/
[
&

RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

jaarverslag




RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

jaarverslag

2004



INHOUDSTAFEL

# VOORWOORD
@ ACTIVITEITENVERSLAG 2004
# BESLISSINGEN 2004

% SAMENSTELLING RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK IN 2004

EK jaarverslag 2004

STIE

In

Omslagfoto: Danny Gys / Photo News



INLEIDING VOORWOORD

De Raad voor de Journalistiek heeft in 2004 niet stilgezeten. Dit blijkt uit het activiteit-
enverslag en ook uit volgend overzicht van de beslissingen.

In maart 2004 werd aan de Raad door de Vlaamse Vereniging van BeroepsJournalisten
V]V een vraag voorgelegd in verband met het weergeven van afbeeldingen van een “bekend
misdadiger” die in die periode voor het Assisenhof verscheen. Die aanlegenheid had heel wat
stof doen opwaaien, en de Raad was zich bewust van het bijzonder delicaat aspect van de
zaak. Het werd een voorzichtige beslissing: “Zonder afbreuk te doen aan de bevoegdheid van
de voorzitter van het assisenhof, vindt de Raad voor de Journalistiek dat in deze zaak het
recht op informatie primeert op het recht op privacy van beschuldigde Dutroux, en met
name diens portretrecht. Dutroux is een beschuldigde die door de aard van de hem
toegeschreven misdrijven en door zijn optreden in het verleden een publicke persoon is
geworden. Hij is bovendien iemand die tot vandaag het maatschappelijke debat in dit land
mee bepaalt. Hert is aangewezen dar justitie en media overleggen en vooraf afspraken maken
over hoe gerechtsverslaggeving in de best mogelijke omstandigheden kan gebeuren. De Raad
voor de Journalistiek is bereid om aan een dergelijk overleg deel te nemen.” (Rvd] 2004-01).

De Raad verklaart zich duidelijk bereid om met de verantwoordelijken van de gerechtelijke
wereld een constructieve dialoog aan te gaan om de incidenten die zich in die sfeer voordoen
te vermijden. Het antwoord is nu aan de gerechtelijke wereld.

In twee beslissingen (Rvd] 2004-02 en 2004-05) heeft de Raad te verstaan gegeven dat de
journalist de regels van hoor en wederhoor moet respecteren. Na (foutieve) publicatie moet
aan de benadeelde een wederwoord worden verleend, zelfs als dit formeel niet voldoet aan de
voorwaarden van een recht van antwoord, zoals opgelegd door de wet van 23 juni 1961.

In een beslissing van 9 september 2004 (Rvd] 2004-06) stelde de Raad zeer resoluut dat
beperkingen op de persvrijheid enkel te verantwoorden zijn wanneer fundamentele waarden
zoals het respect voor de rechten van de mens in het gedrang komen.

Wat opiniebijdragen betreft, had de Raad tweemaal de gelegenheid te beklemtonen dat
de schrijver van een opiniebijdrage een ruime vrijheid heeft om zijn mening te geven en
conclusies te trekken uit door hem gepresenteerde feiten (Rod] 2004-04 en 2004-07).

Op 9 december 2004 (Rud] 2004-08) stelde de Raad dat er geen principieel beletsel is tegen
het feit dat een journalist ook het ambt van vrijwillig brandweerman uitoefent. Wie de
journalistiek combineert met een andere functie, moet wel rekening houden met de wettelijke,
reglementaire en beroepsethische beperkingen die hij zichzelf door zijn keuze oplegt. De jour-
nalist moet bijgevolg beseffen dat hij daardoor zijn bewegingsvrijheid, en dus ook de ruimre
om aan journalistiek te doen, beperkt. Dat slaat niet alleen op de interventies die hij meemaake,
maar ook op alle vertrouwelijke inlichtingen waarvan hij bij de uitoefening van zijn functie
kennis krijgt. Een dergelijke beperking geldt vanzelfsprekend niet enkel voor de informatie die
de journalist meedeelt aan het publick, maar ook voor de communicatie met zijn collega’s.

De Raad voor de Journalistiek wil met zijn beslissingen bijdragen tot de actualisering
van de regels van de beroepsethiek, en aldus het debat stimuleren over verantwoordelijke
journalistiek. Dat debat gaat niet alleen journalisten en media aan, maar iedereen die belang
hecht aan een vrije en kwaliteitsvolle pers als hocksteen van onze democratie.

Eric Brewaeys
Voorzitter Raad voor de Journalistick

NALISTIEK jaarverslag 2004

I
I

0

1
J

EE] RAAD VOOR DE



By RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2004

peer 11 ACTIVITEITENVERSLAG 2004

Het jaar 2004 was het tweede werkingsjaar van de Raad voor de Journalistiek en van zijn
ombudsman. De Vlaamse onafhankelijke instelling voor zelfregulering van de media is
geinstalleerd en met haar activiteiten begonnen op 2 december 2002. Dit is dus het tweede
werkingsverslag, en ditmaal kan al eens vergeleken worden met de activiteiten van het jaar
voordien. Al blijft een dergelijke vergelijking altijd wat riskant, omdat toevallige omstandig-
heden de resultaten kunnen beinvloeden. Toch moeten we, waar mogelijk, conclusies voor

de toekomst trekken uit de evolutie van onze werkzaamheden.

De Raad voor de Journalistick heeft drie kerntaken. Bij zijn oprichting heeft hij een infor-
matieve, een bemiddelende en een beoordelende opdracht meegekregen. In dit jaarverslag
wordt eerst een overzicht gegeven van de vragen om informatie die aan de Raad voor
de Journalistiek zijn gesteld. Daarna volgen statistische en inhoudelijke gegevens over de
klachten, waarbij bemiddeld en in voorkomend geval geoordeeld is. Voorts wordt kort
ingegaan op de andere activiteiten en worden bij de werking enkele kantrekeningen gemaakt.
In een apart deel van dit jaarverslag wordt ten slotte de volledige tekst opgenomen van de
acht uitspraken die de Raad voor de Journalistick in 2004 heeft gedaan.

. Vragen aan de Raad voor de Journalistiek

In de loop van 2004 zijn er in totaal 114 vragen om ‘informatie over de algemene beroeps-
ethiek’ binnengelopen bij de Raad voor de Journalistick. In 2003 waren het er 106, wat dus
een lichte toename betekent. De ombudsman heeft alle vragen binnen een korte termijn
beantwoord. Op enkele uitzonderingen na, werd binnen de week een reactie bezorgd aan de
vraagsteller. Het secretariaat is ook vrijwel dagelijks gecontacteerd om basisgegevens op te
vragen, zoals adressen of het werkingsreglement, maar die louter informatieve vragen zijn

niet geregistreerd.

De elektronische manier om het secretariaat te contacteren is verreweg de populairste.
De meeste vragen om informatie (61) kwamen per mail binnen en ze werden vrijwel altijd
via die weg beantwoord. Voorts waren er 38 telefonische vragen, waarbij het antwoord soms
per telefoon kon gegeven worden, maar in andere gevallen gebeurde dat per mail of met
een brief. Toch gaat de gewone post er sterk op achteruit want, werden er in 2003 nog 13
vragen per brief gesteld, dan is dat in 2004 nog maar één enkele keer voorgekomen. Veertien
keren hebben de vraagstellers een bezock gebracht aan het secretariaat.

