor de Journalistiek zijn
gesteld. Daarna volgen statistische en inhoudelijke gegevens over de klachten, waarbij
bemiddeld en in voorkomend geval geoordeeld is.

. Vragen aan de Raad voor de Journalistiek

In de loop van de maand december 2002 zijn elf vragen om ‘informatie over de algemene
beroepsethiek’ binnengelopen bij de Raad voor de Journalistiek. In het jaar 2003 waren
het er in totaal 106. Samen zijn dit dus 117 vragen, die alle binnen een korte termijn zijn
beantwoord door de ombudsman. Het betreft allemaal vragen over een probleem van jour-
nalisticke ethiek of beroepspraktijk. Daarnaast is het secretariaat ook vrijwel dagelijks gecon-
tacteerd om basisgegevens op te vragen, zoals adressen of het werkingsreglement, maar die
louter informatieve vragen zijn niet als zodanig geregistreerd.

De meeste vragen om informatie (65) kwamen binnen per mail. Voorts waren er 30 telefo-
nische vragen. 13 vragen werden per brief gesteld. Twaalf vraagstellers brachten ook een
bezoek aan het secretariaat.

Bij de vraagstellers waren de studenten, veelal ingeschreven in een van de talrijke opleidingen
journalistiek, de grootste groep. Voorts kwamen er ook nogal wat vragen binnen van journa-
listen zelf. Officiéle en particuliere organisaties waren eveneens goed vertegenwoordigd.

De vragen hadden betrekking op het hele werkterrein van de journalistiek. Toch zijn er
enkele thema’s die vaak voorkomen, zoals blijkt uit onderstaande tabel:

(Tabel 1: inhoud van de vragen)

ONDERWERP VRAAG 2002 2003 TOTAAL
* Raad voor de Journalistiek 5 17 22
* privacy 0 14 14
e repliek op de pers 1 7 8
e undercoverjournalistiek 0 6 6
* bronnengeheim 0 6 6
* embargo 1 2 3

Dat een groot aantal vragen betrekking had op de organisatie en werking van de Raad voor
de Journalistiek zelf, is niet verwonderlijk. We zijn een nieuwe instelling, die zeker nog niet
algemeen bekend is. We konden weliswaar rekenen op media-aandacht bij de oprichting en
naar aanleiding van sommige uitspraken, maar er zullen toch meer inspanningen moeten
worden geleverd om de Raad ook bij een ruimer publiek onder de aandacht te brengen.
Daarom wordt er voor het voorjaar van 2004 een grote krantenadvertentie en een informa-
tieve folder gepland. Er is ondertussen voor gezorgd dat de website www.rvdj.be alle nodige
gegevens bevat en ook permanent onderhouden wordt. De ombudsman is het afgelopen jaar
ook een tiental keren ingegaan op uitnodigingen om de Raad voor de Journalistiek voor te

BB RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003



BY RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

stellen voor het publiek. Voorts verschenen alle uitspraken en ook enkele informatieve
artikelen over de Raad in het vakblad De Journalist. Voor de meer gespecialiseerde groep van
juristen is het ten slotte niet onbelangrijk dat verschillende uitspraken ook integraal zijn

gepubliceerd in het Nieuw Juridisch Weekblad.

Ruim tien procent van de vragen had betrekking op een of ander aspect van de privacy in
relatie tot de media. Veel vragen hieromtrent kwamen van gewone mediagebruikers, wat
aantoont dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer een gevoelig punt is bij het
publiek. Verschillende vraagstellers deden hun beklag over de manier waarop zij door de pers
benaderd waren wanneer zij zelf als slachtoffer van een ongeluk of van criminaliteit
onverwacht in het nieuws waren gekomen. Deze vragen, samen met enkele klachten in
dezelfde sfeer, hebben aanleiding gegeven tot de oprichting van een werkgroep binnen de
Raad, die een richtlijn heeft uitgewerkt over de omgang van de pers met slachtoffers. De
richtlijn is door de Raad voor de Journalistiek goedgekeurd op 13 november 2003, en zal
worden besproken met het college van hoofdredacteurs.

Acht vraagstellers hebben het secretariaat informatic gevraagd over de manier waarop kan
worden gereageerd op een artikel in de geschreven pers of een bijdrage in de audiovisuele
media. De ombudsman heeft hen erop gewezen dat meestal een gewone lezersbrief volstaat,
en dat het dus niet nodig is om een beroep te doen op de bepalingen van de wet op het recht
van antwoord. In de gevallen waarin de vraagsteller hierom verzocht, is de tekst van de
wetgeving over het recht van antwoord meegedeeld.

Verschillende vragen handelden over specificke beroepsethische kwesties, zoals het
bronnengeheim en het embargo. Omdat over de embargoregeling en de definitie van het
embargo nogal wat onduidelijkheid bestaat, zowel bij journalisten als bij de instellingen die
een embargo uitvaardigen, heeft de Raad voor de Journalistick hierover op 8 mei 2003 een
richtlijn goedgekeurd, die eerst in een werkgroep was voorbereid. De richtlijn is op 8 juli
2003 door de ombudsman voorgelegd op een bijeenkomst van het college van hoofdredac-
teurs en werd er positief onthaald.

. Klachten bij de Raad voor de Journalistiek

Tussen 2 december 2002 en 31 december 2003 zijn er 45 klachten in behandeling
genomen. Drie ervan werden nog in het jaar 2002 ingediend bij de Raad voor de
Journalistiek, de overige 42 in de loop van 2003. Bij deze laatste klachten zijn wel zeven
dossiers begrepen, die eerder opgestart en nog in behandeling waren bij de raad voor
deontologie van de AVBB, en die in maart 2003 aan de Raad voor de Journalistiek werden
overgedragen. Rechtstreeks zijn er bij de Raad voor de Journalistick in de behandelde
periode dus 38 klachten aanhangig gemaake.

In vergelijking met de raad voor deontologie, die voordien functioneerde, is dit een
behoorlijk aantal. De raad voor deontologie behandelde tijdens zijn laatste periode een
dertigtal zaken per jaar. Maar de raad voor deontologie deed ook uitspraak over Franstalige
dossiers, terwijl onze Raad voor de Journalistiek enkel bevoegd is voor de Vlaamse media.

