RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK
jaarverslag 2005




RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK
jaarverslag 2005



RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

INHOUDSTAFEL

VOORWOORD
ACTIVITEITENVERSLAG 200‘5
' BESLISSINGEN 2005

SAMENSTELLING RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK IN 2004

Omslagfoto: Didier Lebrun / Photo News

15

31



INLEIDING VOORWOORD

Achtentwintig klachten, honderd en elf vragen, vijf beslissingen, twee adviezen. Ziedaar
het resultaat van het werkjaar 2005.

Sommigen vreesden dat de Raad voor de Journalistiek een corporatistisch orgaan was dat
de journalisten steeds gelijk zou geven. Als men de beslissingen leest, blijkt dat zij zich
hebben vergist. In de reeks van vijf beslissingen werden vier klachten gegrond verklaard.

In een beslissing van 13 januari benadrukt de Raad dat wie meewerkt aan een interview
het er in beginsel mee eens is dat dit wordt uitgezonden. Het was nuttig die regel te herhalen,
velen vergeten die soms. Wel laat de Raad een opening: als er nadien ernstige redenen zijn
om het interview in te houden, moet de journalist hiermee rekening houden, zeker wanneer
het gaat om intieme getuigenissen. Dit laatste toont de bekommernis aan van de Raad voor

de bescherming van het privé-leven of de intieme levenssfeer van het individu.

Die bekommernis kwam duidelijk tot uiting in de beslissing van 10 maart: als iemand,
zelfs een bekend persoon, uitdrukkelijk stelt dat hij niet wil worden geinterviewd omdat het
interview voor een groot deel betrekking had op het privé-leven, is het een deontologische
fout van de journalist om dit gesprek als een interview weer te geven. Zelfs iemand die in het
verleden als “vedette” een mediabelangstelling genoot mag verwachten dat rekening wordt

gehouden met de wens om niet meer te worden geinterviewd.

Op 23 juni bevestigde de Raad zijn rechtspraak in verband met het “wederwoord”. Dit is
een rechtmatig uitvloeisel van de persvrijheid. Als de betrokkene hierom uitdrukkelijk

verzoekt kan dat wederwoord enkel om ernstige redenen worden afgewezen.

In zijn beslissing van 8 september herhaalde de Raad dat als zware verdachtmakingen
worden geuit, zeker wanneer deze hoofdzakelijk gebaseerd zijn op het standpunt van
een enkele dissidente bron, het gepast is om véér publicatie, de betrokkene om zijn reactie

te vragen.

Op 13 oktober maakte de Raad duidelijk dat niet lichtzinnig mag worden omgesprongen
met de privacy. Een MUG-interventieploeg, die is opgeroepen om een dringende interven-
tie te verrichten omdat een persoon in stervensnood verkeert, is vergezeld door een reporter
en een cameraman, die voor een productichuis werken, dat handelt in opdracht van een
televisiemaatschappij. Bij het betreden van de woning zegt de urgentiearts hierover aan de
aanwezige familieleden: 'Dit is geen pers. Deze mensen maken opnames over het werk van
urgentieartsen.’ Voorts deelt de urgentiearts aan de bewoners mee dat de opnames niet
zullen uitgezonden worden zonder hun uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming.
De urgentiearts begeeft zich dan naar de patiént en onderneemt een reanimatiepoging.
De patiént overlijdt echter. De arts deelt aan de familieleden mee dat er nog telefonisch
contact zal opgenomen worden met hen om toestemming te vragen tot uitzending van de
beelden die de cameraploeg over de interventie heeft gemaakt. Deze journalisticke gedraging
is strijdig met de Verklaring van de Plichten van de Journalist (1971) die bepaalt dat de
journalisten 'geen oneerlijke methodes gebruiken om informaties, foto's en documenten
te bekomen' (plicht 4) en 'er zich toe verplichten het privé-leven van de personen te eerbiedi-
gen' (plicht 5). Artikel 5 van de Code van journalisticke beginselen (1982) zegt ook onder
de hoofding 'Respect voor de menselijke waardigheid' dat journalisten 'iedere ongeoorloofde
inmenging in persoonlijke pijn en smart vermijden, tenzij overwegingen in verband met de

persvrijheid dit noodzakelijk maken.'

JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

DE

E&] ranp voor



EE] RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

In twee adviezen (12 mei en 23 juni) wordt de nadruk gelegd op de onafhankelijkheid van
de journalist en zijn redactie.

In een tijd waarin de vrijheid van meningsuiting onder vuur ligt, soms wordt misbruike,
de media het minder nauw nemen met de privacy, niet alleen van “publieke” personen, maar
ook van privé-personen, waarin onthullingen door de media voor heel wat heisa zorgen is
ecen belangrijke taak weggelegd voor de Raad voor de journalistick die, door een strikte
toepassing van de journalisticke gedragsregels, moet zorgen voor een evenwicht tussen de
rechtmatige belangen van het individu en de uitingsvrijheid van de media.

Tot slot een word van dank aan allen - en in het bijzonder de leden van de Raad - die zich
dit jaar opnieuw ten volle hebben ingezet om de Raad de plaats te geven die hem toekomt
in het Vlaamse medialandschap.

Eric Brewaeys
Voorzitter



peer 11 ACTIVITEITENVERSLAG 2005

Voor de Raad voor de Journalistiek was 2005 het derde werkingsjaar. Net zoals de vorige
jaren geven we in dit verslag een overzicht van de belangrijkste activiteiten van de Raad en
van zijn ombudsman: het beantwoorden van vragen en de klachtenbehandeling. Waar het
mogelijk is, wordt een vergelijking gemaakt met onze werking in 2003 en 2004.

Maar 2005 was ook het jaar waarin de Raad zijn positie fors kon verstevigen. In december
keurde het Vlaams Parlement het decreet goed over de Vlaamse Regulator voor de Media,
kortweg VRM. Dit betekent dat de Raad voor de Journalistiek voortaan de enige instantie
wordt die bevoegd is om te oordelen over beroepsethische klachten tegen journalisten en
de media. Daarom wordt in dit jaarverslag eerst even stilgestaan bij die belangrijke ontwik-

keling.

Voorts wordt ook ingegaan op de andere activiteiten en worden er hier en daar
enkele kanttekeningen bij de werking gemaakt. In een apart deel van dit jaarverslag wordt
ten slotte de volledige tekst opgenomen van de zeven uitspraken die de Raad voor de
Journalistiek in 2005 heeft gedaan.

. Raad voor de Journalistiek en VRM

Op 7 december 2005 heeft het Vlaams Parlement het decreet goedgekeurd ‘houdende de
oprichting van het publickrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaamse
Regulator voor de Media'. Daarmee is een einde gekomen aan een lange discussie over welke
instelling in Vlaanderen bevoegd is voor het beroepsethische toezicht over de audiovisuele
media. De VRM — en meer bepaald een gespecialiseerde kamer van de VRM — komt in de
plaats van de vroegere Geschillenraad, maar het nieuwe overheidsorgaan krijgt wel een
beperktere bevoegdheid. In tegenstelling tot de vroegere Geschillenraad, zal de nieuwe VRM
zich niet meer bezighouden met ethiek en deontologie.

Al van bij zijn oprichting in 2002 zag de Raad voor de Journalistiek zich geconfronteerd
met het bestaan van de Geschillenraad, een overheidsorgaan dat onder meer uitspraak deed
over klachten in verband met de journalisticke deontologie van radio- en televisieprogram-
mas. Omdat de Raad voor de Journalistick beroepsethische klachten tegen alle media
behandelt, bestonden er voor radio en televisie dus twee instellingen waar de burger met zijn
beroepsethische klachten terecht kon: de Raad voor de Journalistiek als zelfregulerende
instantie, en de bij decreet opgerichte Geschillenraad. Het was een toestand die voor
verwarring kon zorgen, en die zelfs het risico inhield op een uiteenlopende interpretatie van

de beroepsregels.

In tegenstelling tot de privaatrechtelijke omroepen, die bij de oprichting bij de Raad voor
de Journalistiek betrokken waren, was het bestaan van de Geschillenraad voor de openbare
omroep VRT een reden om aanvankelijk afzijdig te blijven. Wel is in 2003 tussen de Raad
voor de Journalistick en de VRT een overeenkomst gesloten, die erop neerkomt dat de
VRT een waarnemend lid afvaardigt in de Raad en meewerkt bij de bemiddeling door de
ombudsman bij klachten tegen de VRT, maar dat de Raad zich ervan onthoudt om uitspraak
te doen over een dergelijke klacht wanneer het niet tot een minnelijke regeling zou komen.
Voor zowel de Raad als de VRT was deze regeling voorlopig, in afwachting dat er duidelijk-
heid zou komen over de rol van de overheidsregulator bij beroepsethische klachten.

B RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



IEK jaarverslag 2005

Die duidelijkheid is uiteindelijk dus in december 2005 bereikt. Het voorontwerp van
decreet over de VRM verwees aanvankelijk nog naar de journalisticke deontologie en gaf aan
een kamer voor ‘deontologie en ethiek’ van de VRM de bevoegdheid om daarover klachten
tegen audiovisuele media te behandelen. Na overleg in juli 2005 tussen minister Bourgeois
en een afvaardiging van de Raad voor de Journalistiek, de journalistenvereniging VV], VRT
en VTM, werd het voorontwerp aangepast. Als eenzelfde klacht in behandeling zou zijn bij
de Raad voor de Journalistiek en bij de VRM, dan zou de VRM de behandeling opschorten,
en zich eventueel pas uitspreken na een beslissing van de Rvd]. Bovendien zou de VRM bjj
een beroepsethische klacht steeds het advies inwinnen van de Rvd].

Deze aanpassing kwam ongetwijfeld neer op een erkenning van de rol van de Raad voor
de Journalistiek, maar ze hield nog altijd het gevaar in van een uiteenlopende jurisprudentie.
Bovendien blijft het ook principieel problematisch dat een overheidsorgaan zich zou moeten
uitspreken over een kwestie van journalisticke beroepsethick. Deze bezwaren werden
duidelijk geformuleerd in een stevig onderbouwd advies van de Vlaamse Mediaraad van
9 mei 2005. De Mediaraad wees erop dat de voorgestelde regeling in strijd is met het
Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Immers, het nemen van sancties door een
overheidsorgaan op basis van zeer open bepalingen van journalisticke deontologie die zich
nadrukkelijk buiten het recht situeren, kan niet beschouwd worden als te voldoen aan de eis
‘voorzien bij wet zoals bepaald in artikel 10 van het Europees Verdrag.

Op 27 oktober 2005 hebben vertegenwoordigers van de Raad voor de Journalistick dit
standpunt nog eens benadrukt tijdens een hoorzitting voor de mediacommissie van het
Vlaams Parlement. Zij wezen er ook op dat ook de mediaconsument er belang bij heeft om
bij één enkele instelling voor klachtenbehandeling terecht te kunnen, en dat ook in
Nederland bijvoorbeeld de Raad voor de Journalistiek exclusief bevoegd is voor de beroeps-
ethische klachten tegen radio en televisie. Deze argumenten hebben de parlementsleden
ervan overtuigd om het voorontwerp te amenderen, en om er elke verwijzing naar beroeps-
ethiek in te schrappen. De oorspronkelijk voorgestelde kamer voor ‘deontologie en ethiek’
van de VRM wordt nu een kamer voor ‘onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen’,
zodat elke interferentie met het werk van de Raad voor de Journalistick wordt uitgesloten.