Bij de vraagstellers waren de studenten, veelal ingeschreven in een van de talrijke opleidin-
gen journalistick of communicatiewetenschappen, met 38 de grootste groep. De meeste
onder hen zochten informatie in verband met een opdracht of eindverhandeling. Ook
docenten van deze opleidingen hebben een aantal keren een of meerdere vragen gesteld.
Voorts kwamen er 29 vragen binnen van journalisten zelf. Dikwijls betreft het zelfstandigen
of journalisten van kleinere media, die dus niet kunnen terugvallen op een grote redactie en
die de ombudsman raadplegen om een of andere ethische kwestie uit te klaren. Het feit dat
7ij de Raad voor de Journalistiek benaderen is positief, omdat het erop wijst dat zij zich
bewust zijn van het belang van de beroepsethiek. Een derde belangrijke groep vraagstellers
kunnen we de ‘belanghebbenden’ noemen. Het gaat om particulieren of organisaties die op
een of andere manier een probleem hebben of een probleem willen voorkomen met de media
en die daarvoor een oplossing zoeken. De meest gestelde vraag bij deze derde categorie is:
hoe kan ik adequaat reageren op een artikel of bijdrage in de pers?



In de meeste gevallen is na ons antwoord niets meer vernomen van de vraagsteller, zodat
we mogen hopen dat het probleem ondertussen is opgelost. Toch was in drie gevallen de
vraagsteller achteraf niet tevreden met de handelwijze van het medium. De kwestie heeft
nadien aanleiding gegeven tot een klachr bij de Raad voor de Journalistiek.

De vragen hadden betrekking op het hele werkterrein van de journalistiek. Toch komen
drie thema’s geregeld voor, zoals blijkt uit onderstaande tabel:

ONDERWERP VRAAG TOTAAL

* Raad voor de Journalistiek 17
® privacy 16
e replick op de pers 14

Uiteraard had een groot aantal vragen betrekking op de organisatie en werking van de
Raad voor de Journalistiek zclf. De meeste vragen hierover waren echter niet afkomstig van
mensen die overwogen om een beroep te doen op onze diensten, maar wel van studenten of
wetenschappers in het kader van hun werkopdracht. Ook vanwege de onderwijswereld mag
de Raad voor de Journalistick zich dus in een toegenomen belangstelling verheugen. Dit
heeft onder meer geresulteerd in een scriptie die aan de universiteit van Gent is ingediend
(Leen REYNIERS: Privacy en vrije mening. Kritische evaluatie van de zelfregelende functie van
de Raad voor de Journalistiek. Ugent, academiejaar 2003-2004). In de loop van 2004 heeft de
ombudsman eveneens een twintigtal uiteenzettingen gehouden over de Raad voor de
Journalistiek. Acht keer gebeurde dit voor studenten van diverse opleidingen, vier maal voor
groepen journalisten in diverse redacties. De ombudsman is ook acht keer uitgenodigd om
voor allerlei groepen belangstellenden een lezing te geven of deel te nemen aan een debat,
waarbij de rol van de Raad voor de Journalistiek besproken werd. Deze diverse tussenkom-
sten werden niet geregistreerd bij de vragen, maar het spreekt vanzelf dat ter gelegenheid
hiervan ook talrijke vragen aan bod zijn gekomen.

Opnieuw, net als in 2003, had ruim tien procent van de vragen betrekking op een of ander
aspect van de privacy in relatie tot de media. En weer kwamen de meeste vragen hierover
van gewone mediagebruikers. De bescherming van de persoonlijke levenssfeer blijft een
gevoelig punt bij het publick. In 2003 heeft de Raad voor de Journalistiek een richtlijn
goedgekeurd over de omgang van de pers met slachtoffers. Daarin wordt aangedrongen op
terughoudendheid bij het verslaan van dramatische gebeurtenissen en bij het benaderen
van slachtoffers. Maar de toegekomen reacties geven aan dat dit allicht niet volstaat. Staan
journalisten voldoende stil bij de kwalijke gevolgen die het noemen van namen en het
bekend maken van identiteitsgegevens voor de betrokkenen met zich kunnen meebrengen?
Het publiek wordt ook kritischer. Wellicht is de tijd rijp om beter te omschrijven wanneer
dergelijke gegevens wel of niet worden bekendgemaakt, en dus te bepalen waar de grenzen
liggen tussen enerzijds de informatievoorziening en anderzijds de bescherming van diegene
waarover wordt bericht. Het wordt een opdracht voor het jaar 2005.

Veertien vraagstellers hebben het secretariaat informatie gevraagd over de manier waarop
kan worden gereageerd op cen artikel in de geschreven pers of een bijdrage in de audiovi-
suele media. De ombudsman heeft hen erop gewezen dat meestal een gewone lezersbrief of
een contact met de journalist of de redactie volstaat, en dat het dus niet nodig is om een

W
S
S
N
)
S
P>
~
S
S
S
N
N
'~




( jaarverslag 2004

beroep te doen op de bepalingen van de wet op het recht van antwoord. In de gevallen waar-
in de vraagsteller hierom verzocht, is de tekst van de wetgeving over het recht van antwoord
meegedeeld of toegelicht. Er is uiteraard ook telkens gewezen op de mogelijkheden tot
bemiddeling en tot uitspraak die de Raad voor de Journalistiek zelf te bieden heeft.

. Klachten bij de Raad voor de Journalistiek

Tussen 1 januari en 31 december 2004 heeft de Raad voor de Journalistiek 43 klachten-
dossiers behandeld. 28 dossiers betroffen nieuwe klachten, die dus in de loop van 2004 zijn
ingediend. Daarnaast waren er op 1 januari 2004 nog 15 klachten in behandeling, die waren
ingediend in 2003.

Op het eerste gezicht zijn er in 2004 dus gevoelig minder klachten ingediend dan in 2003,
toen er 42 nieuwe klachten werden geregistreerd. Toch moet dit verschil worden gerelati-
veerd. In de eerste plaats heeft de Raad voor de Journalistick in 2003 zeven klachten in
behandeling genomen, die voordien al waren opgestart bij de raad voor deontologie van de
AVBB. Deze zeven waren dus klachten die eerder al waren ingediend. Bovendien heeft de
oprichting van de Raad voor de Journalistick in december 2002, en de publiciteit die ermee
gepaard ging, in de onmiddellijke maanden nadien vermoedelijk een zeker aanzuigeffect
gehad dat ondertussen stilaan is weggeébd. Misschien is een dertigtal klachten per jaar wel
een realistisch aantal. De toekomst zal het uitwijzen. Het is overigens het gemiddelde aantal
klachten dat de raad voor deontologie in de laatste jaren van zijn bestaan te behandelen
kreeg, al was die raad dan bevoegd voor heel Belgié.

Wie klacht heeft ingediend, blijkt uit tabel 2. De helft van de 28 nieuwe klachten
werd ingediend door particulieren. Twaalf klachten werden ingediend door of namens een
organisatie, en vooral de gerechtelijke wereld was hierbij sterk vertegenwoordigd. Twee
klachten kwamen uit de mediawereld zelf.

e e . \ journalist of
abel 2: hoedanigheid van de klagers) A ok
(fanel 2:1 oeaanigneida va ] kagﬁrs; mediaorganisatie

1%
HOEDANIGHEID KLAGENDE PARTI) AANTAL
e particulier 14
° organisatie 12
* journalist of mediaorganisatie 2
organisatie
43%

Het aantal verweerders ligt traditioneel hoger
dan het aantal klachten. Eenzelfde klacht kan
immers gericht zijn tegen meerdere mediaorganisaties, bijvoorbeeld tegen een krant en een
audiovisueel programma. In een dergelijk geval worden de verweerders uiteraard afzonderlijk

geteld.