Wie er klacht heeft ingediend, blijkt uit tabel 2. De meerderheid van de klachten
is afkomstig van particulieren. Dertien klachten werden ingediend door of namens een
organisatie of bedrijf en zeven klachten kwamen uit de mediawereld zelf.



journalist of
mediaorganisatie

(Tabel 2: hoedanigheid van de klagers) 16%
HOEDANIGHEID KLAGENDE PARTIJ AANTAL
e particulier 25
* organisatie 13
¢ journalist of mediaorganisatie 7 organisatie
29%

Dat er in verhouding veel klachten zijn ingediend door particulieren, is een positieve
vaststelling. Het wijst erop dat de Raad voor de Journalistiek toch al vrij bekend is en dat veel
gewone lezers, luisteraars of kijkers de weg naar ons hebben gevonden. In een aantal
gevallen werden de klagers bijgestaan door een advocaat of een professionele tussenpersoon,
maar dit betrof een minderheid.

Het aantal verweerders ligt hoger dan het aantal klachten. Veel klagers richten zich
tegelijk tegen een journalist en tegen een mediaorganisatie of de hoofdredacteur ervan.
Bovendien is eenzelfde klacht soms gericht zijn tegen de berichtgeving in meerdere media.
In onderstaande tabel 3 hebben we de klachten ingedeeld volgens het medium waartegen

ze gericht zijn.

(Tahel 3: hoedanigheid van de verweerders)

HOEDANIGHEID VERWERENDE PARTIJ AANTAL

e dagblad , 35
¢ weekblad/magazine 9
e radioprogramma 1
e televisieprogramma 10
Hoedanigheid verweerder
40
35
30
25
20
15
i 10
a I B
0
dagblad weekhlad/magazine radioprogramma televisieprogramma
64 % 16 % 2% 18%

De meeste klachten (35) hebben betrekking op een publicatie in een dagblad, of op
de handelwijze van een dagbladjournalist. Artikelen in weekbladen en magazines (9) en
televisieprogramma’s (10) zijn ongeveer even sterk vertegenwoordigd. Er is maar één klacht
binnengekomen tegen een radioprogramma.

particulier
55 %

Y RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003



BBy RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

Het zou roekeloos zijn om na amper een jaar werking een sluitende verklaring te geven

voor dit verschil in aanwezigheid van de verschillende media in de klachtendossiers. De
tockomst zal moeten uitwijzen of deze verhouding gehandhaafd blijft. We willen hierbij
alleen opmerken dat de bewijslast voor een klager natuurlijk een stuk eenvoudiger is
wanneer het de geschreven pers betreft. Scripta manent. Bij de audiovisuele media diende
meestal een kopie van de uitzending te worden opgevraagd, een vraag waarop de betrokken
redacties overigens steeds bereidwillig zijn ingegaan. Een tweede mogelijke verklaring is dat
voor klachten tegen radio- en televisieprogramma’s de benadeelde zich in bepaalde gevallen
ook kan wenden tot de Geschillenraad of de Raad voor kijkers en luisteraars.
In het overzicht van tabel 3 is er geen rekening mee gehouden of de klacht al dan niet
ook tegen een individuele journalist gericht was. Opvallend, maar ook begrijpelijk, is het feit
dat bij vrijwel alle klachten tegen de geschreven pers ook de individuele journalist werd
aangesproken. Bij de klachten tegen de audiovisuele media kwam dit veel minder voor,
maar dat heeft ermee te maken dat de journalist van radio of televisie dikwijls niet meteen
identificeerbaar is.

De klachten die bij de Raad voor de Journalistick worden ingediend hebben steeds te
maken met een beweerde schending van de journalisticke beroepsethiek. Naar gelang van de
aard van de beweerde schending, hebben wij de klachten ingedeeld in zeven categorieén.
Net zoals dat het geval was bij het overzicht van de verweerders, komen we ook hier tot een
aantal dat enigszins hoger ligt dan het aantal klachten. Sommige klagers roepen meerdere
inbreuken in, bijvoorbeeld zowel fouten in de berichtgeving als een schending van hun
privacy. Het resultaat van de indeling is verwerkt in tabel 4.

(Tabel 4: aard van de klachten)

AARD VAN DE KLACHT AANTAL

¢ onzorgvuldige berichtgeving 26
® privacy 1
* geen wederwoord
e undercover

* plagiaat

* embargo

e SN

* niet naleven van afspraken

Aard van de klacht

onzorgvuldige  privacy geen undercover  plagiaat embargo  niet naleven
berichtgeving 29% wederwoord 4% 2% 2% van afspraken
33 % 8% 2%




Een goede helft van de klachten kan worden ondergebracht in de — zeer ruime — categorie
van de onzorgvuldige berichtgeving. Dit kan gaan van feitelijke fouten die voorkomen
hadden kunnen worden, en die bijvoorbeeld veroorzaakt zijn door een verkeerde titel boven
een bericht of door een gebrek aan hoor en wederhoor in de researchfase, tot bewust
eenzijdige en tendentieuze berichtgeving. We telden in totaal 26 klachten die betrekking
hadden op beweerde onzorgvuldige berichtgeving.

Ook goed vertegenwoordigd zijn de beweerde schendingen van de privacy door de pers.
Veertien maal is bij de Raad voor de Journalistick geklaagd over een schending van de
persoonlijke levenssfeer. In dergelijke gevallen komt het verwijt er doorgaans niet op neer dat
de feiten foutief zouden zijn weergegeven, maar wel dat de pers bepaalde gegevens niet had
mogen vermelden. Ook het optreden van een journalist heeft in enkele gevallen aanleiding
gegeven tot een klacht wegens schending van de privacy.

Viermaal is klacht ingediend wegens een gebrek aan wederwoord. Een betrokkene heeft
willen reageren op een bericht of een uitzending, maar heeft daartoe de kans niet gekregen.
Voorts hadden twee dossiers betrekking op undercoverjournalistiek, en was er ook telkens
één klacht over plagiaat, over de toepassing van een embargo en over een gebrek aan

naleving van afspraken die een journalist met de klager had gemaake.

Na ontvangst van de klacht, stuurt de ombudsman een ontvangstmelding aan de klager.
Hij neemt ook onmiddellijk contact op met de betrokken journalist of redactie met het oog
op een minnelijke regeling. In de grote meerderheid van de gevallen is dit ook gebeurd, en
is er een bemiddelingspoging ondernomen. In totaal konden zeventien dossiers worden
afgesloten met een minnelijke regeling.

In acht dossiers is er geen bemiddelingspoging geweest.