Op 7 december 2005 heeft het Vlaams Parlement de wijziging van het mediadecreet
goedgekeurd, en de bevoegdheid van de nieuwe kamer voor ‘onpartijdigheid en bescherming
van minderjarigen’ unaniem goedgekeurd. Ruim vier jaar na zijn oprichting wordt de Raad
voor de Journalistieck dus de enige instantie voor klachtenbehandeling op basis van de
beroepsethiek. Het is ongetwijfeld het resultaat van het eensgezinde standpunt van de
volledige journalistieke en mediasector, die — wune fois nest pas coutume — aan één zeel getrok-
ken heeft en die de politicke wereld heeft kunnen overtuigen van onze argumenten maar ook
van de ernst van onze werking. Aan de Raad om dit nu ook blijvend waar te maken.

. Vragen aan de Raad voor de Journalistiek

In de loop van 2005 zijn er in totaal 111 vragen om ‘informatie over de algemene
beroepsethiek’ binnengelopen bij de Raad voor de Journalistick. In 2003 waren het er
ongeveer evenveel: 114. De ombudsman heeft alle vragen binnen een korte termijn
beantwoord. Op enkele uitzonderingen na, kregen de vraagstellers binnen de week een
antwoord. Het secretariaat is ook vrijwel dagelijks gecontacteerd voor doorverwijzingen of

6



om basisgegevens op te vragen, zoals adressen of ons werkingsreglement, maar die louter
informatieve vragen zijn niet geregistreerd.

De elektronische manier om het secretariaat te contacteren is de meest toegankelijke weg
voor veel vraagstellers. Niet minder dan 58 vragen om informatie, ruim de helft dus,
kwamen per mail binnen en werden doorgaans ook via die weg beantwoord. Voorts waren
er 36 telefonische vragen, waarbij het antwoord soms per telefoon kon gegeven worden, maar
in andere gevallen gebeurde dat per mail of met een brief. Slechts vijf vragen werden per brief
gesteld. Twaalf vraagstellers brachten persoonlijk een bezoek aan het secretariaat.

Net zoals vorig jaar waren studenten, veelal ingeschreven in een van de talrijke opleidin-
gen journalistick of communicatiewetenschappen, de grootste groep vraagstellers. 28 onder
hen zochten informatie voor een opdracht of voor hun eindverhandeling. Ook docenten
van deze opleidingen hebben een aantal keren een of meerdere vragen gesteld. Elke nieuwe
vraagsteller is in dit overzicht eenmaal geregistreerd, hoewel sommigen uiteraard een hele
reeks vragen hadden over diverse aspecten van de journalistiek.

Voorts kwamen er 25 vragen binnen van journalisten zelf. Dikwijls gaat het om zelfstan-
dige journalisten en freelancers, die niet kunnen terugvallen op een grote redactie en die de
ombudsman raadplegen om een of andere ethische kwestie uit te klaren.

Een derde belangrijke groep vraagstellers kunnen we de ‘belanghebbenden’ noemen. Het
gaat om particulieren of organisaties die op een of andere manier een probleem hebben of
een probleem willen voorkomen met de media en die daarvoor advies inwinnen.

Net als vorig jaar was de meest gestelde vraag bij deze derde categorie: hoe kan ik
als lezer/kijker/luisteraar adequaat reageren op een artikel of bijdrage in de pers? In enkele
gevallen werd er concrete informatie gevraagd over de wettelijke regeling van het recht
van antwoord. Maar minstens even veel keren is de ombudsman benaderd door mediacon-
sumenten die het niet zover wilden drijven, maar die toch vragen hadden over de zin van
lezersbrieven of van rechtstreekse reacties bij de redactie. Dit wijst toch wel op een zekere
drempelvrees tegenover de media.

Enkele belanghebbenden uitten ook hun ongenoegen over het feit dat ze wel bij de
redactie hadden gereageerd, maar dat ze er sindsdien nooit meer iets van vernomen hadden.
Ook bij een aantal mensen die uiteindelijk klacht hebben ingediend bij de Raad, maakt dit
ongenoegen een onderdeel uit van de klacht en is het er waarschijnlijk de concrete aanleiding
van. We zouden redacties daarom willen aanraden om reacties van lezers, luisteraars en
kijkers steeds ernstig te nemen. In de regel zou minstens een ontvangstbevestiging moeten
kunnen worden bezorgd aan wie reageert. In een tijdperk waarin veel postverkeer elektro-
nisch verloopt, vraagt dit laatste overigens geen moeite.

De vragen hadden betrekking op het hele werkterrein van de journalistiek. Toch komen
drie thema’s geregeld voor, zoals blijkt uit de eerste tabel:

(Tabel 1: onderwerp van de vragen)

=)

ONDERWERP VRAAG TOTAAL

¢ Journalistieke ethiek 40
¢ Raad voor de Journalistiek 23
e repliek op de pers 13

lag 2005

P>
S
N
5
N
N
N
~

RN

U
U

OR DE JOL

By rAnDvo



By RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

3. Klachten bij de Raad voor de Journalistiek

Tussen 1 januari en 31 december 2005 heeft de Raad voor de Journalistiek 39 klachten-
dossiers behandeld. 28 dossiers betroffen nieuwe klachten, die dus in de loop van 2005 zijn
ingediend. Dit aantal nieuwe klachten was met 28 overigens net even groot als in 2004.
Daarnaast waren er op 1 januari 2005 nog 10 klachten in behandeling die waren ingediend
in 2004, en één klacht dateerde al uit 2003.

Sinds de start van de Raad bedraagt het aantal bij ons ingediende klachten ongeveer
dertig. Is dit voldoende, en geeft dit een realistisch beeld van het ongenoegen dat er bij delen
van het publiek soms leeft over de pers? Na drie jaar werking is het allicht te vroeg om hier
iets zinnigs over te zeggen. Een vergelijking met vroeger, of met het buitenland, kan wel enige
indicatie geven. Een dertigtal nieuwe klachten per jaar ligt alvast hoger dan het aantal
klachten dan werd behandeld door de vroegere raad voor deontologie, die in de jaren 90
heeft bestaan. De raad voor deontologie was een tweetalig orgaan, en zeker de helft van de
ingediende klachten betrof Franstalige media of journalisten. De instroom bij de huidige
Raad voor de Journalistick is dus alvast groter dan voorheen. In Nederland heeft de Raad
voor de Journalistick lange tijd ongeveer 70 klachten per jaar binnengekregen, en de
laatste jaren is dat opgelopen tot ongeveer honderd. Rekening gehouden met de bevolkings-
aantallen — zestien miljoen Nederlanders tegen zes miljoen Vlamingen — zijn dat evenwaar-
dige aantallen. Toch hebben wij de indruk dat zeker nog niet iedereen de weg heeft
gevonden naar onze instelling, en kan er in de toekomst nog een grotere toevloed worden
verwacht. Hoewel het zeker niet enkel institutionele klagers zijn die de weg naar ons vonden,

zoals blijkt uit de hoedanigheid van wie bij ons klacht heeft ingediend.

Wie er klacht heeft ingediend, blijkt uit tabel 2. De meerderheid van 17 van de 28
nieuwe klachten werd ingediend door particulieren. Zeven klachten werden ingediend door
of namens een organisatie, en vier klachten kwamen uit de mediawereld zelf.

(Tahel 2: hoedanigheid van de klagers)

HOEDANIGHEID KLAGENDE PARTI) AANTAL

e particulier 17
* organisatie 7
* journalist of mediaorganisatie 4

journalist of
mediaorganisatie
14%

particulier
organisatie 61%

25%




In 2003 en 2004 bedroeg het aantal klachten dat van particulieren afkomstig was,
ongeveer de helft van het totaal. In 2005 was het bijna twee derde. Dit is een positieve
ontwikkeling omdat er uit afgeleid mag worden dat de Raad voor de Journalistiek stilaan
bekend geraake bij een ruimer publick. Hoewel er zeker nog inspanningen moeten geleverd
worden voor een betere bekendmaking van onze activiteiten, is het zeker niet zo dat enkel
bedrijven, officiéle instanties of mediamensen zelf de weg naar ons vinden. Voorts is het
belangrijk te signaleren dat drie van de vier dossiers die door media of door journalisten zijn
ingediend geen eigenlijke klachten zijn, maar veeleer vragen naar een specifiek aspect van de
beroepsethiek. Ze worden door de Raad wel volgens de klachtenprocedure behandeld en
worden in dit overzicht daarom als klacht gerangschikt. De felle concurrentie die tussen de
media bestaat, heeft niet tot klachten geleid van beroepsmensen tegen elkaar.

Het aantal verweerders lag in 2005 even hoog als het aantal klachten. Dit betekent dat elke
klacht slechts op één medium betrekking had. Het is wel zo dat veel klagers zich tegelijk
richten tegen een journalist en tegen de mediaorganisatie — de krant of de omroep — of de
hoofdredacteur ervan. Ook in een dergelijk geval wordt de verwerende partij als één enkele
gerekend, omdat de mediaorganisatie als een geheel wordt aangezien.

In onderstaande tabel 3 hebben we de klachten ingedeeld volgens het medium waartegen
ze gericht zijn.

(Tabel 3: hoedanigheid van de verweerders)

HOEDANIGHEID VERWERENDE PARTI) AANTAL

* dagblad 14
* weekblad/magazine 4
* televisie 8
° andere 2
Hoedanigheid verweerder
40
35
30
25
20
5 14
10 .
5 ) )
0
daghlad weekblad/magazine televisie andere
50 % 14% 29% 1%

Net zoals dat het geval was in 2003 en 2004, voeren de dagbladen de lijst aan. De meeste
klachten (14) betreffen een publicatie in een dagblad, of de handelwijze van een dagbladjour-
nalist. Daarna volgen de klachten tegen televisieprogramma’s of tegen televisiejournalisten
(8) en de klachten tegen artikelen in weekbladen en magazines of tegen medewerkers van
deze media (4). Ook hier is de verhouding min of meer dezelfde als de vorige jaren. De Raad
kreeg in 2005 geen klachten binnen in verband met een radioprogramma of over een
fotoagentschap. Wel hebben we twee klachten gerangschikt als ‘andere’. Het gaat om een

B RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



BB RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

vraag over de praktijken van een journalistenvereniging, en een andere over het niet
respecteren van een embargo, maar de eigenlijke verantwoordelijke hiervan is uiteindelijk
niet geidentificeerd.

Wie klacht indient bij de Raad voor de Journalistiek, voert aan dat het betrokken medium
of de journalist een of meerdere inbreuken heeft gepleegd op de journalistieke beroepsethiek.
Naar gelang van de aard van de beweerde schending, hebben wij de klachten ingedeeld
in zeven categorieén. We komen zo tot een totaal dat enigszins hoger ligt dan het aantal
klachten. Sommige klagers roepen meerdere inbreuken in, bijvoorbeeld zowel fouten in de
berichtgeving als een schending van hun privacy. Het resultaat van de indeling is verwerkt in

tabel 4.