Bovendien is het zo dar veel klagers zich tegelijk richten tegen een journalist en tegen een
mediaorganisatie of de hoofdredacteur ervan. Maar dan wordt de verweerder toch als één
enkele gerekend, omdat de mediaorganisatie als een geheel wordt aangezien.

In onderstaande tabel 3 hebben we de klachten ingedeeld volgens het medium waartegen
ze gericht zijn.

particulier
50%



(Tabel 3: hoedanigheid van de verweerders)

e dagblad 17
e weekblad/magazine 6
e radioprogramma 1
e televisieprogramma 9
e fotoagentschap 1

Hoedanigheid verweerder

9

6
- 1

daghblad weekblad/magazine radioprogramma televisieprogramma fotoagentschap
50 % 18% 3% 26% 3%

Net zoals vorig jaar, hebben de meeste klachten (17) betrekking op een publicatie in een
dagblad, of op de handelwijze van een dagbladjournalist. Daarna volgen de klachten tegen
televisieprogramma’s of tegen televisijournalisten (9) en de klachten tegen artikelen in
weekbladen en magazines of tegen medewerkers van deze media (6). Er is maar één klacht
binnengekomen in verband met een radioprogramma en eveneens één klacht tegen cen
fotoagentschap.

Wie klacht indient bij de Raad voor de Journalistiek, voert een mogelijke schending aan
van de journalisticke beroepsethiek. Naar gelang van de aard van de beweerde schending,
hebben wij de klachten ingedeeld in vijf categorieén. Net zoals dat het geval was bij het
overzicht van de verweerders, komen we ook hier tot een totaal dat enigszins hoger ligt dan
het aantal klachten. Sommige klagers roepen meerdere inbreuken in, bijvoorbeeld zowel
fouten in de berichtgeving als een schending van hun privacy. Het resultaat van de indeling
is verwerkt in tabel 4.

AARD VAN DE KLACHT AANTAL

e onzorgvuldige berichtgeving 17
* privacy 11
* geen wederwoord 2

* niet naleven van afspraken

1
* embargo 1
* belangenvermenging 1

BBy RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2004



B RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2004

Aard van de klacht

30
25

20

onzorgvuldige privacy geen niet naleven embargo  fotoagentschap
berichtgeving 33% wederwoord  van afspraken 3% 3%
52% 6% 3%

Een goede helft van de klachten kan worden ondergebracht in de — zeer ruime — categorie
van de onzorgvuldige berichtgeving. Eigenlijk komt een schending van de beroepsethiek
altijd wel ergens neer op onzorgvuldig journalistiek handelen. Maar voor dit overzicht
hebben we in deze eerste categorie toch vooral die klachten ondergebracht die te maken
hebben met feitelijke fouten in een artikel of in een journalistieke bijdrage. Het kan dan gaan
om onjuistheden die vermeden hadden kunnen worden, en die veroorzaakt zijn door een
slordige bronnencontrole, door een verkeerde titel boven een bericht of door een gebrek aan
hoor en wederhoor bij de nieuwsgaring. Ook klachten in verband met bewust eenzijdige en
tendentieuze berichtgeving zijn hier ondergebracht. Van de 28 klachten die in 2004 zijn
ingediend, hadden er 17 te maken met een beweerde onzorgvuldige berichtgeving.

De beweerde schendingen van de privacy zijn opnieuw goed vertegenwoordigd. Elf keer
is geklaagd over een schending van de persoonlijke levenssfeer. In dergelijke gevallen komt
het verwijt er doorgaans niet op neer dat de feiten foutief zouden zijn weergegeven, maar
wel dat de pers bepaalde gegevens niet had mogen vermelden. Ook het optreden van een
journalist of cameraploeg heeft in enkele gevallen aanleiding gegeven tot een klacht wegens
schending van de privacy. Voorts is ook een advies aan de Raad voor de Journalistick
gevraagd over het verbod dat de voorzitter van het Assenhof van Aarlen had uitgesproken om
beelden te nemen van de hoofdverdachte in een geruchtmakend proces.

Twee maal is klacht ingediend wegens een gebrek aan wederwoord. Een betrokkene heeft
willen reageren op een bericht of een uitzending, maar heeft daartoe de kans niet gekregen.
Voorts was er telkens één klacht over de toepassing van een embargo, over een gebrek aan
naleving van afspraken die tussen journalist en klager waren gemaakt en over mogelijke
belangenvermenging van cen journalist.

In totaal konden in 2004 tweeéndertig dossiers worden afgesloten, ofwel omdat er een
minnelijke regeling over bereikt is, ofwel omdat de Raad voor de Journalistiek er zich
over heeft uitgesproken. Van de 32 dossiers waren er nog 14 geopend in de loop van 2003.
De overige 18 afgeronde klachtendossiers zijn in 2004 ingediend.

De gemiddelde duur die een klachtendossier doorloopt bedraagt 92 werkdagen. De snel-
ste zaak was al na twee werkdagen afgerond, de traagste deed er niet minder dan 252 dagen
over. In de regel duren zaken waarin een minnelijke regeling kan worden bereikt, korter. Als



het dossier voor uitspraak moet worden voorgelegd aan de Raad voor de Journalistiek, is daar
een omslachtige procedure aan voorafgegaan, waarbij nauwgezet de rechten van verdediging
van de klager en de verwerende partij gerespecteerd worden. De partijen krijgen de gelegen-
heid om over en weer hun standpunt naar voren te brengen en daarop te repliceren, daarna
wordt er een hoorzitting georganiseerd en uiteindelijk wordt de zaak dan voorgelegd aan en
besproken door de voltallige Raad voor de Journalistick. Maar dat alles neemt tijd in beslag.

Toch kunnen sommige klachten op heel korte termijn worden afgehandeld. Na ontvangst
van elke nieuwe klacht, gaat de ombudsman immers na of ze niet kennelijk ongegrond of
onontvankelijk is. Indien hij vermoedt dat dit het geval is, meldt hij dit aan de voorzitter. Als
de voorzitter het ermee eens is, wordt de zaak voorgelegd op de eerstvolgende bijeenkomst
van de Raad voor de Journalistiek, die een beslissing neemt. Op die manier wordt vermeden
dat zaken die uiteindelijk niet voor ons bestemd zijn een lange procedure moeten doorlopen
vooraleer er duidelijkheid over wordt gegeven. In de loop van 2004 zijn in totaal drie
klachten kennelijk ongegrond verklaard en twee klachten kennelijk onontvankelijk.

Een kennelijk ongegronde klacht is een klacht die elke grondslag mist en waarbij er
duidelijk geen sprake is van een fout bij de journalist of het medium. Een voorbeeld is de
klacht die in november 2003 werd ingediend tegen een regionaal blad. Her blad had een
lezersreactie niet integraal afgedrukt, maar de lezer eiste wel dat de volledige tekst van zijn
brief zou worden opgenomen. De ombudsman kon moeilijk anders dan vaststellen dat de
essentie van de lezersbrief correct in het blad werd gepubliceerd, zodat de klacht elke grond
miste. De voorzitter deelde die mening. De beslissing werd meegedeeld aan de klager en aan
de hoofdredactie, nadat de Raad voor de Journalistick de klacht op 8 januari 2004 kennelijk
ongegrond had verklaard.

De twee kennelijk onontvankelijke klachten hadden betrekking op Nederlandse media.
Beide klachten zijn doorgestuurd naar de Nederlandse Raad voor de Journalistiek, die ze
ondertussen ook heeft onderzocht en er een uitspraak over heeft gedaan (Zie: G-J.A.N.
Derksen t/ de hoofdredacteur van de Gelderlander, Rvd] 2004/28, en Stichting Peuterspeelzalen
Ommen t/ de hoofdredacteur van De Stentor, Rvd] 2004/70, te raadplegen op www.rvdj.nl).
Een tweede mogelijke reden voor onontvankelijkheid is dat de klacht is ingediend buiten de
termijn van dertig dagen na de journalisticke handelwijze waartegen klacht is ingediend,
maar dit heeft zich in 2004 niet voorgedaan.