In de eerste plaats betreft het drie klachten, die al bij de ontvangst kennelijk ongegrond of
kennelijk onontvankelijk bleken te zijn. De ombudsman heeft de voorzitter daarvan op
de hoogte gebracht, en op diens voorstel heeft de Raad voor de Journalistiek op zijn
eerstvolgende bijeenkomst besloten dat de zaak om die reden niet verder wordt behandeld.
Het is een handelwijze waarin door artikel 21 van het reglement wordt voorzien.

Voorts heeft de Raad voor de Journalistiek uitzonderlijk besloten dat het geen zin had om
een bemiddelingspoging te ondernemen in vijf van de zeven dossiers die in het voorjaar van
2003 door de raad voor deontologie zijn overgemaakt, gelet op de tijd die er al was verlopen
tussen het indienen van de klacht en de kennisneming ervan door de Raad voor de
Journalistiek. Voor deze vijf zaken is daarom meteen tot beoordeling overgegaan.

Van de in totaal 45 ingediende klachten, waren er op 31 december 2003 dertig afgerond.
Vijftien zaken waren nog in behandeling, zoals blijkt uit het overzicht van tabel 5.

(Tabel 5: resultaat van de klachten op 31.12.2003)

AARD VAN DE KLACHT AANTAL

* minnelijke regeling 17
* beslissing rvdj 9
* manifest ongegrond of onontvankelijk 3
e geen minnelijke regeling (VRT) 1
* nog in behandeling 15

BBy RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003



BB RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

Resultaat van de klachten 31.12.2003

18
16

12
10

o A~ o

minnelijke regeling  beslissing rvdj manifest geenminnelijke  nog in hehandeling
38% 20% ongegrond of regeling 2% 33%
onontvankelijk 7%

Hoewel de ombudsman maandelijks op de bijeenkomst van de Raad voor de Journalistiek
verslag uitbrengt over het verloop van de zaken, heeft een minnelijke regeling steeds een
vertrouwelijk karakter. Toch is het verhelderend om na te gaan wat in grote trekken het
resultaat van de bemiddelingspoging is. Niet elke zaak wordt op dezelfde manier afgesloten,

maar er zijn wel enkele tendensen waar te nemen.

¢ Vijf dossiers zijn afgesloten na een brief met excuses door de betrokken journalist of redactie.
Het betreft zaken waar er geen betwisting was over de fout, die meestal het gevolg was van een
onbedachtzaamheid. Klager kon daarom genoegen nemen met de verontschuldiging.

e In vier gevallen is een rechtzetting of een nieuwe redactionele bijdrage opgenomen die aan
de verwachting van de klager tegemoet kwam.

* Driemaal heeft de klager afgezien van verdere stappen nadat hem toelichting was verschaft
over de handelwijze van de journalist of redactie.

* Eveneens in drie gevallen heeft de redactie aan de klager laten weten dat ze in de toekomst
rekening zal houden met het voorwerp van zijn bezorgdheid.

* Twee dossiers zijn minnelijk afgehandeld na een rechtstreeks contact tussen de klager en
de redactie.

Wanneer geen minnelijke regeling mogelijk is, beslist de Raad over te gaan tot beoordeling
van de klacht. De partijen krijgen dan de kans om hun standpunten eerst schriftelijk uit
te wisselen, waarna een hoorzitting volgt waarop de klager en de betrokken journalist of
redactie worden uitgenodigd. Er wordt daarvoor een rapporteringscommissie samengesteld,
bestaande uit een lid van elke deelgroep van de Raad. De drie leden van de rapporterings-
commissie nemen kennis van het volledige dossier en horen de partijen, hun eventuele
raadslieden en eventuele getuigen. Daarna stellen ze een ontwerpbeslissing op, die aan de
voltallige Raad ter goedkeuring wordt voorgelegd.

De Raad voor de Journalistick heeft in 2003 negen beslissingen genomen, die in dit
jaarverslag integraal zijn opgenomen. De beslissingen bevatten een omschrijving van de
feiten, de argumenten van de partijen en de motivering van de Raad. Vijfmaal kwam de Raad
tot het besluit dat de klacht gegrond was.

10



3. Algemene richtlijnen

De Raad voor de Journalistiek heeft daarnaast nog twee algemene richtlijnen goedgekeurd
over de journalistieke praktijk. De Raad wil daarmee duidelijkheid geven in concrete situa-
ties waarover er geregeld vragen en klachten zijn binnengekomen. De algemene richtlijnen
zijn voorbereid door een werkgroep van de Raad en werden nadien door de voltallige Raad
goedgekeurd.

In de eerste plaats blijkt nog altijd niet duidelijk te zijn in welke omstandigheden een
embargo door journalisten wordt nageleefd, en dat hoewel de raad voor deontologie
daarover eerder al uitspraken heeft gedaan. De Raad vond het daarom nuttig om de algeme-
ne principes nog eens te formuleren en aan te geven aan welke voorwaarden een vraag tot
embargo moet voldoen. Niet alleen voor journalisten is dat belangrijk. Ook de instanties die
een embargo afkondigen weten nu wat ze van de pers kunnen verwachten. De richtlijn is
besproken met het college van hoofdredacteurs en werd op die bijeenkomst geamendeerd.
Het definitieve resultaat van de besprekingen is opgenomen in dit jaarverslag.

De Raad en de ombudsman zijn in het jaar 2003 ook geregeld benaderd door slachtoffers
van ongevallen of criminaliteit. Daarom is besloten om een werkgroep op te richten die een
aantal concrete situaties heeft onderzocht. Ook werd nagegaan hoe de pers in de ons omrin-
gende landen met dit gevoelige onderwerp omspringt. Onder meer aan de hand van enkele
buitenlandse codes is een richtlijn opgesteld over de omgang van de pers met slachtoffers.
De tekst hiervan is in dit jaarverslag opgenomen. Ook deze richtlijn willen we bespreken met
de hoofdredacteurs omdat we er een zo ruim mogelijk draagvlak voor willen bereiken.
Het mag niet de bedoeling zijn om de informatie aan banden te leggen. Maar als pers mogen
we evenmin blind zijn voor de soms pijnlijke gevolgen die de nieuwsgaring of de informatie

over persoonlijke details met zich mee kan brengen.

. Enkele algemene bedenkingen

De Raad en de ombudsman streven ernaar om voor iedere klacht binnen een korte termijn
en kosteloos een concrete oplossing te bieden. Ofwel wordt een minnelijke regeling bereikt,
ofwel doet de Raad een uitspraak.