(Tahal A aard d arnhtan)
(Tabel 4: aard van de klachten)

AARD VAN DE KLACHT AANTAL

* onzorgvuldige berichtgeving 20
° privacy

* belangenvermenging

* niet respecteren van afspraken
¢ geen wederwoord

¢ plagiaat

—_ = = = NN

¢ laster, eerroof, belediging

Ongeveer drie vierde van de klachten zijn ondergebracht in de — zeer ruime — categorie
van de omzorgvuldige berichtgeving. Deze klachten hebben te maken met feitelijke
fouten in een artikel of in een journalistieke bijdrage. Het kan dan gaan om onjuistheden
die vermeden hadden kunnen worden, en die veroorzaakt zijn door een slordige bronnen-
controle of door een gebrek aan hoor en wederhoor bij de nieuwsgaring. Ook klachten in
verband met bewust eenzijdige en tendentieuze berichtgeving zijn hier ondergebracht.
Van de 28 klachten die in 2005 zijn ingediend, hadden er 20 te maken met een beweerde
onzorgvuldige berichtgeving.

Er waren ook vier beweerde schendingen van de privacy. Deze klachten betreffen
doorgaans niet het artikel of de bijdrage op zich, maar wel het optreden van de journalist of
cameraploeg in de fase van de nieuwsgaring. Hoewel het aantal privacyklachten relatief
beperkt bleef, kunnen we er toch uit besluiten dat sommige mensen het moeilijk hebben met
wat ze ervaren als een agressieve benadering door de pers. In twee uitspraken die de Raad in
2005 heeft gedaan, is trouwens getracht om in dit verband duidelijke grenzen te trekken, en
heeft de Raad benadrukt dat de pers de privacy moet respecteren (zie in het overzicht van de

beslissingen: Rvd] 2005-02 en Rvd] 2005-07).

Het ziet er overigens naar uit dat een gebrek aan respect voor het privé-leven een voorwerp
van kritiek zal blijven. Naar aanleiding van de relatie van een minister met een journaliste
van de openbare omroep ontstond hierover in 2005 een hevige polemiek in de media.
Toch kwam het in deze zaak niet tot een klacht bij de Raad voor de Journalistick. Maar in
januari 2006 alleen al werden bij de Raad twee nieuwe privacyklachten ingediend, wat er op
wijst dat het thema blijvend aan de orde zal staan. Als het zo is dat hier geprobeerd wordt
om grenzen te verleggen, zoals sommigen betogen, dan zal het aan de Raad toekomen om
hier nauwgezet op toe te zien en kwalijke ontwikkelingen een halt toe te roepen.

10



Twee dossiers hadden betrekking op een mogelijke belangenvermenging. Het ging niet
om eigenlijke klachten, maar om vragen die uit de mediasector zelf kwamen. Beide
vragen leidden tot een advies van de Raad voor de Journalistiek (zie in het overzicht van de

beslissingen: Rvd] 2005-03 en Rvd] 2005-05).

Voorts was er telkens één klacht over een beweerd gebrek aan wederwoord, over het niet
respecteren van de afspraken die tussen journalist en klager waren gemaakt, over plagiaat
en over laster en/of belediging.

In totaal werden in 2005 twintig dossiers afgesloten. Dat is minder dan het jaar voordien,
toen er 32 zaken konden worden afgehandeld. Een eenduidige verklaring is hiervoor niet te
geven. Wel heeft het feit meegespeeld dat enkele complexere dossiers wat meer tijd nodig
hadden om tot een resultaat te komen. Voorts speelt ook het toeval mee, want alleen al in de
eerste maand na 2005, in januari 2006 dus, werden opnieuw zes dossiers afgesloten. Het ziet
er dus niet naar uit dat de Raad een grote achterstand oploopt. De uitstroom van zaken
houdt min of meer gelijke tred met de instroom.

Van de twintig afgesloten dossiers dateerde er nog één uit het jaar 2003, en hier was dus
wel sprake van grote vertraging. Acht afgeronde klachtendossiers waren in 2004 ingediend,
en elf in 2005.

Gemiddeld heeft het 107 werkdagen geduurd voor een dossier wordt afgesloten. De
gemiddelde duur ligt hoger dan in 2004, toen hij 92 werkdagen bedroeg. Maar het resultaat
van 2005 wordt ongunstig beinvloed door het ene dossier dat nog in 2003 was ingeleid en
waar er zeer lang is gewacht op een minnelijke regeling, die er uiteindelijk niet gekomen is.
Als er met dit ene dossier geen rekening zou worden gehouden, zou de gemiddelde duur nog
86 dagen bedragen, iets korter dan in 2004 dus. Hoe dan ook, de meeste klachten konden
wel degelijk worden afgehandeld binnen een termijn van zes maanden.

Een minderheid van de klachten leidt uiteindelijk tot een beslissing van de Raad voor de
Journalistiek. De meeste kennen een andere afloop. Hoe de dossiers werden afgehandeld,
wordt samengevat in tabel 5.

Resultaat van de klachten in 2004

20
18
16
14
12

oN B o

minnelijke regeling  beslissing Rvd) onontvankelijk geen minnelijke  nog in behandeling
23% 16% 14% regeling 2% 45%

BB RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



B RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

(Tabel 5: resultaat van de klachten in 2005)

AARD VAN DE KLACHT AANTAL

* minnelijke regeling 10
* beslissing Rvd] 7
* onontvankelijk 6
e geen minnelijke regeling 1
* nog in behandeling 19

Tien dossiers werden afgesloten na minnelijke regeling. De wijze waarop een minnelijke
regeling bereikt wordt, loopt uiteen van geval tot geval. In twee dossiers gaf de zaak
aanleiding tot excuses door de redactie, waarmee de klager genoegen kon nemen. Twee
andere klagers gingen akkoord om niet op een uitspraak aan te dringen nadat de redactie
haar handelwijze had toegelicht. Eén klacht leidde tot een nieuw artikel in de krant, waarbij
de oorspronkelijke fout werd rechtgezet. In twee gevallen hebben de klager en de redactie na
de klacht onderling gesprekken aangeknoopt en de ombudsman laten weten dat de zaak
geregeld was. In drie dossiers ten slotte heeft de klager, ondanks verschillende herinnerings-
brieven, niets meer van zich laten horen.

Er was ook één dossier dat betrekking had op de VRT, en waarin geen minnelijke regeling
werd bereikt. Omdat de Raad voor de Journalistick in 2005 nog niet bevoegd was om een
uitspraak te doen over klachten tegen de VRT, diende de zaak hiermee te worden afgesloten.
Nu de Geschillenraad vervangen werd door een kamer van de nieuwe Vlaamse Regulator
voor de Media (zie hiervoor onder 1), ligt de weg open voor een volwaardige deelname van
de openbare omroep aan onze Raad, zodat er in de toekomst wel een beslissing kan genomen
worden over een dergelijk geschil.

De Raad voor de Journalistick nam in 2005 ook zeven beslissingen, één minder dan
in 2004. De integrale tekst van de beslissingen is opgenomen in dit jaarverslag. Twee
beslissingen betreffen een advies over bepaalde aspecten van de beroepsethiek naar aanleiding
van een concreet voorval. In de vijf andere beslissingen gaf de Raad een beoordeling na een
klacht. In niet minder dan vier van de vijf zaken werd de klacht gegrond bevonden. De Raad
heeft ook geregeld van zijn uitspraak gebruik gemaakt om te herinneren aan belangrijke
beroepsethische principes.

Zes klachten werden onontvankelijk verklaard. In drie gevallen werd de klacht te laat
ingediend. Het werkingsreglement bepaalt dat een klacht wordt ingediend uiterlijk dertig
kalenderdagen vanaf het tijdstip van publicatie of uitzending of van de betwiste handelwij-
ze, en de drie klachten kwamen ruimschoots na deze termijn binnen. Eén zaak behoorde niet
tot de bevoegdheid van de Raad, omdat de klagers een inbreuk op de onpartijdigheid van de
openbare omroep aanvoerden. Bij nog een andere klacht kon de klager geen persoonlijk
belang inroepen, wat eveneens een ontvankelijkheidsvereiste is. De zesde klacht ten slotte
had betrekking op een Nederlands medium, en werd door de ombudsman doorgestuurd
naar de Nederlandse Raad voor de Journalistiek.

Op 31 december 2005 waren er nog 19 klachtendossiers in behandeling. Tiwee dossiers
dateren nog van 2004, de overige 17 dossiers zijn opgestart in de loop van 2005.

12



4. Andere activiteiten

De voltallige Raad voor de Journalistiek is negen maal bijeengekomen in 2005. Op elke
bijeenkomst wordt een stand van zaken van de lopende dossiers opgemaakt en, wanneer
een rapporteringscommissie een ontwerpbeslissing heeft opgesteld, wordt ze besproken,
eventueel geamendeerd en goedgekeurd. Ook de journalistieke actualiteit komt geregeld aan
de orde op de bijeenkomsten van de Raad.

Op 7 maart 2005 heeft de Kamer van Volksvertegenwoordigers unaniem de wet op het
journalisticke bronnengeheim goedgekeurd. Hiermee worden uiteindelijk, na jarenlange
conflicten met het gerecht, de journalistiecke bronnen beschermd. De ontwikkeling is door
de Raad met aandacht gevolgd, en het is niet toevallig dat de eerste juridische commentaren
over het belang en de gevolgen van de wet werden geschreven door twee leden van de Raad
(zie: Brewaeys Eric, Informatiebronnen van journalisten, NJW, 542-551, en Ceuleers Jan, De
Jjournalistieke bronnen wettelijk beschermd, RW, 2005-2006, 48-52).

Samen met de VV] en Slachtofferhulp Vlaanderen is een folder opgesteld en verspreid met
tips over de berichtgeving over en de omgang met slachtoffers. De folder is nog een uitloper
van de Richtlijn over de omgang van de pers met slachtoffers, die de raad in 2003 heeft goed-
gekeurd. De folder is aan het journalistenkorps bezorgd via het maandblad De Journalist, dat
eveneens systematisch alle uitspraken van de Raad voor de Journalistick heeft gepubliceerd.

In het verlengde van de problematiek van de berichtgeving over slachtoffers, is een aanzet
gemaakt tot een regeling over het noemen van namen in de context van gerechtsverslagge-
ving. Nu bestaan er binnen de media interne afspraken over het al dan niet vrijgeven van
de volledige naam en andere identiteitsgegevens van verdachten, daders en slachtoffers.
Op vraag van de Raad is hierover een inventaris gemaakt. Die is een eerste maal besproken
op een bijeenkomst met vooral gerechtsjournalisten. Het is de bedoeling om na te gaan of er
met de werkgroep een consensus kan gevonden worden over het noemen van namen.
Dit voorstel zal dan overgemaakt worden aan de Raad voor de Journalistiek.

Veel tijd is ook besteed aan het voorbereiden en opstellen van een ontwerprichtlijn over
financiéle journalistiek. De concrete aanleiding waren twee Europese Richtlijnen over
beleggingsaanbevelingen (2003/6/EG en 2003/125/EG). De Europese Commissie heeft
ruimte gelaten voor zelfregulering in deze materie, zodat journalisten niet onder het
rechtstreekse toezicht zouden worden gebracht van de financiéle autoriteiten. De Raad voor
de Journalistick heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen alle aspecten van de
financiéle journalistick onder de aandacht te brengen, ook deze met betrekking tot het
misbruik van voorkennis en de marktmanipulatie. Over de tekst van de ontwerprichtlijn is
overlegd met de Commissie voor Bank-, Financie- en Assurantiewezen. De financiéle
richdijn zal in 2006 bekend worden gemaakt, na de publicatie van een koninklijk besluit dat
in zelfregulering voor journalisten zal voorzien.