Tenzij de klacht kennelijk ongegrond of onontvankelijk is, wordt er door de ombudsman
steeds een poging tot minnelijke regeling ondernomen. Na ontvangst van de klacht neemt
de ombudsman contact op met de redactie of de journalist, hij informeert naar hun reactie
en hij gaat na of het geschil in onderling overleg kan worden opgelost. Slechts uitzonderlijk
geven de klager of de redactie aan dat ze geen minnelijke regeling wensen en dat ze meteen
de voorkeur geven aan een uitspraak van de Raad voor de Journalistiek.

Net als vorig jaar, kon een meerderheid van de klachten door bemiddeling afgehandeld
worden. In 19 van de 32 afgeronde dossiers is een minnelijke regeling bereikt, wat neerkomt
op bijna twee derde van het totaal. Het is zelfs meer dan twee derde als geen rekening wordr
gehouden met de vijf dossiers die kennelijk onontvankelijk of ongegrond werden verklaard.

Acht klachten ten slotte zijn afgerond met een uitspraak van de Raad voor de Journalistiek.
Hert gaat om vijf dossiers waarin er geen minnelijke regeling kon worden bereikt. Voorts is
aan de Raad voor de Journalistick ook driemaal een uitspraak gevraagd over een of andere

K jaarverslag 2004



Ny
S
S
N
80
=
P>
<
v
S
~
N
N
A

principekwestie. In deze zaken was het de klager dus niet te doen om een ‘veroordeling’ van
de media, maar om een advies dat duidelijkheid verschaft in een beroepsethische kwestie.
Deze vragen tot advies zijn op een gelijkaardige manier als de eigenlijke klachten behandeld
en worden in het overzicht samen met de klachten opgenomen.

Op 31 december 2004 waren nog 11 klachtendossiers in behandeling. Eén dossier is nog
ingeleid in 2003, de overige 10 dossiers zijn opgestart in de loop van 2004.

(Tahel 5 in 2004)
AARD VAN DE KLACHT AANTAL
* minnelijke regeling 19
* beslissing Rvd] 8
* manifest ongegrond 3
* onontvankelijk 2
* nog in behandeling 11
Resultaat van de klachten in 2004
19
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
minnelijke regeling  beslissing Rvd) manifest onontvankelijk  nog in behandeling
43% 19% ongegrond 7% 5% 26%

De bemiddelingsfase is niet aan strikte regels gebonden. Met de partijen wordt telefonisch
of schriftelijk, per mail of per brief, contact gehouden. Sommige partijen komen hun
standpunt mondeling toelichten op het secretariaat. De ombudsman beschikt over een ruime
marge van bemiddeling, maar hij kan zelf geen regeling opleggen. De partijen moeten zelf
akkoord gaan met de oplossing. De ombudsman brengt bovendien maandelijks, op de
bijeenkomst van de Raad voor de Journalistiek, verslag uit over het verloop van de zaken,
zodat de Raad ervan op de hoogte is.

Een minnelijke regeling kan allerlei vormen aannemen, afhankelijk van de inhoud van het
geschil en de houding van de partijen. Van de 19 klachten die minnelijk zijn afgerond,
werden er negen afgesloten omdat de klager niet meer aandrong op verdere behandeling.
In de meeste gevallen kon de klager genoegen nemen met de uitleg die de geinterpelleerde
journalist of redactieverantwoordelijke gaven. In overleg met de ombudsman ging de
klagende partij akkoord om het hierbij te laten. In enkele gevallen heeft de klager, ondanks

verschillende herinneringsbrieven, niets meer van zich laten horen zodat het dossier werd



afgesloten nadat dit aan de klager was meegedeeld. Vier maal gaf de klacht aanleiding tot een
nieuw artikel of een rechtzetting. Even veel keren nam klager genoegen met excuses door de
hoofdredacteur of redactieverantwoordelijke. Twee klachten ten slotte konden worden
afgesloten omdat de redactie besloot, na overleg met de ombudsman, om een gepland
programmaonderdeel niet uit te zenden.

oin2004)
RESULTAAT BEMIDDELING AANTAL
e klager dringt niet aan 9
° excuses 4
e rechtzetting / nieuw artikel 4
* item niet uitgezonden 2

Wanneer geen minnelijke regeling mogelijk is, beslist de Raad dat zal worden overgegaan
tot beoordeling van de klacht. Nadat de partijen hun standpunten schriftelijk hebben
uitgewisseld, volgt een hoorzitting waarop de klager en de betrokken journalist of redactie-
verantwoordelijke worden uitgenodigd. De hoorzitting wordt geleid door een rapporterings-
commissie, bestaande uit een lid van elke deelgroep van de Raad (journalisten,
uitgevers/mediahuizen, externe leden). De leden van de rapporteringscommissie nemen
kennis van het volledige dossier en horen de partijen, hun eventuele raadslieden en
eventuele getuigen. Daarna stellen ze cen ontwerpbeslissing op, die aan de voltallige Raad
ter goedkeuring wordt voorgelegd.

De Raad voor de Journalistick heeft in 2003 acht beslissingen genomen, die integraal in
dit jaarverslag zijn opgenomen. De beslissingen bevatten een omschrijving van de feiten, de
argumenten van de partijen en de motivering van de Raad. De Raad kwam in enkele zaken
tot het besluit dat de klacht gegrond was. Maar ook in de andere beslissingen heeft de
Raad, zonder de klacht formeel gegrond te verklaren, telkens bedenkingen geuit bij de jour-
nalisticke handelwijze en aanbevelingen gedaan over wat verantwoordelijke journalistiek
hoort te zijn. De beslissingen van de Raad hebben dan ook een draagwijdte die het concre-
te geschil overstijgt.

. Andere activiteiten

De voltallige Raad voor de Journalistick is tien maal bijeengekomen in 2004. De
vergaderingen vonden maandelijks plaats, met uitzondering van juli en augustus. Op elke
bijeenkomst wordt een stand van zaken opgemaakt van de lopende dossiers en, wanneer
een rapporteringscommissie een ontwerpbeslissing heeft opgesteld, wordt ze besproken,
eventueel geamendeerd en goedgekeurd.

Daarnaast is de Raad voor de Journalistick ook een forum voor journalistieke beroepset-
hiek, en hij beperke zich dus niet tot louter klachtenbehandeling. Op de bijeenkomsten
wordt de journalistieke actualiteit opgevolgd en besproken. Zo is op de vergadering van 8
januari 2004 kamerlid Geert Bourgeois — ondertussen Vlaams minister van media geworden
— ontvangen, die een toelichting heeft gegeven over zijn wetsvoorstel ter bescherming van het
journalisticke bronnengeheim. De behandeling van de kwestie in Kamer en Senaat is door

BB RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2004



W
S
S
N
89
~S
@
~
V
R
~
N
X
\

de Raad ook verder opgevolgd. Het is alleszins te hopen dat de Kamer in 2005 een
definitieve tekst goedkeurt, die bescherming biedt aan dit voor de journalistiek zo belangrij-
ke beginsel. Temeer daar in het recente verleden opnieuw inbreuken zijn gepleegd op het
journalisticke bronnengeheim.