Maar de tussenkomst van Raad en ombudsman beperkt zich niet tot het oplossen van

concrete dossiers alleen. De uitspraken en richtlijnen van de Raad zetten ook bakens uit voor

het journalisticke handelen. Zowel de journalisten als de hele samenleving worden met
de uitspraken geinformeerd over hoe er in de sector wordt gedacht over goede, ethisch
verantwoorde journalistiek.

Verschillende dossiers waren voor redacties bovendien aanleiding om hun handelwijze in de

toekomst aan te passen. Enkele voorbeelden kunnen dit illustreren.

e Een krant heeft per vergissing een foto afgedrukt van een minderjarige die onder de
jeugdrechter staat. De opleidingsverantwoordelijke van de krant zal het incident opnemen
in zijn cursus om nieuwe journalisten te wijzen op de juridische en beroepsethische regels
hierover.

e Een omroep heeft zonder ze na te trekken verkeerde informatie uit een krant overgeno-
men. De redactieverantwoordelijke heeft zijn journalisten gevraagd om in de toekomst
voorzichtig te zijn met overname van berichtgeving die niet eerst zelf is nagecheckt.

* Op een krantenredactie wordt gewerkt aan richtlijnen voor eindredacteurs, na een klacht
over een bijdrage die door een eindredacteur was aangepast.

* Verschillende redacties verwerken de embargorichtlijn van de Raad in hun eigen code.

1

Y RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003



B RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

Ruim een derde van de ingediende klachten konden binnen het jaar minnelijk worden

geregeld. Daaruit mag worden afgeleid dat het de klagende partij zeker niet altijd te doen is
om een veroordeling. In veel gevallen heeft de betrokkene gewoon het gevoel niet voldoen-
de ernstig genomen te worden door de pers. Of men ervaart de media als een machtsbasti-
on waarop geen greep te krijgen is. Het is daarom belangrijk dat klagers een reactie krijgen.
Vaak volstaat dat reeds als een begin van oplossing.
Hoewel niet alle klachten even zwaar wegen, moeten ze voor de media toch een signaal zijn.
Journalistiek is mensenwerk, en vergissingen zijn mogelijk. Wanneer journalisten hun
vergissing toegeven of als ze meer toelichting geven over hun manier van werken, wordt dat
geapprecieerd. Voor nogal wat klagers was een verontschuldiging of een toelichting over de
manier waarop de berichtgeving tot stand kwam, voldoende als tegemoetkoming.

De pers kan alleszins lessen trekken uit de klachten die de Raad voor de Journalistiek

bereiken. Zoiets kan de geloofwaardigheid van de journalistiek alleen maar ten goede komen.
En zonder geloofwaardigheid staat de pers nergens.

Flip Voets

Ombudsman en secretaris-generaal

12



peer 2 | BESLISSINGEN 2003

H 2003-01

Beslissing over de vraag van het bureau van de Algemene Vereniging van
Beroepsjournalisten in Belgié met betrekking tot Telefacts/VIM — 8 mei 2003

Op zijn vergadering van 29 januari 2002 besliste het bureau van de Algemene Vereniging
van Beroepsjournalisten in Belgi¢ om de opinie te vragen van de raad voor deontologie over
de journalisticke handelwijze van een verslaggever van VTM, die zonder zich als journalist
bekend te maken op 3 januari 2002 de gevangenis van Aarlen is binnengeraake in het gezel-
schap van senator Jean-Marie De Decker.

Met een brief van 30 april 2002 heeft de raad voor deontologie de redactieverantwoordelij-
ken en de journalist van VI'M uitgenodigd om op twee vragen te antwoorden. Directeur
Klaus Van Isacker van VTM heeft in een brief van 28 mei 2002 zijn standpunt bekendge-
maakt aan de raad voor deontologie.

De Nederlandstalige dossiers van de raad voor deontologie, die ondertussen met zijn activi-
teiten is gestop, zijn in het voorjaar 2003 overgedragen aan de Raad voor de Journalistiek.
Op 13 maart 2003 heeft de Raad voor de Journalistick besloten om het dossier
Telefacts/ VITM te behandelen. Het secretariaat heeft dit op 18 maart 2003 aan de partijen
meegedeeld en heeft hen uitgenodigd om een standpunt in te nemen.

Met een brief van 1 april 2003 heeft hoofdredacteur Eric Goens van Telefacts een standpunt
ingenomen over de zaak. Met een mail van 3 april 2003 heeft nationaal secretaris Pol Deltour
van de AVBB meegedeeld dat zijn organisatie niet vraagt om gehoord te worden.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft het dossier onderzocht
en besproken tijdens een vergadering op 14 april 2003. De rapporteringscommissie heeft een
beslissing opgesteld, die door de Raad voor de Journalistiek is besproken en goedgekeurd op
8 mei 2003.

DE FEITEN

In januari 2002 ontstaat er grote opschudding wanneer bekend wordt dat VI M-journa-
list Thomas Van Hemeledonck erin geslaagd is om, zonder zich als journalist bekend te
maken, samen met senator Jean-Marie Dedecker een bezoek te brengen aan Marc Dutroux
in diens cel in de gevangenis van Aarlen. Het bezoek resulteert in reportages in het magazine
Telefacts en in het journaal van VTM, waarbij gebruik gemaakt wordt van klankopnames die
in de gevangeniscel zijn gemaakt.

Van verschillende kanten worden vragen gesteld over de handelwijze van de journalist, meer
bepaald over het feit dat hij zijn hoedanigheid niet had meegedeeld en dus undercover was
opgetreden. Daarom besluit het bureau van de AVBB de opinie te vragen van de raad voor
deontologie. Met een brief van 30 april 2002 stelt de raad voor deontologie twee vragen aan
de journalist en de redactieverantwoordelijken van VI M:

1. Moest de journalist zich al dan niet kenbaar maken toen hij de gevangenis binnen ging?

2. Zo niet, om welke reden?

STANDPUNT VAN VTM

In zijn brief van 28 mei 2002 aan de raad voor deontologie schrijft directeur informatie
Klaus Van Isacker van VIM dat hij van oordeel is dat de journalist ‘na afweging van de
feitelijke omstandigheden van de zaak in het licht van de maatschappelijke belangen die op
het spel stonden, te werk is gegaan op een wijze die in dit concrete geval verzoenbaar is met

de regels van de journalistieke deontologie.’