Op internationaal vlak ten slotte zijn er geregeld contacten geweest met het netwerk
van Europese persraden, de Alliance of Independent Press Councils of Europe (Aipce), of met
individuele collega’s van andere Europese persraden. De ombudsman heeft van 28 septem-
ber tot 1 oktober 2005 deelgenomen aan de zevende jaarlijkse ontmoeting van de Aipce in
Luxemburg. De ontmoeting vond plaats in het Groothertogdom naar aanleiding van de
vijfentwintigste verjaardag van de Luxemburgse persraad, en werd bijgewoond door deelne-
mers uit 26 verschillende landen, die een twintigtal persraden vertegenwoordigden en ook

13

By RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



Y RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

enkele persraden in wording. Zeker in Oost-Europa wint de overtuiging veld dat zelfregule-
ring de beste manier is om persvrijheid en verantwoordelijke media te verzoenen. Op vraag
van de organisatoren heeft de ombudsman een voorstelling gegeven van de samenstelling en
werking van de Vlaamse Raad voor de Journalistiek. Ons organisatiemodel werd vergeleken
met dat van andere persraden. Hoewel de manier van werken en de samenstelling aangepast
zijn aan de nationale tradities en dus verschillen van land tot land, is er toch een grote over-
eenstemming vastgesteld over de inhoud en het belang van de journalisticke beroepsethiek.

Flip Voets

Ombudsman en secretaris-generaal

14



peet 2 | BESLISSINGEN 2005

® 2005-01

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de klacht van G. tegen
VIM en Lili Vandenberk, journaliste - 13 januari 2005

Met een brief van 10 april 2004 dient mevrouw G. klacht in tegen VIM en journaliste
Lili Vandenberk naar aanleiding van een uitzending van het magazine Telefacts op 5 april
2004. De redactieverantwoordelijke van VIM en de journaliste antwoorden met een mail
van 12 mei 2004, waarvan de inhoud door de ombudsman van de Raad voor de Journalistiek
aan klaagster wordt meegedeeld. Klaagster reageert met een brief van 11 juni 2004.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op
29 oktober 2004. Klaagster is in persoon verschenen. Ook journaliste Lili Vandenberk is in
persoon verschenen. Zij werd vergezeld door Marc Dupain, redactiesecretaris bij VI'M.
Beide partijen hebben mondeling hun visie op de zaak toegelicht.

DE FEITEN

In augustus 2001 is mevrouw G. in haar woning het slachtoffer van een brutale verkrach-
ting. Op vrijdagochtend 2 april 2004 wordt zij telefonisch gecontacteerd, eerst door de
dienst slachtofferhulp, en daarna door journaliste Lili Vandenberk, met de vraag of zij bereid
is over haar ervaring te getuigen in het magazine Telefacts. Er wordt een afspraak gemaakt
voor diezelfde middag om 15 uur. De journaliste, vergezeld door een cameraploeg, begeeft
zich dan naar de woning van G. en heeft er met haar een lang interview. Er worden ook
sfeerbeelden opgenomen met mevrouw G., zowel in haar woning als in de omgeving. Rond
18 uur wordt de opname beéindigd en vertrekken de ploeg en de journaliste.

Er is daarna nog telefonisch contact tussen G. en de journaliste, zowel op de avond van de
opname, als op zaterdagmiddag 3 april en op maandagavond 5 april, maar over de inhoud
van deze telefoongesprekken is er tussen de partijen geen eensgezindheid. Op 5 april 2004
wordt het programma uitgezonden, met daarin een lange getuigenis van G. over de feiten die
ze heeft meegemaakt. G. wordt daarbij in beeld gebracht maar niet met naam genoemd.

DE STANDPUNTEN VAN PARTHEN

Mevrouw G. betoogt dat ze op vrijdagochtend 2 april 2004 door de dienst slachtofferont-
haal gebeld wordt met de vraag of ze bereid is te getuigen in een televisieprogramma. Nadat
ze haar telefoonnummer doorgegeven heeft aan de dienst slachtofferonthaal, wordt ze kort
nadien opgebeld door journaliste Lili Vandenberk. G. gaat akkoord met een gesprek, op
voorwaarde dat het programma wetenschappelijk onderbouwd is en vrij van sensatie.
Er wordt een afspraak gemaakt voor dezelfde dag om 15 uur. Op het afgesproken tijdstip
melden de journaliste en een cameraploeg zich bij haar aan. Volgens G ontwikkelt er zich
dan een gesprek met de journaliste, terwijl de cameraploeg zich nog aan het opstellen is. G.
stelt dat ze aanvankelijk niet doorhad dat de ploeg al aan het filmen was. Nadat ze ervan
overtuigd is dat de opname aan het lopen is, begint volgens G. het eigenlijke interview. Bij
het einde van het interview vraagt G. aan de journaliste nog overleg en ook mededeling van
haar coérdinaten. De journaliste zou aanvankelijk weigerachtig geweest zijn, maar brengt
uiteindelijk haar gegevens aan op een naamkaartje van de cameraman.

m RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



ES RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

Dezelfde avond ontmoet G. haar zoon, die haar waarschuwt voor mogelijke sensatie.
Klaagster overlegt ook met haar zuster, die zijn mening deelt. Om haar bezorgdheid te uiten,
telefoneert ze dezelfde avond nog met de journaliste, die haar geruststelt en verzekert dat het
een goede uitzending zal worden. Toch blijft de ongerustheid toenemen bij G., zodat ze op
zaterdagmiddag 3 april opnieuw belt met de journaliste. G. zegt dat ze toen geéist heeft dat
de beelden niet zouden uitgezonden worden. Volgens G. mocht VIM het interview ook niet
uitzenden, omdat zij hiervoor geen schriftelijke toestemming gegeven had. De journaliste
heeft haar volgens G. gevraagd om haar beslissing tot maandagavond uit te stellen, maar zij
weigerde dat resoluut. Na het telefoontje was G. naar eigen zeggen opgelucht. Ze was ervan
overtuigd dat het programma niet zou uitgezonden worden.

Op maandagavond stelt G. vast dat het onderwerp toch wordt aangekondigd voor de
uitzending van Telefacts. Op hetzelfde ogenblik, zegt ze, wordt ze gebeld door de journalis-
te die haar meedeelt dat er besloten is om het interview toch te gebruiken. Kort nadien ziet

ze een gemonteerde samenvatting van haar interview in de uitzending van Telefacts.

Journaliste Lili Vandenberk bevestigt dat ze in contact is gekomen met G. via de dienst
slachtofferonthaal. G. was volgens haar meteen bereid om met het programma mee te
werken. Volgens de journaliste heeft er eerst rechtstaand een voorgesprek plaatsgevonden,
waarna de cameraploeg vroeg om te gaan zitten en de opname van start ging. G. praatte
daarbij honderduit over haar ervaring. De journaliste zegt dat ze aan G. heeft voorgesteld
om nadien betrokken te blijven bij de montage. Afgesproken werd dat dit telefonisch zou
gebeuren omdat G. geen tijd had om naar de montage te komen en omdat ze ook niet

beschikt over een emailverbinding.

Volgens de journaliste heeft G. haar bij het eerste telefoongesprek, op de avond van het
interview dus, meegedeeld dat ze een goed gevoel had overgehouden aan haar getuigenis.
Er is dan op zaterdagmiddag opnieuw telefonisch contact geweest, maar de journaliste
ontkent formeel dat G een veto zou gesteld hebben tegen de uitzending van het gesprek.
Klaagster stond er alleen op dat haar naam niet zou genoemd worden en dat zij niet in haar
leefomgeving zou worden gesitueerd. Afgesproken werd dat er nadien nog eens gebeld zou
worden tussen G. en de journaliste. De journaliste heeft na de bewuste zaterdagmiddag niets
meer van G. gehoord, zodat ze zelf besloot om haar kort voor het programma nog eens

op te bellen.

Redactiesecretaris Marc Dupain voert aan dat journaliste Lili Vandenberk veel ervaring
heeft in berichtgeving over delicate materies en bekend staat om haar zeer kiese benadering

van de slachtoffers.

BESLISSING

Klaagster verwijt VIM en de journaliste in de eerste plaats het interview te hebben
uitgezonden, ondanks het veto dat zij zou hebben uitgesproken in haar telefoontje van
zaterdagmiddag 3 april 2004. Bovendien neemt ze het de reportagemakers kwalijk dat zij in
de uitzending fragmenten hebben gebruike uit een vertrouwelijk gesprek voorafgaand aan de

opnames.

Het is duidelijk dat een journalist bij het gebruik van getuigenissen over persoonlijke en
intieme gebeurtenissen een bijzondere zorgvuldigheid aan de dag dient te leggen. Er zijn
geen aanwijzingen dat dit hier niet is gebeurd.



Het staat vast dat de journaliste en haar cameraploeg op vrijdagmiddag 2 april 2004
drie uur lang bij klaagster zijn geweest. Er zijn zowel in haar woning als ook buiten
opnames gemaakt. Uit de reportage blijkt niet dat de journaliste gebruik heeft gemaakt van
fragmenten uit het zogenaamde voorgesprek met klaagster. Het is integendeel duidelijk dat
klaagster haar uitspraken voor de camera heeft gedaan. Er is wel zorg voor gedragen dat
klaagster niet met naam wordt genoemd en dat haar woonomgeving niet herkenbaar is
gefilmd. De Raad voor de Journalistick is daarom van oordeel dat de journaliste geen
misbruik heeft gemaake van passages uit een zogenaamd vertrouwelijk voorgesprek.

Over de inhoud van het telefoongesprek van zaterdagmiddag 3 april 2004 lopen de versies
uiteen. Vast staat dat klaagster niet de toezegging heeft verkregen dat haar aandeel uit de
uitzending zou weggelaten worden en dat zij hiertoe geen andere initiatieven meer heeft
genomen. Zelfs indien klaagster in dat telefoontje verbod zou hebben opgelegd om het
interview uit te zenden, dan nog moet worden vastgesteld dat klaagster nadien geen enkele
bijkomende stap heeft gezet om haar houding te bevestigen en ook te bewijzen, bijvoorbeeld
met cen mail of een telefoon aan omroepverantwoordelijken, terwijl het wel vaststaat dat ze
over de zaak contact heeft gehad met de dienst slachtofferhulp en ze naar eigen zeggen ook
een advocaat heeft, die haar daarbij hadden kunnen bijstaan. Het is niet zo dat, zoals
klaagster betoogt, een schriftelijke toestemming vereist is om een interview te kunnen
uitzenden. Wie aan een interview meewerkt, is het er in principe mee eens dat dit ook
uitgezonden wordt. Indien er nadien ernstige redenen zijn om het interview in te houden,
moet de journalist hiermee rekening houden, zeker als het zoals in dit geval gaat om intieme
getuigenissen. Maar dan is het wel aan degene die op zijn medewerking terugkomt om te
bewijzen dat die vraag is gesteld en op welke gronden ze gesteund is. Klaagster toont niet aan
dat zij zich heeft verzet tegen de uitzending van het interview dat zij heeft toegestaan.