Samen met andere organisaties heeft de Raad voor de Journalistick in 2004 een folder en
een brochure opgesteld en uitgegeven met de bedoeling om de aandacht van de journalisten
te wekken voor gevoelige themas in de berichtgeving. De folder Zelfdoding en de pers”
kwam tot stand in samenwerking met de Vlaamse Vereniging voor Beroepsjournalisten VVJ,
het departement communicatiewetenschap van de KULeuven, de eenheid voor zelfmoord-
onderzoek van de UGent en de administratie Gezondheidszorg van het Ministerie van de
Vlaamse Gemeenschap. De folder bevat een recks aanbevelingen voor journalisten die over
zelfdoding berichten. De brochure “Tips voor journalisten in verband met de berichtge-
ving over psychisch ziek zijn’ werd gerealiseerd samen met de VV], de Vlaamse Vereniging
voor Psychiatrie, de Belgische Liga van de Depressie, de Belgische Schizofrenieliga, de
Vlaamse Vereniging voor Geestelijke Gezondheid, Similes en de Vlaamse Vereniging voor
Manisch Depressieven. In de brochure wordt toelichting gegeven over diverse ziektebeelden,
waarover nogal eens op een stereotiepe manier wordt bericht. De folder en de brochure
werden ruim onder de journalisten verspreid.

Een werkgroep van de Raad heeft eveneens een ontwerprichtlijn voorbereid over financié-
le journalistiek. De concrete aanleiding waren twee Europese Richtlijnen over beleggingsaan-
bevelingen (2003/6/EG en 2003/125/EG), die in mediakringen kritische bedenkingen
hebben uitgelokt. De Europese Commissie heeft evenwel ruimte gelaten voor zelfregulering
in deze materie, zodat journalisten niet onder het rechtstreckse toezicht zouden worden
gebracht van de financiéle autoriteiten. De Raad voor de Journalistiek wil van de gelegen-
heid gebruik maken om meteen alle aspecten van de financicle journalistieck onder de
aandacht te brengen, ook deze met betrekking tot het misbruik van voorkennis en de
marktmanipulatie. Over de tekst van de ontwerprichtlijn is overlegd met de Commissie voor
Bank-, Financie- en Assurantiewezen. Het is de bedoeling dat de definitieve versie in 2005
bekend wordt gemaakt.

. Enkele algemene bedenkingen

Op verschillende manieren is getracht de Raad voor de Journalistiek bekend te maken bij
lezers, luisteraars en kijkers, en ook bij de journalisten zelf. In 2004 is een informatieve
folder gedruke, die wordt bezorgd aan belangstellenden en die ook verspreid wordt telkens
de ombudsman of een lid van de Raad uitgenodigd wordt om toelichting te geven over onze
instelling. Voorts hebben alle Vlaamse dagbladen in februari 2004 een halve bladzijde ter
beschikking gesteld voor een advertentie voor het grote publiek. Op onze website worden
recente informatie en alle uitspraken gepubliceerd. De website krijgt dagelijks gemiddeld
130 bezockers over de vloer. De uitspraken verschijnen evencens in De Journalis.
Verschillende uitspraken werden eveneens opgenomen en kort becommentarieerd in het
Nieww Juridisch Weekblad. Maar het is duidelijk dat er voortdurend inspanningen moeten
worden gedaan om de activiteiten van de Raad voor de Journalistick bekendheid te geven.

Toch kan de Raad voor de Journalistiek niet de enige instantie zijn die zich inlaat met
journalistieke beroepsethiek. Verantwoordelijke journalistick is in de eerste plaats een
zaak van de journalisten zelf, en naast een juiste instelling spelen een goede opleiding en



voortdurende vorming een rol. Ook hoofdredacteurs en redactieverantwoordelijken
hebben een cruciale taak, omdat zij op het niveau van de redactie instaan voor de kwaliteits-
bewaking. ‘Op een redactic is de hoofdredacteur de eerste verantwoordelijke voor de
naleving van de beroepsethiek.’, heet het trouwens in de beslissing 2004-04. De Raad voor

de Journalistiek ten slotte wil het sluitstuk zijn in die kwaliteitsbewaking, en dat op het vlak
van de hele pers.

In een tijd dat de media door concurrentie en toegenomen snelheid onder druk staan
zijn de risico’s op fouten en uitschuivers evenredig toegenomen. Bekende media in het
buitenland, vaak met een grote reputatie zoals de BBC en de New York Times, hebben
daarvoor al een prijs betaald. Hun topmensen moesten aftreden nadat zij onder vuur waren
gekomen door betwistbare praktijken van journalisten. Erger nog is het verlies aan prestige
en geloofwaardigheid, dat ermee gepaard ging. Ook in 2004 is Vlaanderen, gelukkig, van
mediaschandalen gespaard gebleven. Maar we moeten beseffen dat ook wij er niet immuun
voor zijn. Bovendien wordt de burger kritischer, en dat is trouwens een goede zaak. Blijvende

waakzaamheid is daarom vereist. De Raad voor de Journalistiek wil daar zijn bijdrage
toe leveren.

Flip Voets

Ombudsman en secretaris-generaal

lag 2004

Jaarvers




B8 RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK  jaarverslag 2004

1> | BESLISSINGEN 2004

2004-01

Advies van de Raad voor de Journalistiek over de vraag van de Viaamse
Vereniging van beroepsfournalisten VV] in verband met het assisenproces
in Aarlen — 11 maart 2004

Met een mail van 5 maart 2004 juni 2002 vraagt de heer Pol Deltour, nationaal secretaris
van de VV], advies naar aanleiding van incidenten die zich hebben voorgedaan op het
assisenproces in Aarlen. De vraagstelling luidt als volgt:

1) In hoeverre weegt het portretrecht van de heer Marc Dutrous, verschijnende als beschul-
digde op het proces dat zijn naam draagt, op tegen het recht op informatie (inclusief
beeldinformatie) van media en publiek?

2) Gelet op een rechterlijk verbod om de heer Dutroux, verschijnende op zijn proces,
herkenbaar in beeld te brengen in de media: kunnen redacties op eigen initiatief tegen
deze maatregel ingaan en de man toch herkenbaar in beeld brengen?

De Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 11 maart 2004.

DE FEITEN

Op 1 maart 2004 begint in Aarlen onder massale mediabelangstelling het proces tegen
Marc Dutroux en drie medebeschuldigden. Op de eerste dag van het proces heeft de
voorzitter gevolg gegeven aan de vraag van beschuldigde Dutroux om geen herkenbare
beelden van hem te verspreiden in de pers. Het gevolg was dat televisiejournaals in de
uitgezonden beelden rasters aanbrachten over het hoofd van Dutroux en dat verschillende
kranten zwarte balkjes plaatsten over zijn ogen.

Het Laatste Nieuws, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen publiceren wel
foto’s waarop het gezicht van Dutroux integraal wordt weergegeven. De fotografen die
werken in opdracht van deze media, is daarop de toegang tot de rechtszaal ontzegd.

Op 8 maart 2004 komt Dutroux op zijn beslissing terug en verzet hij zich niet meer tegen
de publicatie van foto’s waarop hij integraal te zien is.

ADVIES

Zonder afbreuk te doen aan de bevoegdheid van de voorzitter van het assisenhof, vindt de
Raad voor de Journalistiek dat in deze zaak het recht op informatie primeert op het recht op
privacy van beschuldigde Dutroux, en met name diens portretrecht.

Dutroux is een beschuldigde die door de aard van de hem toegeschreven misdrijven en
door zijn optreden in het verleden een publieke persoon is geworden. Hij is bovendien
iemand die tot vandaag het maatschappelijke debat in dit land mee bepaalt.