BY RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003



m RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

Dit standpunt wordt bevestigd in de brief die hoofdredacteur Eric Goens van Telefacts op
1 april 2003 heeft geschreven naar de Raad voor de Journalistiek. Hij schrijft daarin onder
meer: ‘Bovendien blijkt (dat) de praktijk van de undercoverjournalistiek alom is ingeburgerd
in de Vlaamse én internationale pers. Ook Telefacts heeft eerder al van die vorm van journa-
listiek gebruik gemaakt en zal dat in de toekomst ook blijven doen, weliswaar nadat we ons
intern hebben beraad over de maatschappelijke relevantie van elk thema afzonderlijk.’

BESLISSING

Een journalist treedt in de regel met open vizier op. Dat betekent dat hij zich als
journalist kenbaar maake. Undercoverjournalistick, waarbij de journalist zijn hoedanigheid
verzwijgt of een andere identiteit aanneemt, moet de uitzondering blijven.

Afwijking op de verplichting zich als journalist kenbaar te maken is een journalist enkel
toegestaan als de klassiecke methoden van informatievergaring waarover hij beschikt niet
toereikend zijn. Bovendien dient de informatie die de journalist hoopt te verkrijgen, maat-
schappelijk relevant te zijn.

In voorliggend geval kreeg de journalist de kans om te spreken met een verdachte, die door
de aard van de hem toegeschreven misdrijven als een publiek persoon kan worden
beschouwd; een verdachte die tot vandaag het maatschappelijke debat in dit land mee
bepaalt. De journalist kon, gezien eerdere verklaringen van die verdachte over ‘onthullingen’,
er eveneens van uitgaan dat een gesprek met de verdachte over het tegen hem gevoerde

gerechtelijk onderzoek van een grote maatschappelijke betekenis kon zijn.

De journalist heeft zich derhalve laten leiden door een correcte, journalisticke afweging.

2003-02

Beslissing over de klacht van mevrouw Leen Nuyts, woordvoerster van
het parket in Antwerpen tegen Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet —
12 juni 2003

Met een brief van 4 juni 2002 dient mevrouw Leen Nuyts, substituut-procureur des
Konings en parketwoordvoerster te Antwerpen, klacht in bij de raad voor deontologie naar
aanleiding van een artikel dat op 30 mei 2002 is verschenen in Het Laatste Nieuws en
De Nieuwe Gazet onder de titel ‘Dolle vader op de vlucht met zwaar mishandelde baby’.
Volgens haar miskent het artikel volledig het embargo, dat op 29 mei 2002 door haar ambt
in overleg met de onderzoeksrechter is verspreid via het persagentschap Belga.

De Nederlandstalige dossiers van de raad voor deontologie, die ondertussen met zijn
activiteiten is gestopt, zijn in het voorjaar 2003 overgedragen aan de Raad voor de
Journalistiek. Het secretariaat heeft dit op 18 maart 2003 aan de partijen meegedeeld en
heeft hen uitgenodigd om een standpunt in te nemen.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistick heeft de zaak behandeld op
25 april 2003. Namens de kranten is Raymond De Craecker, hoofd redactiebeheer,
verschenen. Hij had eerder al bij brief van 21 maart 2003 gereageerd op de klacht.

De klaagster is zelf niet verschenen, maar heeft in een fax van 24 april 2003 geantwoord
op de argumenten van de kranten.

14



DE FEITEN

Op 29 mei 2002 meldt het persagentschap Belga om 20.55 uur dat een gewapende man

zijn dochtertje heeft ontvoerd en in het Antwerpse rondtoert. Om 22.04 uur wordt via het
agentschap de mededeling verspreid dat Leen Nuyts, woordvoerster van het parket van
Antwerpen, om een "absoluut embargo” verzoekt omtrent de ontvoeringszaak.
Op 30 mei 2002 brengen de kranten Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet een kort
artikel onder de titel ‘Dolle vader op de vlucht met zwaar mishandelde baby’, waarin een
aantal details van de zaak worden gegeven, onder meer de initialen van de ontvoerder en het
feit dat de man bij het gerecht bekend is. Deze bijzonderheden zijn niet gebaseerd op de
berichtgeving van Belga.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

In haar klacht en in haar fax van 24 april 2003 stelt de woordvoerster van het Antwerpse

parket onder meer dat:

- over het onderwerp van het artikel in Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet bij haar
ambt geen informatie werd ingewonnen. Volgens haar zou het van beroepsernst getuigen
indien journalisten bij publicatie van gerechtelijke berichtgeving contact zouden opnemen
met de perswoordvoerders;

- de artikelen het embargo miskennen dat door haar ambt in overleg met de onderzocks-
rechter op 29 mei 2002 werd bekendgemaakt via het persagentschap Belga. Het feit dat
het embargo laat werd verspreid is geen reden om het niet na te leven De klaagster stelt dat
alle andere media het embargo respecteerden vanwege de mogelijk levensbedreigende
situatie van het kind;

- het artikel ook de voornaam en de initialen van de mogelijke verdachte bevat, zodat deze

identificeerbaar is.

Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet stellen dat het embargoverzoek van het Antwerpse
parket slechts laat op de avond werd verspreid, met een Belgabericht van 22.04 uur, op ‘een
ogenblik dat op de krantenredacties wordt gewerkt naar sluitingstijd toe’. Wanneer het
parket goede redenen heeft om een embargo voor te stellen moeten duidelijke afspraken
worden gemaakt. Een laattijdig Belgabericht kan bezwaarlijk als een duidelijke afspraak
worden beschouwd. In die omstandigheden is er van een embargo geen sprake, zodat het ook
niet kan geschonden worden. De kranten wijzen er ook op dat de informatie afkomstig was
uit betrouwbare bronnen, en dat journalisten er niet toe gehouden zijn steeds de woordvoer-
ders van het parket te contacteren wanneer zij gerechtelijke informatie willen brengen.

BESLISSING

1. Ook wanneer het gaat om feiten die het voorwerp uitmaken van een strafrechtelijk
informatie- of opsporingsonderzoek bestaat er geen beroepsethische verplichting voor de
journalist om, als hij meent over voldoende betrouwbare gegevens te beschikken, informatie

in te winnen bij de woordvoerder van het parket.