De klacht is ongegrond.

2005-02

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de klacht van Christiane T.
tegen Serge Vanhellemont, journalist, en Dag Allemaal - 10 maart 2005

Met een brief van 29 juli 2004 dient Christiane T. klacht in naar aanleiding van twee
artikelen van Serge Vanhellemont in Dag Allemaal. Het eerste artikel verscheen op 13 juli
2004 onder de titel ‘Het waren de ellendigste jaren van mijn leven’, het tweede op 27 juli
2004 onder de titel ‘Als Conny zo gefrustreerd blijft, eindigt ze nog in de psychiatrie’.
De hoofdredacteur en Serge Vanhellemont reageren met een gezamenlijke brief op de klacht,
waarop klaagster repliceert met een brief. De journalist antwoordt een tweede keer per brief,
die op de Raad voor de Journalistiek is ontvangen op 22 oktober 2004.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op
18 februari 2005. Christiane T. is in persoon verschenen. Ook Ilse Beyers, hoofdredacteur
van Dag Allemaal, en journalist Serge Vanhellemont zijn in persoon verschenen. Beide
partijen hebben mondeling hun visie op de zaak toegelicht. De partijen zijn ook kort met

elkaar geconfronteerd.

B8] RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



Y RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

Na afloop van de hoorzitting is door de redactie van Dag Allemaal nog een kopie van een
artikel doorgefaxt naar het secretariaat van de Raad voor de Journalistiek.

DE FEITEN

In de eerste dagen van juli 2004 heeft Serge Vanhellemont, journalist van Dag Allemaal,
klaagster verschillende keren gebeld met de vraag of ze bereid was om mee te werken aan een
reportagerecks naar aanleiding van 15 jaar ‘Tien om te Zien. Klaagster is daarin destijds
opgetreden onder de naam Conny Fabry. Op 13 juli 2004 verschijnt in Dag Allemaal een
artikel over de carriere en het vroegere huwelijk van klaagster, dat voor het grootste deel
bestaat uit een interview met haar. Twee weken later publiceert Dag Allemaal een interview
met de gewezen echtgenoot van klaagster die destijds samen met haar een zangduo vormde.
In het interview doet hij ‘voor het eerst het volledige relaas van zijn mislukte huwelijk’, zoals
het in de inleiding van het artikel luidt.

DE STANDPUNTEN VAN PARTHEN

Christiane T. zegt dat de journalist haar begin juli 2004 verschillende keren heeft gebeld
op haar privé-nummer en op haar GSM. Klaagster houdt vol dat zij de journalist kort te
woord heeft gestaan en dat zij hem duidelijk heeft gemaakt dat zij geen interview wenste.
Een eigenlijk interview is er volgens klaagster niet geweest. Zij heeft er ook nooit mee
ingestemd om voor publicatie een tekst door te lezen, aangezien er volgens haar geen
interview heeft plaatsgevonden.

Op 13 juli 2004 verschijnt in Dag Allemaal toch een interview met klaagster. Maar
volgens Christiane T. is dat interview vooral opgebouwd uit verklaringen die ze eerder in
diverse media heeft afgelegd. Het interview handelt grotendeels over het vroegere huwelijk
van klaagster met haar gewezen zangpartner.

Op 27 juli publiceert Dag Allemaal ook een interview met de gewezen echtgenoot van
klaagster. Het grootste deel van dit interview bestaat in zijn commentaar op hun vroegere
huwelijksleven. Klaagster neemt ook aanstoot aan dit tweede artikel, waarvan ze zegt niet op
voorhand op de hoogte te zijn gebracht. Ze ontkent ook dat haar dochter het artikel vooraf
zou hebben nagelezen.

Journalist Serge Vanhellemont zegt dat hij klaagster al geruime tijd kent en een vijftigtal
keren geinterviewd heeft. Hij heeft met haar een vertrouwensrelatie opgebouwd en er zijn
voordien tussen hen nooit problemen geweest. Vanhellemont bevestigt dat klaagster, toen hij
haar contacteerde voor een interview over ‘Tien om te zien, aanvankelijk weigerachtig
reageerde. Maar als gedreven journalist drong hij aan. Uiteindelijk is klaagster beginnen
vertellen en antwoordde ze op de vragen die hij stelde. Vanhellemont stelde klaagster ook
voor om de tekst van het interview voor publicatie nog door te nemen, maar daar ging zij
niet op in. Volgens Vanhellemont is het artikel zoals dat op 13 juli 2004 in Dag Allemaal
verschenen is, de neerslag van zijn interview met klaagster.

Het interview met de ex-echtgenoot van klaagster, verschenen in Dag Allemaal van twee
weken nadien, is door de betrokkene nagelezen en gecorrigeerd. Het is volgens de journalist
normaal dat het tweede interview vooral handelde over de relatie van de geinterviewde en
zijn ex-vrouw. Vanhellemont erkent dat hij de tekst ervan niet aan klaagster heeft voorgelegd

(=]



voor de publicatie ervan. Wel zou de ex-echtgenoot de tekst hebben laten nalezen door de
dochter van klaagster, en volgens Vanhellemont zijn er op haar verzoek nog enkele passages
uit weggelaten.

De hoofdredacteur zegt dat Dag Allemaal nu eenmaal veel belangstelling heeft voor het
privé-leven van beroemde persoonlijkheden. Het weekblad heeft klaagster voorgesteld om
het interview met haar voor publicatie na te lezen, wat ze geweigerd heeft. Nadien heeft
klaagster blijkbaar spijt gekregen van haar woorden. De hoofdredacteur wijst er ook op
dat klaagster na de indiening van haar klacht nog telefonisch contact heeft gehad met de
journalist en dat dit gesprek in een open en vriendschappelijke sfeer verliep.

BESLISSING

De klacht bevat twee elementen. Klaagster verwijt de journalist vooreerst dat hij een
interview heeft gepubliceerd zonder haar toestemming. Daarnaast is klaagster van oordeel
dat haar privacy geschonden is.

1. Partijen leggen tegenstrijdige verklaringen af over de inhoud van de telefonische
contacten die er begin juli 2004 zijn geweest tussen de journalist en klaagster. Toch blijkt uit
de tekst zelf van het gesprek met klaagster, zoals het in Dag Allemaal van 13 juli 2004 werd
gepubliceerd, dat klaagster niet gesteld was op een interview. Het vrij korte artikel bevat een
tiental verklaringen van klaagster waarin zij deze stelling bevestigt, zoals: ‘Met de showwereld
wil ik niets, maar dan ook niets meer te maken hebben. Vandaar dat ik ook geen zin heb om
te praten over de hel waar ik ben doorgegaan.’, ‘ledereen moet mij vergeten. Al is het maar
uit respect voor mij.’, ‘Tk ben een nieuw leven begonnen en voel me perfect gelukkig. Laat
me het daarbij houden.’, ‘Er zijn artiesten in overvloed die wél blij zouden zijn met wat
aandacht. Praat liever met hen.’, enzovoort. Uit voorgaande en nog andere verklaringen die
in Dag Allemaal zijn gepubliceerd, blijkt duidelijk dat klaagster niet bereid was tot een
interview over haar vroegere privé-leven. Het was dan ook verkeerd om de verklaringen van
klaagster toch als een interview voor te stellen. Hoogstens had de informatie die ze bevatten
door de journalist kunnen worden verwerkt in een eigen bijdrage. Nu heeft hij manifest
misbruik gemaakt van de weigerachtige verklaringen van klaagster, door ze als een interview
voor te stellen.

2. Klaagster heeft lange tijd als vedette zelf de publiciteit opgezocht. Het feit dat zij samen
met haar toenmalige echtgenoot optrad, brengt met zich mee dat er ook veel aandacht ging
naar de relatie tussen beiden. Klaagster heeft tot in 2003 nog een taverne uitgebaat onder
haar artiestennaam. Zij kan daarom niet eisen dat de media van de ene dag op de andere geen
belangstelling meer opbrengen voor haar persoon en haar vroegere carriere. Wel mag zij
verwachten dat de media rekening houden met haar wens om zelf niet meer met een
interview naar buiten te komen.

3. Het tweede artikel, dat in Dag Allemaal is verschenen op 27 juli 2004, bestaat vooral
uit een lang interview met de ex-echtgenoot van klaagster. Het interview wordt voorgesteld
als een reactie op het eerdere zogenaamde interview dat de journalist met klaagster heeft
gehad. Het interview met de gewezen echtgenoot werd door de journalist voornamelijk
toegespitst op de persoon en het echtelijke leven van klaagster. Klaagster had echter in het
telefoongesprek dat ze voordien met de journalist heeft gevoerd, duidelijk gemaakt dat zij
niet wenste dat nog over haar vroegere huwelijk gesproken werd. Daarom moest het voor de

—
©w

BY RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



journalist duidelijk zijn dat hij zich terughoudend moest opstellen, wat hij niet deed. Het
feit dat de ex-echtgenoot van klaagster de tekst vooraf zou hebben laten inzien door de
dochter van klaagster, zoals de journalist voorhoudt, maakt die tekortkoming niet goed.

Deze redenen, samen gelezen, doen besluiten:
De klacht is gegrond in haar beide elementen.

BY RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

® 2005-03

Advies van de Raad voor de Journalistiek over de vraag van de heer
Dominique Deckmyn, journalist met betrekking tot de vereniging
Belgian-Journalist on Information Technology, kortweg B-JIT - 12 mei 2005

Op 15 maart 2005 vraagt Dominique Deckmyn, journalist, aan de Raad voor de
Journalistick om een advies te geven in verband met de activiteiten van de vereniging B-JI'T.
De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft daarop contact opgenomen met de
voorzitter van B-JIT, die voorgesteld heeft om de werking van zijn organisatie toe te lichten.

De zaak is op 18 april 2005 behandeld tijdens een hoorzitting van een rapporteringscom-
missie van de Raad voor de Journalistiek. Op die bijeenkomst verscheen Marcel Wilmet,

voorzitter van B-JIT.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een voorstel van advies
opgesteld, dat door de Raad voor de Journalistick is besproken en goedgekeurd op 12 mei
2005.

DE STANDPUNTEN VAN PARTUEN

Dominique Deckmyn benadrukt dat hij geen klacht wil indienen tegen B-JIT, maar dat
hij een advies vraagt aan de Raad voor de Journalistick. Zijn vraag is: is het beroepsethisch
aanvaardbaar dat een journalistenvereniging geld ophaalt, via sponsoring van evenementen,
bij bedrijven waarover de leden-journalisten schrijven? En, als dit kan, moeten er dan

bepaalde randvoorwaarden vervuld zijn?