Het is aangewezen dat justitie en media overleggen en vooraf afspraken maken over hoe
gerechtsverslaggeving in de best mogelijke omstandigheden kan gebeuren. De Raad voor de
Journalistiek is bereid om aan een dergelijk overleg deel te nemen.

1 2004-02
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de klacht van de heer
Alain Bloch, magistraat tegen de heer Douglas De Coninck, journalist
(De Morgen) — 11 maart 2004



Met een brief van 12 juni 2002 dient de heer Alain Bloch, magistraat bij de rechtbank van
eerste aanleg in Gent, klacht in bij de raad voor deontologie naar aanleiding van een artikel
dat op 8 juni 2002 is verschenen in De Morgen onder de titel ‘Heroinehandel mag. Soms’
en dat van de hand is van Douglas De Coninck.

De Nederlandstalige dossiers van de raad voor deontologie, die ondertussen met zijn
activiteiten is gestopt, zijn in het voorjaar 2003 overgedragen aan de Raad voor de
Journalistiek. Het secretariaat heeft dit op 18 maart 2003 aan de partijen meegedeeld en
heeft hen uitgenodigd om een standpunt in te nemen. De klager en de journalist hebben
daarna schriftelijk reacties bezorgd aan het secretariaat. De journalist heeft eveneens een
recks overtuigingsstukken bezorgd, die bij het dossier werden gevoegd.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld
op 10 december 2003. Zowel de klager als de journalist zijn persoonlijk verschenen en

hebben er hun visie op de zaak toegelicht.

DE FEITEN

Op 8 juni 2002 verschijnt in De Morgen een artikel van Douglas De Coninck over
het oprollen van een internationale bende heroinesmokkelaars. Vanuit Turkije lieten zij
maandelijks grote hoeveelheden heroine naar Antwerpen komen, vanwaar koeriers dan naar

diverse steden, onder meer in Groot-Brittannié, vertrokken.

In het stuk wordt uitvoerig ingegaan op de rol van de diverse verdachten in de zaak. Voorts
gaat heel wat aandacht naar de verschillende visie van speurders en magistraten uit
Antwerpen en Gent. De Antwerpse justitic kwam de heroinetransporten op het spoor, maar
zag het onderzoek gedwarsboomd door enkele Gentse politiemensen. Klager was op het
ogenblik van de feiten onderzoeksrechter in Gent. Over hem wordt in het artikel betoogd
dat hij op basis van leugens van een verdachte verkeerde conclusies heeft getrokken uit het
dossier en alle aandacht heeft gericht op andere spilfiguren.

DE STANDPUNTEN VAN PARTHEN

In zijn klachtbrief, zijn twee brieven aan de raad en in zijn mondelinge verklaring betoogt
klager dat het artikel een aantal feitelijke fouten bevat, dat bepaalde essentiéle aspecten van
zijn tussenkomst als onderzoeksrechter niet gemeld zijn, dat zijn handelingen en woorden
verkeerd geinterpreteerd worden en dat hij in het artikel wordt voorgesteld als een onbenul
die er een zeer bedenkelijke beroepsethick op nahoudt. Hij voert aan dat hij door de journa-
list op geen enkel ogenblik gecontacteerd werd om naar zijn reactie te vragen.

Klager zegt dat hij als onderzoeksrechter niet kan en ook niet wil ingaan op de concrete
gegevens van de zaak. Maar de journalist had contact moeten opnemen met de perswoord-
voerder van het parket. Bovendien had klager wel algemene uitleg kunnen verstrekken over
de manier waarop hij zijn opdracht als onderzoeksrechter opvatte. De journalist heeft dus
een fout begaan door het beginsel van hoor en wederhoor niet toe te passen.

Het klopt dat in het artikel de antwoorden, althans gedeeltelijk, worden weergegeven die
klager heeft verstrekt toen hij als onderzoeksrechter werd ondervraagd door het hof van
beroep. Maar volgens klager komt dit niet neer op een correcte toepassing van het beginsel
van hoor en wederhoor. Er is volgens klager een groot verschil tussen een verklaring die
onder eed wordt afgelegd en de toelichting die men, eventueel ook ten vertrouwelijke titel,

aan een journalist kan geven.

B RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2004



B RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2004

In zijn schriftelijke reacties en in zijn mondelinge verklaring voor de rapporteringscommis-
sie betoogt de journalist dat hij correct tewerk is gegaan. Hij heeft, op basis van een hele reeks
bronnen en stukken, verslag uitgebracht over de manier waarop een onderzoek naar een
bende heroinesmokkelaars is verlopen.

De journalist heeft in het artikel vragen gesteld over het optreden van klager als onder-
zoeksrechter. Klager is in het artikel wel degelijk aan het woord gekomen, namelijk op grond
van de zittingsbladen van het hof van beroep te Gent, waar klager kort voor het verschijnen
van het stuk als getuige over de zaak was opgeroepen. De journalist wijst erop dat een onder-
zoeksrechter volgens de wet geen contact hoort te hebben met journalisten. De journalist
heeft er daarom voor geopteerd uit de getuigenis van klager voor het hof van beroep te
citeren. Het was de enige plaats waar aan klager, in diens functie als onderzoeksrechter,
vragen konden worden gesteld. Volgens de journalist zou het van wereldvreemdheid
getuigen om te denken dat journalisten aan onderzoeksmagistraten vertrouwelijk vragen
kunnen stellen over essentiéle elementen van hun onderzoek.

BESLISSING

1. Klager voert vooreerst aan dat het artikel feitelijke fouten bevat. Daarover kan de Raad
voor de Journalistiek zich niet uitspreken omdat klager als onderzoeksrechter niet wil ingaan
op dit onderdeel van zijn klacht.

2. Klager voert ook aan dat hij niet gehoord is door de journalist voordat het artikel werd

gepubliceerd.
Ook wanneer het gaat om feiten die het voorwerp uitmaken van een strafrechtelijk informa-
tie- of opsporingsonderzoek bestaat er in beginsel geen beroepsethische verplichting voor de
journalist om, als hij meent over voldoende betrouwbare gegevens te beschikken, informatie
in te winnen bij de woordvoerder van het parket (zie: Rvd], 12 juni 2003, Nuyts t/ Het Laatste
Nieuws).

In deze zaak had de journalist kennis gekregen van cen reeks feiten die van die aard zijn
dat ze het optreden van de klager als onderzocksrechter in een negatief daglicht stellen en
vragen doen rijzen over diens beroepsernst. De vraag die hier moet worden beantwoord, is
of het beginsel van hoor en wederhoor op een bevredigende manier is toegepast door uit de
verklaringen te citeren van klager voor het hof van beroep te Gent.

De journalist voert aan dat het weinig realistisch is om te veronderstellen dat een recht-
streeks contact met de onderzoeksrechter meer informatie zou opleveren dan de verklaringen
van de onderzoeksrechter voor het hof van beroep. Daar kan tegen worden ingebracht dat
volgens de gezamenlijke omzendbrief van 15 mei 1999 van de minister van Justitie en het
College van procureurs-generaal ‘betreffende de informatieverstrekking aan de pers door de
gerechtelijke overheden en de politiediensten gedurende de fase van het vooronderzoek’ de
woordvoering, ook namens de onderzocksrechter, in handen is gegeven van de woordvoer-
der van het parket. De omzendbrief stelt de parketwoordvoerder daarbij communicatietech-
nicken ter beschikking zoals het verstrekken van informatie off #he record of van background-
informatie, waarvan hij — in dit concrete geval na instemming van de onderzoeksrechter —
gebruik kan maken om de journalist meer inzicht te verschaffen in het onderzoek.