2. Volgens de gezamenlijke omzendbrief van 15 mei 1999 van de minister van Justitie en
het College van procureurs-generaal betreffende de informatieverstrekking aan de pers door
de gerechtelijke overheden en de politiediensten gedurende de fase van het vooronderzoek is
het "embargo" de afspraak om een tijdelijke stilte in acht te nemen, een uitstel van bericht-

15

BY) RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003



m RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

geving. Wanneer - zoals hier door klaagster wordt beweerd - het leven of de fysieke integri-
teit van mensen op het spel staat moet het embargoverzoek, dat een uitzondering uitmaakt
op de vrijheid van meningsuiting, op het ogenblik wanneer het tot de media wordt gericht
in beginsel uitdrukkelijk en overtuigend gemotiveerd zijn. Het Belgabericht van 29 mei 2002
meldc enkel dat het Antwerpse parket in deze zaak om een "absoluut embargo" heeft
verzocht. Er is dus niet aangetoond dat die aanvraag duidelijk en expliciet met redenen was
omkleed. Afgezien van de vraag of dergelijke aanvraag nog tijdig kon worden gehonoreerd,
gelet op het late uur van verspreiding ervan en het sluitingsuur van de redacties, stelt de Raad
voor de Journalistiek vast dat in dit verband aan de twee kranten geen inbreuk op de beroeps-
ethiek kan worden verweten.

3. Wat de beweerde schending van de privacy van de beweerde verdachte betreft moet
worden vastgesteld dat klaagster niet over een persoonlijk belang beschikt om zich over deze
praktijk te beklagen. De mogelijke inbreuk op de bescherming van persoonlijkheidsrechten
is in de eerste plaats zaak van de betrokken persoon zelf.

De klacht is ongegrond.

2003-03

Beslissing over de klacht van mevrouw Leen Nuyts, woordvoerster

van het parket in Antwerpen tegen mevrouw Anne De Graaf (De Morgen)
12 juni 2003

Met een brief van 16 september 2002 dient Leen Nuyts, woordvoerster van het parket van
Antwerpen, klacht in tegen Anne De Graaf, journaliste bij De Morgen, wegens een artikel
dat de krant van 12 september 2002 verscheen onder de titel ‘Antwerpse advocaat bracht
"bijzondere boodschapjes” naar de Begijnenstraat’. Volgens klaagster wordt zij door de
journaliste ten onrechte als bron vermeld en geciteerd.

De Nederlandstalige dossiers van de raad voor deontologie, die ondertussen met zijn
activiteiten is gestopt, zijn in het voorjaar 2003 overgedragen aan de Raad voor de
Journalistiek. Het secretariaat heeft dit op 18 maart 2003 aan de partijen meegedeeld en
heeft hen uitgenodigd om een standpunt in te nemen.

Op 31 maart 31 heeft klaagster meegedeeld dat zij niet wenst gehoord te worden en dat
zij geen conclusie indient. De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek
heeft een zitting over de zaak gehouden op 25 april 2003. Op de zitting is de journaliste
verschenen.

DE FEITEN

In De Morgen van 12 september 2002 verschijnt een uitvoerig stuk van Anne De Graaf
naar aanleiding van de aanhouding, enkele dagen voordien, van een Antwerpse advocaat.
Het artikel bevat volgende zin: ‘Volgens Leen Nuyts, woordvoerster van het Antwerpse
parket, waren er toen genoeg elementen om de advocaat te arresteren op verdenking van
"deelname aan cen criminele organisatie™.

16



DE STANDPUNTEN VAN PARTHEN

In haar klachtbrief van 16 september 2002 stelt parketwoordvoerster Nuyts dat de
deontologische regels inzake de vermelding van de bron in dit geval overtreden zijn.
Niemand van de krant De Morgen heeft haar over het dossier gecontacteerd, ook journalis-
te Anne De Graaf niet. Bovendien is de bron volgens haar ook verkeerd geciteerd. Gelet op
de delicate aard van de zaak en in het belang van het lopende gerechtelijke onderzoek heeft
haar ambt aan alle persorganen enkel de arrestatic van de advocaat bevestigd en heeft het
diens inverdenkingstelling voor deelname aan een criminele organisatie meegedeeld.

Anne De Graaf stelt dat zij zich voor haar artikel heeft gebaseerd op een bericht van het pers-
agentschap Belga van 11 september 2002. Het Belgabericht luidde: ‘De Antwerpse advocaat
P.V. is dinsdagmiddag gearresteerd op verdenking van "deelname aan een criminele organi-
satie”. Dat bevestigt Leen Nuyts, de woordvoerster van het Antwerpse parket. (...)" De tekst
van het artikel in De Morgen verschilt niet van de formulering van Belga. Een Belgabericht
heeft voldoende ‘autoriteit’ om overgenomen te worden.

Voorts heeft Anne De Graaf haar berichtgeving gesteund op andere bronnen ‘in het
justitiepaleis’, die haar bevestigden dat de betrokken advocaat in verdenking was gesteld voor
deelname aan een criminele organisatie. Daags nadien werd dit in dezelfde bewoordingen in

alle nationale kranten weergegeven.

BESLISSING

Hoewel in het artikel van Anne De Graaf niet uitdrukkelijk verwezen is naar een externe
bron, was haar informatie wel degelijk atkomstig van een Belgabericht waarin de Antwerpse
parketwoordvoerster werd geciteerd. Het valt dan ook niet in te zien waarom een journalist
deze informatie niet zou mogen verwerken in een artikel waarin het nieuwsfeit wordt bespro-
ken en verder uitgediept. Informatie die via het agentschap Belga wordt verspreid is in de
eerste plaats bestemd voor de journalist en kan door hem als betrouwbaar worden aangezien.
De journalist die daarvan gebruik wil maken moet in beginsel de bron niet meer persoonlijk
raadplegen. Wel zou een verwijzing naar het agentschap Belga vollediger geweest zijn.

Noch uit de door klaagster verstrekte gegevens, noch uit de lezing van het artikel blijke dat
de informatie van het Antwerpse parket met betrekking tot de aard van de verdenkingen

verkeerd is weergegeven.

De klacht is ongegrond.

B RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

H 2003-04
Beslissing over de klacht van de heer Willy Van den Wijngaert, mevrouw Rosie
Ovaere en de heer Jean-Paul Peers tegen Walter Wauters en Het Laatste
Nieuws - 10 juli 2003.