Marcel Wilmet betoogt dat B-JIT een feitelijke vereniging is van journalisten die
berichten over de IT-sector. B-JIT is ontstaan in de tweede helft van de jaren ’80 met de
bedoeling om tot een betere samenwerking te komen tussen de sector en de media. B-JIT
organiseert vooral drie activiteiten: de uitgave van een handboek, waarin gegevens over
bedrijven en hun contactpersonen en over media en journalisten vermeld staan, het houden
van een jaarlijkse cockeail, waarop vertegenwoordigers van de bedrijven en journalisten
uitgenodigd worden, en de uitreiking van een prijs voor studenten. Deze activiteiten worden
gesponsord door het bedrijfsleven. Het sponsorgeld wordt ingezameld door een aparte
vennootschap, waarvan geen journalisten deel uitmaken, en die in opdracht van de

vereniging de contacten legt met de bedrijven.

20



ADVIES

Er bestaat principieel geen bezwaar tegen dat de activiteiten van een journalistenvereniging
worden gefinancierd door sponsor- en/of reclamegeld, op voorwaarde dat de journalistieke
en redactionele onafhankelijkheid gewaarborgd blijft. Een journalist draagt er immers zorg
voor dat hij zijn vak nooit verwart met dat van reclameman of propagandist en dat hij geen
enkele rechtstreckse of onrechtstreekse instructie in ontvangst neemt van adverteerders
(Artikel 9 van de Verklaring der plichten en rechten van de journalist, aanvaard te Miinchen
op 24 en 25 november 1971).

Het verdient daarom aanbeveling dat de beroepsactiviteit van journalisten, al dan niet in
verenigings- of samenwerkingsverband, structureel gescheiden wordt gehouden van het
opsporen en ophalen van de fondsen, bestemd voor de financiering van professionele en
extraprofessionele initiatieven.

In het concrete geval van B-JIT wordt het sponsorgeld ingezameld door een derde. Op die
manier wordt het risico ondervangen dat er druk wordt uitgeoefend op journalisten.

m 2005-04

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de klacht van Sylvain
Brachfeld tegen Louis Davids, verantwoordelijke uitgever en hoofdredacteur
van het Belgisch Israélitisch Weekblad - 23 juni 2005

Op 18 december 2004 dient Sylvain Brachfeld klacht in tegen Louis Davids, verantwoor-
delijke uitgever en hoofdredacteur van het Belgisch Israélitisch Weekblad, omdat het blad de
reactie van Brachfeld op een artikel in de uitgave van 22 oktober 2004 niet heeft
gepubliceerd. De ombudsman heeft contact opgenomen met Louis Davids, en heeft
hem gevraagd om te overwegen de reactie alsnog te publiceren. Louis Davids heeft de
ombudsman meegedeeld dat hij van oordeel is dat de reactie niet moet worden opgenomen.
Daarop heeft Sylvain Brachfeld nog een repliek bezorgd aan de ombudsman. Louis Davids
heeft laten weten dat hij bij zijn standpunt blijft. Beide partijen hebben ook enkele stukken
ter inzage bezorgd aan de Raad voor de Journalistiek.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld
op 12 mei 2005. Louis Davids is in persoon verschenen. Sylvain Brachfeld, die in het
buitenland woont, hield zich aan de telefoon ter beschikking voor eventuele toelichting.

DE FEITEN

Op 22 oktober 2004 verschijnt in het Belgisch Israélitisch Weekblad een kort ongetekend
artikel onder de titel ‘Onwaarheden over de collaboratie van de Antwerpse politie tijdens de
Tweede Wereldoorlog’. Het stuk komt neer op een aanval op klager, die met naam wordt
genoemd en over wie onder meer gezegd wordt dat hij ‘niet bepaald goede maatjes met de
joodse gemeenschap in de Scheldestad’ is en dat hij ‘misbruik gemaakt heeft van een artikel

B RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



BY RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

in het tijdschrift van de Auschwitzstichting om met leugens en halve waarheden het BIW,
de Antwerpse politie en gewezen burgemeester Delwaide aan te vallen’.

Op 2 december 2004 stuurt Sylvain Brachfeld een e-mail naar het Belgisch Israélitisch
Weekblad, met de vraag om een antwoordtekst op te nemen in het blad. Op 5 december
2004 stuurt Brachfeld ook een aangetekende brief met dezelfde inhoud naar het Belgisch
Israélitisch Weekblad. De brief is hem ongeopend terugbezorgd met de melding ‘geweigerd’.

In het nummer van 17 december 2004 publiceert het Belgisch Israélitisch Weekblad
opnieuw een kort ongetekend artikel over de zaak, ditmaal onder de kop ‘Een ontstemd
man’. In het stuk wordt betoogd dat Brachfeld ‘ontstemd’ is, worden de beschuldigingen
tegen hem herhaald en besluit de auteur: ‘het dreigement van Brachfeld een klacht in te
dienen tegen onze krant wegens laster en eerroof, indien wij zijn “recht op antwoord” niet
publiceren, leggen wij gewoon naast ons neer’.

DE STANDPUNTEN VAN PARTHEN

Sylvain Brachfeld voert aan dat in het stuk dat verscheen in het Belgisch Israélitisch
Weekblad van 22 oktober 2004 leugens en laster over hem staan. Hij handhaaft zijn mening
over de rol van de Antwerpse politie en het Antwerps stadsbestuur in de Tweede
Wereldoorlog, en betoogt dat zijn visie gebaseerd is op historisch onderzoek. Hij stelt boven-
dien dat hij zeer goede contacten heeft met leden van de Antwerpse joodse gemeenschap.
Daarom heeft hij het weekblad een reactie bezorgd, met het verzoek deze tekst als antwoord
te publiceren. Het weekblad heeft de tekst van Brachfeld niet opgenomen, maar heeft wel op
17 december 2004 een nieuw kort artikel gepubliceerd, waarin de beschuldigingen tegen
Brachfeld worden herhaald. Volgens Brachfeld is het Belgisch Israélitisch Weekblad daarmee

een tweede keer in de fout gegaan.

Louis Davids voert aan dat er geen redenen waren om de reactie van Brachfeld op te
nemen in zijn blad. Davids is van oordeel dat Brachfeld een verkeerde visie heeft over de
houding van het Antwerpse stadsbestuur tijdens de oorlog. Omdat Brachfeld die visie
opnieuw naar voren heeft gebracht in een tjdschrift, vond Davids het nodig hierover te
schrijven. Davids betoogt dat hij in zijn blad steeds verschillende strekkingen aan het woord
heeft gelaten. Hij biedt daarom aan om de antwoordtekst van Brachfeld alsnog op te nemen

in een volgend nummer.

BESLISSING

1. De Raad voor de Journalistiek neemt akte van het aanbod van Louis Davids om de reac-
tie van Sylvain Brachveld alsnog te publiceren. De reactie is ondertussen verschenen in het
Belgisch Israélitisch Weekblad van 27 mei 2005, samen met een inleiding en een nawoord.

2. Het aanbod om de reactie van Brachfeld te publiceren is laattijdig gebeurd. Het is er pas
gekomen zes maanden nadat de tekst van het antwoord was ingestuurd. Bovendien heeft het
Belgisch Israélitisch Weekblad ondertussen een tweede artikel gepubliceerd over Brachfeld,
die van zijn kant een klacht heeft ingediend bij de Raad voor de Journalistiek.

Het wederwoord is een rechtmatig uitvloeisel van de persvrijheid. Als betrokkene hierom
uitdrukkelijk verzoekt, kan het wederwoord enkel om ernstige redenen afgewezen worden
(Zie: Rvd], Van den Wijngaert t/ Het Laatste Niewws, 10 juli 2003).



De Raad voor de Journalistick is van oordeel dat er in deze zaak geen ernstige redenen
worden aangevoerd om het wederwoord van Brachfeld niet onmiddellijk te publiceren.

Daarom is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:
De klacht is gegrond.

m 2005-05

Advies van de Raad voor de Journalistiek over de vraag van de Viaamse
Vereniging van beroepsJournalisten VV] in verband met de nevenactiviteiten
van journalisten - 23 juni 2003

Met een brief van 27 april 2005 vraagt de heer Pol Deltour, nationaal secretaris van de
VV], advies naar aanleiding van de beroering die is ontstaan nadat VRT-journalist Siegfried
Bracke een debat heeft gemodereerd in opdracht van een politieke partij. De vraagstelling
luidt als volgt:

1. In hoeverre kunnen journalisten hun normale journalistieke werkzaamheden combine-
ren met het modereren van debatten, het afnemen van interviews of het geven van lezingen

voor derden?

2. In hoeverre kunnen meer bepaald politicke journalisten dit doen op vraag van een
politieke partij of anderszins ideologisch-politiek geprofileerde entiteit?

3. Hoe zit het met de vergoeding voor dit werk?
De Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 23 juni 2005.

ADVIES

Er zijn geen beroepsethische regels die beletten dat journalisten activiteiten zoals het
modereren van debatten, het afnemen van interviews of het geven van lezingen, al dan niet
vergoed, uitoefenen buiten het kader van hun gebruikelijke journalistieke opdracht.

Uit artikel 11 van de Code van journalisticke beginselen (‘De kranten en de journalisten
mogen aan geen enkele druk toegeven’) volgt wel als voorwaarde dat journalisten daarbij hun
onafhankelijkheid en die van hun redactie niet in het gedrang brengen.

Deze gedragsregel is niet beperkt tot politieke journalisten die dergelijke opdrachten
uitvoeren op vraag van politieke partijen of ideologisch-politiek geprofileerde entiteiten,
maar richt zich tot alle journalisten die andere terreinen van het maatschappelijke leven
verslaan, zoals economische journalisten in verhouding tot sociaal-economische belangen-

groepen en bedrijven, of sportjournalisten in verhouding tot sportclubs.
Elke redactie kan voor de toepassing van deze gedragsregel bijkomende afspraken en/of

regelingen uitwerken en ook werk- of opdrachtgevers kunnen met hun journalisten bijko-
mende en meer expliciete afspraken en/of regelingen over nevenactiviteiten uitwerken.

23

B RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



BY RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

B 2005-06

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de klacht van de Nationale
Geestelijke Raad van de Bahd’is van Belgié vzw tegen de heer Maarten
Rabaey, journalist (De Morgen) - 8 september 2005

Met een brief van 18 september 2003, ondertekend door vice-voorzitter prof. A.K. Samii
en secretaresse 1. ten Brink, dient de Nationale Geestelijke Raad van de Bah4’is van Belgig,
klacht in bij de Raad voor de Journalistick naar aanleiding van een artikel van Maarten
Rabacy, dat op 6 september 2003 is verschenen in De Morgen onder de titel ‘Duistere
krachten in het hoofd van Kelly’. De klagers hebben met een brief van dezelfde datum,
gericht aan de hoofdredacteur van De Morgen en in kopie bij hun klachtbrief gevoegd, hun

bezwaren tegen het artikel uiteengezet.

De ombudsman van de Raad heeft de journalist van de klacht op de hoogte gebracht en
die heeft zijn standpunt overgemaakt met een mail van 6 november 2003. Met een brief van
3 december 2003 laten klagers weten dat zij hun klacht willen handhaven.

Aangezien een minnelijke regeling niet mogelijk is, wordt het geschil ter beoordeling
voorgelegd aan de Raad voor de Journalistiek.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft de zaak behandeld op
13 mei 2004. Namens klagers verschenen professor A.K. Samii, mevrouw Brenda Abrar, en
de heren Guido Cooreman en Barney Leith. De journalist is in persoon verschenen. Op de
hoorzitting is overeengekomen dat de journalist bij wijze van rechtzetting een nieuw artikel
zou brengen over de Bah4’is. Dit akkoord is niet uitgevoerd en de rapporteringscommissie
heeft de journalist op 12 juli 2005 opnieuw gehoord.