Het staat niet vast dat het contacteren van de woordvoerder meer of andere informatie had
opgeleverd dan het louter citeren uit de verklaringen van klager voor het hof van beroep.
Maar zoiets valt evenmin uit te sluiten. De verklaringen voor het hof van beroep zijn immers
afgelegd onder eed en binnen de welbepaalde context van een rechtszaak. In een al dan niet

informeel gesprek met een journalist daarentegen kan eventueel meer achtergrondinformatie



worden verschaft die een ander licht kan werpen op de feiten. Of dat hier gebeurd zou zijn,
kan zoals gezegd niet worden uitgemaakt. Maar het is wel een feit dat klager — in dit geval
via de parketwoordvoerder — hiertoe de kans niet heeft gekregen.

De Raad voor de Journalistiek vindt daarom dat het in dit geval raadzaam zou geweest
zijn om klager, eventueel via de woordvoerder van het parket, eerst de kans te geven zijn
optreden toe te lichten.

B 2004-03
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de klacht van
de heer Paul Michel tegen de heer Douglas De Coninck, Jjournalist
(De Morgen) — 11 maart 2004

Met een brief van 4 maart 2003 dient de heer Paul Michel klacht in tegen journalist
Douglas De Coninck naar aanleiding van een kort stuk in de rubriek ‘Redactioneel afval’ van
De Morgen van 8 februari 2003. Na tussenkomst van de ombudsman van de Raad voor de
Journalistiek heeft De Morgen op 14 maart 2003 een lezersbrief opgenomen van Paul
Michel, gevolgd door een korte tekst met als titel: ‘Naschrifc DDC. Daarop heeft de heer
Michel, per telefoon op 9 april 2003 en de dag nadien per mail, meegedeeld dat hij zijn
klacht wil handhaven. Op 29 april 2003 heeft Paul Michel per brief een nieuwe klache
ingediend tegen Douglas De Coninck, en dit naar aanleiding van twee artikelen die in De
Morgen van 26 april 2003 waren verschenen onder de titels ‘Stortvloed aan fraudedossiers’
en ‘De oude krokodillen wilden net weer boven water komen’.

Op zijn bijeenkomst van 8 mei 2003 heeft de Raad voor de Journalistick besloten om de
twee klachten samen te voegen, omdat ze gericht zijn tegen dezelfde journalist en betrekking
hebben op hetzelfde dossier.

De klager en de journalist hebben schriftelijk hun standpunt uitvoerig toegelicht en ze
hebben ook stukken bezorgd aan de Raad voor de Journalistick.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op
27 januari 2004. De klager is in persoon verschenen, vergezeld van zijn advocaat Willy Van
der Gucht. De journalist is in persoon verschenen. Op verzoek van de klager zijn ook
twee getuigen gehoord in aanwezigheid van de partijen: mevrouw Els Van Poeck, celhoofd
inpectiedienst van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij en de heer Kurt Herregodts,
voormalig woordvoerder van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij.

DE FEITEN

Klager is leidend ambtenaar van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij. Hijzelf en de
VHM zijn in 2001 in opspraak gekomen vanwege beweerde onregelmatigheden, zowel bij
de VHM czelf als in bepaalde lokale huisvestingsmaatschappijen. Daarover zijn binnen de
VHM en ook op vraag van de Vlaamse overheid verschillende onderzoeken uitgevoerd. De
kwestie verwekte grote belangstelling in de pers en in de politieke wereld. In november 2002
is klager voor zes maanden geschorst, nadat eerder de administrateur-generaal en de adjunct
administrateur-generaal van de VHM waren vertrokken. De schorsing van klager is in april
2003 ongedaan gemaakr door de Raad van State.

BS) RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2004



BY RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2004

De krant De Morgen heeft de ontwikkelingen bij de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij
steeds van nabij gevolgd. Het is een artikelenrecks in maart 2001 van Douglas De Coninck
die de aanzet gaf tot de maatschappelijke discussie over de werking van de VHM en de
lokale huisvestingsmaatschappijen. In die artikelen is uitgebreid ingegaan op de rol die de
klager als hoofd van de inspectiedienst daarbij zou hebben gespeeld.

Op 8 februari 2003 verschijnt in de rubriek ‘Redactioneel afval’ van de Morgen een kort
en niet ondertekend stuk waarin gemeld wordt dat Paul Michel, die in die periode geschorst
is, gaan eten is met de leden van de inspectiedienst. Het stuk bevat volgende passages: “(...)
Paul Michel duike plots weer in de kantoren op en sommeert alle leden van de inspectiedien-
sten om hem te volgen naar het restaurant De Boer, op de Brusselse Vismarkt. Daar brengt
de groep de rest van de dag door. Michel werd geschorst omdat hij zijn functie had misbruike
voor het organiseren van zijn eigen verkiezingscampagne als lokaal CD&V-mandataris in
Geraardsbergen. (...)".

Klager, die de inhoud van de bijdrage betwist, neemt contact op met de ombudsman van
de Raad voor de Journalistiek. Die raadt hem aan een lezersbrief te sturen naar De Morgen,
wat klager doet met een mail en een aangetekende brief van 21 februari 2003. Omdat
de brief in de daaropvolgende dagen niet wordt opgenomen, dient hij op 4 maart 2003
klacht in bij de Raad voor de Journalistick. Na tussenkomst van de ombudsman, wordt de
lezersbrief opgenomen in de krant van 14 maart 2003, gevolgd door een naschrift van de
hand van Douglas De Coninck. Klager is het niet cens met de wijze van publicatie en deelt
de dag erna aan de ombudsman mee dat hij zijn klacht handhaaft.

Op 26 april 2003 verschijnen in De Morgen twee nicuwe artikelen over de verwikkelin-
gen rond de VHM, getekend door Douglas De Coninck. De stukken dragen als titel:
‘Stortvloed aan fraudedossiers’ en ‘De oude krokodillen wilden net weer boven water
komen’. Klager dient hiertegen een nieuwe klacht in met een brief van 29 april 2003.
Met een mail van 19 mei duidt klager aan tegen welke passages hij bezwaar maakt omdat ze
volgens hem niet met de waarheid overeenstemmen. Klager haalt vier passages aan die
volgens hem onjuist, leugenachtig, verzonnen of gekleurd zijn.

DE STANDPUNTEN VAN PARTHEN

In zijn twee klachtbrieven en zijn daaropvolgende brieven voert klager verschillende grie-
ven aan. In hun mondelinge uiteenzetting voor de rapporteringscommissie betogen klager en
zijn raadsman dat er in essentie drie inbreuken op de journalistieke ethick zijn geweest.

Ten eerste heeft de journalist volgens de klager nooit de regel van hoor en wederhoor
toegepast. Sinds de journalist in 2001 over de VHM en de rol van klager is beginnen
schrijven, heeft hij de klager nooit gecontacteerd. De klager heeft nooit de kans gehad zijn
standpunt naar voren te brengen, op de publicatie van één recht van antwoord na. De jour-
nalist heeft weliswaar in 2001, voor de publicatie van zijn eerste artikelen, de woordvoerder
van de VHM gecontacteerd. Maar die heeft enkel namens de VHM geantwoord en kon niet
antwoorden op de persoonlijke aanvallen tegen klager. Dit laatste wordt op de hoorzitting
bevestigd door de heer Herregodsts, toenmalig woordvoerder van de VHM.