Met een aangetekende brief van 8 november 2002 dient advocaat Jan Hamels namens zijn
cliénten Willy Van den Wijngaert, Rosie Ovaere en Jean-Paul Peers klacht in tegen journa-
list Walter Wauters van Het Laatste Nieuws. Aanleiding is een artikel dat is verschenen in de
krant van 19 oktober 2002 en waarin over twee bladzijden een portret werd gemaakt van de

17



m RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

drie klagers. Volgens de klachtbrief staan er in het artikel verschillende feitelijke onjuisthe-
den, is er informatie gepubliceerd waarvan de oorsprong niet gekend was en is ten onrechte
de privacy van de klagers geschonden. Het artikel werd bovendien geillustreerd door een
verkeerde foto. De advocaat van de klagers voert ook aan dat hij de krant had gevraagd om
een recht van antwoord te publiceren, maar dat daar geen gevolg aan is gegeven. Daarom
richt hij zich tot de raad voor deontologie van de AVBB. De Raad voor de Journalistiek heeft
ondertussen de Nederlandstalige dossiers van de raad voor deontologie overgenomen.

Met een brief van 6 december 2002 hebben de hoofdredacteurs van Het Laatste Nieuws
gereageerd op de klacht en het standpunt van hun krant meegedeeld aan de Raad voor de
Journalistiek. De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft daarna getracht om te
bemiddelen, maar een minnelijke regeling is niet tot stand gekomen, zodat de Raad voor de
Journalistiek op 13 maart 2003 besloten heeft het geschil ten gronde te onderzoeken. Met
een brief van 1 april 2003 heeft de advocaat van de klagers een conclusie en enkele stukken
ingediend. Daarop heeft de redactie van Het Laatste Nieuws geantwoord in een brief van
17 april 2003. De advocaat van klagers heeft op 15 april 2003 nog een brief gericht aan de
Raad voor de Journalistiek, waarin hij enkele argumenten verder ontwikkelt.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistick heeft een hoorzitting
gehouden op 15 mei 2003. Op die zitting is namens de klagers advocaat Jan Hamels versche-
nen, die nog een bijkomend stuk heeft ingediend. Namens de krant zijn hoofdredacteur
Paul Daenen en hoofd redactiebeheer Raymond De Craecker verschenen. Beide partijen
hebben mondeling hun argumenten toegelicht. Na afloop van de hoorzitting heeft de krant
nog cen overtuigingsstuk aan de rapporteringscommissie bezorgd.

DE FEITEN

In de krant van 19 en 20 oktober 2002 publiceert Het Laatste Nieuws een uitgebreide
bijdrage over twee pagina’s onder de titel: 'KV Mechelen, kroniek van een vergane glorie’. In
de bijdrage, die uit een viertal artikelen bestaat en met elf foto’s wordr geillustreerd, wordt
een beeld geschetst van de problemen die de Mechelse voetbalclub in die periode ondervind.
Ze bevat onder meer een portret van de toenmalige voorzitter van KV Mechelen, Willy Van
den Wijngaert en van diens levenspartner, Rosie Ovaere. De bedoeling van de bijdrage wordt
duidelijk gemaakt in de inleiding, waarin onder meer volgende passage staat: ‘... Met dat
duo is vaak de draak gestoken, als hoofdrolspelers in een soap, maar wie zijn de ménsen
achter de personages? Wie zijn Willy en Rosie écht? Vanwaar haalt hij zijn geld en zij haar
macht?’

Met cen aangetekende brief en fax van 24 oktober 2002 vraagt advocaat Jan Hamels namens
klagers aan de krant om een recht van antwoord op te nemen. Hij schrijft dat er in het
artikel verschillende onjuistheden staan over Willy Van den Wijngaert, Rosie Ovaere en Jean-
Paul Peers, de zoon van mevrouw Ovaere. Hij ontkent een aantal beweringen uit de kran-
tenbijdrage. Hij beweert ook dat er ten onrechte een foto is afgedruke van de golfclub van
Keerbergen, die wordt voorgesteld als de villa van de heer Van den Wijngaert. Voorts stelt de
advocaat dat de privacy en het recht op godsdienstvrijheid van mevrouw Ovaere geschonden
zijn en dat er met de fysicke toestand van de heer Van den Wijngaert de spot is gedreven.
Volgens de bewering van partijen zijn er daarna telefonische contacten geweest tussen de
advocaat en de juridische dienst van Het Laatste Nieuws. Feit is dat het recht van antwoord
nooit is gepubliceerd. Wel verschijnt enkele weken later, op 7 november 2002, in Het Laatste
Nieuws een uitgebreid vraaggesprek met Willy Van den Wijngaert, die enkele uren voordien
ontslag heeft genomen als voorzitter van KV Mechelen.

18



DE STANDPUNTEN VAN PARTLEN

In zijn klachtbrief, zijn conclusie en zijn mondelinge uiteenzetting voor de rapporterings-
commissie betoogt advocaat Hamels dat de journalist en de krant verschillende inbreuken
hebben gepleegd op de journalistieke ethiek.

Een eerste beweerde inbreuk betreft de onnodige schending van het privé-leven van
mevrouw Ovaere, wat gebeurde door informatie te publiceren over haar vroegere godsdien-
stige overtuiging.

Ten tweede verwijten de klagers de krant haar bronnen onvoldoende te hebben nagetrokken
en ongecontroleerde informatie te hebben gepubliceerd. Daardoor bevat de bijdrage volgens
de klagers verschillende feitelijke onjuistheden en worden ook allerlei zaken geinsinueerd, die
niet hard worden gemaakt. Daarenboven wordt een foto afgedruke van de golfclub van
Keerbergen, maar het pand wordt in het onderschrift voorgesteld als de woning van Van den
Wijngaert.

Ten derde verwijten de klagers dat de krant de onjuist gebleken informatie niet heeft
rechtgezet, hoewel zij daartoe een uitdrukkelijk verzoek had gekregen.

De advocaat van klagers voert ook nog aan dat het vraaggesprek dat nadien, in de krant van
7 november 2002, is verschenen gebaseerd is op een telefonisch contact van een redacteur
van Het Laatste Nieuws met de heer Van den Wijngaert, die zich na zijn ontslag had terug-
getrokken in een Brussels hotel. Een eigenlijk interview zou dus niet hebben plaatsgevonden,
al is het telefoontje in de krant wel als zodanig voorgesteld.

Op de hoorzitting erkent de raadsman van klagers dat een aantal van de bezwaren in het
recht van antwoord niet gegrond waren, vermits zij steunden op hetzij een verkeerde, hetzij
een eerder subjectieve lezing van de betreffende passages in het artikel.