DE FEITEN

Op 6 september 2003 verschijnt in De Morgen een artikel van Maarten Rabaey over de
achtergronden bij de zelfdoding van de Britse wetenschapper David Kelly. Kelly was de bron
van een omstreden BBC-reportage waarin betoogd werd dat de regering Blair het gevaar van
de massavernietigingswapens in Irak bewust had overdreven.

In het kwestieuze artikel wordt erop gewezen dat Kelly een aanhanger was van het
Bah#’i-geloof. De leiding van deze beweging zou de oorlog in Irak gunstig gezind zijn omdat
zij aanspraak maakt op heilige plaatsen in dat land. David Kelly zou onder druk zijn gezet
om mee de oorlog goed te keuren, wat hem voor een moreel dilemma plaatste dat uiteinde-
lijk leidde tot zijn zelfdoding. In het artikel worden enkele dissidente leden geciteerd die hun
beklag maken over de autoritaire en sektaire manier waarop de beweging wordt geleid.

DE STANDPUNTEN VAN PARTHEN

Klagers beweren dat het artikel feitelijke onjuistheden bevat. Zo wordt een getuige opge-
voerd als lid van de Bah4’fs, wat hij sinds jaren niet meer is. De Bah4’{-gemeenschap wordt
voorgesteld als een sekte. Die is weliswaar voorwerp van bespreking geweest in de parlemen-
taire commissie die in Belgié onderzoek heeft gevoerd naar de sekten, maar werd niet als
zodanig gekwalificeerd. De Bahd’{-leer is overigens een van de negen erkende religies in

24



Groot-Brittannié. Klagers verwijten de journalist vooral dat hij voor publicatie met hen geen
contact heeft opgenomen. Zij zijn van oordeel dat de goede naam van hun organisatie
geschaad is door het artikel, waarin een verband wordt gelegd tussen de zelfdoding van Kelly
en het Bah#’i-geloof. Uit het onderzoek, geleid door Lord Hutton, is geconcludeerd dat er
geen dergelijk verband is.

De journalist betoogt dat hij zorgvuldig te werk is gegaan. Hij heeft zijn artikel gebaseerd
op getuigen, die de thesis van het verband tussen de zelfdoding van Kelly en de Baha’fs naar
voor schuiven, en heeft ook de website van de Bah4’is geraadpleegd. Het is de taak van de
pers om alle pistes te onderzoeken die tot de zelfmoord van Kelly hebben geleid. Er bestaan
onathankelijke studies over de Bahd’fs, waarin gesproken wordt van fundamentalistische
stromingen in de beweging en die de Bahd'fs wel degelijk als een sekte beschouwen.
Dissidenten van de beweging hebben de scktaire praktijken ervan aangeklaagd. De journa-
list wijst er ook op dat zijn artikel handelt over de Britse tak van de Bahd’s, en niet de
Belgische. Hij voert aan dat het artikel is verschenen voor de publicatie van het rapport-
Hutton, en dat het een discussie weergeeft die ook in de pers werd gevoerd. Contact opne-
men met de Bahd’fs had volgens hem geen zin, omdat zij spreekverbod hadden gekregen.

BESLISSING

Her artikel van 6 september 2003 bevat zware verdachtmakingen aan het adres van de
Bahd'i-beweging. Zij zou Kelly onder druk hebben gezet, wat mede aanleiding zou zijn
geweest tot zijn zelfdoding. In het artikel worden zware verdachtmakingen geuit, die
hoofdzakelijk gebaseerd zijn op het standpunt van een enkele dissidente bron. Het ware dan
ook gepast geweest voor publicatie aan de woordvoerders van de beweging om hun reactie te
vragen (Zie: Rvd] 2003-07, Jolie t/ Het Laatste Niewws, 11 december 2003).

Na de publicatie van het artikel werd noch de vrijwel onmiddellijke reactie van klagers
door de journalist aangegrepen om wederwoord te verlenen op deze verdachtmakingen, noch
het een paar maanden later gepubliceerde Hutton-rapport, dat precies concludeerde dat er
geen verband was tussen de zelfdoding van Kelly en zijn geloofsovertuiging.

De Raad voor de Journalistick is van oordeel dat geen wederwoord werd verleend waar dit,
gelet op de ernst van de verdachtmakingen, aangewezen was.

De klacht is gegrond.

S RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

® 2005-07
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de klacht van Marc V.C. en
Bart V. tegen VIM en productiebuis 2B - 13 oktober 2005

Op 30 november 2004 dienen Marc V.C. en Bart V. klacht in tegen VIM en tegen het
productiehuis 2B naar aanleiding van een opname die op 18 oktober 2004 in de woning van
de overleden vader van Bart V. plaatsgevonden heeft. Namens VIM en 2B wordt op 26

25



EK jaarverslag 2005

QT
O

URNALIS

i
!

B ranovanoe o

januari 2005 schriftelijk geantwoord op de klacht. Klagers repliceren op 15 maart 2005.
VTM en 2B antwoorden nog eens op 7 juni 2005. Beide partijen hebben ook stukken ter
inzage bezorgd aan de Raad voor de Journalistiek.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistick heeft de zaak behandeld op
30 juni 2005. Klager Marc V.C. is in persoon verschenen. Hij legde op de bijeenkomst
een volmacht voor namens tweede klager en een tweede volmacht namens de moeder van
tweede klager. Voor VIM en 2B verscheen Marc Dupain, redactiesecretaris. Op voorstel van
de omroep is urgentiearts L.V. als getuige gehoord.

DE FEITEN

Op 15 oktober 2004 belt mevrouw V., moeder van tweede klager, de dienst 100 met het
verzoek om bij haar thuis een dringende interventie te verrichten omdat haar echtgenoot in
stervensnood verkeert. Kort daarop biedt zich aan de woning een MUG-interventieploeg aan
van het stedelijk ziekenhuis van Aalst. Het MUG-team is vergezeld door een reporter en een
cameraman, die in opdracht van het productichuis 2B werken. Bij het betreden van de
woning zegt de urgenticarts hierover aan de broer van tweede klager, die zich in de woning
bevindt: ‘Dit is geen pers. Deze mensen maken opnames over het werk van urgentieartsen.’
Voorts deelt de urgentiearts aan de bewoners mee dat de opnames niet zullen uitgezonden
worden zonder hun uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming. De urgentiearts begeeft zich
dan naar de slaapkamer boven, waar zich de heer V., vader van tweede klager, bewusteloos in
bed bevindt. Ook de huisarts is daarbij aanwezig. De urgentiearts onderneemt een reanima-
tiepoging. Na twintig minuten wordt de reanimatie stopgezet en wordt de patiént overleden
verklaard. Daarop begeeft de urgentiearts zich naar beneden, waar hij een overlijdensakte
opstelt en de formaliteiten bij overlijden bespreeckt met de weduwe en haar zoon, broer van
tweede klager. De arts deelt hen voorts mee dat er nog telefonisch contact zal opgenomen
worden met de familie om toestemming te vragen tot uitzending van de beelden die de
cameraploeg over de interventie heeft gemaakt.

Na de opname heeft de eerste klager, die de vriend is van de oudste zoon van de overlede-
ne, contact opgenomen met de omroep VIM om te protesteren tegen de opname. Hij heeft
ook gevraagd om een kopie van de beelden te krijgen. Dit wordt door VIM eerst toegezegd
in een mail van 22 oktober 2004, maar nadien geweigerd in een brief van 1 december 2004.

Het staat wel vast dat de omroep geen gebruik heeft gemaakt van de beelden, die dus nooit

zijn uitgezonden.

DE STANDPUNTEN VAN PARTHEN

Klagers betogen dat de jongste zoon van de overledene, die de deur opende toen de MUG-
ploeg op 15 oktober 2004 aanbelde, zich verzette tegen de aanwezigheid van de cameraploeg.
Dit verzet werd echter genegeerd en volgens klagers is de ploeg de urgenticarts tot aan de
slaapkamer gevolgd en heeft ze er beelden genomen van de reanimatiepoging en van het
overlijden van de vader, alsook van de andere aanwezigen. De cameraploeg heeft zich niet
bekend gemaakt tegenover de bewoners en is vertrokken zonder achterlaten van gegevens.
Klagers verwijten de omroep ook dat ze hen nadien de beelden niet hebben overgemaakt.

N
[=p]



Klagers betogen dat het privé-leven van de overledene en van zijn familie op een grove
manier geschonden is. Volgens klagers hebben de urgentiearts en de televisieploeg verschil-
lende inbreuken gepleegd, onder meer op de wetgeving over de privacy, op het auteursrecht
en het portretrecht en op de rechten van de patiént. Ook de procureur des Konings, die ken-
nis had van de opnames, is volgens klagers in de fout gegaan. De klagers menen daarom dat
de omroep en het productichuis verscheidene inbreuken op de journalistieke beroepsethiek

hebben gepleegd.

Namens VIM en het productichuis 2B betoogt redactiesecretaris Marc Dupain in de
eerste plaats dat de klacht laattijdig is, omdat ze meer dan 30 dagen na de feiten is ingediend.
Voorts voert hij aan dat klagers geen persoonlijk belang hebben bij de klacht, omdar ze niet
in de woning aanwezig waren.

Hij betwist ook de voorstelling van de feiten zoals die door klagers wordt gegeven. Volgens
VTM en 2B was er wel degelijk toestemming, omdat de bewoners zich niet hebben verzet
tegen het bezoek van de cameraploeg na de uitleg die de urgentiearts hen gegeven had. De
cameraploeg heeft zich tijdens het hele gebeuren uiterst discreet opgesteld. De aanwezige
familieleden en de huisarts hebben achteraf ook nooit geprotesteerd. Enkel de tweede klager
heeft dat gedaan, en hij heeft de omroepverantwoordelijken daarbij verbod opgelegd om
rechtstreeks contact op te nemen met de echtgenote van de overledene.

VTM en 2B houden voor dat de beelden ondertussen vernietigd zijn en nooit in een
uitzending werden gebruikt. Er is dus gevolg gegeven aan de vraag van klagers om de
beelden niet uit te zenden. Overigens heeft het productiehuis in opdracht van de omroep
talrijke andere reportages in gelijkaardige omstandigheden gemaakt, en daarover zijn er nooit
problemen geweest. Daar de beelden ondertussen vernietigd zijn kunnen ze niet aan klagers
worden bezorgd.

VTM en 2B voeren aan dat de opname bij de vader van tweede klager kadert in een recks
over het werk van spoedartsen. De omroep is bij de voorbereiding zorgvuldig te werk gegaan,
en heeft vooraf duidelijke afspraken gemaakt en vastgelegd in een protocol, dat is opgesteld
in overleg met de spoedartsen en de ziekenhuisdirectie, met de politie en de brandweer, en
met het parket. Hierbij heeft de opnameploeg zich verschillende beperkingen opgelegd,
die erop neerkomen dat de opname en uitzending enkel tot stand komen in volledige
samenspraak met alle betrokkenen: spoedartsen en familieleden.