Ten tweede wordt journalist De Coninck een onjuiste en partijdige weergave van de feiten
verweten. Door selectief te citeren uit de auditrapporten over de VHM, worden enkel feiten
die voor de klager ongunstig zijn weergegeven. Dat is geen correcte weergave van de werke-
lijkheid. De stukken in De Morgen bevatten manifeste fouten, die er wetens en willens zijn
in opgenomen.

Ten derde betoogt klager dat de journalist door zijn manier van werken en door zijn
publicaties een gebrek aan respect heeft betoond voor de menselijke waardigheid van klager.



In zijn schriftelijke reactie en zijn mondelinge uiteenzetting wijst de journalist er allereerst
op dat niet hij de auteur is van het korte stuk in de krant van 8 februari 2003. Daarover op
de hoorzitting ondervraagd, bevestigt de journalist wel dat hij het stuk heeft geinspireerd en
er de ‘geestelijke vader’ van is. Hij heeft ook het nawoord geschreven op de reactie van
klager die als lezersbrief is verschenen.

Voorts betoogt de journalist dat hij steeds correct heeft gehandeld. Voor de publicatie van
zijn artikelenreeks in 2001 heeft hij contact gehad met de woordvoerder van de VHM, nadat
hij die een lijst met 23 concrete vragen had bezorgd. Verschillende vragen hadden
rechtstreeks betrekking op de rol van klager. De journalist heeft uit de reactie en uit de
antwoorden van de woordvoerder opgemaakt dat die ook namens klager sprak. Voorts wijst
de journalist erop dat hij niet op één enkele bron is voortgegaan, maar dat hij integendeel
verschillende bronnen heeft geraadpleegd en dat hij ook eigen onderzoekswerk heeft gedaan.
Verschillende bronnen binnen de VHM werden echter op de ene of andere manier gesanc-
tioneerd en droogden na verloop van tijd op. De Coninck wijst er ook op dat zijn stukken
moeten gelezen worden met de kennis die hij op het moment van de publicatie kon hebben,
en niet op basis van gegevens die pas nadien aan het licht zijn gekomen. Zo was er geen inter-
ne audit binnen de VHM verricht toen hij in 2001 zijn eerste artikelenreeks publiceerde.

\h
i~
S
N
80
S
@
s
)
)
S
N
N
"~

BESLISSING

Over het artikel van 8 februari 2003 — de eerste klacht :
Het korte stuk in de rubrick ‘Redactioneel afval’ van 8 februari 2003 bevat één feitelijke
onjuistheid: uit de stukken blijkt dat Paul Michel geschorst was ‘wegens de aanhoudende
persheisa en in het belang van de dienst’, en niet om de redenen die in het stuk worden

aangevoerd. Voorts neemt de Raad akte van het getuigenis van mevrouw Els Van Poeck, die
verklaart dat niet Paul Michel alle leden van de inspectiediensten heeft opgevorderd om met
hem te gaan eten in een restaurant, maar dat het integendeel zij waren die Paul Michel
hadden uitgenodigd op een etentje. Ten slotte ontkennen zowel Paul Michel als mevrouw

B RAAD VAN DE JOURNAL

Van Poeck wat er volgens De Morgen op dat etentje zou zijn besproken.

Het was daarom onverantwoord — wie ook de auteur moge zijn geweest van de korte
bijdrage — om te talmen met de publicatie van de lezersbrief die Paul Michel op 21 februari
naar de krant heeft opgestuurd. Het wederwoord met de bedoeling om fout geachte infor-
matie recht te zetten omtrent personen of zaken die door de journalist in zijn informatie
betrokken worden, is een rechtmatig uitvloeisel van de persvrijheid. Wanneer betrokkenen
hierom uitdrukkelijk verzoeken, kan het enkel om ernstige redenen afgewezen worden. (zze:
Raad voor de Journalistiek, 10 juli 2003, Van den Wijngaert t/ Het Laatste Nieuws).

Er waren geen ernstige redenen om het wederwoord van Paul Michel af te wijzen. Toch is
het pas op 14 maart 2003, nadat Paul Michel klacht heeft ingediend en de ombudsman
van de Raad bij de redactie is tussenbeide gekomen, dat de lezersbrief wordt opgenomen.
Het zou een goede journalistieke praktijk zijn geweest indien de krant onmiddellijk na
ontvangst van de reactie van Michel diens lezersbrief had gepubliceerd. Op dat vlak is de
klacht gegrond.

Maar de Raad voor de Journalistick kan ook het feit niet negeren dat de lezersbrief uiteinde-
lijk toch is opgenomen en dat aan klager aldus een wederwoord is verleend. Het feit dat de
brief gevolgd werd door een naschrift van Douglas De Coninck, doet daar niets van af.

Over de artikelen van 29 april 2003 — de tweede klacht
1. De twee artikelen van 29 april 2003 bevatten, naast de mededeling dat er nieuwe onder-
zocken zijn gestart over de kwestie, weinig nicuwe gegevens. Ze zijn vooral een opfrissing van



IEK  jaarverslag 2004

wat eerder al bekend was gemaakt. Douglas De Coninck betwist niet dat hij bij de
voorbereiding van deze artikelen geen contact heeft gehad met klager. Aangezien het niet om
nieuwe informatie ging, was dit niet noodzakelijk.

Partijen zijn het erover eens dat De Coninck voor de publicatie van zijn eerste artikelen, in
2001, diverse contacten heeft gehad met de woordvoerder van de VHM, de heer Herregodts,
en dit zowel mondeling als per mail en telefonisch. Ook de heer Herregodsts zelf heeft dat op
de hoorzitting bevestigd. Partijen zijn het wel oneens over de draagwijdte van die contacten.
Klager bevestigt de stelling van de heer Herregodts, die zegt dat hij als woordvoerder enkel
voor de VHM kon spreken, en niet namens klager. De journalist zegt dat hij uit de reactie
van de heer Herregodts begrepen heeft dat die ook namens klager sprak. Volgens de journa-
list was het duidelijk dat de woordvoerder voor het beantwoorden van zijn vragen in nauw
contact stond met de leiding van de VHM, en dus ook met klager.

De stelling van de journalist wordt ondersteund door de inhoud van de mail die de
heer Herregodts op vrijdagavond 20 april 2001, dus kort voor de publicatie van de eerste
artikelenreeks, naar de journalist heeft gestuurd. Daarin schrijft de heer Herregodt onder
meer: (...) De heer Michel vroeg me overigens u erop te wijzen dat deze lijst enkel kan zijn
bekomen door diefstal. (...) De betrokkene ontkent formeel dat hij zijn functie binnen de
VHM misbruikt zou hebben voor ongeoorloofde tussenkomsten. (...)” Uit deze passages kon
de journalist terecht afleiden dat de woordvoerder van de VHM ook namens klager sprak.
Uit de mails van de woordvoerder van de VHM valt overigens nergens op te maken dat deze,
voor de beantwoording van de vragen die betrekking hadden op klager, naar klager heeft
doorverwezen.

De Raad voor de Journalistiek besluit hieruit dat de journalist voor de publicatie van de
eerste artikelenreeks de regel van hoor en wederhoor heeft toegepast. Het standpunt van
klager is in de oorspronkelijke artikelen volgens de bewoordingen van de mail van de heer
Herregodts opgenomen. Wat dit onderdeel betreft, is de klacht ongegrond.

2. Klager voert ook aan dat de journalist onjuist en partijdig heeft bericht. De Raad voor de
Journalistiek kent niet alle gegevens en heeft niet de mogelijkheid om die te kennen. Hij kan
alleen vaststellen dat partijen daarover v<ns1:XMLFault xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat"><ns1:faultstring xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat">java.lang.OutOfMemoryError: Java heap space</ns1:faultstring></ns1:XMLFault>