In hun brieven en hun mondelinge uiteenzetting voor de rapporteringscommissie voeren
de redactieverantwoordelijken van Het Laatste Nieuws aan dat de klacht ongegrond is.
Vooreerst wijzen zij erop dat het logisch was dat de krant, gezien de dreigende ineenstorting
van KV Mechelen, de cruciale rol wilde belichten die de voorzitter en zijn levensgezellin
daarbij speelden. In cerste instantie heeft de sportredactie geruime tijd getracht een interview
los te krijgen van mevrouw Ovaere, maar zij werd aan het lijntje gehouden. Daarom is
besloten een portret te maken aan de hand van getuigenissen, verzameld bij tientallen
familieleden, vrienden en kennissen van de klagers.

Toen de sportredactie geconfronteerd werd met een reeks getuigenissen over mevrouw
Ovacre, werd besloten haar persoonlijk om een reactie te vragen. De getuigenissen werden
haar per fax bezorgd. Hierop kwam enkel een reactie van een advocaat, die duidelijk de
opdracht had gekregen om de publicatie van de reportage te verhinderen. Ook met de heer
Van den Wijngaert is er nog contact geweest, maar ook hij trachtte alleen maar de publica-
tie te verhinderen in plaats van meteen voor een repliek te zorgen.

De reportage werd uiteindelijk gepubliceerd in de weekendkrant van 19-20 oktober 2002.
Wel waren een aantal gevoelige passages geschrapt, nadat de hoofdredactie een lang telefo-
nisch contact had gehad met de advocaat. Het gesprek sterkte de krant in de overtuiging dat
er een consensus was bereikt. Dat vermoeden werd voor de krant bevestigd, toen de heer Van
den Wijngaert de krant vijftien dagen later een uitgebreid interview toestond, dat verscheen
op 7 november 2002.

Wat de beweerde schending van het privé-leven betreft, antwoordt Het laatste Nieuws dat
zowel de heer Van den Wijngaert als zijn levensgezellin zelf steeds de openbaarheid hebben
opgezocht en publieke figuren zijn geworden. Zo maakte mevrouw Ovaere er overigens geen
geheim van dat ze een gebedsgenezer uit Afrika liet overkomen om een goede afloop van
voetbalwedstrijden te verkrijgen.

BY) RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003



Y] RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2003

De redactieverantwoordelijken van Het Laatste Nieuws zeggen dat hun redacteurs voor
ieder onderdeel van de bijdrage over de klagers beschikken over minstens twee betrouwbare
en van elkaar onafhankelijke bronnen. Alle beweringen zijn dus ernstig nagetrokken.
De informatie over de financiéle toestand van de heer Van den Wijngaert is onder meer
gebaseerd op de jaarrekeningen van zijn bedrijf. De krant geeft wel toe dat er per vergissing
een verkeerde foto is afgedrukt. Zij zegt bereid te zijn geweest om dit zo snel mogelijk recht
te zetten als over de wijze waarop overeenstemming kon worden bereike.

Het recht van antwoord is volgens de krant niet conform de wettelijke bepalingen ingediend.
Dat is aan de advocaat telefonisch meegedeeld.

BESLISSING

Over de klacht :

Klagers erkennen dat hun klacht ten dele niet gegrond is, aangezien bepaalde onderdelen

ervan steunen op hetzij een verkeerde, hetzij een eerder subjectieve lezing van deze passages
in het artikel.
Het betreft onder meer gegevens over de heer Peers, van wie de klagers dachten dat het
artikel zegt dat die geen goede banden meer met zijn moeder zou hebben, terwijl dat niet in
het artikel staat, en de gegevens over de gezondheidstoestand van de heer Van den Wijngaert,
waarover de klacht beweert dat zij spottend zijn opgesteld, terwijl dat niet uit het artikel
blijkt. De Raad is van oordeel dat deze onderdelen van de klacht niet gegrond zijn.

Over het wederwoord :

Het wederwoord met de bedoeling om fout geachte informatie recht te zetten omtrent

personen of zaken die door de journalist in zijn informatie betrokken worden, is een recht-
matig uitvloeisel van de persvrijheid. Wanneer betrokkenen hierom uitdrukkelijk verzoeken,
kan het enkel om ernstige redenen afgewezen worden.
Tijdens de hoorzitting bleek dat kort voor de publicatie een ontwerptekst aan de klagers werd
overhandigd. Deze ontwerptekst was vergezeld van een korte handgeschreven nota, waarvan
de Raad moet vaststellen dat die als uitnodiging tot wederwoord onvoldoende is, en eerder
van die aard om het tegenovergestelde te bereiken. Zeker nu blijkt dat de ontwerptekst een
groot aantal gegevens van zeer persoonlijke aard omvatte, is deze praktijk niet aanvaardbaar.
Na publicatie stuurden klagers een antwoord, waarin naast wederwoord ook rechtzetting
gevraagd werd van een foutief geplaatste foto. Ter zitting bleek dat de weigering tot publica-
tie van het antwoord enkel steunde op zwakke, eerder formalistische gronden. Zonder zich
te mogen uitspreken over de gegrondheid van de weigering tot opname van het antwoord,
moet de Raad wel vaststellen dat de weigering om op één of andere manier wederwoord te
verlenen, waar minstens rechtzetting had moeten gebeuren, niet correct is. Bovendien had
het afdrukken van een verkeerde foto spontaan moeten rechtgezet worden, temeer daar de
krant beweert over een speciaal daartoe bestemde rubrick te beschikken.

De Raad is van oordeel dat dit onderdeel van de klacht gegrond is.

Over de bronnen :

Wanneer, zoals in dit geval, gevoelige informatie uit de privé-sfeer wordt bekendgemaakt,
moet de journalist een uiterste zorgvuldigheid aan de dag leggen, niet alleen bij de garing van
het nieuws maar ook bij de wijze waarop dit nieuws aan het publiek wordt voorgesteld.

In de bijdrage werden bij de voorstelling van een aantal feiten, vooral in verband met de
financiéle toestand van klagers, veel vragen geinsinueerd en bedenkingen in vragende vorm
gemaakt, waardoor onvermijdelijk een sfeer van verdachtmaking ontstaat. Deze sfeer van

20



verdachtmaking tast het hele artikel aan, ook de feiten die de privacy van de klagers raken,
en waarvan de krant voorhoudt dat ze enerzijds waar zijn en gebaseerd op verschillende
mondelinge bronnen, en dat ze anderzijds voldoende maatschappelijke relevantie hebben.
Het is niet overtuigend aangetoond dat de journalis<ns1:XMLFault xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat"><ns1:faultstring xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat">java.lang.OutOfMemoryError: Java heap space</ns1:faultstring></ns1:XMLFault>