VIM en 2B wijzen er ten slotte op dat de beelden ook gebruike worden door de
spoedartsen en de MUG-ploegen om hun werk te evalueren en bij te sturen, zodat ze ook
een didactische waarde hebben.

Na de hoorzitting deelt redactiesecretaris Marc Dupain aan de Raad voor de Journalistick
mee dat de programmamakers na het incident bij de heer V. hun manier van optreden
hebben aangepast. Voortaan blijft, bij een interventie in een privé-woning, de cameraploeg
eerst buiten wachten. Iemand van de ploeg gaat zonder camera met de arts mee, bespreekt
het opzet met de familie en vraagt dan toestemming om binnen te mogen filmen.

BESLISSING
1. Over de ontvankelijkheid

Het werkingsreglement van de Raad voor de Journalistiek bepaalt in artikel 17 dat een
klacht moet ingediend worden ‘uiterlijk dertig dagen vanaf het tijdstip van publicatie of

27

BY) RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



B RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

uitzending of van de handelwijze.” Na de opname, die plaatsvond op 18 oktober 2004,
hebben tussen klagers en de omroep nog verschillende contacten plaatsgevonden over het
geschil dat tussen hen gerezen was. Dat gebeurde onder meer met twee mails van 22
oktober 2004 en met een brief van 1 december 2004, alle uitgaand van VIM. Klagers
dienen ook klacht in tegen de standpunten die hierin worden ingenomen, en die als
een ‘journalistieke handelwijze’ moeten worden omschreven. De klacht, ingediend op 30
november 2004, is dan ook niet laattijdig ingediend en is ontvankelijk.

. Over het belang

Tweede klager is de zoon van de overledene. Op de hoorzitting van 30 juni 2005 legt
eerste klager een volmacht voor om hem te vertegenwoordigen. Eerste klager bezorgt de Raad
voor de Journalistick ook een volmacht waarbij de echtgenote van de overledene hem
machtigt om haar te vertegenwoordigen op de hoorzitting.

Klagers doen hierbij blijken een persoonlijk belang te hebben bij de klacht.

. Over de gegrondheid van de klacht

3.1. De klacht, zoals ze is ingediend, heeft talrijke aspecten die betrekking hebben op de
toepassing en interpretatie van diverse wettelijke bepalingen en op de beroepsethiek van
artsen en magistraten.

De Raad voor de Journalistiek is niet bevoegd om over deze aspecten een uitspraak te doen,
en beperke zich tot de vraag of er bij de feiten die worden voorgelegd is voldaan aan de
vereisten van de journalisticke beroepsethick.

De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat er tussen partijen weinig betwisting bestaat
over het verloop van de gebeurtenissen zoals die zich in de woning van de familie V. hebben
voorgedaan. Het feitenrelaas wordt ook bevestigd door het getuigenis van urgentiearts L.V.
op de hoorzitting van 30 juni 2005.

Uit de uiteenzetting van beide partijen en het getuigenis van dokter L.V. blijke dat de
cameraploeg onder de leiding stond van de urgentiearts, die de mogelijkheid had om de
opnames op gelijk welk ogenblik stop te zetten. Met de politie en het parket had de omroep
afspraken gemaakt met de bedoeling om de opnames in goede banen te leiden en het
privé-leven van alle betrokkenen zoveel mogelijk te respecteren.

Deze beide omstandigheden ontslaan de omroep, het productichuis en de journalisten
echter niet van hun persoonlijke verantwoordelijkheid en hun plicht de beroepsethiek in
acht te nemen.

3.2. De Verklaring van de plichten van de journalist (1971) bepaalt dat de journalisten
'geen oneerlijke methodes gebruiken om informaties, foto's en documenten te bekomen'
(plicht 4) en 'er zich toe verplichten het privé-leven van de personen te eerbiedigen'

(plicht 5).

Artikel 5 van de Code van journalisticke beginselen (1982) zegt onder de hoofding
'Respect voor de menselijke waardigheid’ dat journalisten ‘iedere ongeoorloofde inmenging



in persoonlijke pijn en smart vermijden, tenzij overwegingen in verband met de persvrijheid

(...) dit noodzakelijk maken.'

Uit het feitenrelaas van beide partijen en uit het getuigenis van dokter L.V. blijkt dat het
de urgentiearts is geweest, en niet de cameraploeg, die voorstelde dat de cameraploeg mee
naar binnen kwam. Dit gebeurde in de bewoordingen ‘Dit is geen pers. Deze mensen maken
een opname over het werk van urgentieartsen.’

Deze bewoordingen wekken op zijn minst onduidelijkheid over de eigenlijke bedoeling
van de opname. Dokter L.V. heeft er in zijn getuigenis weliswaar de nadruk op gelegd dat
de beelden ook intern door de urgentieploegen werden gebruikt om hun werk te kunnen
evalueren en te verbeteren, maar dit is uiteindelijk een bijproduct van de opname, die in de
eerste plaats bedoeld was voor een televisieprogramma bestemd voor een ruim publiek.

Bovendien bevond de urgentiearts zich in de beschreven omstandigheden in een
machtspositie, omdat de vrouw en de zoon van de overledene in een stressituatie verkeerden
en volledig van hem afhankelijk waren voor de mogelijke redding van hun echtgenoot en
vader.

In deze omstandigheden is er van een bewust gegeven toestemming vooraf geen sprake.
Dit wordt trouwens bevestigd in de mail die VIM aan tweede klager heeft gestuurd op 22
oktober 2004: ‘De enige reden waarom wij tijdens de interventie zelf geen toelating tot
filmen hebben gevraagd, is het feit dat wij de medische voortgang niet willen belemmeren.
Daarom worden de toelatingen steeds achteraf gevraagd, in een serene atmosfeer.’

Bovendien heeft het camerateam na het beéindigen van de opnames geen contact
genomen met de familieleden. Het is opnieuw de urgentiearts geweest die met hen de
mogelijke uitzending van de beelden besproken heeft. Hij, en niet de cameraploeg, heeft zijn
contactgegevens bij de familie achtergelaten. In geval van vragen of problemen was de
familie dus genoodzaakt om eerst de urgentiearts te contacteren om te weten te komen welke
redactie of welke journalisten bij de opname betrokken waren.

Voorts wordt vastgesteld dat het camerateam de volledige tussenkomst van de interventie-
arts op beeld heeft vastgelegd, ook toen duidelijk was geworden dat de patiént overleden was.

De Raad voor de Journalistick houdt in zijn overwegingen ook rekening met het feit dat
het overlijden van de heer V. zich voordeed in een privé-woning en niet op de openbare weg,
en dat de heer V. geen publicke figuur was.

Omstandigheden waarin de cameraploeg zoals hierboven geschetst werkte, vereisten
van VIM en het productichuis 2B het voorafgaand opstellen van pertinente richtlijnen.
Deze hebben betrekking op het zich vooraf duidelijk kenbaar maken, op het vragen van
toestemming om de woning te betreden en er opnames te maken.

Het gebrek eraan neemt de verantwoordelijkheid van de cameraploeg niet weg. Deze nam
het risico een inbreuk te plegen op het privé-leven van de overledene en zijn familie, die het

recht hadden om deze gebeurtenis in intieme sfeer te beleven en te verwerken.

VIM en 2B tonen niet aan dat er in deze zaak overwegingen waren die een inmenging
in de persoonlijke pijn en smart van klagers en hun familie verantwoordden.

29

BY RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



B8] RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005

De Raad voor de Journalistiek heeft kennis genomen van de voorgehouden aangepaste
handelwijze van de programmamakers van VIM , na het incident bij de heer V. Het feit
dat zij hun handelwijze nadien hebben aangepast doet in deze zaak geen afbreuk aan de

beoordeling ten gronde.

3.3. De Raad voor de Journalistieck constateert dat bij de opname, naar aanleiding
waarvan klacht is ingediend, plichten 4 en 5 van de Verklaring van de plichten en rechten
van de journalist (1971) en artikel 5 van de Code van journalisticke beginselen (1982), zoals
ze hierboven onder 3.2. werden vermeld, op zijn minst onvoldoende werden nageleefd.

Daarom is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is gegrond.



peer 3| LEDENLIST RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK 2005

EFFECTIEVE LEDEN

* BREWAEYS Eric, staatsraad raad van state en docent VUB, voorzitter Rud],

* MARTENS Patrick, journalist Knack, ondervoorzitter van de Rvd],

* CEULEERS Jan, jurist,

* CHARBON Monique, ere-eerste substituut procureur des Konings,

* CRIEL Wim, verantwoordelijke uitgever Roularta Media Group,

* DE SMET Luc, journalist VIM nienws,

* DE VINCK Michel, gedelegeerd bestuurder Photo News,

* HOOGHE Marc, docent KULeuven,

* MAERTENS Hans, jurist,

* STANDAERT Luc, journalist Het Belang van Limburg — Gazet van Antwerpen,
* VAN CLEEMPUT Johan, zelfstandig mediaconsulent,

* VAN CROONENBORCH Jo, gedelegeerd bestuurder Viaamse Uirgeversmaatschappij,
* VAN DE PLAS Armand, erevoorzitter hof van beroep en erehoogleraar,

* VAN EMPTEN Dirk, advocaat en plaatsvervangend vrederechter,

* VAN GRIEKEN Jean-Paul, secretaris-generaal Unie van de Periodieke pers,

* VERHOEST Filip, journalist De Standaard,

* WAUTERS Frans, bruggepensioneerd journalist,

* WEENEN Louis, freelance journalist,

PLAATSVERVANGERS

* ADAMS René, actief gepensioneerde journalist,

* BALLIAUW Jan, journalist VRT-TV,

* CLEMENT Koen, directeur Magnet Magazines,

* DESLE Piet, hoofdredactenr VMMA radios,

* FORDYN Alex, algemeen directeur Viaamse Dagbladpers,

* OOSTERWAAL Jorgen, hoofdredacteur Humo,

* RUBBENS Astrid, consulente slachtofferhulp,

* SANTENS Mieke, ereraadsheer arbeidshof,

* SOUBRY Nick, journalist-cameraman

* UYTERHOEVEN Leen, woordvoerster NMBS—Holding,

* VAN DE LOOVERBOSCH Marc, journalist VRT,

* VAN DE RIJT Steven, voorzitter UPP en gedelegeerd bestuurder Keesing Publishers,
* VANDERSTUKKEN Walter, journalist,

* VAN POECKE Luc, hoogleraar departement communicatiewetenschappen K.U. Leuven,
e VERSCHINGEL Lode, vakbondssecretaris,

* VERMEIRE Ruth, juriste Viaamse Dagbladpers,

WAARNEMEND LID

* HELLEMANS Leo, hoofdredacteur VRT,

SECRETARIS GENERAAL

° VOETS FHlip, secretaris-generaal,

ADMINISTRATIEF SECRETARIAAT

* DE WILDE Kiistina.

(Stand van zaken december 2005)

31

) RAAD VAN DE JOURNALISTIEK jaarverslag 2005



De Raad voor de Journalistiek:
de media worden er beter van.

IPC - Résidence Palace - Wetstraat 155 - 1040 Brussel
Tel. 02/230 27 17 - www.rvdj.be - info@rvdj.be

Verantwoordelijke uitgever : Flip Voets, Wetstraat 155, 1040 Brussel



